Det goda livet?
Moderator: Moderatorgruppen
-
qquestion
Det goda livet?
Hur lever man ett gott liv? Vad är ett gott liv? Hur lever man ett dåligt liv? Vad är ett dåligt liv? Och hur är detta möjligt?
-
behållaren
Det goda livet? utilitarism
Oj, att gå in på det här ämnet, rätt underbart, ska vi sätta oss vid ett bord och sätta platon på ena sidan och aristoteles på andra.. låt oss se vad de skulle ha berättat för oss idag?
Jag är säker på att vi inte lever det goda livet idag.
jag är en människa som är väldigt förtjust i afrika och har läst in mig på några av dessa länder som vi så "snällt" kastar oss in i och påstår oss hjälpa när de är mycket lyckligare än vi med mycketstörre kontakt till medmänniskor och natur, en kontakt jag inte tror finns på mer än några få utvalda plasttser i dett avlänga land, eller varför avgränsa detta till Sverige? alla våra I-länder som kommer och tror vi ska rädda länder som antagligen har det bättre utan oss och dessutom är lyckligare.
Jag talade man en ifrån tanzania, hon sa, jag trodde jag skulle komma till perfektion när jag kom till sverige? på något vis trodde jag att ni skulle vara lyckligare, ni har juh verkligen allt!! men inte, ni går och blir irriterade över minsta lilla, jag menar, ni kan bli irriterad över en tv.. en maskin som faktiskt fungerar och ni tar er sällan tid för era medmänniskor om det inte ska gynna er själva..
Jag har fått många tänkeställare.. tacksam föråsikter!!! :) :?:
jag är en människa som är väldigt förtjust i afrika och har läst in mig på några av dessa länder som vi så "snällt" kastar oss in i och påstår oss hjälpa när de är mycket lyckligare än vi med mycketstörre kontakt till medmänniskor och natur, en kontakt jag inte tror finns på mer än några få utvalda plasttser i dett avlänga land, eller varför avgränsa detta till Sverige? alla våra I-länder som kommer och tror vi ska rädda länder som antagligen har det bättre utan oss och dessutom är lyckligare.
Jag talade man en ifrån tanzania, hon sa, jag trodde jag skulle komma till perfektion när jag kom till sverige? på något vis trodde jag att ni skulle vara lyckligare, ni har juh verkligen allt!! men inte, ni går och blir irriterade över minsta lilla, jag menar, ni kan bli irriterad över en tv.. en maskin som faktiskt fungerar och ni tar er sällan tid för era medmänniskor om det inte ska gynna er själva..
Jag har fått många tänkeställare.. tacksam föråsikter!!! :) :?:
***Strax under normal***
Re: Det goda livet? utilitarism
Mortimer skrev:Oj, att gå in på det här ämnet, rätt underbart, ska vi sätta oss vid ett bord och sätta platon på ena sidan och aristoteles på andra.. låt oss se vad de skulle ha berättat för oss idag?
Jag har fått många tänkeställare.. tacksam föråsikter!!!![]()
Jag avr i Tanzania i sex månader och håller med, till viss gräns. Det verkar som om människor alltid har svårt att se vad dom har. Svårt å vara glad för något man redan har fixatr. Ofta är det strävan efter målet som är det goda livet snarare än målet i sig självt verkar det som.
Att säga afrika blir ju alltid lite knepigt eftersom länderna är så olika, men man kan väl säga att större delen, för att inte säga alla som jag träffade ville få en bättre ekonomisk situation, och möjligheter att göra fler val i livet. Till skillnad från mentaliteten i Sverige är dom ju berädda att satsa lite för det också. Där finns inget mjäk med sjukskrivningar och liknande. Det fanns dagar när vi inte åt och jag kan säga att jag va rätt grinig, dom log och var trevliga endå.
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.
En mer utveckad teknologi och bredare vetenskap behöver på inget sätt medföra störra lycka och glädje. Det måste fastslås.
Den ständigt förbättrade och mer pretentiösa teknologin-den bredare kunskapen,upplysningen är ett resultat av världens och livets dialektiska process-ja vi kan tolka denna utvecklig som oundviklig i sin karaktär- ett högst naturligt förlopp- oavsett faktumet att det på vissa platser går sakta framåt och på andra mycket snabbt.
Den ökade kunskapen som medför ett mer avancerat samhälle, vars syfte är att göra dagen "lättare och enklare" för oss är av materiell innebörd. Vissa skulle mena att våra högt stående teknologiska samhällen och en hög livskvalitet går hand i hand. Men det är inte allt.
Den äkta glädjen, lyckan, tillfredställelsen hittar vi på annat håll - det materiella tinget underlättar givetvis-men kan aldrig skänka någon sorts permanent lycka eller om man så vill, en stabil,permanent tillfredställelse på det mentala/själsliga planet.
Denna lycka finner vi istället genom människor, genom godhet, genom sökande, genom självkongruens, genom tro.. Om man vill dra det till det extrema, behövs ingen bil, ingen dator, ingen mobiltelefon- men solen kommer att lysa, och lyckan kan/kommer ändå att finnas där..
Den ständigt förbättrade och mer pretentiösa teknologin-den bredare kunskapen,upplysningen är ett resultat av världens och livets dialektiska process-ja vi kan tolka denna utvecklig som oundviklig i sin karaktär- ett högst naturligt förlopp- oavsett faktumet att det på vissa platser går sakta framåt och på andra mycket snabbt.
