Vad är ett "komplext tal"?

Moderator: Moderatorgruppen

mereologi

Inläggav mereologi » 12 apr 2009 22:03

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 12 apr 2009 22:41

Ett komplext tal z består av en realdel och en imaginärdel, tex z = 2 + 3i, där i är den imaginära enheten som definieras som i = (-1)^0.5, alltså roten ur minus ett. 2 är realdel och 3 är imaginärdel.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 apr 2009 08:54

Fication skrev:Ett komplext tal z består av en realdel och en imaginärdel, tex z = 2 + 3i, där i är den imaginära enheten som definieras som i = (-1)^0.5, alltså roten ur minus ett. 2 är realdel och 3 är imaginärdel.

Realdel - verklig del; imaginärdel - hopfantiserad del.

Måste vara ett sätt att göra matematik av våra fantasier i imaginärrymden.

Läste om dessa tal på gymnasiet för X antal år sedan och inspirerades till att ha en varelse kallad Imaginären som huvudperson i min första bok, tillgänglig här:

https://www.vulkan.se/Resultat.aspx

Ha en skööön dag!

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

transversal

Inläggav transversal » 15 apr 2009 19:56

Ett komplext tal är ett sånt tal som (vanligtvis) politiker och andra offentliga personer håller när de har gjort något korkat eller obefogat och försöker skyla över det genom att prata i så obskyra termer att ingen begriper nästan någonting.

Användarvisningsbild
Sun Ra

Inläggav Sun Ra » 16 apr 2009 01:41

transversal skrev:Ett komplext tal är ett sånt tal som (vanligtvis) politiker och andra offentliga personer håller när de har gjort något korkat eller obefogat och försöker skyla över det genom att prata i så obskyra termer att ingen begriper nästan någonting.

Inte för att jag tillför något, men jag Måste:  \:D/
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

mereologi

Inläggav mereologi » 19 apr 2009 19:55

Fication skrev:Ett komplext tal z består av en realdel och en imaginärdel, tex z = 2 + 3i, där i är den imaginära enheten som definieras som i = (-1)^0.5, alltså roten ur minus ett. 2 är realdel och 3 är imaginärdel.

Jag tror att allt går att förstå; alternativt förstå varför man inte kan förstå det. "Komplexa tal" hör till den grundläggande matematiken och är mycket användbar för att beskriva olika vågrörelser.

Jag ser matematiken som ett symbolspråk och jag tror att det finns en speciell verklighet bakom den och jag tror att verklig förståelse bygger på hur symbolerna hänger ihop med verkligheten.

Jag kom på vad ett endimensionellt rum skulle bestå av, jag skelade mot en triangel och upptäckte, streck som inte korsar varandra. I en nolldimensionellt rum är allt mängder. Det som skiljer mängder åt i ett endimensionellt rum är multiplikation. Jag skulle vilja säga att ett nolldimensionellt rum är overkligt - därmed inte sagt att det inte går att föreställa sig - medan ett endimensionellt rum är verkligt efterssom det där finns relationer.

Jag skiljer mellan tid och rum, par(n-tipel) existerar i tiden och strukturer finns i rummet. Jag tror att "komplexa tal" är ett sätt att koppla ihop tiden och rummet. Är imaginära tal just omöjliga att föreställa sig? Jag tror inte det, jag tror till och med att de går att förstå sig på. Däremot tror jag inte att det går att förstå sig på "hela tiden" och "hela rummet" samtidigt. Vi kan tex föreställa oss att det finns ett par i tiden som är omöjligt att förstå sig på förutom om man ingår i paret. Att förstå är för mig att ha vetskap om hur något fungerar. Enda möjligheten som jag ser det för denna förståelse för tex ett par är om någon litar på någon pardel.

Sedan skapar n-tipplarna strukturen i rummet. Strukturen är som utfallet då man kastar tärning. Men, även delarna i en n-tippeln utgör reella och imaginära delar, absolutbeloppet och argumentet, dvs längd och riktning. Detta är de minsta beståndsdelarna. Man skulle kunna fråga sig vad som är absolutbelopp och argument i satsen "Jag vill åka till Paris". Det är inte mer komplicerat än retorik.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 apr 2009 20:14

I matematiken lyder elfte budet; dividera aldrig med noll!
Tolfte budet lyder dra aldrig roten ur ett negativt tal!
Sen finns det egensinniga gubbar som Gauss t ex. som trotsar allt och börjar dra rötter så det står härliga till.
Gauss menade (lite egotrippad var han eftersom han snodde idéerna från ryssen Lobatjevskij, men fick credit för allt) att vi visst kan vi manipulera symboliken, helt enkelt sätter vi i = roten ur –1. Här krävs intellektuellt mod då detta trotsar all existerande matematik.
Gauss var lite snål och kunde ha gett erkännande till andra men han hade väl prestationsångest och ville liksom äga allt.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 apr 2009 20:38

