Det goda livet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Det goda livet?

Inläggav freddemalte » 03 mar 2012 17:19

qquestion skrev:Hur lever man ett gott liv? Vad är ett gott liv? Hur lever man ett dåligt liv? Vad är ett dåligt liv? Och hur är detta möjligt?
Det måste väl ställas i relation till vilket verderingssystem man utgår ifrån, med andra ord, enligt vem? Om svaret är "enligt dig" blir det som följer:

Ett gott liv lever man när man både för egen del och andras kan upprätthålla en harmonisk, trygg, aktiv, kreativ, upplevelserik och intressant tillvaro fylld med lugna och vackra stunder blandat med aktiva och händelserika dito. Jag är nöjd om jag får vara glad samtidigt som jag gör världen lite bättre för mina medmänniskor och andra varelser. Jag har dock inte tillräckligt med karaktär, kunskap, intellekt etc för att i var stund handla eller tänka så.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Återgå till "Filosofi"