Verkar stött?
Förvisso är det helt korrekt att Hegel är essentialist (vilket är vad som det talas om - att jag skulle tro på ett autonomt subjekt uteslutande för att jag skriver vad Hegel säger följer på inget sätt), men dock är det en onyanserad förståelse av vad Hegel
de facto säger. Kom ihåg att Hegel alltjämt talar om varat som ett
blivande, det vill säga just en differentieringsprocess, och i just den meningen så finns absolut ett slags släktskap till just différance. Detta skulle du ha uppmärksammat om du läst de texterna jag länkade till, istället för att skummat igenom wikipediaartiklar och slänga dig med begrepp som du ännu inte behärskar.
Dock är det helt riktigt att det jag säger är just "samplingar av språk", som du säger, men jag vet inte vad som menas med detta "endast"? Vad förutsätter du här, underförstått, skulle kunna vara
mer än detta "endast"? Nåt slags mystiskt själslig skaparkraft månne?
Distinktionen mellan förstånd och förnuft är Hegels, inte min.
Ditt påstående om att "allt tal, allt språk, kan i grunden endast fungera ironiskt", är ett essentialistiskt påstående som du nog får svårt att argumentera för. Faktum är ju att ironin alltid-redan förutsätter
två tolkningar, det vill säga att dess "essens" är delad och inte enkel, vilket, som sagt, gör det oerhört svårt att argumentera för att det "i grunden
endast kan fungera ironiskt". Alltså en implicit självmotsägelse som du far med. Det står dig givetvis fritt att anse Hegel yra, inte mig emot, men kritik görs bäst när den inte primärt drabbar en själv.