Existerar slumpen?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Existerar slumpen?
Vetenskapsmän påstår väl att de vet hur universum såg ut 4 sekunder efter "big bang", så sannerligen så kan vi härleda händelser grundligt.. Ingen tvekan om det. Slumpen är däremot en återvändsgränd för en forskare..
-
hakkapeliitta
Mutationer inträffar när DNA- kopiering mellan celler går fel.
Varför skulle detta vara viktigt ur utveckligsynpunkt?
Att vi därigenom får en mer levnadskraftig individ låter långsökt då mutationer är sällsynta och SLUMPMÄSSIGA undantagsfall och inte alls avgör utvecklingens huvudlinje.
Varför skulle detta vara viktigt ur utveckligsynpunkt?
Att vi därigenom får en mer levnadskraftig individ låter långsökt då mutationer är sällsynta och SLUMPMÄSSIGA undantagsfall och inte alls avgör utvecklingens huvudlinje.
Kan kan det finnas fri vilja utan att slumpen existerar?
Det är berikande att lyssna på era resonemang
-
hakkapeliitta
lynx skrev:Kan kan det finnas fri vilja utan att slumpen existerar?
Rejält snurrig fråga. Nu ihopknyter du två otroligt komplexa frågor Lynx.
Peace plz.
Jag utgår från att vi har fri vilja. Oftast väljer jag att tacka nej till surströmming, men ja till skaldjur. Såg just att rätt mycket är haram, t ex grisfötter. Dock påbjuder religionen att äta grisfötter om alternativet är att svälta och dö. I nöd får man äta vad som finns tillgängligt, annars har man begått en synd som bestraffas med helvetets eld. Ref. https://www.islamisktforum.se/
Vi har enligt den kristna religionen fri vilja och även lagstiftningen räknar med att människor med sitt förnuft i behåll (och därmed är straffbara), måste anses ha en fri vilja. Vi måste kunna avstå från en handling som hedern bjuder, att man dödar en person som sagt något kränkande om en syster, eller gjort något annat oförsvarligt.
Det enda slumpen påverkar är var vårt jag hamnar. Föds vi i en sunnimuslimsk miljö med ytterst konservativ syn på livet och otrogna, så blir vi förstås benägna att följa de regler som sunnisamhället har som norm. Föds vi bland naturister med en mycket liberal syn på att leva ut våra sexuella behov, så är det nästan uteslutet att vi konverterar till romerska kyrkan med alla sina neurotiska förbud.
Slumpen avgör var någonstans vårt jag utvecklas. Ingen kan ju gärna påstå att vår upplevelse av att vara den vi är inte är fullt ut slumpartad. Eller finns det ett beslut någonstans om en annan ordning?
Moderator
-
hakkapeliitta
Pilatus skrev:Slumpen avgör var någonstans vårt jag utvecklas. Ingen kan ju gärna påstå att vår upplevelse av att vara den vi är inte är fullt ut slumpartad. Eller finns det ett beslut någonstans om en annan ordning?
Slumpen avgör inte alls hur vi utvecklas. Hur var det med den fria viljan här?
En kort historik, jag är född i en torftig finsk arbetarfamilj, Fanns inte en chans till något annat än löneslavjobb på kartan för min del. Hela familjen präglades av obildning och en deterministisk syn, gör grundskolan och börja jobba sen till pensionen.
Kultur var nåt främmande.
Jag kommer ihåg så klart en sommar när jag var 16 år, alla andra åkte till Finland på semester som brukligt, jag var ensam hemma i två veckor.
Min hjärna hade kokat i några år, jag visste varken ut eller in, mådde skit. Värsta scenariot var att börja jobba som löneslav efter grundskolan. Jag hoppade av efter sjunde klass med rektorns tillåtelse och börja jobba. Var ingen hit.
Den här sommaren ensam har präglat hela mitt liv. Mina föräldrar hade köpt en serie på tio böcker av en nasare. Böckerna var endast som utfyllnad.
Bokserien var på tio böcker, ingen i familjen hade läst dem.
Men böckerna var av tio Nobelpristagare, Hemingway, greken Kazantzik (rättstavat?), Heinrich Böll och några till.
Jag var helt fascinerad, det finns en annan värld ur eländet!
Jag fortsatte med bokläsandet i många år. Läsandet öppnade många möjligheter, ditt liv är inte förutbestämd du kan göra så mycket mer.
Jag föddes i en dysfunktionell familj, ni kanske tycker jag överdriver, men befrielse från mina bojor var enorm, ännu bättre när jag flyttade till studentboende, vilken lycka att rå om sej själv.
