Men hur ska artisterna få betalt då?
Moderator: Moderatorgruppen
-
JimmyAberg
Men hur ska artisterna få betalt då?
... tråden hijackad ...
Men hur ska artisterna få betalt då
-Men hur ska artisterna få betalt då?
-Försöker du påstå att fildelning inte är STÖLD?! Tänk om någon skulle gå in till dig och sno din cykel??!
-Vad skulle du säga då! VA?!! VA?!!
-Försöker du påstå att fildelning inte är STÖLD?! Tänk om någon skulle gå in till dig och sno din cykel??!
Re: Men hur ska artisterna få betalt då
fan skrev:-Men hur ska artisterna få betalt då?
Under årens lopp har folk snott fyra cyklar från mig och min familj. En gång, innan det finstilta i försäkringarna ändrades, fick vi ut förskringspengar. Trist men vi överlevde.
Vem är det som inte överlever pga av fildelning?
Själv har jag aldrig laddat ner något. Men lagt ut en del på nätet så folk kan ta del av gratis av det jag skapat. Om de vill.
Här t.ex.
http://picasaweb.google.se/egevad
och här
http://www.myspace.com/algotezzas
Med vänlig hälsning
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Intressant grej dethär runt fildelning....det synnerligen löjliga med det är att det verkar som de som har mest stålar ropar högst om dess olaglighet...
Visst är den olaglig....
Men som AlgoteZZa har som fråga "vem är det som inte överlever pga fildelning?"
dra fram ett fall där någon världskänd artist gått under pga fildelning...
finns knappast ...det HELA GÄLLER PENGAR.....har svårt att tro att det ens gäller artistens pengar...ja jo visst handlar det om hans också men största delen går väl åt alla runt Artisten...eller?
Även jag har fått svårt med att ladda ner saker...blir för moraliskt allt detta snack för mig...
Visst är den olaglig....
finns knappast ...det HELA GÄLLER PENGAR.....har svårt att tro att det ens gäller artistens pengar...ja jo visst handlar det om hans också men största delen går väl åt alla runt Artisten...eller?
Även jag har fått svårt med att ladda ner saker...blir för moraliskt allt detta snack för mig...
kWee skrev:Intressant grej dethär runt fildelning....det synnerligen löjliga med det är att det verkar som de som har mest stålar ropar högst om dess olaglighet...
Visst är den olaglig....
Ja, det är väl mest snyltarna kring artisten som förlorar pengar. Jag ser hellre att de som gillar artistens musik "snyltar" på själva musiken än de som gillar artistens möjliga pengar.
Men nu kom jag lite utanför tråden. Sorry, Jimmy!
Kanske behövs en tråd om fildelning? Finns kanske redan en sådan...
Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Du kanske har hört talas om analoga datorer?
Du kan börja läsa här!
http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_computer
http://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism
Du kan börja läsa här!
http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_computer
http://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism
Lika bra att saxa in följande...
"74 procent av en tom dvd-skiva är skatt och avgifter.
Det är dyrt att köpa tomma dvd-skivor. Den svenska ”dvd-skatten” gör att tomma skivor kostar dubbelt så mycket som i våra grannländer.
Medan ett 100-pack billiga dvd-skivor kostar cirka 600 kronor i en svensk nätbutik går det att få dem för under 200 kronor i exempelvis Tyskland eller Storbritannien.
Förklaringen ligger i den svenska privatkopieringsersättningen. För varje tom dvd-skiva du köper tillkommer en avgift på 3:25 kronor som går till musiker, skådespelare och andra upphovsmän.
– Ersättningen ska kompensera upphovsmännen för den tillåtna privatkopiering som sker, förklarar Hans-Olof Dahlén på Copyswede.
Copyswede är den paraplyorganisation som drar in pengarna och fördelar dem till upphovsmännen.
Även för säkerhetskopior
Den som privatkopierar musik ska ersätta upphovsmännen för deras förluster. Det är tanken bakom systemet. Problemet är att det även drabbar alla som använder tomma dvd- och cd-skivor för andra ändamål. Även den som säkerhetskopierar sina Word-filer eller lagrar privata digitalbilder på dvd måste alltså betala"
Källa http://www.idg.se/2.1085/1.131367
Organiserad stöld är vad detta är, jag som aldrig sparat musik på cd och dvd, betalar ändå till just upphovsmännen bara genom att köpa en tom skiva... Om inte detta är just stöld så vete fasiken vad det är,
jo möjligtvis ett lagligt sätt att stjäla pengar från konsumenterna.
