Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

iris

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 12 apr 2021 08:36

hakkapeliitta skrev:
iris skrev:
hakkapeliitta skrev:Alla erfar inte allt lika.
Objektiv sanning existerar endast i relation med andra. Absolut sanning vet jag inte vad det är.
Objektivitet är olika beroende av sammanhanget, dina polare kan påstå att du gjorde bort dej igår, du nekar, men vad är den objektiva sanningen här?
Jag litar på dina polares omdöme hur taskigt det än låter.

Objektivitet är att lita på det kollektiva medvetandet.

Så är det med outbildade människor - de bara hittar på en egen definition på något och så kör de. Oavsett.
Objektiv är definierat - men INTE som du definierar det ovan (svartmarkerat) - eftersom det du beskriver ovan kallas för INTERSUBJEKTIVITET.
Good luck there!

Men hur kan mitt omdöme vara intersubjektivt när jag precis tvärtom frånsäger min subjektiva åsikt och överlåter åt andra att bedöma?

Läs filosofi - du är på FILOSOFIFORUM - så vet du.

iris

Re:

Inläggav iris » 12 apr 2021 08:50

Algotezza skrev:Men vad är det absoluta?

Det som inte förändras?

Det "eviga" - men vad är det "eviga"?

Det som har egenvärde - inte instrumentellt värde?

Vad är en absolut sanning?

En oföränderlig sanning?

Tautologier?

Negerade kontradiktioner?

Psykologiskt handlar det väl om att fly från och blunda för memento mori.

Vissheten om den ultimata förändringen vi inte vill veta av - döendet - fram till det verkligt absoluta - döden. Vi flyr till "det absoluta´"...

Eller det absoluta mest som ett retoriskt grepp för att imponera och vinna diskussioner...

Good old  ego-boosting...

Fast det enda i någon mening absoluta som betyder något för mig är att jag kan göra något och uppleva något - här och nu - och att jag faktiskt gör det. Absolut utanför detta område , eller något slags absrakt absoluthet som mest är en tankekonstruktion - intresserar mig föga. What's in it for me?

/"Bara jag har rätt att kalla mig jag - alla andra är ju du!"

klorofyll

Inläggav klorofyll » 12 apr 2021 09:14

iris skrev:outbildade människor - de bara hittar på en egen definition på något och så kör de.

Utbildade människor är oftast idioter... De tror ofta att de har haft väldigt tur... De lever långt från verkligheten..

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 12 apr 2021 09:48

iris skrev:
hakkapeliitta skrev:
iris skrev:

Så är det med outbildade människor - de bara hittar på en egen definition på något och så kör de. Oavsett.
Objektiv är definierat - men INTE som du definierar det ovan (svartmarkerat) - eftersom det du beskriver ovan kallas för INTERSUBJEKTIVITET.
Good luck there!

Men hur kan mitt omdöme vara intersubjektivt när jag precis tvärtom frånsäger min subjektiva åsikt och överlåter åt andra att bedöma?

Läs filosofi - du är på FILOSOFIFORUM - så vet du.

I din lilla fantasivärld finns naturligtvis en Gud som är överdomare, men i min värld är objektivitet något som är utanför mej själv, jag skrev det kollektiva medvetandet, jag ser inget annat svar. Så fungerar även vetenskapen, en tanke från hypotes går till teori om den accepterar av den kollektiva forskargemenskapen.
Du kan kan kalla det för intersubjektivt men så funkar det i praktiken.

Goze

Inläggav Goze » 24 apr 2021 19:23

Om vi säger så här då: Objektivt sett ja, i praktiken nej.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 24 apr 2021 20:17

Objektiv sanning... Har du nyckeln? Jag låser upp och dörren öppnas... Nyckeln passade låset. Objektiv sanning?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 apr 2021 22:23

klorofyll skrev:Objektiv sanning... Har du nyckeln? Jag låser upp och dörren öppnas... Nyckeln passade låset. Objektiv sanning?

