En amatörs försök till teori om allt
Moderator: Moderatorgruppen
- Minimaxitiger
En amatörs försök till teori om allt
Lägger tillbaka detta inlägg, jag tog bort den ett tag då tiden inte var mogen, nu har allmänbildningen ökat inom kosmologi mm. lägger därför tillbaka inlägget utifall någon finner det av intresse att läsa en sökares tankar och erfarenheter?
Från en sökare till en annan:
Jag har sedan barnsben nyfiket betraktat allt i min omgivning och försökt förstå.
En vän ville en gång att vi skulle börja studera filosofi vid något läroverk.
Jag motsatte mig idén då jag vill finna mina egna vägar.
Fram till det jag var trettiotvå år gammal var jag fast övertygad av att alla svar fanns att finna i vetenskapen.
Då inträffade något som övertygade mig om att det finns ett högre väsen/makt.
Efter händelsen var jag ett tag medlem i en frikyrka.
Kände dock att jag även här måste försöka finna mina egna vägar.
Har bara läst barnens bibel, det är den enda skrift jag ännu läst.
Med all respekt för alla religioner så har jag viljan att hitta den gemensamma nämnaren.
Vetenskapen söker svaret på ekvationen för allt. Så gör även jag.
Enligt mig undantar inte det ena det andra.
För några år sedan tyngdes mitt sinne mer och mer av mina tankar.
De obesvarade frågorna blev fler och fler, mitt undermedvetna arbetade antagligen hela tiden utan att jag helt förstod det. Slutligen bad jag om att min ”ökenvandring” skulle få upphöra.
En kväll i december 2006 inträffade något, antingen var det att mina tankar hade nått en kritisk masa då pusselbitarna föll på plats eller att jag fick hjälp.
Ena svaret efter det andra föll på plats i en all mer ökande takt, en helt ofattbar befrielse och lättnad.
Svaren strömmade in i en sådan takt att jag var rädd att jag inte skulle kunna sortera dessa.
Här är min amatör teori i kort version.
Universums skapande: Vid tidpunkten för det som vetenskapsmännen kallar Big-Bang var universum mindre än en punkt i detta brev. Det bestod av vad jag kallar livskraft, den ursprungliga energiformen. Livskraften började gradvis bygga upp vårt universum, först de fysiska grundkrafterna, och atomer.
Detta ledde till att universum började expandera, tiden startade även i det ögonblicket.
Har försökt härleda min teori om livskraften mot nu känd fysik.
Enligt det jag läst söker forskarna efter en grundkraft som skapat dom nu kända fysiska krafterna.
Enligt Einsteins teori E=MC2 så kan även materia skapas ur energi.
Hittar således inget motsats förhållande där.
Stora mängder av väte och stoft samlades av gravitationen, när den kritiska massan uppnåddes startartade en fusions reaktion då väte slås ihop till helium. Stjärnor och galaxer skapades och skapas. I många stjärnor fortsätter fusionen, helium blir till kol, syre, järn mm.
Ofta exploderar dessa stjärnor i så kallade supernovor då sprids grund ämnena i universum och energin är så kraftig så att vissa tyngre grundämnen kanske endast kan skapas då, exempelvis guld.
Stoft samlas även runt stjärnor och bildar planeter som vår jord.
En viktig förutsättning för att detta skall kunna ske är vakuum vilket gör det möjligt för atomer och materia att förflytta sig utan motstånd.
Livet på jorden: Vi tänker inte alltid på vilket mirakel livet på jorden är.
När jorden skapats föll kometer på jorden som förde med sig vatten och kanske andra byggstenar för liv. Jorden är på precis rätt avstånd från solen så att vattnet skall kunna vara kvar.
De första bakterierna bildades bland annat en syre producerade bakterie. Atmosfären bildades, om inte jorden skulle ha ett magnetiskt fält så skulle inte en atmosfär kunna bildas och bestå då den så kallade solvinden skulle föra bort den. Magnetfältet skyddar mot för mycket solvind men solvinden skyddar å andra sidan mot för mycket kosmisk strålning (partiklar från supernova explosioner).
Ozonskiktet skyddar oss. Havsströmmarna syresätter haven som annars troligen inte skulle kunna ha liv.
Dag och natt, årstiderna som beror på jordaxelns lutning mm ger ett klimat som är lämpligt för liv.
Livsformer utvecklades i havet för att sedan när landområdena blivit gröna även sprida sig till land. Den så kallade evolutionen.
