Hur livet ska levas?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 14 feb 2011 23:48

Otis skrev:
freddemalte skrev:
Otis skrev:Ett gott liv handlar om förmågan att träna upp sin balans, för att snabbt kunna komma i balans. /O

Hej Otis

Balans? I vad, mellan vad?

Vänligen

Fredrik

Hej Fredrik.

Med balans menar jag att undvika att stanna i obalans eller i ytterligheter som ett uttryck för ditt liv.
     Att inneha balans är också att inneha kontroll.
  Att t e x dricka kaffe i en sådan mängd att du inte blir slav under dess påverkan och att kunna sluta sluta med kort varsel om du så önskar.
  Att lära sig balansera på livets lina tar tid, vägen dit är full av fall, men förr eller senare blir balansen så god att du utan problem kan ta vissa risker, men ändå känna att du har situationen under kontroll. Men det kräver daglig träning./O

Hej Otis

Ok, då vet jag vad du avser!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Storken

Inläggav Storken » 15 feb 2011 14:11

Hehe, det där med kaffet känner jag igen!

Varit beroende sedan jag var 14. Alltid starta dagen med kaffe. Vilket leder till en hypereffektiv period på förmiddagen så att allt blir gjort. Sedan går man in i väggen och behöver lägga sig i sängen ett par timmar på eftermiddagen. Lite kraft återvänder på kvällen, men vid 10 är man helt mosig i huvet. Obalans!

Har slutat med kaffet och känner en jämn energinivå över hela dagen. Kan vara redo att göra saker oavsett när på dygnet det sker.

Känner ofta en tomhet, att jag vill dricka kaffe o få den där euforiska känslan... Tror jag är lite överkänslig mot koffein. Kan inte heller dricka kaffe efter typ 17.30 om jag ska kunna sova på natten.

Hade lite samma sak med träning. Behövde träna för att känna sig sådär härligt pigg o nöjd efteråt.

Trist att vara man ska behöva vara beroende av att ha tränat nyligen och druckit kaffe för att vara på bra humör. Fler som känner igen sig?

Just nu är det mer lagom träning och inget kaffe.

Demitrisk

Inläggav Demitrisk » 03 mar 2011 23:16

Intressant Storken. Jag skriver nämligen en roman som till viss del bearbetar dessa frågeställningar. Jag upplever det som att det har blivit en slags ny "dualism", hur vi själva vill vara och hur vi vill att andra skall uppfatta oss. Dessa två är tyvärr ganska ofta åtskilda, varav det senare läggs det mer tyngd på. Men ändå, vilket sammanträffande!
Fråga ingenting om mitt användarnamn, tänkte heta "Deterministisk" men skrev fel...

Återgå till "Filosofi"