Låter som en plausibel förklaring!Harald Davidsson skrev:Du förstår kanske inte[...]
Vänligen
Fredrik
Moderator: Moderatorgruppen
Låter som en plausibel förklaring!Harald Davidsson skrev:Du förstår kanske inte[...]
Rorschach skrev:Vad skiljer detta "i princip" från den vanliga analysen av kunskap (Det vill säga A har kunskap om P i det fall P är sann, A har goda skäl e att tro P, A tror P baserat på e)?
archaxe skrev:Nej, det finns ingen anledning att tro att världen är radikalt annorlunda än vad vi tror att den är. Det betyder inte att jag tror att alla våra uppfattningar om världen är korrekta, men det finns ingen anledning att tro att något specifikt i världen skulle vara radikalt annorlunda.
Våra teorier om världen och våra sinnen är heller inte till för att redogöra för hur världen är, utan att hjälpa oss navigera i den. Det gör de ganska bra. Hur världen är egentligen är ointressant, om inte obegripligt, om det aldrig får någon konsekvens för oss. Om du inte vill hålla på med metafysik, såklart.
archaxe skrev:Rorschach skrev:Vad skiljer detta "i princip" från den vanliga analysen av kunskap (Det vill säga A har kunskap om P i det fall P är sann, A har goda skäl e att tro P, A tror P baserat på e)?
Jag förstår inte. Det skiljer sig väl i det avseende att jag inte analyserade villkor för sanningen hos ett påstående, utan för meningsfullheten hos påståendet, vilket i sin tur är en förutsättning för sanning och falskhet.
Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster