Är det alltid etiskt försvarbart att framföra sanningar?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Är det alltid etiskt försvarbart att framföra sanningar?

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 16:09

haralddavidsson skrev:tILL zOKRATES

Kommer du ihåg att du sa att du kunde knulla 24 timmar i sträck, fast det var med utländskor, ska vi tro dig, ska vi tro, Zokraters, är han en lögnare rätt och slätt,

och kommer du ihåg, Zokrates det där enorma kattdjuret du såg gå över vägen, det var mycket större än ett lodjur, jag är alltid positiv i början. tror alltid på vad andra säger, dvs, ger dom en chans att berätta, men ska vi tro att du verkligen sett ett övernaturligt stort kattdjur, ska vi tro på dig????

personligen, ifall någon är intresserad, jag har aldrig i hela mitt liv sett något så kallat övernaturligt, och jag har aldrig hört Brahmins präster tala om sådana övernaturliga saker, berättar man inte sånt för att skapa sensationer, göra sig intressant, eller vad säger du Zokrates,,jag tror ej på sådana där övernaturliga väsen, tror du på tomtar och troll också..

Det kan mycket väl ha varit en livs levande lejonhybrid, din förbannade stolle. Vi var två som såg den samtidigt  och ge fan i förfölja folk på forumet och kasta tillbaka saker som sagts som om det vore skit.

Liger är resultatet av korsningen emellan en lejonhane och en tigerhona. Den ser ut som ett stort lejon med svaga ränder. Vissa hanar kan få en gles man. Det har uppskattats att en liger kan väga över 630 kg. Ligern är den vanligaste hybridsorten och den mest kontroversiella. Liger är också känd under namnet lejon–tiger-mula. Ligern har en livslängd på cirka 20 år. Anledningen till att en liger blir så stor är att generna som styr och bromsar växten finns hos lejonhonan och tigerhanen. Ligern har därför inga gener som begränsar och håller tillbaka tillväxten på kroppen. Därför blir den störst av alla nu levande kattdjur.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Exmoor-monstret
Beskrivningarna passar in på Exmoor monstret, det hände i varje fall efter mitten av 80 talet, nu tror jag inte att alla vittnen i England som säger sig ha sett djuret behöver tala sanning, men en del av dem kan ju göra detta.
Djuret skulle kunna på grund av uppmärksamheten ha gett sig iväg, simmat helt enkelt över till Holland, tagit sig via Danmark till Sverige, och är det en blandning med tiger i så lär den ju inte behöva vara rädd för vatten.

Vart djuret tog vägen därefter, ja om det var samma djur så bör det ha dött då de inte blir mycket äldre än runt 20 år. Det kanske ligger ett kadaver någonstans i ett kärr eller i en skog, men då är det spekulationer från min sida.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 18:31

Till zokrates..

du verkar ju helt snurrig, du skrev att det var ett enormt kattdjursliknande väsen från andevärlden, för jag svarade dig ifall det inte kunde ha varit ett verkligt djur, t.ex. ett lodjur, men det var ej möjligt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 18:56

haralddavidsson skrev:Till zokrates..

du verkar ju helt snurrig, du skrev att det var ett enormt kattdjursliknande väsen från andevärlden, för jag svarade dig ifall det inte kunde ha varit ett verkligt djur, t.ex. ett lodjur, men det var ej möjligt.

Du förtjänar inte längre att mötas med svar harald, men ifall någon annan undrar.

Jag och min vän som såg detta djuret springa över vägen på 1980 talet, kunde inte referera djuret till något levande djur, det liknade inget vi tidigare sett. Vi nöjde oss med att det var ett typ spökdjur, alltså något okänt.
harald påstår att sådana saker inte finns, alltså så stora katter. Efter att ha kontrollerat på nätet idag så fann jag dels att det faktiskt finns så stora lejonhybrider, samt dels att det även förekommit rapporter om andra som sett liknande djur.

Därav länk och beskrivning. Snurrig, nja, du försöker ju plåga mig men som sagt, det räcker med dumheter från din sida nu.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jun 2010 19:27

Jag och min vän som såg detta djuret springa över vägen på 1980 talet, kunde inte referera djuret till något levande djur, det liknade inget vi tidigare sett. Vi nöjde oss med att det var ett typ spökdjur, alltså något okänt. skriver Zokrates

haraldsvarar

Jag fråga ändå ifall det inte kunde ha varit ett verkligt djur. t.ex. ett lodjur, men det var inte möjligt. Du är en manipulativ typ,,Nu säger du efter två månader att du funnit ett sådant djur på internet..är du så jävla rädd för att få reda på att du sensationsljuger...att du verkar vara en  M Y T O M A N

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jun 2010 21:31

Ja, men då skall man ju helst inte ha någon annan som varit med som andra kan verifiera detta med.

