Sokrates tråden!
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Sokrates tråden
ja, i ditt fall var det så,
för vi har en relation på det nätverket
för vi har en relation på det nätverket
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
- Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
- Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
Sefket, vore bra om du kunde editera ditt senaste inlägg med tillägg så länge inte någon annan svarat på ditt inlägg. Du breder ut dig lite för mycket när du skriver inlägg på inlägg så här. Harald blev tidigare avstängd en månad eftersom han inte kunde anpassa sig till den form vi vill ha på forumet. Så du kan hjälpa även andra att inte spinna iväg genom att disciplinera dig lite :)
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
Varför skall jag slösa mitt liv på att läsa meningslöst TRAGEL?????????????????????????????
Du avgör ju själv vad du vill lära dig.
Man lyssnar för att man tycker det är trevlig eller för att du tror att du kan ha nytta av det.
Ska man göra en websida kanske man inte kan hoppa över databas pluggandet bar för att
man tycker sql traggel e tråkigt...
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
Tänker att det finns lite olika typer. Vissa vill läsa och förstå utan att tänka så mycket själv, andra har så bråttom att spinna iväg med sina egna tankar att de inte tycker sig har tid att läsa och förstå andra. Då hör du snarare till den andra kategorin.
Som när A skrev till dig i den här tråden. Jag fick intryck av att du inte var intresserad av att förstå vad han ville förmedla, eftersom du var så upptagen av att spinna vidare på din egen sanning. Så då blev han lack och började kalla dig för CP (typ).
Som när A skrev till dig i den här tråden. Jag fick intryck av att du inte var intresserad av att förstå vad han ville förmedla, eftersom du var så upptagen av att spinna vidare på din egen sanning. Så då blev han lack och började kalla dig för CP (typ).
-
Sefket Ramovic
- Avslutat konto
Dialog
1. Samtal vars mål är att få fram till en sanning, där det är underförstått att de goda argumenten har företräde framför de sämre. Makt eller nyttoperspektiv skall inte vara närvarande utan det enda som är viktigt är att nå fram till sanningen.
2. I en dialog där syftet är att nå fram till sanningen försvinner prestige med flera och ingen av parterna förlorar något på argumentationen, utan båda vinner. I fallet med den som visar sig ha godare argument stärker detta dennes övertygelse och den som visar sig ha svagare argument hjälper denne komma närmare sanningen. Alla vinner således.
3. Det som är viktigt att framhäva I sådana diskussioner är objektivitet. Hur vet vi detta och varför. Ingen argumentation kan föras utan känslor. Även matematikens regler är godtyckliga, alltså skapade utav subjektiva känslor, vilket betyder att alla argument som förs kommer vara subjektiva till sin natur och därmed kan man objektiv inse att ingen sanning kan nås genom de subjektiva känslorna. Sanningen som man då inser är att allas subjektiva viljor och känslor är lika sanna, men också att det finns en känsla som är lika för alla, det vill säga den vill samma sak oberoende vem som innehar den. Denna känsla är ovillkorlig kärlek, och kan sägas vara det absoluta.
1. Samtal vars mål är att få fram till en sanning, där det är underförstått att de goda argumenten har företräde framför de sämre. Makt eller nyttoperspektiv skall inte vara närvarande utan det enda som är viktigt är att nå fram till sanningen.
2. I en dialog där syftet är att nå fram till sanningen försvinner prestige med flera och ingen av parterna förlorar något på argumentationen, utan båda vinner. I fallet med den som visar sig ha godare argument stärker detta dennes övertygelse och den som visar sig ha svagare argument hjälper denne komma närmare sanningen. Alla vinner således.
3. Det som är viktigt att framhäva I sådana diskussioner är objektivitet. Hur vet vi detta och varför. Ingen argumentation kan föras utan känslor. Även matematikens regler är godtyckliga, alltså skapade utav subjektiva känslor, vilket betyder att alla argument som förs kommer vara subjektiva till sin natur och därmed kan man objektiv inse att ingen sanning kan nås genom de subjektiva känslorna. Sanningen som man då inser är att allas subjektiva viljor och känslor är lika sanna, men också att det finns en känsla som är lika för alla, det vill säga den vill samma sak oberoende vem som innehar den. Denna känsla är ovillkorlig kärlek, och kan sägas vara det absoluta.
- Harald Davidsson
Känslan är alltid objektiv
för det som aktualiserar känslan är alltid
samhörighet, och det förstod aldrig Sokrates,
Kom Sokrates, kom till mitt hjärta,
för jag har planterat ett träd där,
för jag tror att vi måste så för
att kunna skörda,
visst kan vi prata och diskutera på
gatorna och torgen,
men var har du din säd, Sokrates,
visst har du sått en massa ord,
en massa begrepp,
men sanningen sådde du aldrig,
för om du hade gjort det
hade vi aldrig gått vilse,
tomma och förvirrade,
står vi här i mörkret, Sokrates,
dinas ord har slocknat, Sokrates,
för det som aktualiserar känslan är alltid
samhörighet, och det förstod aldrig Sokrates,
Kom Sokrates, kom till mitt hjärta,
för jag har planterat ett träd där,
för jag tror att vi måste så för
att kunna skörda,
visst kan vi prata och diskutera på
gatorna och torgen,
men var har du din säd, Sokrates,
visst har du sått en massa ord,
en massa begrepp,
men sanningen sådde du aldrig,
för om du hade gjort det
hade vi aldrig gått vilse,
tomma och förvirrade,
står vi här i mörkret, Sokrates,
dinas ord har slocknat, Sokrates,
du har rätt Harald
kärleken utan den vore inga känslor
gränslösa tänkandet utan den vore inga tankar
1. det absoluta och objektiva (Gud) samt det subjektiva och relativa (Guds-skapelse)
om vi vill känna mer, leva mer, behöver vi bli mer kärleksfulla
om vi vill kunna tänka mer, veta mer, behöver vi bli mer gränslösa i våra tankar
utan mig vore inga tankar, utan mig vore inget liv, allt beror av mig,
säg: "Han är Gud EN, den evige, den som allt beror utav, den som inte avlat eller blivit avlad,
och det finns inget som kan liknas vid Gud!"
2. men det subjektiva och relativa skall beblandas,
styras och domineras utav det absoluta och objektiva, alltså SANNINGEN
så att skapelsen blir en direkt yttring av skaparen,
med andra ord måste allt mörker bort, alltså LÖGNEN
"O Gud, gör mig av ditt ljus, ljus över ljus!"
Man kan väl säga att den oändliga energin är kärlek
och den oändliga makten medvetandet, det så kallade absoluta objektet,
alltså ett oändlig kärleksmedvetande, som vissa kallar för Gud,
som man skall söka att bli förenad med, och att vår sanna identitet är en
frivilja, mellan sant/falskt och ont/gott.
kärleken utan den vore inga känslor
gränslösa tänkandet utan den vore inga tankar
1. det absoluta och objektiva (Gud) samt det subjektiva och relativa (Guds-skapelse)
om vi vill känna mer, leva mer, behöver vi bli mer kärleksfulla
om vi vill kunna tänka mer, veta mer, behöver vi bli mer gränslösa i våra tankar
utan mig vore inga tankar, utan mig vore inget liv, allt beror av mig,
säg: "Han är Gud EN, den evige, den som allt beror utav, den som inte avlat eller blivit avlad,
och det finns inget som kan liknas vid Gud!"
2. men det subjektiva och relativa skall beblandas,
styras och domineras utav det absoluta och objektiva, alltså SANNINGEN
så att skapelsen blir en direkt yttring av skaparen,
med andra ord måste allt mörker bort, alltså LÖGNEN
"O Gud, gör mig av ditt ljus, ljus över ljus!"
Man kan väl säga att den oändliga energin är kärlek
och den oändliga makten medvetandet, det så kallade absoluta objektet,
alltså ett oändlig kärleksmedvetande, som vissa kallar för Gud,
som man skall söka att bli förenad med, och att vår sanna identitet är en
frivilja, mellan sant/falskt och ont/gott.