Solipismen - en världsbild för den galne

Moderator: Moderatorgruppen

Antic

Inläggav Antic » 28 jul 2015 08:56

Reflex

Bibeln var tvungen att skrivas av människor. Annars hade människan aldrig kunnat ta till sig boken. Om allt hade blivit sett från skaparens egen synvinkel hade människan aldrig kunnat identifiera sig med budskapet och ta det till sig.

I fallet koranen var det ännu mera angeläget eftersom allah var utom allt vad logik heter och totalt omöjlig att förstå något av. Då fick man använda en profet som skulle tala om vad en ängel hade sagt var allah's vilja.

Så hur vi än gör så måste allt vara nedskrivet av människan för att kunna förstås.

Man har för första gången kunnat läsa delar av tredje moseboken som man hittade vid döda havet.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 1146663.ab

Tydligen fungerade inte den länken längre men det stod så här.

DÖDAHAVSFYND KAN ÄNTLIGEN LÄSAS

10:58 2015-07-21 - Israel. Ett förkolnat pergament från 500-talet efter Kristus har för första gången kunnat läsas av israeliska och amerikanska forskare. Forskarna har med hjälp av avancerad teknik kommit fram till att pergamentet innehåller de första kapitlen ur tredje Mosebok i Gamla testamentet - som beskriver lagar för rituella offer. Pergamentet som hittades på 1970-talet vid Döda havets strand beskrivs nu som det mest betydelsefulla fyndet som gjorts sedan dödahavsrullarna påträffades. Men tidigare försök att läsa det lyckades inte. – Vi försökte att läsa det på rätt sätt, men utan framgång, säger Sefi Porat, israelisk arkeolog som var med vid den ursprungliga utgrävningen, till AFP. – Med den tidens teknik hittade vi inte det som fanns dolt. Dokumentet ska analyseras ytterligare, men redan nu beskrivs det av bibelforskare som helt revolutionerande. – Den här upptäckten får oss att fullständigt häpna, säger Sefi Porat.

Tro mig Reflex, jag är knappast korkad eller lättköpt. Jag förstår ingenting av de flesta religiösa organisationer lika lite som jag tillhör någon av dem. Jag ser koranen som helt obegriplig och precis lika ologisk där guden är utanför allt, ingen person och helt omöjig att förstå något av. Men budskapet i Bibeln köper jag. En evig skapare utan början, som vi är avbilder av, är enda sättet att få ihop något på.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 jul 2015 09:07

Självbilden är en sak. Verkligheten ofta något annat. Eller andras bild av en. Men vem bestämmer vad som ska kallas/vara verkligt?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 jul 2015 15:35

Antic skrev:Med motsvarighet menar jag...

Att inget som vi upplever får finnas utanför upplevelsen mer än själva existensen. Det får alltså inte finnas en enda egenskap som vi upplever utanför upplevelsen.

Jag menar att det du skriver här strider mot logiken, men jag kan ha fel, för är det inte så att en egenskap endast är en egenskap då den kommer till uttryck, jag menar, en bil som som ingen använder (den kanske saknar bensin), har den en egenskap? Vad exakt menar du att 'existensen' är om den, som du säger, saknar egenskaper?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 jul 2015 17:29

klorofyll skrev:
Antic skrev:Med motsvarighet menar jag...
Att inget som vi upplever får finnas utanför upplevelsen mer än själva existensen. Det får alltså inte finnas en enda egenskap som vi upplever utanför upplevelsen.

Jag menar att det du skriver här strider mot logiken, men jag kan ha fel, ...

Existensen tillkommer något, likadant är det med upplevelsen, något eller någon upplever (ett subjekt). Och det som upplevs måste vara något som har egenskapen att finnas i någon mening, t ex en pipa. Om Antic försöker att tänka på ett föremål utan egenskaper som befinner sig innanför eller utanför upplevelsen tar han fel. Man kan inte uppleva vad som finns bortom tomheten.

