Vad 'betyder' Förlåt för Er?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Basal

Vad 'betyder' Förlåt för Er?

Inläggav Basal » 07 jan 2011 01:58

Vad betyder 'be om förlåtelse', förlåta eller kanske 'makten' i förlåtelsen för Er?
(det sista var som ett exempel bara)

Har Ni varit med om något stort som påverkat Er positivt eller negativt gällande ämnet?

- Ja, fria ord om förlåt och om förlåtelse..

:)

(Ps. Admin, den här hamnade nog på fel ställe..? ..såg det nu, och jag har ju redan hunnit skicka iväg tråden.
men kanske du kan flytta på tråden om du har lust. :) )
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Kamomilla

Inläggav Kamomilla » 07 jan 2011 19:52

Att förlåta är att befria sig från smärtan som man känner när man inte förlåter.
Att förlåta någon annan är att befria dem från smärta.
Smärtan kanske består av vrede, ånger, skuld eller oro.

Förlåtelse är att släppa fågeln ur buren och låta den sväva högt upp i himlen och känna frihet.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 07 jan 2011 20:29

Jag har bråkat med många om förlåt, och är lite kluven i min uppfattning och inte lika bestämd idag som förr.
Jag ber aldrig någon förlåta mig, jag tar mitt ansvar och tar konsekvenserna av mitt handlande, även när jag gör fel.
Jag kan inte be folk förlåta mig, det gör dom om dom känner att det är rätt när tiden och omständigheterna så vill.
shit happens ; )

men många vill att förlåt ska existera som ett sätt att gräva ner och verbalt visa att ingen skada är skedd,
och det är väl okey, men inte mitt sätt att visa att man ångrar sig.

om folk säger förlåt till mig så brukar jag bara rycka på axlarna och säga att det som skedde har hänt,
nu fortsätter vi med att ha det bra om du vill. vet inte varför jag är anti mot ordet förlåt, har fått för mig att det är fyllt av krav och någon hamnar i den goda positionen och har 'makt' mot den som gjort fel som är i skuld. typ så

Minded

Inläggav Minded » 08 jan 2011 10:33

Att säga förlåt är att återställa balansen, att erkänna att jag gjorde/hade fel. Att bjuda mig själv på en resa och lärdom.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 09 jan 2011 03:26

Det är något svårare att förlåta sig själv har jag upptäckt. (hos mig själv..)

Vet ej om detta är något ni har märkt av i era liv
i mitt liv har det präglat mig mycket. dvs att inte bli riktigt 'sams' med mig själv

Även om andra blir förlåtna i mina ögon har jag lätt för att klanka ner och lägga på mig onödigt mycket skuld.

..detta anses vara ganska 'ovanligt' (generalisera här) för män - har i alla fall jag fått för mig
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 09 jan 2011 03:26

tack för era svar förresten. najs att ni är ärliga, det uppskattas

Minded

Inläggav Minded » 09 jan 2011 10:05

Basal skrev:Det är något svårare att förlåta sig själv har jag upptäckt. (hos mig själv..)

Vet ej om detta är något ni har märkt av i era liv
i mitt liv har det präglat mig mycket. dvs att inte bli riktigt 'sams' med mig själv

Även om andra blir förlåtna i mina ögon har jag lätt för att klanka ner och lägga på mig onödigt mycket skuld.

..detta anses vara ganska 'ovanligt' (generalisera här) för män - har i alla fall jag fått för mig

Min fetmarkering.. upprepa det här för dig själv 5 ggr på morgonen och 5 ggr på kvällen innan du lägger dig. Du värdesätter andra högre än dig själv. Överge det förhållningssättet, eftersom att ingen tjänar på det. Varken du eller din omgivning. Men det är det som du har lärt dig är själva anledningen till det, att både du och din omgivning tjänar på det. Det stämmer inte längre, det stämde aldrig från första början. På flygen säger de åt en att sätta på sig sin egen syrgasmask innan man hjälper andra. Du har hjälpt andra hela ditt liv, på din bekostnad. Du förtjänar att hjälpa dig själv, och be om hjälp till dig själv.

Minded

Inläggav Minded » 09 jan 2011 10:10

Träna dig i att inte be om förlåtelse eller om ursäkt.. du är för bra på det för ditt eget bästa. Inse din egen relevans, inse dina styrkor. Våga ens se och erkänna dina styrkor. Idag vill/vågar du bara se dina svagheter. Växla perspektiv, byt vad du letar efter. Som man frågar får man svar. Erkänn det först för dig själv, och när du känner dig redo, säg det till din omgivning, peka på någon av dina styrkor. Säg att du är bra på det och det, utan att skämmas. Träna dig i att säga vad du tycker, lita på din intuition.

Är det något jag kan hjälpa dig med, något du undrar över eller bara funderar omkring - fråga det, säg det.

Användarvisningsbild
Otis

Inläggav Otis » 09 jan 2011 12:50

Insikten och känslan att man har gått över en gräns i relationen till en annan människa. Att sedan utan baktankar eller efterkonstruktioner kunna gå till vederbörande och ta fullt ansvar(inte 99%) för den uppkommna situationen.
 Att kunna be om ursäkt utan omsvep renar själen.

/O

Mr.M

Inläggav Mr.M » 09 jan 2011 13:09

Ett annat sätt är att om du blir behandlad illa så tar du kontakt med personen och berättar vad du tycker.
Det fungerar bra att ta bort skuldkänslor för att ha en bättre grund att stå på framöver.

ofta får man skuldkänslor om man varit hård mot någon person, och stolthet och rädsla i skulden gör att man kanske undviker att ta kontakt och be om förlåtese även om man vill.

om du bryter isen och bara pratar med personen så tar man bort skuld känslor som ger psykiskt lidande,
och sen kan man fortsätta att vara förbannade eller bli vänner, men skulden är reglerad och man spelar på rättvisa villkor igen...

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 09 jan 2011 16:24

Oj tack som f*n för era svar!

..är ju lite känslig ibland ..så jag satt här och höll på att börja lipa.
fast man måste vara skärpt, så jag lät bli. :wink:

det var så fina svar - det hade jag inte direkt förväntat mig. :)

Minded

Inläggav Minded » 09 jan 2011 21:10

Du kände redan där hur skönt det är att inte belasta dig själv hela tiden... Du längtar efter det, din kropp längtar efter avlastningen.. Så tillåt dig göra det, ge det till dig själv. Detta är själva grunden för all hälsosamhet. Och det bästa är att alla kommer tjäna på det, lycka multiplies.

5 ggr varje morgon och kväll.. ;)

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 09 jan 2011 23:05

Vad snällt av dig!

(..är inte van att få sån här pepping! :) ta vara på din fina egenskap - dvs att kunna stärka andra med ord. :)
den egenskapen är få förunnat.)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 jan 2011 23:21

Visst kan en person be om förlåt om den handlat på ett sätt som sårat någon annan, men det är ju den andre som måste förlåta, dvs låta det som hände vara genom att t.ex låta udda vara jämnt. Att få någon att ge förlåtelse är oftare svårare än att be om denna förlåtelse, därav drar sig åtminstonde jag om att be om förlåt, det är det sällan värt för inte nog med att man handlat fel, båda vet om det, så hämnas den andre med makten att trycka tillbaka genom att inte låta det vara...

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 09 jan 2011 23:39

..mmm, intressant det här.

Återgå till "Filosofi"