Skaparen: Kan det vara så att allt i universum är uppbyggt av livskraften? Livskraften strävar efter att bygga upp liv? Allt i universum innehåller livskraften? Är skaparen summan av all livskraft i universum som står i förbindelse i ett slags kosmiskt nätverk? Helt enkelt en slags medveten energi?
Eller är detta en del av något större?
Oändligheten: Jag visualiserar oändligheten som bubblor, lägg till en bubbla och sedan en till.
Du kan fortsätta att lägga till bubblor i all oändlighet. Då det inte finns något slut finns det inte heller någon början du kan hitta.
Evigheten: Eftersom universum som vi känner till det har en födelse så infinner sig tanken att det kanske finns ett slut? Bildandet av galaxer och stjärnor kommer troligen att fortgå under väldigt lång tid framöver. Förr eller senare kommer dock materian att ta slut som bildades vid universums födelse då det inte längre kommer att kunna bildas nya stjärnor och galaxer.
Livskraften är enligt min teori oändlig men enligt rådande teorier så bildades det bara en begränsad mängd materia vid Big-bang. Materia och antimateria tog nästan ut varandra men det blev lite materia kvar som byggt upp universum. Resten omvandlades åter till energi.
Det finns flera scenarion man kan tänka sig, enligt nu populära teorier så ökar expansionen av universum. Det som då enligt mig kan ske är att bindningarna till slut löses upp i atomer och dess beståndsdelar och materia åter omvandlas till livskraft som börjar samlas. När detta sker börjar universum krympa igen för att till slut åter bli mindre än en punkt full med livskraft och allt börjar om igen.
Scenario två är att universum slutar att expandera och ett tag hamnar ett tag i jämnvikt. I detta fall är min teori att när universum levt sin cykel börjar gravitationen samla ihop resterna av galaxerna med sina svarta hål till gradvis ett större och större svart hål i vilket till slut allt materia finns. Detta är en övergångsfas som gör att bindningarna löses upp snabbare och även här blir universum gradvis mindre igen för att till slut bli en punkt med livskraft igen och allt börjar om igen.
Scenario tre är att universum slutar att expandera och börjar dra ihop sig själv igen till punkten med livskraft och allt även här kan börja på nytt.
Andra världar och dimensioner: Det kan vara möjligt att vårat universum är en del av ett större universum. Vårat kanske bara är en bubbla bland en oändlig mängd bubblor av universums.
Det kan mycket väl finnas många fler dimensioner än de vi registrerar.
Både tanken på fler världar och dimensioner stöds även av kvantfysiker.
Människan: Vi är barn av universum och livskraften, moder jord har fött oss under stor smärta.
Fader sol värmer oss och skyddar oss.
Vi har utvecklats så att vi börjat förstå delar av universums gåtor.
Om jag förstått det rätt så består våra tankar av energi.
Vi är produkten av en händelsekedja från universums födelse och alla biologiska varelser våra förfäder varit. Är vi kärl som så småningom kan känna och förstå universum?
Är det därför vi finns? Erfarenheterna vi samlar på oss i livet i form av energi i hjärnan, övergår det till nätverket av livskraft när vår tid är slut?
Försök till slutsats:
Det bästa skolan lärde mig var kritiskt tänkande.
Jag har tillämpat det så gott som möjligt och försöker bilda min egen uppfattning. Jag är varken skolad filosof, vetenskapsman eller teolog utan se detta som en enkel mans reflektioner.
Det jag personligen kommit fram till är att det är mycket möjligt att universum byggts upp av livskraften och att livskraften kan vara skaparen eller en del av skaparen.
Livskraften har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Jag förutsätter givetvis att andra också använder sig av kritiskt tänkande.
Jag kanske ser sammanhang där det inte finns sammanhang. Jag kanske blev snurrig den där decembernatten. Allt är möjligt. Det påstås att alla kan skapa sitt eget universum, antar att jag gjort det. Det kanske inte är meningsfullt för någon annan än för mig.
Jag hyser full respekt för andras filosofier och religioner så länge man inte skadar någon.
Det kanske är att de flesta religioner och livsfilosofier i grunden delar samma värderingar?
Som jag ser det spelar det kanske ingen roll var man ber eller mediterar i sitt sökande då livskraften finns överallt? Det viktigaste kanske är att göra så gott man kan utifrån sina förutsättningar?
Tack för att Du tog Dig tid att läsa det här hoppas att det gav något.
Vänligen
Minimaxitiger
Från en sökare till en annan:
Jag har sedan barnsben nyfiket betraktat allt i min omgivning och försökt förstå.
En vän ville en gång att vi skulle börja studera filosofi vid något läroverk.
