Är det alltid etiskt försvarbart att framföra sanningar?

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Re: Är det alltid etiskt försvarbart att framföra sanningar?

Inläggav J R Auk » 14 jun 2010 17:09

haralddavidsson skrev:Det är ett jävla tjat om att vara humanist. Jag är inte humanist, och jag följer heller inte någon kantiansk moral.

Jag tycker humanismen är ett förtryck, det sätter lika för det som existentiellt är olika, människan. Jag är alltså alls inte övertygad om att de konstituerande strukturerna, kategorierna, är humana, utan ser dem mer som kulturella SKRIVER AUK..

hARALDSVAR

Du menar alltså att humanism,att vara mänsklig ej är medfött, men kulturellt betingat, alltså miljöbetingat..alltså Som Moses tavlor..du skall icke döda..det ska alltså inprintas utifrån som något viktigt,,vi har det inte medfött i känslan..är kärlek också något miljöbetingat, något kulturbetingat som vi lär oss, inte har med oss från födelsen i känslan, ja, jag förstår att du menar att mänsklighet är hämmande för ens egen växt, precis som Nietzsche sa.

så om jag skiter i andra, Auk, det är okej, jag ska alltså inte känna skuld för det,

'Humanism' är inte att vara mänsklig, det är en idé om vad "att vara mänsklig" innebär. Det sätter normer för 'människa'.

Kategorierna, det som strukturerar upplevelsen var vad jag gav uttryck för komma från kulturen snarare än biologin.

'Mänsklighet' är hämmande för människan eftersom det sätter något omänskligt, "mänskligheten" för det som antas svara mot det. Jag menar att vi bör upphäva det omdömet, det är ett onödigt antagande. Vi behöver inte 'människa' vi behöver bara jag. Det jag som redan är del i den upplevelse som betänker sig självt.

Jag är alltså inte humanism för jag lämnar plats för något mer än det blott "humana" vilket jag ser som ett fattigt påfund hos fattiga själar rädda för ansvaret.

Nej varför skulle du känna skuld över att du skiter i andra? Det är snarare sådan "skuld" som gör att du skiter i andra.

Synden straffar sig självt heter det väl? Fråga dig vad det menar på.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 jun 2010 17:38

Humanism' är inte att vara mänsklig, det är en idé om vad "att vara mänsklig" innebär. Det sätter normer för 'människa'.
skriver AUK

HARALDSVARAR

CITAT..

Ordet "humanism" kommer från latin, humanitas. Ett motsvarande ord saknades i den klassiska grekiskan. Första gången "humanitas" finns i källorna, är under stoicismen och kretsen runt den romerska fältherren Scipio. Stoicismen präglades av deras slutsats att människor är naturligt jämlika och de proklamerade ett allmänt människovärde. Slutsatsen byggde på idén om att det finns en moralisk objektiv världsordning som står i relation till människans samvete; dessa tankar finns emellertid redan i den äldsta litteraturen.

Men iden om humanism har då skapat en förståelse för att det är fel att sparka på folk som ligger...fast jag menar att vi har t.ex.  medlidande medfött i känslan och att vara mänsklig är något vi kan känna, vi behöver inga normer för det, jag menar att vi kan själv-reglera vårt uppförande genom vår känsla, men för de som ej har sin känsla öppen måste vi kanske ha normer, även om normen i sig då blir ett objekt för ett humanistiskt uppförande, men  när vår känsla öppnas försvinner automatiskt normen..

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 jun 2010 07:08

Mänsklighet' är hämmande för människan eftersom det sätter något omänskligt, "mänskligheten" för det som antas svara mot det. Jag menar att vi bör upphäva det omdömet, det är ett onödigt antagande. Vi behöver inte 'människa' vi behöver bara jag. Det jag som redan är del i den upplevelse som betänker sig självt.

Jag är alltså inte humanism för jag lämnar plats för något mer än det blott "humana" vilket jag ser som ett fattigt påfund hos fattiga själar rädda för ansvaret.

Nej varför skulle du känna skuld över att du skiter i andra? Det är snarare sådan "skuld" som gör att du skiter i andra.

Synden straffar sig självt heter det väl? Fråga dig vad det menar på....skriver A U  K...

haraldsvarar

det är mastigt det du skriver, för ifall vi ska förstå humanism så är det en reaktion på gudomlighet, jag undrar hur Abraham Maslow kunde kalla sin psykologi för humanistisk, denna california-jude, jag håller med dig, humanism är
gammalt oanvändbart bråte, jag pläderar ju för en gudomlig människa, men varför jag slåss emot ondskan beror ju på att det enligt Krishna och Rama är enda vägen för att bana väg för den gudomliga människans existens på jorden och att kunna frigöra kärlek och MEDLIDANDE,,Raja fråga mig igår om pengar, 200 rs till en flaska konjak, jag gav det till honom utan att blinka, och Ayappa gav jag tre askar sigaretter, ifall folk vill röka och dricka, det är upp till dem, varför hjälper jag dem, därför att jag vill att de ska vara lyckliga, jag känner faktisk skuld varje gång jag ser de fattiga här,  när de stjäl från min plats gör jag inte anmälan längre, några fattiga tog min kabel för ström här för någraår sedan , men min värsta fiende hjälpte mig identifiera förövarna, jag anmälde det till inspektören, han haffa dem, men han kalla dit mig och frågade mig ifall jag var beredd att ta emot ersättning för kabeln från förövarnas familjer och då ta tillbaka anmälan, okej sa jag, och alla blev frisläppta

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Är det alltid etiskt försvarbart att framföra sanningar?

Inläggav freddemalte » 10 jul 2010 22:50

Skogsälvan skrev:Det här en fråga som tynger mig. Ni vet ju att jag sällan skriver i den här kategorin, men jag skulle gärna höra ett allvarligt resonemang kring den här frågan av er som är lite mer insatta i denna form av kunskap och vad tidigare filosofer har sagt. Om sanningen gör ont, bör man ändå framföra den, eller vänta tills vederbörande förhoppningsvis inser den?

Det är ju en värdeteoretisk fråga mer än en moralisk sådan. Det handlar alltså mer om vad man värderar än vilken moral man har!

Om jag anser att frånvaron av lögn i alla lägen är viktigare än hur folk mår, ja då är det ju smartast att tala sanning (för min egen del). Observera att det kanske inte är så smart utifrån ett socialt eller pragmatiskt perspektiv!

Om jag värderar de mänskliga erfarenheterna, känslorna och t.ex. vänskapen högre än "ärligheten", tja då kanske det är smartare att hålla tyst i vissa lägen. Men detta är väl ganska så partikulärt och väldigt beroende av omvärldsfaktorer. Jag tror dock att det, i praktiken, är svårt att han någon av varianterna som en allmän regel!

Här kan man ju förvisso spinna vidare med sådant som om genuin vänskap kan uppstå eller bibehållas utan fullständig ärlighet etc?

Fredrik

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 10 jul 2010 23:41

Ja, för mig är det svårt. En av mina vänner är så otroligt uppmärksam och känner mig så bra så han märker direkt om jag håller inne med något, men vänskapen har inte varit något problem för det eftersom han respekterar min integritet. Fast jag antar att Auk har rätt, att jag sätter lite käppar i hjulet för mig själv ibland.

Återgå till "Filosofi"