Vad utgör medvetandets referens?

Moderator: Moderatorgruppen

Esther

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Esther » 12 maj 2018 18:27

Nåväl, efter all möda kunde två tyska vetenskapsmän år 1925, helt oberoende av varandra, presentera varsina matematiska lösningar på problemet med ljusets märkliga egenskaper. Det visade sig att trots olika matematiska beräkningar handlade deras teorier om samma sak. De två var Werner Heisenberg och Erwin Schrödinger och deras teorier kom att skapa en ny gren inom fysiken, kallad kvantmekanik.

Kvantmekaniken är mycket avancerad och komplicerad. Det handlar till stor del om att förklara fenomen med hjälp av matematikens språk. När det gäller frågan om vad ljus egentligen säger kvantmekaniken att alla ovan nämnda experiment och bevis är rätt. Ljus är både vågrörelser (elektromagnetisk strålning) och partiklar (fotoner).
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 12 maj 2018 18:37

Pilatus - gick du och tvättade händerna?
:)
Kan inte vi prata lite om ljuset och hur det går ned i vatten?
:)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mesopelagiska_zonen
Om vattnet är grumligt får ljuset svårare att tränga ner och gränsen för hur långt ner fotosyntes kan ske flyttas uppåt. Under 1 000 meters djup når nästan inget ljus och här börjar den batypelagiska zonen.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 maj 2018 18:41

Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag vet Esther, subatomära partiklar är inte materiella förrän de möter ett hinder. Skrev inte Einstein en uppsats om den fotoelektriska effekten, (Nobelpris).

:) har det inte visat sig att de "smyger" förbi hinder och visar sig som både vågor och partiklar (sorry) ?

Försöker du rätta Einstein nu? Har fotoner kinetisk energi eller inte? Eller försöker du mystifiera fotonerna? En del fotoner reflekteras på en vattenyta, andra inte. Vågfenomenet ser vi då fotoner kommer in i ett rum, det blir ljust. Men Gud visste inte något om hur fotoner bildas, tydligen. [-X
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 maj 2018 18:48

Esther skrev:Om ljus vore partiklar borde ju alla partiklar reagera likadant, dvs antingen gå ned genom vattenytan eller studsa tillbaka. Inte både och.

Jo, varför inte? Fotoner har olika frekvens = olika energi. En del passerar genom din kropp, andra absorberas av vilket hinder som helst.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 12 maj 2018 18:49

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag vet Esther, subatomära partiklar är inte materiella förrän de möter ett hinder. Skrev inte Einstein en uppsats om den fotoelektriska effekten, (Nobelpris).

:) har det inte visat sig att de "smyger" förbi hinder och visar sig som både vågor och partiklar (sorry) ?

Försöker du rätta Einstein nu? Har fotoner kinetisk energi eller inte? Eller försöker du mystifiera fotonerna? En del fotoner reflekteras på en vattenyta, andra inte. Vågfenomenet ser vi då fotoner kommer in i ett rum, det blir ljust. Men Gud visste inte något om hur fotoner bildas, tydligen. [-X

:9 näää - jag bara säger som det är med fotonerna - (:) ) jag var nog där på mina fysiklektioner och minns :)... kolla här:
http://illvet.se/fysik/kan-man-fa-ljuset-att-sta-stilla

Där står det: Ljus består av masslösa partiklar kallade fotoner. När de tränger in i molnet, omges de av atomer, som binder sig till dem. Tyngda av atomernas massa bromsas fotonerna våldsamt upp, likt en löpare som försöker springa med en ryggsäck fylld med bly. Kombinationen av atomerna och kontrollasern skapar således ett optiskt medium med extrema egen-skaper.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 12 maj 2018 18:52

Pilatus skrev:
Esther skrev:Om ljus vore partiklar borde ju alla partiklar reagera likadant, dvs antingen gå ned genom vattenytan eller studsa tillbaka. Inte både och.

Jo, varför inte? Fotoner har olika frekvens = olika energi. En del passerar genom din kropp, andra absorberas av vilket hinder som helst.