Men, jag lämnar inte ut namn på andra personer, varför skall jag hänga ut dem här för att bevisa att något har hänt, för dig, eller er andra, totala främlingar? Sedan kan man ju alltid ifrågasätta varför någon delar med sig av sina upplevelser när man kan diskutera viktigare saker som väder och vind eller prinsessans bröllopskläder eller varför inte Berras haschrusupplevelser?
Meningslöst, men hade jag som du påstår varit ute efter sensationer, så hade jag redan gjort det på annat håll, men markera vilken text som helst av mig och du skall inte finna den någon annanstans.

Varför är du så selektiv harald, har du svårt att tro gott om andra?
I den andre tråden kunde du instämma med att tro på att jag sysslat med svartkonst, du påstod till och med att jag skulle återfödas som ett djur, därmed väljer du att tro att det som du tolkar som negativt är sant om mig, men inte det som är neutralt och det som skulle kunna tjäna som en lisa för alla dem som tvivlar på Gud, en sensationell lögn.

I samband med att jag fick skallen krossad som barn har jag gått på en del efterkontroller, bland annat genomfört ganska heltäckande psykologiska tester och svaret från dem var att jag led av en mindre hjärnskada att döma av alfavågornas onormala tillstånd, däremot var jag helt fri från mentala sjukdomssymptom, men min tinnitus däremot beror nog sannolikt på skadan. Min intelligens var högre än genomsnittet och min empatiska förmåga mycket över det normala. Förresten är det ju ett fenomen att jag ändå lever, för enligt läkaren så borde ju jag ha varit död.

Ps
Sedan delar jag min missnöjda inställning mot Israels regering med 47% av det israeliska folket, bara som en liten fotnot. :wink:

haraldarvidsson

Inläggav haraldarvidsson » 13 jun 2010 03:36

http://www.haraldblog.com/

läs haraldsblog...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 13 jun 2010 12:57

Du skriver ju bra dikter harald, poesin är en känslans uttryck och din förmåga att ge utlopp för känslan skall inte tas från dig, det är positivt.
Men, jag har alltid undrat hur folk i Indien står ut med all orättvisa, kastsystem är kanske en förklaring, Ghandi en annan, men ändå?
Barn som mördas, prostitueras, droger överallt, fattiga som gör vad som helst för några rupier, säljer barn som slavarbetare, lokala maffior, mutade poliser, små tokiga sektledare, ingen lag för den fattige, järnbristanemis och all misär. Världens en gång vackraste land, skövlar sin natur, dödar djuren, för att bereda plats för ännu mer människor, mer elände. mer motsättningar, mer skrytbyggen och en större slum och enorma sopberg.
Även om Indiens rika traditioner skulle kunna locka, dess kulturarv, musik, dikter, vackra kvinnor, färggranna kläder, jag skulle ändå inte byta bort en plats i Sverige mot en åkerteg i Indien på någon bergssluttning, men det är jag det.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 jun 2010 18:02

Till Zokrates

När jag var 19 skrev jag dikter och skulle publiceras i en antologi, men Gud har alltid stoppat mina processer att komma ut, för samtidigt hade jag en dröm att jag tog upp ormen i luften som David, vilket betydde att mitt liv skulle alltså handla om att kontrollera ondskan, det var därför Gud sände mig hit till Indien, för att ta emot mantra-spänningen som är den subtilaste och grymmaste ondskan idag, Sverige hade inte så mycket ondska att ge, men det var en start, alltså ta in ondskan i kroppen och få en upplevelse av den och sedan returnera den ut till världen som ett kontrollerat sken, jag är inte färdig än med att ta in ondskan, men jag har egen mark på 14 ooo kvm här precis vid foten till de höga bergen, Sverige är en ö av svävande ego-tänkare utan den primitiva och kvinnliga jordkontakten jag får här, jag känner att jag lever.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 13 jun 2010 18:08

läs haraldsblog.....skriver haraldarvidsson

Jag har alltså fått en D U B B E L G Å N G A R E...vad betyder det ??? jag läste dostojevskis dubbelgångaren..

är det kanske ALLADIN som bytt namn???