Jag motsatte mig idén då jag vill finna mina egna vägar.
Fram till det jag var trettiotvå år gammal var jag fast övertygad av att alla svar fanns att finna i vetenskapen.
Då inträffade något som övertygade mig om att det finns ett högre väsen/makt.
Efter händelsen var jag ett tag medlem i en frikyrka.
Kände dock att jag även här måste försöka finna mina egna vägar.
Har bara läst barnens bibel, det är den enda skrift jag ännu läst.
Med all respekt för alla religioner så har jag viljan att hitta den gemensamma nämnaren.
Vetenskapen söker svaret på ekvationen för allt. Så gör även jag.
Enligt mig undantar inte det ena det andra.
För några år sedan tyngdes mitt sinne mer och mer av mina tankar.
De obesvarade frågorna blev fler och fler, mitt undermedvetna arbetade antagligen hela tiden utan att jag helt förstod det. Slutligen bad jag om att min ”ökenvandring” skulle få upphöra.
En kväll i december 2006 inträffade något, antingen var det att mina tankar hade nått en kritisk masa då pusselbitarna föll på plats eller att jag fick hjälp.
Ena svaret efter det andra föll på plats i en all mer ökande takt, en helt ofattbar befrielse och lättnad.
Svaren strömmade in i en sådan takt att jag var rädd att jag inte skulle kunna sortera dessa.
Här är min amatör teori i kort version.
Universums skapande: Vid tidpunkten för det som vetenskapsmännen kallar Big-Bang var universum mindre än en punkt i detta brev. Det bestod av vad jag kallar livskraft, den ursprungliga energiformen. Livskraften började gradvis bygga upp vårt universum, först de fysiska grundkrafterna, och atomer.
Detta ledde till att universum började expandera, tiden startade även i det ögonblicket.
Har försökt härleda min teori om livskraften mot nu känd fysik.
Enligt det jag läst söker forskarna efter en grundkraft som skapat dom nu kända fysiska krafterna.
Enligt Einsteins teori E=MC2 så kan även materia skapas ur energi.
Hittar således inget motsats förhållande där.
Stora mängder av väte och stoft samlades av gravitationen, när den kritiska massan uppnåddes startartade en fusions reaktion då väte slås ihop till helium. Stjärnor och galaxer skapades och skapas. I många stjärnor fortsätter fusionen, helium blir till kol, syre, järn mm.
Ofta exploderar dessa stjärnor i så kallade supernovor då sprids grund ämnena i universum och energin är så kraftig så att vissa tyngre grundämnen kanske endast kan skapas då, exempelvis guld.
Stoft samlas även runt stjärnor och bildar planeter som vår jord.
En viktig förutsättning för att detta skall kunna ske är vakuum vilket gör det möjligt för atomer och materia att förflytta sig utan motstånd.
Livet på jorden: Vi tänker inte alltid på vilket mirakel livet på jorden är.
När jorden skapats föll kometer på jorden som förde med sig vatten och kanske andra byggstenar för liv. Jorden är på precis rätt avstånd från solen så att vattnet skall kunna vara kvar.
De första bakterierna bildades bland annat en syre producerade bakterie. Atmosfären bildades, om inte jorden skulle ha ett magnetiskt fält så skulle inte en atmosfär kunna bildas och bestå då den så kallade solvinden skulle föra bort den. Magnetfältet skyddar mot för mycket solvind men solvinden skyddar å andra sidan mot för mycket kosmisk strålning (partiklar från supernova explosioner).
Ozonskiktet skyddar oss. Havsströmmarna syresätter haven som annars troligen inte skulle kunna ha liv.
Dag och natt, årstiderna som beror på jordaxelns lutning mm ger ett klimat som är lämpligt för liv.
Livsformer utvecklades i havet för att sedan när landområdena blivit gröna även sprida sig till land. Den så kallade evolutionen.
Skaparen: Kan det vara så att allt i universum är uppbyggt av livskraften? Livskraften strävar efter att bygga upp liv? Allt i universum innehåller livskraften? Är skaparen summan av all livskraft i universum som står i förbindelse i ett slags kosmiskt nätverk? Helt enkelt en slags medveten energi?
Eller är detta en del av något större?
Oändligheten: Jag visualiserar oändligheten som bubblor, lägg till en bubbla och sedan en till.
Du kan fortsätta att lägga till bubblor i all oändlighet. Då det inte finns något slut finns det inte heller någon början du kan hitta.