Nu när vi är inne på vetenskap så bifogar jag ett email som brosan skickade igår. Detta gör jag utan hans vetskap men jag tror inte han misstycker om jag känner honom rätt.
Bakgrunden är att han är chefsfysiker på ett stort bolag och den andra brorsan är lektor på ett universitet. Och han ska till Italien på någon konferens. (har tagit bort alla namn)

Jag tänkte på Enrico Fermi.

Det är fan i mig klassik mark.
Jag minns när jag och xxxxx läste fysik så fanns det en docent som föreläste för oss. Hennes gubbe var sekreterare i vetenskapakademin (Han hette Lindgren eller någonting ditåt)
Gubben föreläste för oss i kvantfysik och säga vad man vill, men han kunde sitt område.
Kärringen var oerhört vacker och jag och xxxxx pratade ibland att där skulle en vanlig arbetare eller en student kunna tömma sig.
En gång berättade hon att hon hade varit på samma konferens som Paul Dirac, men hon tyckte att han var ganska intetsägade.
För dem som inte vet så var Paul Dirac en oerhört duktig matematiker; Schrödingers vågekvation .. Dirac löste den, men det var Schrödinger som fick Nobelpriset. Einsteins allmänna relativitetsteori, det är Dirac som ligger bakom det också. Heisenbergs osäkerhetsrelation; Dirac räknade ut allt detta ( eller han satte den i en matematisk form)
Dirac fick också Nobelpriset senare, men jag tänkte på den här kärringen som tyckte att Dirac var "färglös".
Jag tror att det var LIndgren som gjorde hela hennes vetenskapliga karriär.

Jag skulle gett min högra arm för att få träffa Dirac, och jag skulle nog ge ganska mycket för att få vandra i Enrico Fermis fotspår.

Tänk på det xxxxx: det är helig mark du beträder

transversal

Inläggav transversal » 20 apr 2009 13:39

Sun Ra skrev:
transversal skrev:Ett komplext tal är ett sånt tal som (vanligtvis) politiker och andra offentliga personer håller när de har gjort något korkat eller obefogat och försöker skyla över det genom att prata i så obskyra termer att ingen begriper nästan någonting.

Inte för att jag tillför något, men jag Måste:  \:D/

Lol. Vad fanns att tillföra? De andra ovanför hade ju redan förklarat vad ett komplext tal är. :-)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 apr 2009 13:59

Ett komplext tal uppfattas som ett sammansatt tal.

mvh, such, alltid förnuftig.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 apr 2009 14:07

Transversal, har du någon kille eller är du ledig. Bara frågar.

mereologi

Inläggav mereologi » 20 apr 2009 14:18

Om det finns verkliga samband som matematikens symboler inte kan beskriva så är det ju en brist i symbolspråket, det finns ju inget direkt bevis för att symbolspråket är korrekt eftersom verkligheten endast bekräftar symbolspråket, dvs om verkligheten stämmer så stämmer symbolerna.

"Alpha children wear grey. They work much harder than we do, because they're so frightfully clever. I'm really awfully glad I'm Beta, because I don't work so hard. And then we are much better than the Gammas and Deltas. Gammas are stupid. They all wear green, and Delta children wear khaki. Oh no, I don't want to play with the Delta children. And Epsilons are still worse. They're too stupid to be able to read or write. Besides they wear black, which is such a beastly colour. I'm so glad I'm a Beta." Utdrag ur Aldous Huxleys Brave New World

mereologi

Inläggav mereologi » 20 apr 2009 14:24

suchanother skrev:Ett komplext tal uppfattas som ett sammansatt tal.
Ja i tiden men inte i rummet!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 apr 2009 14:31

Vilket rum? Jag har två rum och kök.

transversal

Inläggav transversal » 20 apr 2009 15:55

suchanother skrev:Transversal, har du någon kille eller är du ledig. Bara frågar.

Jag har massor av killar. De bara kryllar här i lägenheten. Hittade en igår som hade trillat ner bakom böckerna i bokhyllan och legat där minst ett halvår. Borstade av honom dammet och satte upp honom på skrivbordet ...

Ledig är jag också mycket. Speciellt just nu för jag är mer eller mindre arbetslös. På fritiden gillar jag att måla och dansa. I sommar fyller jag trettio. Kram på dig.

Återgå till "Filosofi"