Sluta klaga.
Frågor och tankar kring s.k. illegal fildelning
Själv är jag personligen ingen illegal fildelare, men något/ några av mina barn är det. Det vet jag. De använder familjens dator. Jag är medansvarig på så sätt.
1. Jag vet vad man stjäl om man snor min cykel. Exakt vad är det man stjäl när man fildelar illegalt? En möjlig inkomst för artisten/ upphovspersonen? Men denna inkomst är ju inte förverkligad. Den finns inte. Hur kan man stjäla något som inte finns?
2. Bara om man snor någons låt/film (kulturprodukt) och menar att man själv är upphovsperson till dennna produkt, håller analogin med cykelstöld. Det sysslar sällan gemene man med utan mest bara andra artister. De som samplar in andras låtar i egna låtar brukar inte smyga med detta.
3. En intressant moralisk fråga är vad de som tillhandahåller illegala fildelarsajter tjänar på detta, t.ex. via reklamintäkter på dessa sajter. Det är att snylta på upphovspersonen, lsom jags er det, och det gäller även andra kring denna person som snyltar på dennas talang, liksom staten snyltar på folks musik-/film-/kulturintresse genom en massa höga skatter på dvd- och cd-skivor.
4. Jag har skrivit aforismer ett antal år och skickat till olika tidningar och tjänat en slant. Efter det tycker jag det är fritt för andra att nyttja mitt material, men jag blir lite sur om de inte anger vem som skapat det först. Men jag överlever det också. Jag har råkat ut för att någon snott en vits, som jag hade inne i SvD, och skickat den till Humorsidan i en familjetidning och tjänat femtio spänn. Jag känner mig bara hedrad och stolt av att folk tycker det jag gjort är värt att sno.
5. Nyandlig variant. Om man låter folk få tillgång till ens skapelser/ kulturprodukter fritt i stället för att vara snål och girig, skapar detta positiva vibbar av tackmsamhet mot en från konsumenternas sida, och man kommer att gå ett ljusare öde till mötes, leva i en mer inspirerande mental atmosfär, få nya härliga tillfällen att skapa, i stället för om man är en snål jävel och alla därför tänker en massa skit om och på så sätt skapar negativa vibbar kring en. Man blir kanske sjuk, för cancer, omkommer i en bilolycka. När jag är givmild och ger, får jag också tillbaka. Livet blir då att ge och få, inte att ge och ta.
6. Alla värden kan inte översättas i pengar. Är det inte en glädje att skapa - är det inte något av sin egen belöning? Men visst skall man kunna leva på sitt skapande om man väljer den konstnärliga livsbanan. Men, men, hur många har bokstavligt talat gått under pga illegal fildelning?
7. Staten kan ju ge konstnärslön till de verkligt begåvade så kan alla kulturprodukter bli tillgängliga för en billig peng. Eller något. Man kan ju ha ett borgerligt yrke vid sidan av och ha konstnärsskapet som hobby.
tänker Algotezza
1. Jag vet vad man stjäl om man snor min cykel. Exakt vad är det man stjäl när man fildelar illegalt? En möjlig inkomst för artisten/ upphovspersonen? Men denna inkomst är ju inte förverkligad. Den finns inte. Hur kan man stjäla något som inte finns?
2. Bara om man snor någons låt/film (kulturprodukt) och menar att man själv är upphovsperson till dennna produkt, håller analogin med cykelstöld. Det sysslar sällan gemene man med utan mest bara andra artister. De som samplar in andras låtar i egna låtar brukar inte smyga med detta.
3. En intressant moralisk fråga är vad de som tillhandahåller illegala fildelarsajter tjänar på detta, t.ex. via reklamintäkter på dessa sajter. Det är att snylta på upphovspersonen, lsom jags er det, och det gäller även andra kring denna person som snyltar på dennas talang, liksom staten snyltar på folks musik-/film-/kulturintresse genom en massa höga skatter på dvd- och cd-skivor.