Inte heller kan hjärnan skapa en föreställning om världen och människorna som finns där om det inte funnes någon där. Inte ens en författare eller konstnärer skulle kunna skapa mänskliga karaktärer som furst Mysjkin i Idioten (Fjodor Dostojevskij) eller bilden av Venus födelse (Botticelli) om inte världen existerade.
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 28 jul 2015 18:05

klorofyll skrev:Jag menar att det du skriver här strider mot logiken, men jag kan ha fel, för är det inte så att en egenskap endast är en egenskap då den kommer till uttryck, jag menar, en bil som som ingen använder (den kanske saknar bensin), har den en egenskap? Vad exakt menar du att 'existensen' är om den, som du säger, saknar egenskaper?

Det är rätt enkelt Klorofyll

Skall världen kunna upplevas olika så får inte världen vara något bestämt i sig. Bara upplevas som något bestämt.

ÄR världen något bestämt i sig så finns bara ett rätt sätt att se världen på, som den är.

Och då kommer alla sätt att uppleva världen, vara fel.

Något som är något bestämt (objektivt), går bara att se som det är.

Vem upplever världen rätt, du en fluga eller en fladdermus? Alla. En sådan sak är omöjlig i en objektiv värld.

Antic

Inläggav Antic » 28 jul 2015 18:09

Pilatus skrev:Existensen tillkommer något, likadant är det med upplevelsen, något eller någon upplever (ett subjekt). Och det som upplevs måste vara något som har egenskapen att finnas i någon mening, t ex en pipa. Om Antic försöker att tänka på ett föremål utan egenskaper som befinner sig innanför eller utanför upplevelsen tar han fel. Man kan inte uppleva vad som finns bortom tomheten.

Inte heller kan hjärnan skapa en föreställning om världen och människorna som finns där om det inte funnes någon där. Inte ens en författare eller konstnärer skulle kunna skapa mänskliga karaktärer som furst Mysjkin i Idioten (Fjodor Dostojevskij) eller bilden av Venus födelse (Botticelli) om inte världen existerade.

Tänk utanför fysik så förstår du hur världen utan upplevelsen fungerar. Metafysik har inget rum, metafysik har inget "utanför" heller eftersom det är fysiska egenskaper. Men det betyder inte att universum inte existerar som oberoende grund för upplevelsen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 jul 2015 19:49

Antic skrev:Tänk utanför fysik så förstår du hur världen utan upplevelsen fungerar.

Nu tror jag du kräver för mycket, för välden förstås genom upplevelsen och genom de slutsatser och kunskaper vi kan utvinna om den. Världen är begriplig. Det vi upplever av den motsvarar vad vi kan räkna med existerar. Det är ändamålsenligt och följer av hur evolutionen utvecklat våra sinnen. Vi kan höra då ett träd faller i skogen, om vi är där. Vi kan se en bofink om den befinner sig inom vårt synfält. Vår perceptionsförmåga är sådan. Realism.
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 28 jul 2015 20:21

En evolution? I vad?

Hävdar du fortfarande att det finns rum, ljus, värme, kyla, materia osv, utan upplevelsen?

Världen blir det du upplever, annars vore inget liv ens möjligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 jul 2015 22:17

Antic skrev:En evolution? I vad?

T ex ögat

Bild
Antic skrev:Hävdar du fortfarande att det finns rum, ljus, värme, kyla, materia osv, utan upplevelsen?

Du erfar t ex strålningsvärme då du är på stranden och solen skiner på din bleka hud. Solen existerar utanför din upplevelse.
Antic skrev:Världen blir det du upplever, annars vore inget liv ens möjligt.

Logiken haltar här, slutsatsen följer inte av premissen.
Moderator

reflex

Inläggav reflex » 29 jul 2015 06:53

Antic skrev:
Tro mig Reflex, jag är knappast korkad eller lättköpt.
Men budskapet i Bibeln köper jag. En evig skapare utan början, som vi är avbilder av, är enda sättet att få ihop något på.

