Bibeln var tvungen att skrivas av människor. Annars hade människan aldrig kunnat ta till sig boken. Om allt hade blivit sett från skaparens egen synvinkel hade människan aldrig kunnat identifiera sig med budskapet och ta det till sig.
I fallet koranen var det ännu mera angeläget eftersom allah var utom allt vad logik heter och totalt omöjlig att förstå något av. Då fick man använda en profet som skulle tala om vad en ängel hade sagt var allah's vilja.
Så hur vi än gör så måste allt vara nedskrivet av människan för att kunna förstås.
Man har för första gången kunnat läsa delar av tredje moseboken som man hittade vid döda havet.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 1146663.ab
Tydligen fungerade inte den länken längre men det stod så här.
DÖDAHAVSFYND KAN ÄNTLIGEN LÄSAS
10:58 2015-07-21 - Israel. Ett förkolnat pergament från 500-talet efter Kristus har för första gången kunnat läsas av israeliska och amerikanska forskare. Forskarna har med hjälp av avancerad teknik kommit fram till att pergamentet innehåller de första kapitlen ur tredje Mosebok i Gamla testamentet - som beskriver lagar för rituella offer. Pergamentet som hittades på 1970-talet vid Döda havets strand beskrivs nu som det mest betydelsefulla fyndet som gjorts sedan dödahavsrullarna påträffades. Men tidigare försök att läsa det lyckades inte. – Vi försökte att läsa det på rätt sätt, men utan framgång, säger Sefi Porat, israelisk arkeolog som var med vid den ursprungliga utgrävningen, till AFP. – Med den tidens teknik hittade vi inte det som fanns dolt. Dokumentet ska analyseras ytterligare, men redan nu beskrivs det av bibelforskare som helt revolutionerande. – Den här upptäckten får oss att fullständigt häpna, säger Sefi Porat.
Tro mig Reflex, jag är knappast korkad eller lättköpt. Jag förstår ingenting av de flesta religiösa organisationer lika lite som jag tillhör någon av dem. Jag ser koranen som helt obegriplig och precis lika ologisk där guden är utanför allt, ingen person och helt omöjig att förstå något av. Men budskapet i Bibeln köper jag. En evig skapare utan början, som vi är avbilder av, är enda sättet att få ihop något på.