Kanske var det en ren lyckträff, låset var inte så komplicerat. Den rätta original-nyckeln låg under dörrmattan. Vad som är absolut sant är mycket svårt att veta.

key.jpg
key.jpg (18.36 KiB) Visad 338 gånger
Moderator

Maat

Inläggav Maat » 24 apr 2021 22:38

Om du ser och står inför vad som är sant, men inte förstår att det är sant och ifrågasätter det, var ligger då problemet?

Människor sätter alltid sig själva i centrum och tror att det mänskliga synsättet och tänkandet och tolkandet är det som bestämmer och styr universum - att mänskligheten kan vara primitiv, outvecklad, okunnig och dum, är en möjlighet som mänskligheten inte överväger av nämnda orsaker.

Frågan är fel ställd - Varför ifrågasätter någon att det finns en absolut sanning ? - det är den riktiga frågan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 apr 2021 23:08

Maat skrev:Frågan är fel ställd - Varför ifrågasätter någon att det finns en absolut sanning ? - det är den riktiga frågan.

Känner du till någon absolut sanning? Inte i någon metafysisk mening, utan något som du vet. Skeptiker kan nästan alltid hitta någon svag länk. Det absoluta får ju inte innehålla någonting alls som gör tvivel möjligt. I flera länder dömer man folk till döden och verkställer dessa domar, trots att man aldrig kan vara absolut säker på att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till det beskrivna brottet.
Moderator

iris

Inläggav iris » 25 apr 2021 08:11

Pilatus skrev:
Maat skrev:Frågan är fel ställd - Varför ifrågasätter någon att det finns en absolut sanning ? - det är den riktiga frågan.

Känner du till någon absolut sanning? Inte i någon metafysisk mening, utan något som du vet.

Ja jag känner till en. Han. (Det är intressant när man betänker själva saken i sig). ÄR DEN.
Den Absoluta Sanningen om Människan och Hennes vara.

Han är identifierad. En levande individ, en individ med ett namn och ett levande i en speciell kontext (religion, nation, språk i världen), vid en specifik tidpunkt och görande, sägande ALLT det som redan fanns nedtecknat skulle hända, sägas, göras.
Men han sa inte - gjorde inte - för att han lärt sig allt detta utantill och sedan spelade upp en teater.
Han levde detta som gav honom, gjorde det som krävdes av det som hände, vad andra sa svarande han på - och genom det uppfyllde han till - punkt och pricka - det som tusentals år före honom hade blivit nedtecknat han skulle göra, säga och det skulle hända.

Vad man säger om sanningsteorin är att dels måste (för att Sanning ska kunna finnas och visas) det föreligga en korrespondens mellan det som teorin (det skrivna, sagda, tänkta) utsäger och det som de facto händer, det som de facto sägs och görs. Sedan finns ju koherensteorin där de skrivna delarna ska överensstämma - allt detta ÄR fallet med denna människa - man.

Det vet vi. Vi som kan läsa och förstå - och vi läser och förstår för att vi själva ---- i en helt annan tid och helt annan kontext själva lever, säger och upplever det han upplevde - andligt och faktiskt...
En slags Väg. Han gick den - den hade skrivits ner av sk profeter - och Gud gav denne man realiteten för att göra, säga och leva det som redan fanns skrivet om honom...
Korrespondens och koherens.

Jesus. Juden. Messias... Christus.
Varför är Han den Absoluta Sanningen för människan? JO FÖR ATT MILJONER MÄNNISKOR LEVER SAMMA SAK - I, GENOM OCH MED HONOM I ALLA TIDER ÖVERALLT...och de kan det, gör det, för att Han gjorde det...och Han gjorde det för att Gud satte scenen, satte allt i verkligheten.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 apr 2021 08:54

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Objektiv sanning... Har du nyckeln? Jag låser upp och dörren öppnas... Nyckeln passade låset. Objektiv sanning?

Kanske var det en ren lyckträff, låset var inte så komplicerat. Den rätta original-nyckeln låg under dörrmattan. Vad som är absolut sant är mycket svårt att veta.

