Tankekraft, steg1

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 10 nov 2004 19:14

Joahn skrev:Jag har hört åtskilliga exempel på människor som bett för andra och fått dem helade. Vilja och tro.

Richard Feynman skrev:I remembered the time I was in my fraternity house at MIT when the idea came into my head completely out of the blue that my grandmother was dead. Right after that there was a telephone call, just like that. It was for Pete Bernays - my grandmother wasn't dead. So I remember that, in case somebody told me a story that ended the other way.

(Ur Surely You're Joking, Mr Feynman!. Läs den, den är bra och mycket rolig.)

Tatjana

Inläggav Tatjana » 12 nov 2004 23:21

Jag vet inte hur man citerar tidigare inlägg, men det är det jag försöker. Jag tror att vilja och tro har väldigt stor betydelse. Jag tror rentav att det är något av de största krafterna som finns.

Jag har hört åtskilliga exempel på människor som bett för andra och fått dem helade. Vilja och tro.

Någon som har något att säga om detta?
Slut citat.

Jag tror att genom att försöka heala människor genom "Guds" kraft släpper man in andra krafter i "leken" som kanske inte är fullt lika goda.

Det finns en norsk man som talar om en metod som kallas silva metoden eller trefingermetoden där man kan påverka en snar framtid genom att förstätta sig i en viss sinnesstämmning och se situationen framför sig.
Jag har testat och påstår att det funkar, men frågan är.

Kanske Goethe har rätt när han skrev Faust?
Vem är det jag säljer mig till och hur mycket är jag villig att offra för att nå mina mål?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Reedler

Inläggav Reedler » 24 nov 2004 01:16

Jag ser någon form av logik i tanken att man kan ta "livstid" från andra. För mitt liv är ju mina tankar o känslor, inte min kropp eller mina fysiska attribut. Så om jag kan få fler människor att tänka mina tankar kan det ju ses som att jag delar deras liv. Typ som att ha två tvapparater igång med samma program. eller är det så att vi då minskar den totala livstiden? kan vi då utrota människan genom att alla tänker precis likadant :?:
Reedler

Tatjana

Inläggav Tatjana » 24 nov 2004 04:29

Reedler skrev:Jag ser någon form av logik i tanken att man kan ta "livstid" från andra. För mitt liv är ju mina tankar o känslor, inte min kropp eller mina fysiska attribut. Så om jag kan få fler människor att tänka mina tankar kan det ju ses som att jag delar deras liv. Typ som att ha två tvapparater igång med samma program. eller är det så att vi då minskar den totala livstiden? kan vi då utrota människan genom att alla tänker precis likadant :?:

Se på Nazityskland.
Men även i mindre utsträckning den mobbade på jobbet, den personen mår sämre ju fler människor som vänder sig emot honom/henne.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Återgå till "Filosofi"