Fromm skrev:Calvino skrev:Med detta vill jag komma fram till att vi inte "väljer" vilka känslor och tankar vi ska få, som svar på de yttre omständigheter som drabbar oss.
Själva syftet med känslor är väl att vi skall Lära oss vilken typ av känsla ett yttre objekt ger?
Ger yttre objekt känslor? Är det inte snarare så att våra känslor uppkommer som en följd av att vi öht upplver objektet i fråga? Dvs. att känslorna härrör ur mötet mellan mig och omvärlden (inte utifrån från endera parten i detta mötet) utan från båda ("den andre", "det andra"), som en syntes. Känslor"föds" ur/i en dialektisk process.
Syftet med känslor, om jag skall peka ut ett syfte öht (som om Gud bestämt det...) är att vi skall lära känna och förstå oss själva och omvärlden via vårt möte med världen. Men om det inte finns en Gud som ligger bakom vår utveckling utan en avsiktslös natur (som bara finns där och inte "ligger bakom" något) , kan känslors existens bara motiveras genom att de har haft och har värde för vår överlevnad som individer och art. Att bedöma omvärlden emotionellt har alltså ökat våra möjligheter att överleva. Därför finns de.
MVH
Algotezza