4. Jag har skrivit aforismer ett antal år och skickat till olika tidningar och tjänat en slant. Efter det tycker jag det är fritt för andra att nyttja mitt material, men jag blir lite sur om de inte anger vem som skapat det först. Men jag överlever det också. Jag har råkat ut för att någon snott en vits, som jag hade inne i SvD, och skickat den till Humorsidan i en familjetidning och tjänat femtio spänn. Jag känner mig bara hedrad och stolt av att folk tycker det jag gjort är värt att sno.
5. Nyandlig variant. Om man låter folk få tillgång till ens skapelser/ kulturprodukter fritt i stället för att vara snål och girig, skapar detta positiva vibbar av tackmsamhet mot en från konsumenternas sida, och man kommer att gå ett ljusare öde till mötes, leva i en mer inspirerande mental atmosfär, få nya härliga tillfällen att skapa, i stället för om man är en snål jävel och alla därför tänker en massa skit om och på så sätt skapar negativa vibbar kring en. Man blir kanske sjuk, för cancer, omkommer i en bilolycka. När jag är givmild och ger, får jag också tillbaka. Livet blir då att ge och få, inte att ge och ta.
6. Alla värden kan inte översättas i pengar. Är det inte en glädje att skapa - är det inte något av sin egen belöning? Men visst skall man kunna leva på sitt skapande om man väljer den konstnärliga livsbanan. Men, men, hur många har bokstavligt talat gått under pga illegal fildelning?
7. Staten kan ju ge konstnärslön till de verkligt begåvade så kan alla kulturprodukter bli tillgängliga för en billig peng. Eller något. Man kan ju ha ett borgerligt yrke vid sidan av och ha konstnärsskapet som hobby.
tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezzas bilder
Algotezza, dina bilder var väldigt roliga!! :D
Tror fler artister skulle kunna få betalt för sitt arbete om Per Gessle slutade sno pengar från faktiska konstnärer.
Och du får ta så många kopior på min cykel du vill
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...
Re: Algotezzas bilder
fan skrev:Algotezza, dina bilder var väldigt roliga!! :D
Tackar - fler bilder på G!
GJ & GNÅ!
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
yckepyckepö
Fildelningen har positiva effekter och för min del lutar jag åt ngt i stil med vad Roger Wallis säger här:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.53756
Som kulturarbetare går jag alltså i denna fråga emot vad min egen fackförening vill att jag ska skriva under på.
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.53756
Som kulturarbetare går jag alltså i denna fråga emot vad min egen fackförening vill att jag ska skriva under på.
- DemonicDirector
- Kontakt:
Fildelning
Jag är en fildelare men jag tycker inte om det.
Det är så pass svårt att få tag i olika filmer i dag och viss musik vill man inte betala 500:- för att lyssna lite grann på..
Det är som knatten säger:
Det är som om du ska gå till en resturang.
Memorera menyn och sen gå hem och laga exakt samma mat, bjuda dina vänner och sen bjuder dom sina vänner och osv..
Men.. jag tycker att priserna för musik är för hög.
Film är Ok för det kan man ju hyra men ändå ska man ladda ner dom..
Jag håller med kritiken mot fildelning även fast jag själv är
en otacksam pirat.
Det är så pass svårt att få tag i olika filmer i dag och viss musik vill man inte betala 500:- för att lyssna lite grann på..
Det är som knatten säger:
Det är som om du ska gå till en resturang.
Memorera menyn och sen gå hem och laga exakt samma mat, bjuda dina vänner och sen bjuder dom sina vänner och osv..
Men.. jag tycker att priserna för musik är för hög.
Film är Ok för det kan man ju hyra men ändå ska man ladda ner dom..
Jag håller med kritiken mot fildelning även fast jag själv är
en otacksam pirat.
The meaning of life is to exist,
to exist is to have meaning,
to have meaning is to obtain the truth,
to obtain the truth is to live life."
to exist is to have meaning,
to have meaning is to obtain the truth,
to obtain the truth is to live life."
Det är ett jävla idiotproblem skapat i helt andra syften än att gardera upp artisternas royalties.
Utan att presentera några siffror, så förhåller det sig som så att det går alldeles kollosalt lysande för nöjesindustrins spel, musik och filmbrancher.
