Är det alltid etiskt försvarbart att framföra sanningar?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 09:23

till zOKRATES

Den som läser nyheterna i teve är sanningens ansikte, för alla tror ju på det ansiktet.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 10:00

Nu är du där igen harald, som ett stort omoget barn som vägrar att lyssna på sin fars varningar eftersom exemplen han gav inte var verkliga, förrän barnet självt en dag stod där och befann sig just i den situationen som hans far hade varnat honom för.
Du hade antingen ingen närvarande far, eller också är det detta du lärde dig av honom, att vara frånvarande allt utanför dig själv.

Då tar jag det med fabeln, sagan som tjänar att lära barnen att undvika en fara som de en dag kan möta, inte lura dem in i faran som du så felaktigt tror, utan endast göra så att de därmed känner igen ansiktet på faran.

Vargen och rödluvan, ja de är inte äkta, de är endast påhittade, eller en fantasi som du nedsättande kallar det för.

Så när den lilla flickan hörde sagan lärde hon sig ingenting, för allt hon såg var en talande varg och de fanns ju inte,
i betongghettot där hon bodde fanns det heller inga skogar som små barn med röda luvor kunde plocka ved i, inte heller hade flickan en mormor i livet, så allt var bara bullshit. Sagan rann in i ena örat och ut genom det andra.

Så en vacker dag träffade hon turken Bassam i tvättstugan en dag då hon nyss fyllt 14, han log och kurtiserade, lika lömskt som vargen i sagan hon aldrig brydde sig om, han föreslog att de skulle träffas hemma hos honom, han hade ju en egen lägenhet i samma hus dessutom. Hon kom till honom som flickan i sagan kom till mormodern, men kopplingen såg hon aldrig, hur han utgett sig för att vara trevlig och snäll, allt annat än det han var, hur han med ord och förställd röst duperade henne till att lita på honom.

Efter att hon  knackat på hans dörr, var det ingen mer som därefter såg henne, för vargen Bassam, slukade henne med hull och hår, liket svepte han in i en matta och dumpade i en skog ett par mil därifrån, en riktig trevlig skog, precis lik den i sagan.

Men vad vet du harald, alla vi andra spelar ju bara roller och fantasin har tydligen inte sin upprinnelse i verkligheten, eller ens så som verkligheten verkligen kan te sig en vacker dag. Att du sedan hellre försvarar den riktiga "vargen" genom att gömma undan honom ett straff, tyder ju på att du försvarar ondskan. Jag avfärdar dig härmed som falsk i den betydelsen att du skulle representera något gott. Jag erkänner dig härmed som sann i den meningen att du står för det onda.

Därmed har vi ställt oss på varsin sida i verkligen. Jag kommer att alltid tala mot det onda, så som jag alltid har gjort.

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 12 jun 2010 10:06

ond o god... bajs o kiss... röv o mun...

vad är det för sanning vi talar om... ifall denna sanning behöver någon som bekräftar den? vilken sanning är oberoende utav bekräftelse?

/gudsfrid

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 10:58

Jag vill varna för amnesty international en riktigt äcklig skit-organisation som bara är en slags reklampelare utan egentligt innehåll, jag tycker A,I, skulle stänga sin bedrägliga institution, men varför den fortfarande finns beror på nåt slags oidentifierbart bihang till U.S.A. och dess pseudo-hjälpar-ande.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 11:01

alladin skrev:ond o god... bajs o kiss... röv o mun...

vad är det för sanning vi talar om... ifall denna sanning behöver någon som bekräftar den? vilken sanning är oberoende utav bekräftelse?

/gudsfrid

Vi kan dela in människan i fyra grupper

De som agerar bakslugt för egen vinning
De som agerar med ett ont uppsåt
De som agerar ädelt
De som växlar bland dessa alternativ

Utifrån vem du talar med får du olika svar, de har alla sin version av sanningen,
en del förnekar det de gjort, ljuger och manipulerar,
en del står för det de gjort,
en del vill inte kännas vid de felsteg de tagit,
en del anser sig blivit lurade att begå fel
en del anser sig tvingade

Endast den som handlat riktigt, utan lömska eller dolda motiv, kan stå för sanningen sådan som den faktiskt är.

Utöver detta har vi den högsta "sanningen", dvs så som allt faktiskt är, har varit, utan krusiduller eller omsvep,
vi kan säga att denna sanningen vet endast Gud, den allseende.
Människan däremot tvingas mer eller mindre att avgöra allt den möter, bekräfta eller dementera, till sin hjälp har människan domstolar som försöker avgöra sanningen, tidningar som presenterar sanningar, men allt de kan göra är oftast att spekulera kring troliga sanningar utifrån vad som verkar mest rimligt. De kan ha rätt, men de kan även ha fel.
Det är även troligt att det de presenterar innehåller sanning blandat med lögn, alltdå en del rätt och en del fel.
Sanningen kan ibland vara en ren gissning just utifrån att en del faktiskt ljuger och människan lär sig tidigt att ljuga, uppmuntras att ljuga för att slippa stå för otrevliga konsekvenser.

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 12 jun 2010 11:10

ZOKRATES...

du har ändå inte försökt besvara min fråga... som faktiskt hade en mycket fin poäng bakom sig.

1. är en sanning en sanning för att många bekräftar denna sanning?
2. vilken sanning är oberoende utav bekräftelse?

/gudsfrid

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 11:18

Men vad vet du harald, alla vi andra spelar ju bara roller och fantasin har tydligen inte sin upprinnelse i verkligheten, eller ens så som verkligheten verkligen kan te sig en vacker dag. Att du sedan hellre försvarar den riktiga "vargen" genom att gömma undan honom ett straff, tyder ju på att du försvarar ondskan. Jag avfärdar dig härmed som falsk i den betydelsen att du skulle representera något gott. Jag erkänner dig härmed som sann i den meningen att du står för det onda.

