Subjektivt vs. objektivt, min sanning vs. objektiv sanning

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 21 aug 2010 21:54

Harald Davidsson skrev:Du förstår kanske inte[...]
Låter som en plausibel förklaring!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 22 aug 2010 13:44

Rorschach skrev:Vad skiljer detta "i princip" från den vanliga analysen av kunskap (Det vill säga A har kunskap om P i det fall P är sann, A har goda skäl e att tro P, A tror P baserat på e)?

Jag förstår inte. Det skiljer sig väl i det avseende att jag inte analyserade villkor för sanningen hos ett påstående, utan för meningsfullheten hos påståendet, vilket i sin tur är en förutsättning för sanning och falskhet.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 aug 2010 23:30

archaxe skrev:Nej, det finns ingen anledning att tro att världen är radikalt annorlunda än vad vi tror att den är. Det betyder inte att jag tror att alla våra uppfattningar om världen är korrekta, men det finns ingen anledning att tro att något specifikt i världen skulle vara radikalt annorlunda.
Våra teorier om världen och våra sinnen är heller inte till för att redogöra för hur världen är, utan att hjälpa oss navigera i den. Det gör de ganska bra. Hur världen är egentligen är ointressant, om inte obegripligt, om det aldrig får någon konsekvens för oss. Om du inte vill hålla på med metafysik, såklart.

Vilka är "Vi" i utdraget från ett inläg för någon sida sen? Vem som helst? Den upplysta, moderna människan?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 22 aug 2010 23:40

Ja, bra fråga. Mänskligheten, kanske gemene man - jag, säkert också du. Folk i allmänhet. Även den upplysta, moderna människan.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Rorschach

Inläggav Rorschach » 23 aug 2010 14:02

archaxe skrev:
Rorschach skrev:Vad skiljer detta "i princip" från den vanliga analysen av kunskap (Det vill säga A har kunskap om P i det fall P är sann, A har goda skäl e att tro P, A tror P baserat på e)?

Jag förstår inte. Det skiljer sig väl i det avseende att jag inte analyserade villkor för sanningen hos ett påstående, utan för meningsfullheten hos påståendet, vilket i sin tur är en förutsättning för sanning och falskhet.

hmm, får se om det går att göra tydligare. Om jag förstått dig rätt så menar du att en förutsättning för att ett påstående P skall vara meningsfullt är att man kan ange under vilka omständigheter som man skulle säga att A har kunskap om P. A har då kunskap om P när P är sant, A tror P baserat på e, A har goda skäl e att tro P. En förutsättning för att P är sant är dock att P är meningsfullt, vilket var var där vi startade.

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Re: Subjektivt vs. objektivt, min sanning vs. objektiv sanni

Inläggav Sefket Ramovic » 13 maj 2011 22:33

:D  :)  :)  :D

Återgå till "Filosofi"