Däremot går det lite sämre för dem som skapar och säljer dataprogram, av förståeliga skäl då de dyrare programmen i första hand varken tillämpligt eller prismässigt riktar sig till vanliga privata användare, alltså fildelningens enda förlorare.
Alla andra tjänar på fildelning, då det är ett alldeles förträffligt sätt att sprida gratis pr inför sina alster. De når ut till fler potentiella köpare, vilket genererar mer pengar. PUNKT SLUT!
Så vad är det riktiga syftet med fildelningsjakten?
Jo, kontroll och övervakning av samhällsmedborgare, samt ett påtryckningsmedel för att terrorisera befolkningen ( vi vet vad du gjorde förra lördagen ).
Det sjuka i det hela är att folk runt om i världen själva installerar programvaran som övervakar dem, ibland dolda i vanliga programuppdateringar. Än sjukare är att folket tror att detta är bra, som när t.ex speltillverkare introducerar program som avser att registrera såväl röst som rörelsemönster (vilket är unikt för varje individ),
samt förse detta med en identifierbar kod, utan att ens ifrågasätta om detta senare kan användas emot just dem själva i framtiden.
I övrigt så hördes liknande klagovisor då kassetbanden och senare videobanden blev var mans egendom, men facit av det visade att folk tenderade att köpa både film och musik i större utsträckning än tidigare, inte heller slutade vi att gå på bio, vilket anförts som ett argument mot just videon.
Så med tanke på att det inte finns något som stödjer deras argument om minskade vinster, så återstår endast övervakningen av individerna som den enda logiska orsaken, alltså det bakomliggande skälet till införandet av denna massövervakning, allt annat snack är ett spel för att förvilla massorna.
Utan att presentera några siffror, så förhåller det sig som så att det går alldeles kollosalt lysande för nöjesindustrins spel, musik och filmbrancher.
Däremot går det lite sämre för dem som skapar och säljer dataprogram, av förståeliga skäl då de dyrare programmen i första hand varken tillämpligt eller prismässigt riktar sig till vanliga privata användare, alltså fildelningens enda förlorare.
Alla andra tjänar på fildelning, då det är ett alldeles förträffligt sätt att sprida gratis pr inför sina alster. De når ut till fler potentiella köpare, vilket genererar mer pengar. PUNKT SLUT!
Så vad är det riktiga syftet med fildelningsjakten?
Jo, kontroll och övervakning av samhällsmedborgare, samt ett påtryckningsmedel för att terrorisera befolkningen ( vi vet vad du gjorde förra lördagen ).
Det sjuka i det hela är att folk runt om i världen själva installerar programvaran som övervakar dem, ibland dolda i vanliga programuppdateringar. Än sjukare är att folket tror att detta är bra, som när t.ex speltillverkare introducerar program som avser att registrera såväl röst som rörelsemönster (vilket är unikt för varje individ),
samt förse detta med en identifierbar kod, utan att ens ifrågasätta om detta senare kan användas emot just dem själva i framtiden.
I övrigt så hördes liknande klagovisor då kassetbanden och senare videobanden blev var mans egendom, men facit av det visade att folk tenderade att köpa både film och musik i större utsträckning än tidigare, inte heller slutade vi att gå på bio, vilket anförts som ett argument mot just videon.
Så med tanke på att det inte finns något som stödjer deras argument om minskade vinster, så återstår endast övervakningen av individerna som den enda logiska orsaken, alltså det bakomliggande skälet till införandet av denna massövervakning, allt annat snack är ett spel för att förvilla massorna.
Zokrates
Det enda sjuka i detta är dina och dina gelikars konspirationsmani och paranoia. De enda klagovisor som hörs kommer från erat håll. Alla andra förstår att respektera upphovsmänniskornas alster genom att betala för det dom säljer. Att det skulle gå lysande för dom som är väldigt framgångsrika är inget argument för att utnyttja deras produkter i egna syften. Hur dum får man bli.
Det enda sjuka i detta är dina och dina gelikars konspirationsmani och paranoia. De enda klagovisor som hörs kommer från erat håll. Alla andra förstår att respektera upphovsmänniskornas alster genom att betala för det dom säljer. Att det skulle gå lysande för dom som är väldigt framgångsrika är inget argument för att utnyttja deras produkter i egna syften. Hur dum får man bli.