freddemalte skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar med den språkliga sanningar?Algotezza skrev:freddemalte skrev:
Det jag diskuterade var en metafysisk sanning och inte en språklig dito
Vad skiljer sanning i språklig mening från sanning i metafysisk sanning?
/Algotezza
Den metafysiska går i alla fall ut på att om det existerar en sanning gällande ett fenomen så är det därför att det fenomenet de facto är beskaffat på ett specifikt sätt som inte har med huruvida någon tror eller tycker något om det. Så en metafysisk sanning gällande t ex om det är sant att det står en bil här utanför på gatan handlar då om ifall det de facto står ett sådant objekt där eller inte och alltså inte huruvida någon tycker sig eller tror att det står ett sådant objekt på gatan. Huruvida det existerar metafysiska sanningar eller ej är en annan fråga. Som sagt, jag vet inte riktigt vad du menar med språkliga sanningar? Kan du ge exempel på dem? Avser du påståenden likt "alla ungkarlar är skilda" eller "denna mening är sann" etc? Eller pratar vi om en slags semantikens metafysik? Oj, nu blev det krångligt!!!
Det är du själv som talar om språkliga sanningar.
Du skrev ju:
Det jag diskuterade var en metafysisk sanning och inte en språklig dito
Har du glömt det redan?
Allt vi påstår om om världen, oavsett om vi kallar det metafysiska sanningar, semantiska, vetenskapliga, poetiska etc. gör vi i språklig form. I språket kan vi aldrig komma ur ur språket. Men vi kan fiktivt låtsas göra det. Däremot kan vi om vi sitter i samma rum göra det, genom att peka. Men detta pekande gör jag fiktivt här i och med språkets hjälp.
Och om du inte kan tänka i bilder och ljud är du fånge i språket, du tänker via det, fastslår dina sanningar, oavsett av vad slag de är, med dess hjälp. Det är intersubjektivt ägt och vårdat. Det har sin rot i var och en av oss men finns mellan oss och söker sig in i den andre.
/Algotezza