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jun 2010 23:55

haralddavidsson skrev:Till Zokrates

När jag var 19 skrev jag dikter och skulle publiceras i en antologi, men Gud har alltid stoppat mina processer att komma ut, för samtidigt hade jag en dröm att jag tog upp ormen i luften som David, vilket betydde att mitt liv skulle alltså handla om att kontrollera ondskan, det var därför Gud sände mig hit till Indien, för att ta emot mantra-spänningen som är den subtilaste och grymmaste ondskan idag, Sverige hade inte så mycket ondska att ge, men det var en start, alltså ta in ondskan i kroppen och få en upplevelse av den och sedan returnera den ut till världen som ett kontrollerat sken, jag är inte färdig än med att ta in ondskan, men jag har egen mark på 14 ooo kvm här precis vid foten till de höga bergen, Sverige är en ö av svävande ego-tänkare utan den primitiva och kvinnliga jordkontakten jag får här, jag känner att jag lever.

Och till vad brukar du din mark? Och vad förlänade dig den?

Nu börjar bilden bli tydlig. Inte sitter denna präst och ber om ris.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 jun 2010 06:14

haralddavidsson skrev:
Till Zokrates

Och till vad brukar du din mark? Och vad förlänade dig den?

Nu börjar bilden bli tydlig. Inte sitter denna präst och ber om ris,...skriver AuK.......

Haraldsvarar...

Lägg av din avundsjuka, Auk, den klär dig inte. visa att du är humanist, för vad är Kants ideer utan en humanistisk grund.

förra året nådde jag mount everest helt ensam, mitt på natten i det kalla tjocka mörkret från världen, men jag tog inga fotografier, eller placerade en flagga eller ens talade om det för någon annan människa, jag tackade Gud för hans hjälp, men varje steg jag tog på min klättring kollades upp av Brahmins präster genom Puja och av Sai BABA, och varje dag sände de mantra förbannelse för att pressa ner mig, men jag klättrade vidare, och det kallas att kontrollera ondskan..

jag är ingen präst, men en andlig bergsklättrare, men jag gjorde det med Guds hjälp, så när jag kom ner till botten var jag fortfarande kvar på toppen.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 jun 2010 15:38

Men, jag har alltid undrat hur folk i Indien står ut med all orättvisa, kastsystem är kanske en förklaring, Ghandi en annan, men ändå?
Barn som mördas, prostitueras, droger överallt, fattiga som gör vad som helst för några rupier, säljer barn som slavarbetare, lokala maffior, mutade poliser, små tokiga sektledare, ingen lag för den fattige, järnbristanemis och all misär. Världens en gång vackraste land, skövlar sin natur, dödar djuren, för att bereda plats för ännu mer människor, mer elände. mer motsättningar, mer skrytbyggen och en större slum och enorma sopberg.
Även om Indiens rika traditioner skulle kunna locka, dess kulturarv, musik, dikter, vackra kvinnor, färggranna kläder, jag skulle ändå inte byta bort en plats i Sverige mot en åkerteg i Indien på någon bergssluttning, men det är jag det.

SKRIVER ZOKRATES...

Haraldsvarar

Det är omöjligt att besvara din fråga, du skriver hela tiden ur en mångfald, medan jag skriver ur koncentration på en enda sak,,du har lätt för att analysera, dela upp och ge namn för saker, du skriver spänstigt komprimerat och klart, men jag blir alltid en anning förvirrad ifall det är för många saker, jag orkar inte läsa det då, jag är en människa som alltid undviker detaljer, jag gör intuitiva skisser, samma när jag målar, jag tänker överblickande på sammanhang, integrativt, meddetsamma det blir för mycket detaljer skakar jag på huvudet, då hänger jag inte med längre..jag vill inte ha en alltför klar detaljbild av verkligheten, jag jobbar med helheten, att försöka sätta ihop en total bild fast en aning dimmig, ungefär som impressionalisterna målade, fast jag målar själv expressionistiskt, men när jag tänker, så är det impressionistiskt, så min bild av Indien, är ingen dokumentär, det första jag kan säga om Indien är att jag mår bra här, jag trivs i Indien, jag kan inte säga exakt varför, hur ska jag kunna uttala mig om orättvisor, jag behandlas alltid orättvist här, diskrimineras, men det är för att dom är avundsjuka på mig, så dom ska kunna sätta dit mig lite grand, och det bjuder jag på, Men även om de har sängar sover de på golvet, för de vill ha jordkontakt..de äter alltid direkt med händer fast de har skedar och gafflar, för att ha kontakt med det naturliga, ...det gillar jag,... de undvikar att stoppa in tekniken mellan dem själva och naturen, men då det gäller mantra, så är de manipulerade att ha mantrat mellan sig och Gud, fast de vet att innerst inne är det fel, att mantrat är en avgud som dyrkas istället för Gud, det är omöjligt på ett sätt att komma dem inpå livet, men på ett annat sätt kom jag dem omedelbart inpå livet, och det är en sådan känsla som gör att jag stannar här, på nätterna vill jag alltid vara ensam, men då knullar dom visst, Bakium, som är en kvinna som kom hit i början och städa och så vidare, och som plötsligt blev den klyftigaste kvinna här, fast hon inte ens kunde läsa, och alla ville prata med henne, hon kom upp till sjätte chakrat, ..men senare togs hon ner på jorden av avundsjuka väsen, hon sa i alla fall, att de knullade tre gånger varje natt, men inte mer än några minuter,,du fråga om orättvisa, jag vet inte om det finns någon orättvisa i det,,och i Tamil Nadu är elektrisiteten fri för de som har pump-motor till sitt lilla land och fixar ris och sånt själv, och inga skatter på maten, så här kan du äta ett gott mål mat för 5 kronor, men däremot i Sverige tar staten ut skyhöga belopp genom skatter på maten, så ingen behöver svälta här, och sex har dom och jordkontakt,,
det är en sådan enorm sillnad mellan de fattiga och de aning rika och de mycket rika,,så de kan aldrig känna avundsjuka emot de rika, för de rikas liv är så fjärran från de fattiga att de ej kan sätta begrepp på skillnaderna..