Det jag tänkte på som mycket ung och sedan när jag hade min Guds upplevelse :) - var följande : varför tränger ljuset igenom vatten och går ner till nästan 1000 meter och är klart och ljust åtminstone 200 m ner --- när vattnet är mer kompakt än moln :)... för genom molnen tränger inte alls ljuset - och det är vattenånga.
Vet du?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 maj 2018 18:58

Esther skrev:Ljus består av masslösa partiklar kallade fotoner.

Du vet inte! Fotoner har kinetisk energi, läs på!

Plancks konstant x frekvensen = Energi

Om energi är ekvivalent med massa så har dessa små subatomära partiklar massa. Det de inte har är vilomassa!
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 12 maj 2018 19:00

Pilatus skrev:

Om energi är ekvivalent med massa så har dessa små subatomära partiklar massa. Det de inte har är vilomassa!

Men det är ju inte jag som skrivit artikeln - det är en artikel som är vetenskaplig :)... jag bara citerar den ju!
Du är en så sträng domare Pilatus ...
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 12 maj 2018 19:04

Pilatus skrev:

Tänk om det är så att ljuset vi har här på jorden - på grund av vår atmosfär är annorlunda för de små fotonerna "häftar" vid vår luft :) och då blir det ju så med syreatomerna bla?? - för det ljus som är utanför atmosfären är väl inte som den vi har här?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 maj 2018 19:07

Esther skrev:Det jag tänkte på som mycket ung och sedan när jag hade min Guds upplevelse :) - var följande : varför tränger ljuset igenom vatten och går ner till nästan 1000 meter och är klart och ljust åtminstone 200 m ner --- när vattnet är mer kompakt än moln :)... för genom molnen tränger inte alls ljuset - och det är vattenånga.
Vet du?

Om fotoner kan genomkorsa metall så kan energirika fotoner även gå genom andra hinder. Gör du en resa till Mars så får du dessutom en rejäl dos gammastrålning.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 maj 2018 19:17

Esther skrev:för det ljus som är utanför atmosfären är väl inte som den vi har här?

Nej, inte riktigt, skall man korsa van Allen-bältet får man smeta på sig ordentligt med solkräm, t ex EVY Sunscreen Mousse SPF20. Men man blir nog rejält grillad hur man än gör, av alla möjliga partiklar.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 12 maj 2018 19:23

Pilatus skrev:
Esther skrev:Det jag tänkte på som mycket ung och sedan när jag hade min Guds upplevelse :) - var följande : varför tränger ljuset igenom vatten och går ner till nästan 1000 meter och är klart och ljust åtminstone 200 m ner --- när vattnet är mer kompakt än moln :)... för genom molnen tränger inte alls ljuset - och det är vattenånga.
Vet du?

Om fotoner kan genomkorsa metall så kan energirika fotoner även gå genom andra hinder. Gör du en resa till Mars så får du dessutom en rejäl dos gammastrålning.

Men varför finns inte ljus när det är molnigt - det är ju bara ett slags grått sörjigt elände - inget ljus.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 12 maj 2018 19:24

Pilatus skrev:
Esther skrev:för det ljus som är utanför atmosfären är väl inte som den vi har här?

Nej, inte riktigt, skall man korsa van Allen-bältet får man smeta på sig ordentligt med solkräm, t ex EVY Sunscreen Mousse SPF20. Men man blir nog rejält grillad hur man än gör, av alla möjliga partiklar.

Nej - du förstår inte vad jag menar... jag menar att det uppför sig annorlunda. Är mer "flyktigt" mindre "bestående".
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 maj 2018 20:45

Esther skrev:
Pilatus skrev:

Nej - du förstår inte vad jag menar... jag menar att det uppför sig annorlunda. Är mer "flyktigt" mindre "bestående".

Claude Monet igen, Saint Lazare Station. Mycket atmosfär och ljusskiftningar, väl fångat av mästaren.

Bild
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 12 maj 2018 20:47

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Nej, inte riktigt, skall man korsa van Allen-bältet får man smeta på sig ordentligt med solkräm, t ex EVY Sunscreen Mousse SPF20. Men man blir nog rejält grillad hur man än gör, av alla möjliga partiklar.

Claude Monet igen, Saint Lazare Station. Mycket atmosfär och ljusskiftningar, väl fångat av mästaren.

Bild

Ja, den är fin.
Känner mig lite trött just nu.
Tack.
Veritas vos liberabit

Återgå till "Filosofi"