Den ökade kunskapen som medför ett mer avancerat samhälle, vars syfte är att göra dagen "lättare och enklare" för oss är av materiell innebörd. Vissa skulle mena att våra högt stående teknologiska samhällen och en hög livskvalitet går hand i hand. Men det är inte allt.
Den äkta glädjen, lyckan, tillfredställelsen hittar vi på annat håll - det materiella tinget underlättar givetvis-men kan aldrig skänka någon sorts permanent lycka eller om man så vill, en stabil,permanent tillfredställelse på det mentala/själsliga planet.
Denna lycka finner vi istället genom människor, genom godhet, genom sökande, genom självkongruens, genom tro.. Om man vill dra det till det extrema, behövs ingen bil, ingen dator, ingen mobiltelefon- men solen kommer att lysa, och lyckan kan/kommer ändå att finnas där..
-
suchanother
- Avstängd
Så sant.
Istället för att befria människan så har nya tekniska landvinningar blivit en ytterligare plåga, lite hårddraget.
Faktum är att utvecklingen styrs av kapitalets vinstbegär, på gott och ont.
Det goda är den enorma drivkraften.
Det onda är att utvecklingen inte styrs direkt av behoven, snarare av möjligheten att tjäna mer kulor. Det enda sättet att överleva är att vara duktigare än andra.
Här kommer människan på mellanhand då hon inte direkt kan omformas men ändå är ett moment i det hela.
Istället för att befria människan så har nya tekniska landvinningar blivit en ytterligare plåga, lite hårddraget.
Det onda är att utvecklingen inte styrs direkt av behoven, snarare av möjligheten att tjäna mer kulor. Det enda sättet att överleva är att vara duktigare än andra.
Här kommer människan på mellanhand då hon inte direkt kan omformas men ändå är ett moment i det hela.
suchanother skrev:Så sant.
Men va?
Det enda sättet att överleva är att vara bättre än någon annan? Det håller jag inte med om, alls. I "kapitalistiska" samhällen, alla demokratier är kapitalistiska, finns det rätt många som definitivt inte skulle ha överlevt annars!? Dels på grund av sjukdom dels pågrund av att dom faktiskt inte kan göra något vettigt på någon arbetsmarknad. Tråkigt att du måste politisera en diskussion som detta men jag blir lite upprörd.
Vad är dessutom behoven? Vems behov pratar du om? Tjäna kulor? När du sitter hör och skriver, vad tror du har möjligjort det?
Pengar, pengar, pengar... Tjäna kulor.. ja du, om vi nu hypotetiskt har ett företag som gör en produkt som ingen BEHÖVER hur tror du det går för företaget? Vet itne hur du spenderar dina pengar men jag spenderar dom på saker jag vill ha(inte alla BEHÖVER jag(för att överleva) men resten som tex. datorn gör det möjligt för denna diskussion?), alltså med andra ord blir vårat eget behov tillfredställt. Pengarna följer behovet.
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.
-
behållaren
-
suchanother
- Avstängd
-
behållaren
suchanother skrev:Kringlan krånglar.
Jag skrev inte på individplanet utan om samhället som en maskin.
Alla vi är deltagare i vinstmaskineriet.
Vissa är offer och andra gottar sej med goda livet.
Förstår de som rabiat försvarar sej, dödar folk som protesterar och utgör ett hot.
Så ser verkligheten ut, tyvärr.
Och jag menar att i tex. Tanzania finns det betydligt fler offer som inte har några val överhuvudtaget. Jämför lite!?
Döda folk med annan åsikt är något kommunismen vart bra på.
Angående lycka är jag av den ståndpunkten att vägen till målet är viktigare än målet. Detsamma gäller det rätt förskräckliga ändamålen helgar medlen. Jag skulle säga att medlen helgar ändamålet.
Jag tror inte att lycka är ett villkor på ett gott liv. Enligt min åsikt har några av de bästa liven som nånsin har levats varit smärtsamma.
Jag tycker ett liv som är fyllt med allt ifrån sorg till glädje, ånger till njutning, ont till gott, och allt annat, det är då verkligen ett gott liv. Jag vill uppleva allt. Jag vill inte vara glad hela mitt liv och jag tycker vi som människor skulle vara mycket ytligare om vi var det.
Det låter kanske som en paradox men jag tycker vi blir mer perfekta genom att vi är imperfekta.
Ett gott liv=/=ett lyckligt liv.
Jag tycker ett liv som är fyllt med allt ifrån sorg till glädje, ånger till njutning, ont till gott, och allt annat, det är då verkligen ett gott liv. Jag vill uppleva allt. Jag vill inte vara glad hela mitt liv och jag tycker vi som människor skulle vara mycket ytligare om vi var det.
Det låter kanske som en paradox men jag tycker vi blir mer perfekta genom att vi är imperfekta.
Ett gott liv=/=ett lyckligt liv.
Devil's Advocate
Spytrap..
om du verkligen fångar spionerer så är du ologisk som skriver det på internet. underättlsetjänstens kodord måste vara finns inte, hörs inte, syns inte.
men vad vet jag, CIA hyr ju flygplan som åker omkring i EU, och det är ju bra knasigt.
men vad vet jag, CIA hyr ju flygplan som åker omkring i EU, och det är ju bra knasigt.
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)