Evigheten: Eftersom universum som vi känner till det har en födelse så infinner sig tanken att det kanske finns ett slut? Bildandet av galaxer och stjärnor kommer troligen att fortgå under väldigt lång tid framöver. Förr eller senare kommer dock materian att ta slut som bildades vid universums födelse då det inte längre kommer att kunna bildas nya stjärnor och galaxer.
Livskraften är enligt min teori oändlig men enligt rådande teorier så bildades det bara en begränsad mängd materia vid Big-bang. Materia och antimateria tog nästan ut varandra men det blev lite materia kvar som byggt upp universum. Resten omvandlades åter till energi.
Det finns flera scenarion man kan tänka sig, enligt nu populära teorier så ökar expansionen av universum. Det som då enligt mig kan ske är att bindningarna till slut löses upp i atomer och dess beståndsdelar och materia åter omvandlas till livskraft som börjar samlas. När detta sker börjar universum krympa igen för att till slut åter bli mindre än en punkt full med livskraft och allt börjar om igen.
Scenario två är att universum slutar att expandera och ett tag hamnar ett tag i jämnvikt. I detta fall är min teori att när universum levt sin cykel börjar gravitationen samla ihop resterna av galaxerna med sina svarta hål till gradvis ett större och större svart hål i vilket till slut allt materia finns. Detta är en övergångsfas som gör att bindningarna löses upp snabbare och även här blir universum gradvis mindre igen för att till slut bli en punkt med livskraft igen och allt börjar om igen.
Scenario tre är att universum slutar att expandera och börjar dra ihop sig själv igen till punkten med livskraft och allt även här kan börja på nytt.
Andra världar och dimensioner: Det kan vara möjligt att vårat universum är en del av ett större universum. Vårat kanske bara är en bubbla bland en oändlig mängd bubblor av universums.
Det kan mycket väl finnas många fler dimensioner än de vi registrerar.
Både tanken på fler världar och dimensioner stöds även av kvantfysiker.
Människan: Vi är barn av universum och livskraften, moder jord har fött oss under stor smärta.
Fader sol värmer oss och skyddar oss.
Vi har utvecklats så att vi börjat förstå delar av universums gåtor.
Om jag förstått det rätt så består våra tankar av energi.
Vi är produkten av en händelsekedja från universums födelse och alla biologiska varelser våra förfäder varit. Är vi kärl som så småningom kan känna och förstå universum?
Är det därför vi finns? Erfarenheterna vi samlar på oss i livet i form av energi i hjärnan, övergår det till nätverket av livskraft när vår tid är slut?
Försök till slutsats:
Det bästa skolan lärde mig var kritiskt tänkande.
Jag har tillämpat det så gott som möjligt och försöker bilda min egen uppfattning. Jag är varken skolad filosof, vetenskapsman eller teolog utan se detta som en enkel mans reflektioner.
Det jag personligen kommit fram till är att det är mycket möjligt att universum byggts upp av livskraften och att livskraften kan vara skaparen eller en del av skaparen.
Jag förutsätter givetvis att andra också använder sig av kritiskt tänkande.
Jag kanske ser sammanhang där det inte finns sammanhang. Jag kanske blev snurrig den där decembernatten. Allt är möjligt. Det påstås att alla kan skapa sitt eget universum, antar att jag gjort det. Det kanske inte är meningsfullt för någon annan än för mig.
Jag hyser full respekt för andras filosofier och religioner så länge man inte skadar någon.
Det kanske är att de flesta religioner och livsfilosofier i grunden delar samma värderingar?
Som jag ser det spelar det kanske ingen roll var man ber eller mediterar i sitt sökande då livskraften finns överallt? Det viktigaste kanske är att göra så gott man kan utifrån sina förutsättningar?
Tack för att Du tog Dig tid att läsa det här hoppas att det gav något.
Vänligen
Minimaxitiger
Re: En amatörs försök till teori om allt
Minimaxitiger skrev:Det jag personligen kommit fram till är att det är mycket möjligt att universum byggts upp av livskraften och att livskraften kan vara skaparen eller en del av skaparen.
1 Trollslända uppvisar mer komplexitet, än hela Jupiter (som kanske är en stjärna). Det finns förmycket tomhet i rymden/universum, så..
Livskraft?
Mera öde i makro.
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)
Minimaxitiger skrev:Tack!
Varsågod.
Dv fysiker försöker komma på "the grand theory". Men en ekvation, som förklarar alla sammanband mellan mikro och makro kosmos. Krävdes tydligen 11 dimensioner, som krävdes. En siffra som bara tycks ökar. I den för dagen mest lovande sträng-teorin. Själv kan jag tycka att teoriena vad som kan finnas i sk "svarta-hål", i mångt och mycket påminner om teologin om helvetet. In a blackbox. Sådant där med sk händelsehorisont inom astrologin (att oxå tiden har en början), och huruvida man kan veta allt (man måste bla sova, och det vet man inte varför).
