En amatörs försök till teori om allt

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 08 maj 2009 07:22

manifesto skrev:
LJUSUPPLEVELSE skrev:Jag läste just idag om att folk med mycket dopamin i hjärnan ser samband , relationer och mening i allting...medan de som har för lite är precis tvärtom , skeptiska till allt och ser inga samband...

mvh

Kommer du ihåg var du läste det här?

...pokermagazinet.
Du kommer säkert att hitta fler artiklar som handlar om dopamin och psykologi på nätet.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav manifesto » 08 maj 2009 07:47

LJUSUPPLEVELSE skrev:
manifesto skrev:
LJUSUPPLEVELSE skrev:Jag läste just idag om att folk med mycket dopamin i hjärnan ser samband , relationer och mening i allting...medan de som har för lite är precis tvärtom , skeptiska till allt och ser inga samband...

mvh

Kommer du ihåg var du läste det här?

...pokermagazinet.
Du kommer säkert att hitta fler artiklar som handlar om dopamin och psykologi på nätet.

mvh

Menar du pokermagazine.com? Pokermagazinet hittar jag inte.
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

Inläggav Minimaxitiger » 29 aug 2009 10:40

Tack för åsikterna.

Mvh

Minimaxitiger

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 aug 2009 10:55

Varför det? Inte ens du själv har ju gjort det utan helt enkelt rotat fram de rön som passar dina preferenser. Tycker inte det är att använda omdömesförmågan (om det ens är ett bevis på gott omdöme att tro om detta att vara en förmåga, på samma sätt som att tro att det är "kraft" i allting, när det kräver att vi stipulerar något i onödan) på bästa sätt. Jag råder dig att våga ta kritik istället för att bara söka efter det som du vill finna. För enbart med det förra kan man sägas "utvecklas" i någon egentlig mening.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Justin Case

Inläggav Justin Case » 05 sep 2009 04:42

Min teori om allting:
Vårt universum, inklusive vi själva i alla tänkbara betydelser, är en slumpmässig ansamling av grejer som uppstod genom att bli utsnutna ur näsan på en väldigt mäktig varelse - en varelse som i sin tur uppstod genom att bli utsnuten ur näsan på en ännu mäktigare varelse, och så vidare steg för steg bakåt i historien, i en oändlig regress. Det finns ingen början och inget slut. När vi snyter oss uppstår nya universa med nya varelser i som i sin tur snyter ur sig nya universa osv. utan ände.

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

En amatörs

Inläggav Minimaxitiger » 30 jul 2011 08:40

Jag avslutar min tid på forumet med inlägget som var mitt första.

Efter många år av insamlande av kunskap/fakta och att jag själv granskade den från alla tänkbara infallsvinklar började jag med att presentera en förenklad beskrivning till mina vänner med flera.

I min enfald trodde jag att det var ok att diskutera andlighet.

Jag är en rationell logiker så mina tankar väckte nog starka misstankar att jag blivit totalt sinnesförvirrad och hävde ur mig rena snurrigheter. (vilket ju är en möjlighet som jag påpekat)

Insåg att i samhället är det ok att prata om i princip allt, folk viker ut sina privatliv, främlings-fientlighet, skvaller och ibland rent förtal, det verkar vara helt accepterat.

Prova att börja prata andlighet eller att framföra ett kärleksbudskap...

Snabbt kan Du få kommentarer eller blickar som säger att "Du skall inte pracka på Din skit på oss".

Samma person kan en stund tidigare ha varit språkrör för främlingsfientliga tankar eller snackat skit om allt och alla.

Jag kände att jag behövde bolla mina tankar med som jag trodde likasinnade (gillar att spekulera om tänkbara scenarion).

Min självkänsla var nere på under 0, och de bitska hjärtliga kommentarerna från en del håll var riktigt vassa...

För mig är kritiskt tänkande en ledstjärna (det enda man kan förutsätta är att inget går att förutsätta)(ingen sanning är så absolut att den inte får ifrågasättas).

Kanske är det nu dags att jag också lär mig att acceptera och vara än mer tacksam för alla de mirakel vi omges av.

Känner att jag inte har något mer av värde att skriva just nu och har ingen vilja att bli en åsiktsmaskin då jag hela tiden faktiskt värnat om allas vår rätt till kritiskt tänkande.

Tack än en gång Johan för att Du ordnat forumet.

Jag vill även tacka Er alla andra här på forumet, Ni har gett mig så mycket.

All lycka i detta liv och de följande i all evighet...

:smt049

http://youtu.be/v0NSeysrDYw

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

debre

Re: En amatörs

Inläggav debre » 30 jul 2011 13:48

Det är bra att saker har ett slut.

Därmed inte sagt att det är bra att just du slutar på detta forumet.

Övning ger färdighet,, det är den bästa mästaren.

Andlighet däremot, är en gebit för sig. Vilket innebär att tänka på inget, och därmed allt.