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 jun 2010 16:37

Det är ett jävla tjat om att vara humanist. Jag är inte humanist, och jag följer heller inte någon kantiansk moral.

Jag tycker humanismen är ett förtryck, det sätter lika för det som existentiellt är olika, människan. Jag är alltså alls inte övertygad om att de konstituerande strukturerna, kategorierna, är humana, utan ser dem mer som kulturella.

Humanismen lägger en norm istället för att som de som talar om individuation lämna utrymme. Den lägger en form istället för som tex Simone de Beauvoir ge uttryck för en emancipation som springer från det som skall ges frihet istället för att den frihetstörstande skall springa mot något.

För övrigt hade jag en annan poäng än avundsjuka att föra fram angående ditt land. Jag menade bara att påpeka den materiella standardens inverkan på livet som etisk, andlig, människa. Något som du hellre tillskriver din själ, den som gud pekat på och bestämt som en krigare mot ondskan.

Vi ser på det lite annorlunda helt enkelt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 jun 2010 16:52

Det är ett jävla tjat om att vara humanist. Jag är inte humanist, och jag följer heller inte någon kantiansk moral.

Jag tycker humanismen är ett förtryck, det sätter lika för det som existentiellt är olika, människan. Jag är alltså alls inte övertygad om att de konstituerande strukturerna, kategorierna, är humana, utan ser dem mer som kulturella SKRIVER AUK..

hARALDSVAR

Du menar alltså att humanism,att vara mänsklig ej är medfött, men kulturellt betingat, alltså miljöbetingat..alltså Som Moses tavlor..du skall icke döda..det ska alltså inprintas utifrån som något viktigt,,vi har det inte medfött i känslan..är kärlek också något miljöbetingat, något kulturbetingat som vi lär oss, inte har med oss från födelsen i känslan, ja, jag förstår att du menar att mänsklighet är hämmande för ens egen växt, precis som Nietzsche sa.

så om jag skiter i andra, Auk, det är okej, jag ska alltså inte känna skuld för det,

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 jun 2010 17:06

För övrigt hade jag en annan poäng än avundsjuka att föra fram angående ditt land. Jag menade bara att påpeka den materiella standardens inverkan på livet som etisk, andlig, människa. Något som du hellre tillskriver din själ, den som gud pekat på och bestämt som en krigare mot ondskan.
SKRIVER AUK..

HARALDSVARAR

Mahaveera, jain-helgonet, var son till en kung, men bestämde sig för att söka efter..ja. vad sökte han efter, han var ateist..precis som Buddha..hur som helst är han symbolen för ICKE-VÅLDS BETEENDET  i India, han  vägrade till ochmed koka maten därför att bakterier skulle dö osv..han bar ett skynke över kroppen, sov utomhus, levde i maximal fattigdom..idag går inte det...vi blir haffade av polisen, slängdai fängelse,,

Mitt land, det är en ruta evighet som jag bebor. Jag odlar inget, ingen affärsverksamhet.. totalt har det väl kostat mig runt 15 000 svk under 18 år för inköp,,,,jag har en gammal JEEP-aktig bil som jag fått låna, måste dock betala soppa och rep, själv..jag lever på 2000 kr i månaden, el bensin och mat och tidningar, nån veckotidning,,jag röker inte, dricker inte, och festar aldrig..

är jag godkänd?????

Återgå till "Filosofi"