Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Men det är ju inte så att goda moraliska medborgare oftare är i balans?
Varför inte?
Jag tror inte att goda människor mår bättre generellt, hur tänker du själv?
Goda eller självgoda människor?
Moderator: Moderatorgruppen
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Men det är ju inte så att goda moraliska medborgare oftare är i balans?
Varför inte?
Jag tror inte att goda människor mår bättre generellt, hur tänker du själv?
unik skrev:Vad betyder det att säga följande ur ett filosofiskt perspektiv.
Slutat ta mig själv på allvar och förvånas över att andra tar mig på allvar.
Pilatus skrev:unik skrev:Vad betyder det att säga följande ur ett filosofiskt perspektiv.
Slutat ta mig själv på allvar och förvånas över att andra tar mig på allvar.
Är det en bra strategi för välbefinnandet? Fråga i stället: "Vad kan jag ändra för att känna mig mer vuxen och ta mig själv, och det jag gör, på större allvar?"
Anders skrev:Man kan ta livet med en klackspark och sig själv på djupaste allvar
unik skrev:Anders skrev:Man kan ta livet med en klackspark och sig själv på djupaste allvar
Får mig att tänka på Sören Kirkegaard.
Livets förstås baklänges men levs framlänges.
Anders skrev:unik skrev:Anders skrev:Man kan ta livet med en klackspark och sig själv på djupaste allvar
Faktiskt han jag tänkte på också.
hakkapeliitta skrev:I väntan på Godot.
Kanske så när Godot stiger ner så fixar han alla problem.
Jag har sett pjäsen. Handlar om två uteliggare som sätter sitt hopp till Godot.
Godot är en fiktiv figur, kan vara Jesus, men någon som räddar dem ur deras taskiga situation.
Har inte läst Becketts böcker men får det intrycket att hans böcker handlar om utsatta figurer i samhällets utkant.
En av dessa uteliggare I Väntan på Godot bestämmer sig för att ta livet av sig genom hängning, han drar av snöret som han hade som livrem men när han hänger sig går snöret av. T,o.m. detta misslyckas, kan man bättre beskriva det totala misslyckandet i livet?
Algotezza skrev:hakkapeliitta skrev:I väntan på Godot.
Godot är en fiktiv figur, kan vara Jesus, men någon som räddar dem ur deras taskiga situation.
Har inte läst Becketts böcker men får det intrycket att hans böcker handlar om utsatta figurer i samhällets utkant.
En av dessa uteliggare I Väntan på Godot bestämmer sig för att ta livet av sig genom hängning, han drar av snöret som han hade som livrem men när han hänger sig går snöret av. T,o.m. detta misslyckas, kan man bättre beskriva det totala misslyckandet i livet?
Från kursen i Creative Writing
https://drive.google.com/file/d/1BCF0Xn ... p=drivesdk
Algotezza skrev:Anders skrev:unik skrev:
Livets väg: estetisk, etisk, religiös. Väljer man själv eller sker en utveckling genom lidandet?
Anders skrev:Algotezza skrev:Anders skrev:
Livets väg: estetisk, etisk, religiös. Väljer man själv eller sker en utveckling genom lidandet?
Pratar Kierkegård om det? Har inte läst jättemycket Kierkegård.
hakkapeliitta skrev:I väntan på Godot.
Algotezza skrev:Anders skrev:Algotezza skrev:
Pratar Kierkegård om det? Har inte läst jättemycket Kierkegård.
"Tre stadier på livets väg" talar Kierkegaard om.
Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster