Vad utgör medvetandets referens?

Moderator: Moderatorgruppen

Antic

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav Antic » 27 sep 2018 19:33

Visst, vill du fortsätta rabbla matematik, inte mig emot. Men hur skall den bli trovärdig när du vet 0% om någon oberoende tid eller något oberoende utanför medvetandet överhuvudtaget? Du använder ju något som medvetandet själv skapat, till att börja med.

Visa mig något som skulle existera utanför medvetandet, så blir saken en helt annan.

Annars ligger du i samma liga som mig och alla andra. Det enda vi vet är det som vi upplever.

Vi kan aldrig ta reda på vad som existerar utanför upplevelsen/medvetandet. Däremot kan vi ta reda på vad som INTE existerar utanför upplevelsen/medvetandet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 sep 2018 20:01

Antic skrev:Visst, vill du fortsätta rabbla matematik, inte mig emot. Men hur skall den bli trovärdig när du vet 0% om någon oberoende tid eller något oberoende utanför medvetandet överhuvudtaget? Du använder ju något som medvetandet själv skapat, till att börja med.

Visa mig något som skulle existera utanför medvetandet, så blir saken en helt annan.

Annars ligger du i samma liga som mig och alla andra. Det enda vi vet är det som vi upplever.

Vi kan aldrig ta reda på vad som existerar utanför upplevelsen/medvetandet. Däremot kan vi ta reda på vad som INTE existerar utanför upplevelsen/medvetandet.

Det som finns utanför mitt medvetande är t.ex. andras medvetanden som ju finns men som jag ej kan uppleva. Inte bara jag är medveten, inte bara mitt medvetande finns.
Algotezza aka Algotezza

Antic

Inläggav Antic » 27 sep 2018 20:11

Och hur vet du detta? Pga att du har ett medvetande med en upplevelse du delar med resten av personerna på den här planeten? Där ni alla delar samma upplevelseflöde?

Berätta gärna något som existerar utan att varken du eller någon annan skulle besitta en upplevelse.

Att du inte upplever en viss sak direkt personligen, betyder inte att den inte inryms i upplevelsen vi alla delar. Jag pratade om något utanför upplevelsen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 sep 2018 20:22

Antic skrev:Och hur vet du detta? Pga att du har ett medvetande med en upplevelse du delar med resten av personerna på den här planeten? Där ni alla delar samma upplevelseflöde?

Berätta gärna något som existerar utan att varken du eller någon annan skulle besitta en upplevelse.

Att du inte upplever en viss sak direkt personligen, betyder inte att den inte inryms i upplevelsen vi alla delar. Jag pratade om något utanför upplevelsen.

Nej, vi delar inte samma upplevelseflöde.

Världen existerar objektivt. Vår upplevelseförmåga/sinnena existerar objektivt. Men vårt upplevandeflöde är subjektivt. Det som sinnena förmedlar och vi skapar en bild av.
Algotezza aka Algotezza

Antic

Inläggav Antic » 27 sep 2018 20:27

Visa mig att världen existerar utanför upplevelsen, objektivt.

Lycka till. (vi andra vet 0% om något utanför upplevelsen)

Och en fråga, hur hade du tänkt dig att den skall kunna upplevas?

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 27 sep 2018 21:00

Antic skrev:Visa mig att världen existerar utanför upplevelsen, objektivt.

Lycka till. (vi andra vet 0% om något utanför upplevelsen)

Och en fråga, hur hade du tänkt dig att den skall kunna upplevas?

Du har aldrig funderat hur alla stora uppfinningar kom till? Klassiska ångloket, vindmöllan, smarttelefonen och tusentals andra uppfinningar som har varit till gagn för oss alla?

Är alla dessa uppfinningar endast illusioner i ditt huvud eller finns det en verklighet som är helt oberoende av dej?

Antic

Inläggav Antic » 27 sep 2018 21:19

Och det är något du upplever?

Berätta om något utanför upplevelsen?

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 27 sep 2018 21:27

Visst, upplever att jag har en mobil i näven just nu.
Förstår också att mobilen tillverkades/utvecklades utan att jag var involverad. Alltså måste något hänt utanför mina direkta upplevelser. Verkligheten maler på utan mitt engagemang och oberoende av mej.

Antic

Inläggav Antic » 27 sep 2018 21:30

hakkapeliitta skrev:Visst, upplever att jag har en mobil i näven just nu.
Förstår också att mobilen tillverkades/utvecklades utan att jag var involverad. Alltså måste något hänt utanför mina direkta upplevelser. Verkligheten maler på utan mitt engagemang och oberoende av mej.

Var det andra som upplevde detta?

Berätta om något utanför upplevelsen.

Antic

Inläggav Antic » 27 sep 2018 21:32

Du förstår inte?

Stäng av upplevelsen på allt levande så att ingen finns kvar som kan uppleva något.

Vad finns kvar?

Nu har du ett utmärkt tillfälle att berätta om något utanför upplevelsen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 sep 2018 21:38

Antic skrev:Du förstår inte?
Stäng av upplevelsen på allt levande så att ingen finns kvar som kan uppleva något.
Vad finns kvar?

För ca 4,5 miljarder år sedan bildades vårt solsystem. Såvitt jag förstår fanns det inte ens bakterier så dags. Det fanns helt enkelt inte i någons upplevelse.
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 27 sep 2018 21:40

Pilatus skrev:
Antic skrev:Du förstår inte?
Vad finns kvar?

För ca 4,5 miljarder år sedan bildades vårt solsystem. Såvitt jag förstår fanns det inte ens bakterier så dags. Det fanns helt enkelt inte i någons upplevelse.

Och det vet du för att du upplever detta?

Berätta om något utanför upplevelsen?

Hur ser DITT universum ut, utanför upplevelsen? Och hur vet du att det ser ut så?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 sep 2018 21:52

Antic skrev:
Pilatus skrev:För ca 4,5 miljarder år sedan bildades vårt solsystem. Såvitt jag förstår fanns det inte ens bakterier så dags. Det fanns helt enkelt inte i någons upplevelse.

Och det vet du för att du upplever detta? Berätta om något utanför upplevelsen?

Jag gjorde just det, jorden bildades utanför någons upplevelse.

(PS Om du inte förstår enkel svenska så behöver vi inte tala alls med varann.)
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 27 sep 2018 21:55

Och hur vet du detta?

Du pratar om ålder på universum? Är det för att vi använt siffror för att konstatera detta? Precis som att vi säger att detta är en meter långt och använder siffror då också?

Tror du att sånt existerar i upplevelsen?

Då är jag lite ärligare.

Jag vet hur universum ser ut när jag upplever det.

Och jag vet hur jag får universum objektivt, jag sätter matematiska mått och siffror på det.

Och stänger jag av alla mina sinnen så blir allt tyst och svart.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 27 sep 2018 21:58

Antic skrev:Berätta om något utanför upplevelsen.

Det jag skrev var ju precis utanför upplevelsen.
Du måste slita dej loss från den naiva föreställningen om att inget existerar om du inte direkt kan uppleva det.

Återgå till "Filosofi"