Därmed har vi ställt oss på varsin sida i verkligen. Jag kommer att alltid tala mot det onda, så som jag alltid har gjort.
skriver Zokrates...

Harald svarar

Jag känner mig hedrad, Zokrates, för vi vet redan att för dig är lögn sanning, och då måste ju ondska bli godhet, eller hur..men jag behöver inte ditt omdömme...för du börjar redan med att LJUGA....du skriver alla vi andra spelar ju bara roller..jag har inte sagt  det..men för dig spelar det ju ingen roll ifall en utsaga är falsk eller sann,

vad jag vill säga om fantasin.., det är ju ditt FÖRSVARS-SYSTEM, och när jag försöker blockera det,,då blir du ställd,,Du och Justin...ni är fantasi-produkter, inte riktiga människor, och om ni ska skriva från era liv, då har ni inga liv, bara fantasi. Ni skulle väl passa bäst på Beckomberga tillsammans med de andra psykotikerna...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 11:21

alladin skrev:ZOKRATES...

du har ändå inte försökt besvara min fråga... som faktiskt hade en mycket fin poäng bakom sig.

1. är en sanning en sanning för att många bekräftar denna sanning?
2. vilken sanning är oberoende utav bekräftelse?

/gudsfrid

1. Nej
2. Sanningar presenterade av människor behöver alltid bekräftelse.

Sedan är det ju lustigt att så många gör anspråk på "den yttersta sanningen"

men till dig seekern,  säger jag att du som avvisat ett liv efter döden, därmed ställt dig i skaran bland icke troende.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 11:28

men allt de kan göra är oftast att spekulera kring troliga sanningar utifrån vad som verkar mest rimligt. De kan ha rätt, men de kan även ha fel, skriver Zokrates...

Haraldsvarar

Det är den första FORMULERINGEN  du skrivet på länge som innehåller något gott..och utifrån detta skulle jag vill höra både din ochj Justins åsilkt om vad egnetligen I N D O K T R I N E R I N G är och hur den verkligen fungerar i tidningar och teve idag...om det är möjligt att helt klart urskilja detta fenomen, alltså indoktinering i massmedia idag.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 11:29

till dig harald,

såsom du vänder och vrider på betydelsen av det jag skriver så kan du ju få det till vad som helst, men det är fortfarande inget annat än dina vantolkningar och gör du detta medvetet, så kan jag inte kalla dig annat än en stor lögnare, ja en av de största jag i så fall har stött på.

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 12 jun 2010 11:37

till Zokrates...

du har din tro... jag har min tro... din väg kanske förefaller rak för dig, men krokig för mig...

jag var aldrig född... jag kan aldrig dö... jag är evig... odödlig!

vem av oss tror inte på livet efter döden? jag är redan odödlig... du tror på evigt liv.

i mina ögon är jag mer ädel än dig... för jag lever för kärlek till gud.

du hoppas på ett liv efter döden... du är rädd för att dö... jag till skillnand från dig har för länge sedan dött min fysiska död... jag är en levande död!

det är bra att du svarade på min fråga iafall...  

/gudsfrid

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 11:39

till dig harald,  FRÅN Zokrates

såsom du vänder och vrider på betydelsen av det jag skriver så kan du ju få det till vad som helst, men det är fortfarande inget annat än dina vantolkningar och gör du detta medvetet, så kan jag inte kalla dig annat än en stor lögnare, ja en av de största jag i så fall har stött på.

Harald svarar

Du fortsätter att fantisera. du är kanske ute och reser med ljuslågan eller friktionerar med anden. Jag vill inte kalla dig lögnare, för en sådan pratar sanning ibland, du lever i fantasin...du skrev att du har fobi för att masturbera,,du kan inte ens runka i fantasin...för du har inte kontakt med dig själv.. totalt avklippt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 11:48

kliv ut ur mörkrets våld harald

Användarvisningsbild
alladin

Inläggav alladin » 12 jun 2010 12:22

zokrates...

du är nu på steg 2 av 4... det är bättre än steg 1 iafall... de som är på steg 0.. de är mörkret... du är nära icke-existens... sedan kommer 4... då är man en levande ängel... det är mitt mål nu... steg 5 är när man kan utföra mirakel... det sista steget...

du är inte rakt igenom ond... det känner jag... gå till bergen o sitt... lär känna dig själv...

fundera på frasen "jag är inget mer än gud har skänkt mig..."

/gudsfrid över dig!

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 15:18

tILL zOKRATES

Kommer du ihåg att du sa att du kunde knulla 24 timmar i sträck, fast det var med utländskor, ska vi tro dig, ska vi tro, Zokraters, är han en lögnare rätt och slätt,

och kommer du ihåg, Zokrates det där enorma kattdjuret du såg gå över vägen, det var mycket större än ett lodjur, jag är alltid positiv i början. tror alltid på vad andra säger, dvs, ger dom en chans att berätta, men ska vi tro att du verkligen sett ett övernaturligt stort kattdjur, ska vi tro på dig????

personligen, ifall någon är intresserad, jag har aldrig i hela mitt liv sett något så kallat övernaturligt, och jag har aldrig hört Brahmins präster tala om sådana övernaturliga saker, berättar man inte sånt för att skapa sensationer, göra sig intressant, eller vad säger du Zokrates,,jag tror ej på sådana där övernaturliga väsen, tror du på tomtar och troll också..

Återgå till "Filosofi"