Är världen öppen?

Moderator: Moderatorgruppen

Lars

Inläggav Lars » 24 okt 2005 00:56

meanman skrev:Måste fråga dig om du liksom ser dig själv vid sidan av världen, som en krukmakare icke av denna världen?

Full förståelse, säger du. Det var inte lite det! Menar du att ett läge kan tänkas, där man inte längre kan ställa frågan 'Varför'?

Man har inte bara fastnat i ett beskrivande. Det är vad vetenskapen kan göra. Den 'förklarar' ingenting.

Återigen, du är en organism antar jag, och då är det som att fråga huruvida du är tillgänglig för dig själv. Har världen åtkomst till sig själv? Vad slags fråga är nu det??

Jag ser mig själv så klart som en del av världen. Ingen yttre rörare eller någonting. Samtidigt kan man fråga sig om världen är obunden tid, kausalitet och andra regler. Om detta nu är fallet, står världen och universum fullständigt öppet för all form av förändring.

Som en del av den här världen tror jag ju också att jag kan påverka den. Om jag är obunden tid och orsaker kan jag också i ganska stora drag att forma det existerande. Det vill säga nuet.

Angående förståelse, menar jag precis som du sa att man kan komma till en punkt där man inte längre behöver fråga varför. Det kan faktiskt vara så att man i sin fulländade förståelse, har förståelse för sig själv och sina egna begränsningar. Detta behöver ju inte vara negativt. Det behöver bara vara.

Jag tror att jag resonerat mig runt i en cirkel nu:

Om ingenting är orsaksbundet, kan ingenting påverkas av någonting annat. Detta betyder att vi inte kan "forma" världen, eller på något sätt förändra, för ingenting kommer att påverkas av vad man gör. Kul![/quote]

Squirrel

Inläggav Squirrel » 24 okt 2005 12:03

Lars skrev:Som en del av den här världen tror jag ju också att jag kan påverka den. Om jag är obunden tid och orsaker kan jag också i ganska stora drag att forma det existerande. Det vill säga nuet.

Är obundenhet en förutsättning?

Lars skrev:Angående förståelse, menar jag precis som du sa att man kan komma till en punkt där man inte längre behöver fråga varför. Det kan faktiskt vara så att man i sin fulländade förståelse, har förståelse för sig själv och sina egna begränsningar. Detta behöver ju inte vara negativt. Det behöver bara vara.

Vad är det för förståelse du talar om och vilket behov är det du menar att den fulla förståelsen tillfredställer? Att inte behöva fråga "varför" kan vara att man vet allt och därför inte behöver fråga. Det kan också vara en känslomässig tillfredstäldhet som gör att man upplever frågan som onödig trots att man inte har särskillt mycket koll. Är det upplevelse av full förståelse eller full förståelse bedömt ur ett perspektiv oberoende av vad man upplever?

Lars skrev:Jag tror att jag resonerat mig runt i en cirkel nu:

Om ingenting är orsaksbundet, kan ingenting påverkas av någonting annat. Detta betyder att vi inte kan "forma" världen, eller på något sätt förändra, för ingenting kommer att påverkas av vad man gör. Kul!

Vänd på resonemanget. Kan du påverka världen? Om så är fallet, då finns orsaksbundenhet. Om inte så saknar du förmågan att vara orsak.

Lars

Inläggav Lars » 25 okt 2005 14:30

Squirrel skrev:Är obundenhet en förutsättning?

Jag vet inte riktigt vad man resonerar sig in på. Om allting är ett konstant flöde av energi, påverkas väl energin av energin. Om allting har en orsak, finns det orsaker till min minsta handling eller rörelse.

Squirrel skrev:Vad är det för förståelse du talar om och vilket behov är det du menar att den fulla förståelsen tillfredställer? Att inte behöva fråga "varför" kan vara att man vet allt och därför inte behöver fråga. Det kan också vara en känslomässig tillfredstäldhet som gör att man upplever frågan som onödig trots att man inte har särskillt mycket koll. Är det upplevelse av full förståelse eller full förståelse bedömt ur ett perspektiv oberoende av vad man upplever?

Du behöver inte riktigt haka upp dig på det där. Det var faktiskt lite obetänksamt skrivet. Jag relaterade väl främst till transcendering och så kallad "upplysning"

Squirrel skrev:Vänd på resonemanget. Kan du påverka världen? Om så är fallet, då finns orsaksbundenhet. Om inte så saknar du förmågan att vara orsak.

Orsaksbundenhet existerar väl antagligen. Dock inte på det planet som vi känner till den. Känns som om resonemanget kommer att leda in på den fria viljans problem.

Återgå till "Filosofi"