I en TV-serie av Jonas Gardell, där ha "sökte efter" Gud sa han till slut: Nu har jag bevisat att Gud inte finns, men ändå så tror jag.
Vad det handlar om kan kallas "religiös förmåga". Man tror därför att man vill tro och är därmed helt oemottaglig för argument.
Som du vet så gillar jag ditt sätt att tänka, därför att det är så "dynamiskt". Samtidigt blir jag lite förvånad över att du inte drar vissa slutsatser av din syn på existens till exempel. Det är som om Gud finns i en fredad Zon och bortom alla existentiella lagar och regler. Om Gud inte har en medvetandebaserad existens och inte en fysisk existens, Vilken existens har Gud i så fall?
Men varför skulle man inte få tro på Gud om man så vill. Faran är att tro för mycket. Då börjar man uppleva sig som en tjänare eller en soldat som tjänar "den rätta läran". Det "svenska" sättet att tro är relativt oförargligt. Man tror när man tycker sig behöva hjälp "från ovan", och lever däremellan i den "fysiska" världen.
Skulle man bete sig illa är det ju bara för den troende att be Gud om förlåtelse för sina synder.
https://www.youtube.com/watch?v=JDCgNx0h5rQ
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Antic

Inläggav Antic » 29 jul 2015 07:34

- PILATUS -

Och hur "erfar" jag detta Pilatus? Genom att uppleva det?

*back to one*

Med det sättet att resonera finns allt därute, färger, hörbara ljud, känsel, rubbet.

Exempel - Jag känner ljudvågor från en pumpande högtalarkon fast jag är döv, alltså finns ljud fysiskt utanför min kropp.

*back to one*

Visst följer slutsatsen premissen.

Upplevelsen är anpassad för varje typ av liv som upplever världen annorlunda, liv vore inte ens möjligt med bara en enda typ av upplevelse eller ännu värre, en objektiv fysisk värld, som inte skulle gå att uppleva alls.

;) :)

- REFLEX -

När jag pratar om Gud så är det nog inte på det sättet som du tror och orsaken till att jag inte är med i någon kyrka eller samfund av något slag lika lite som jag känner någon samhörighet med dessa. Däremot läser jag Bibeln på egen hand och det är det enda som gett mig något förnuft. Men inte förrän jag började söka utanför Bibeln och tänkte, det stämmer faktiskt. Gång på gång.

Att vi kommer av ingenting, eller av en lycklig slump, eller av multiuniversum, eller ens av något som inte skulle vara liv, för att sedan genomgå en evolution, är inte ens tänkbart logiskt. Och inget vi ser heller då liv kommer av liv. Förklaringen om en skapelse, hurdana vi är, vad som gick snett och vad som skall hända sen är klockrent. För det är precis så vi är. Därför tror jag på Bibeln, inte pga någon pastor eller kyrka.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 jul 2015 10:28

Antic skrev:Och hur "erfar" jag detta Pilatus? Genom att uppleva det?

Du erfar och drar slutsatser och genom att förstå mycket enkla samband, kausalitet. Du erfar värmen en solig dag på stranden, solljuset i Sverige håller ett UV-index kring 5 à 7 mitt på dagen. SMHI har mätt UV-instrålningen sedan 1983. UV-strålningen från solen finns alltså helt oberoende av om du erfar något alls. Varje annan person på stranden vet att UV-ljuset kommer från solen. Solen har funnits där i omkring 4,5 miljarder år!
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 29 jul 2015 10:39

Du berättar om något som är helt och hållet upplevt.

*back to one*

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 jul 2015 11:04

Antic skrev:Du berättar om något som är helt och hållet upplevt.

Så du förstår inte principen med orsak och verkan? Upplevelsen av värme och ljus på stranden har en källa som befinner sig utanför din upplevelse.

Om du förstår att det du upplever (ljuset, värmen på stranden) inhämtas via dina sinnen från det som befinner sig utanför din kropp (solen) så slipper du krångla in dig i ständiga självmotsägelser.
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 29 jul 2015 11:08

Ge ett bevis för detta. Annat än något du upplever något helt och hållet inom dig. Dvs en fysisk värld utanför våra kroppar.

Då ger jag ett bevis för motsatsen.

"Vi kan inte uppleva objektivitet och kan vi inte det så kan inte världen upplevas om den är objektiv"

* För att förstå vad en upplevelse är
* Vad den gör
* Och varför vi upplever på ett visst sätt

Så måste vi förstå vad något är utan upplevelsen.

Vi kan med andra ord inte berätta något sett från upplevelsen eftersom det är något vi upplever helt och hållet inom oss. Därför skriver jag tillbaka till ruta ett så fort du berättar något som någon upplevt, och kommer att fortsätta med det eftersom det vi upplever inte är någon objektiv fakta om något utanför upplevelsen.

Och det är det vi är intresserade av, inte vad vi upplever.

Återgå till "Filosofi"