Tyst samförstånd.

(detta forumet och mesta delen av internet, är mer eller mindre ett meningslöst bollplank. inget att bli deprimerad över...

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 30 jul 2011 13:52

Schysst musikvideo Minimax. Har harmoniserat med dig några gånger. Lycka till.

Ps. Kanske skall jag till och med ta och läsa hela ditt första inlägg i tråden då.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

SigurdV

Inläggav SigurdV » 06 aug 2011 02:54

mereologi skrev:Jag tycker att det är intressant att det finns just fyra fundamentala naturkrafter, varför är det så och vad skiljer dem egentligen åt?

Öh... det är väl avståndet till big bang som skiljer dem åt... De tänks ju från början varit en och samma kraft!
I takt med tiden svalnade universum och de nuvarande krafterna ...ähum...utkristalliserades:)
Vad jag vet finns inget som hindrar att de blir fler om vi väntar tillräckligt länge.
Hoppas att nån fysiker tar sig an frågan!

1gäst

Inläggav 1gäst » 10 sep 2012 09:46

.

1gäst

Inläggav 1gäst » 10 sep 2012 19:50

.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 10 sep 2012 19:55

1gäst skrev:Någon annan som blev förvånad över kullerbyttan i logik i slutet av filmen?

I filmen beskrivs det att allt kan skapas av inget, lika delar energi och anti energi skapades.
Då materia skapas ur energi kom materia senare i skapelsen.
Snyggt presenterat med matematisk slutledning att allt balanserar.
Blött i brallan för alla matematiker...

Men i slutet pratas det om den traditionella beskrivningen om en oändligt liten punkt med oändlig gravitation, hoppas verkligen jag hörde fel.
Detta skulle då enligt Hawkings innebära att tiden inte fanns (pga den oändliga gravitationen) och detta skulle då krystat innebära att det aldrig funnits tid för en skapare.
Men för att gå till upplägget om ingenting, om universum skapades ur intet fanns i det ögonblicket troligen ingen gravitation då energin började bildas i det ögonblicket. Om inte energi fanns fanns inte heller materia eller massa eller elementär partiklar eller de fysikaliska krafterna.
Hur kan det då ha funnits oändlig gravitation? (Jo jag vet nuvarande formler säger så, men...)
När väl universum började skapas bildades gravitation men ingen har ännu kunnat bevisa att det bildades oändligt med energi eller materia?
Eftersom universum (vårt) fortfarande expanderar är det osannolikt att vår bubbla är oändlig?

Dessutom ifrågasätts hela oändlighetssnacket av moderna fysiker kosmologer och fysiker, det ses snarare som ett bevis på vår okunskap i fysik och matte.

Var det en fråga om det klassiska övertygande snacket? Berätta massor av trovärdiga fakta för att kunna linda in mindre underbyggda fakta i mängden. Sådant som är viktigt för avsändaren?

Eller är det jag som yrar?
Har inte hunnit med Hawkings än...han brukar vara bra...jag ska lyssna men jag är lite upptagen just nu :) Vi hörs!

1gäst

Inläggav 1gäst » 10 sep 2012 21:30

Jag hörde fel, missuppfattade,yrade, det pratas om infintesimally vilket inom matematiken betyder oändligt litet men i praktiken refererar till mycket litet men alltid större än noll. samma ord användes om jag hörde rätt om det svarta hålet som universum enligt teorin var i början.
Dvs fritt översatt ett mycket litet svart hål.

Då blev resonemanget mer logiskt och modernt.
Bra med video då man kan lyssna om för att eliminera felkällor och missförstånd.
Svårare på en föreläsning.

1gäst

Inläggav 1gäst » 10 sep 2012 22:16

.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 10 sep 2012 22:44

1gäst skrev:Varför är det för så många otänkbart att tänka sig ett högre väsen?
Lite lekstuga…
Ber om ursäkt i förväg om jag mot förmodan råkar sårar någon, sluta då läsa här om ni är lättstötta i dessa frågor.

Om vi filosofiskt fantiserar att det i framtiden om x år går att verifiera att exempelvis universum kan bildas ur ingenting? Kanske också att det finns ett multiversum?
Om vi fortsätter med fantasierna att Cern börjar experimentera med att tillverka små energibubblor?
Som börjar växa osv?
Kanske kontrollerat som sista utväg för universums fortlevnad?
Universum har skapat oss vi är en del av universum och vi skapar det framtida universumet som i sin tur skapar oss osv?
Tänk om det redan har hänt? Vetenskapsmän från ett annat universum eller vårt?

Ni får min tillåtelse att använda detta som manus i en kioskpocket sci-fi!! ;-)
"Högre väsen" vad menas?
definition: x är ett högre väsen om och endast om x orsakar existens
1 varje x har en orsak (rationell princip)
2 existens finns (kolla själv)
3 det finns ett högre väsen

Vi tar det där med universa sen va?

Återgå till "Filosofi"