Alltså, ifall man tvivlar på allt... så kommer man leva som man alltid har levt, och bränna vetenskapsmän som häxor.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 apr 2021 10:36

iris skrev:
Pilatus skrev:Känner du till någon absolut sanning? Inte i någon metafysisk mening, utan något som du vet.

Ja jag känner till en. Han. (Det är intressant när man betänker själva saken i sig). ÄR DEN.
Den Absoluta Sanningen om Människan och Hennes vara.

Du refererar till en person som anses levt för 2000 år sedan. Så kan det ha varit, men som absolut sanning saknas en del. Modern med släktträd är nedtecknad. Det vi kan läsa är ett litet urval av berättelser, i form av legender. Esséernas skrifter och Dödahavsrullarna (Discoveries in the Judean Desert) finns. Men ...
iris skrev:Vad man säger om sanningsteorin är att dels måste (för att Sanning ska kunna finnas och visas) det föreligga en korrespondens mellan det som teorin (det skrivna, sagda, tänkta) utsäger och det som de facto händer, det som de facto sägs och görs. Sedan finns ju koherensteorin där de skrivna delarna ska överensstämma - allt detta ÄR fallet med denna människa - man.

Ja, det är bra.
iris skrev:Varför är Han den Absoluta Sanningen för människan?

Men då talar du inte om Jesus som historisk person, utan mera om hur du uppfattar de ord som tillskrivs honom. Om något vi säger kan vara absolut sant framstår som mycket oklart.

Galileen.jpg
Galileen.jpg (74.57 KiB) Visad 330 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 apr 2021 10:53

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Kanske var det en ren lyckträff, låset var inte så komplicerat. Den rätta original-nyckeln låg under dörrmattan. Vad som är absolut sant är mycket svårt att veta.

Alltså, ifall man tvivlar på allt... så kommer man leva som man alltid har levt, och bränna vetenskapsmän som häxor.

Vi tvivlar inte på det vi upplever, det vore inte så bra. Men vi kan inte veta vad som är en absolut sanning i empirisk mening. Galileos kikare blev till ett mycket värdefullt instrument för upptäckten av Jupiters månar och den heliocentriska världsbilden. Han kunde visa att Jupiters månar roterar runt planeten. Redan Nikolaus Kopernikus hade skrivit Om himlakropparnas kretslopp" (1543), där finns en illustration som visar att jorden cirkulerar runt solen.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 apr 2021 11:44

Pilatus skrev:Vi tvivlar inte på det vi upplever, det vore inte så bra.

Men du menar ju att dörrar inte kan låsas upp med nycklar?

Pilatus skrev:Men vi kan inte veta vad som är en absolut sanning i empirisk mening.

Det är väldigt mycket som vi inte vet.. Skjut undan det till en annan dag,
det gör inget om det läggs på hög. Tala hellre om vad vi kan veta!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 apr 2021 12:21

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Men vi kan inte veta vad som är en absolut sanning i empirisk mening.

Det är väldigt mycket som vi inte vet.. Skjut undan det till en annan dag, det gör inget om det läggs på hög. Tala hellre om vad vi kan veta!

Jag har inte uttalat mig om vad som är absolut sant. Iris vill gärna tro att det existerar en person som är absolut sann. Men jag förstår inte sådana språkliga satser. Vi är, eller har varit. Jesus kan ha varit en person som levt i Galileen för 2000 år sedan. Men det finns inga samtida anteckningar om den saken, inte hos Sanhedrin. Kanske gjordes inga noteringar om händelser som avhandlats i det judiska rådet? Romarna har inte noterat något om Jesus heller. Och Josefus (37-100) anses ha skrivit några rader om Jesus (Testimonium Flavianum) i bok 18 av Judiska fornminnen. Händelser i Jesu liv skrevs det om efter Jerusalems förstörelse år 70 hos synoptikerna. Men ingen samtida är känd som förde anteckningar.

Josephus.jpg
Josephus.jpg (54.95 KiB) Visad 348 gånger
Moderator

Återgå till "Filosofi"