En sak som har fastnat i minnet är när jag en vacker sommarkväll promenerade till Avenyn, så varm och behagligt och jag hade aldrig mått bättre.
Jävligt OT hela texten men kunde inte låta bli nu efter ett par pilsner.
hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:Slumpen avgör var någonstans vårt jag utvecklas. Ingen kan ju gärna påstå att vår upplevelse av att vara den vi är inte är fullt ut slumpartad. Eller finns det ett beslut någonstans om en annan ordning?
Slumpen avgör inte alls hur vi utvecklas.
Men våra föräldrar väljer vi inte, och inte platsen vi föds, så var någonstans vårt jag utvecklas är något annat än att vi ibland har tur och ges en viss frihet att ta vara på vår fria vilja. Det var så jag avsåg det jag skrev. Slumpen påverkar alltid, att växa upp i en förort där kriminaliteten är hög och du förväntas göra som din familj och släkt vill, så blir det svårt att utnyttja sin egen vilja.
Undantag finns som du berättar, men det är anekdotiska fall. Anekdotisk bevisföring, kallas det när man för att bevisa en tes, hänvisar till enstaka fall, ofta personliga erfarenheter och upplevelser. Inte illa menat, men det stora flertalet anpassar sig till de yttre omständigheterna.
Moderator
Det går inte att svara på den frågan, ingen vet vad fri vilja är och någon slump finns inte.
Men vi kan väl vara överens om att människan är ytters ansvarig.. Med friheter kommer skyldigheter.
Pilatus skrev:Ingen kan ju gärna påstå att vår upplevelse av att vara den vi är inte är fullt ut slumpartad.
Jag tål inte sådana meningar, fylls av obehag, uppriktigt sagt, det tar ett par minuter att fatta och det är inte värt det.. Över min kapacitet.
klorofyll skrev:Pilatus skrev:Ingen kan ju gärna påstå att vår upplevelse av att vara den vi är inte är fullt ut slumpartad.
Jag tål inte sådana meningar, fylls av obehag, uppriktigt sagt, det tar ett par minuter att fatta och det är inte värt det.. Över min kapacitet.
Kan någon snälla förklara vad det betyder???
-
hakkapeliitta
Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:Slumpen avgör var någonstans vårt jag utvecklas. Ingen kan ju gärna påstå att vår upplevelse av att vara den vi är inte är fullt ut slumpartad. Eller finns det ett beslut någonstans om en annan ordning?
Slumpen avgör inte alls hur vi utvecklas.
Men våra föräldrar väljer vi inte, och inte platsen vi föds, så var någonstans vårt jag utvecklas är något annat än att vi ibland har tur och ges en viss frihet att ta vara på vår fria vilja. Det var så jag avsåg det jag skrev. Slumpen påverkar alltid, att växa upp i en förort där kriminaliteten är hög och du förväntas göra som din familj och släkt vill, så blir det svårt att utnyttja sin egen vilja.
Undantag finns som du berättar, men det är anekdotiska fall. Anekdotisk bevisföring, kallas det när man för att bevisa en tes, hänvisar till enstaka fall, ofta personliga erfarenheter och upplevelser. Inte illa menat, men det stora flertalet anpassar sig till de yttre omständigheterna.
Berättar inte om ett anekdotisk fall. Liknelsen är jag och mina upplevelser. Vari består liknelsen och anekdoten?
Om du inte förstår så är anekdot en påhittad liknelse, jag berättade rakt min historia, var finns anekdoten i detta när jag konkret berättar om mina upplevelser? Jag drar inte en tredjeperson i historien som nån slags symbol.
Jag ser det mer som så att om hälften av mitt liv är slump, vad är då andra halvan värd?
Pilatus skrev:Inte illa menat, men det stora flertalet anpassar sig till de yttre omständigheterna.
Anpassar sig till meningslösheten, ja och blir kriminella. Det är det som är bristen i den filosofin.
-
hakkapeliitta
klorofyll skrev:Pilatus skrev:Inte illa menat, men det stora flertalet anpassar sig till de yttre omständigheterna.
Anpassar sig till meningslösheten, ja och blir kriminella. Det är det som är bristen i den filosofin.
Kriminell är det nedrigaste man kan bli.
En loser som inte duger ens till enklaste arbete.
Fast min familj var dysfunktionell var ändå ärlighet och göra rätt för sej ledstjärnan trots allt.
Rent samvete är bästa huvudkudden.