Äh (hjärnan producerar tankar, ungefär som tarmarna producerar bajs).
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)
- LJUSUPPLEVELSE
Jag läste just idag om att folk med mycket dopamin i hjärnan ser samband , relationer och mening i allting...medan de som har för lite är precis tvärtom , skeptiska till allt och ser inga samband...
mvh
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Livskraft, élan vital, är ju inget nytt begrepp direkt. Dansken Martinus kallar det urbegär, en blind evig vilja till liv, skapande och upplevande.
Frågan är om inte det är ett cirkelresonemang.
Vi finns, kosmos finns, alltså vill vi och kosmos finnas. Det som gör att vi vill finnas är vär livsvilja, vår livskraft.
Man går över ad hoc-begreppet livsvilja/ livskraft för att "förklara" varför vi finns. Men är det inte i själva verket detsamma som att säga "vi finns därför att vi finns"?
En skenförklaring...?
undrar Algotezza
Frågan är om inte det är ett cirkelresonemang.
Vi finns, kosmos finns, alltså vill vi och kosmos finnas. Det som gör att vi vill finnas är vär livsvilja, vår livskraft.
Man går över ad hoc-begreppet livsvilja/ livskraft för att "förklara" varför vi finns. Men är det inte i själva verket detsamma som att säga "vi finns därför att vi finns"?
En skenförklaring...?
undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Minimaxitiger
Hej och tack för Era svar. Jag läser och begrundar svaren men det är inte säkert att jag kommenterar då jag respekterar allas fria åsikt och är ute efter att få min teori granskad från nya infallsvinklar.
Det räcker inte med att ha sig själv som bollplank så jag ser fram mot kreativa såsom mer jordnära åsikter.
Vänligen
V.O.L
Det räcker inte med att ha sig själv som bollplank så jag ser fram mot kreativa såsom mer jordnära åsikter.
Vänligen
V.O.L
- Avantgardet
Notera att du, som du också själv skriver, "fick en idé om hur... [min kursiv]". Det är också precis vad jag ser. De typiska utomakademiska (eller populära) idéerna, som också alla som grubblar kring dessa saker "kommer fram till", just emedan dessa idéer, och förklaringar, finns "där ute" - i samhället, på arbetsplatser, i dagspress och media, i TV-spel för fan, ja precis överallt! Så jag vet inte vad du vill mena med den där antiintellektualismen, annat än att ge sken av att du skulle sitta på nåt slags "själsförmögenhet" med vilken du spontant producerar teorier ex nihilo. Tyvärr funkar det inte så. Så var inte rädd för att läsa böcker (vad skulle skammen vara i det?). Inget att vara rädd för. De består trots allt inte av annat än text... precis som det här forumet (eller den här "boken").
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Jag tror att universum är en cykel. Det förklarar perfekt varför saker och ting förflyttar sig, för vad är meningen med en cykel om inte att förflytta sig?
Tyvärr innebär detta att universum är stöldbegärligt, så därför ber jag nu forumets alla matematiker att börja räkna på sannolikheten för en universal cykelstöld. Detta torde vara ett av de största hoten mot mänskligheten just nu.
Tyvärr innebär detta att universum är stöldbegärligt, så därför ber jag nu forumets alla matematiker att börja räkna på sannolikheten för en universal cykelstöld. Detta torde vara ett av de största hoten mot mänskligheten just nu.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
- Avantgardet
-
mereologi
-
suchanother
- Avstängd
Logos skrev:Jag tror att universum är en cykel. Det förklarar perfekt varför saker och ting förflyttar sig, för vad är meningen med en cykel om inte att förflytta sig?
Var lugn. Det är som att stjäla någons upphovsrättsskyddade material genom att ladda ner det från t.ex. Pirate Bay. Det är bara en kopia man stjäl. Originalet finns kvar.
Eller: det finns bara materiella kopior att lägga beslag på. Originalet är och förblir immateriellt och ostjälbart.
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
LJUSUPPLEVELSE skrev:Jag läste just idag om att folk med mycket dopamin i hjärnan ser samband , relationer och mening i allting...medan de som har för lite är precis tvärtom , skeptiska till allt och ser inga samband...
mvh
Men jag är skeptisk till allt för att jag ser samband överallt. Hur går det ihop?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno