Cypher i matrix är ett bra exemplar på mig !?

Moderator: Moderatorgruppen

longlong
Avstängd

Cypher i matrix är ett bra exemplar på mig !?

Inläggav longlong » 16 nov 2009 05:44

Cypher i matrix är trött på att leva i den verklighet och mår inte bra då han vet saker som får honom att må dåligt och som vill födas på nytt i matrix och leva i en dröm :D

Jag känner just nu som Cypher . jag har börjat förstå att livets enda mening är att överleva och att vi är som biologiska robotar , jag vill gärna födas på nytt och inte veta dessa saker , eller om inte födas på nytt glömma bort eller radera alla dessa saker som gör livet intill onödig . jag skulle gärna kunna fly in till matrix jag menar det är inte så stor skillnad mellan matrix och den riktiga världen förutom att man får finslipa saker och ting ???

livet känns inte längre så magisk men därimott mer spännade !!

Är det någon som tycker eller känner som jag ?

Vad tycker ni om mitt tänkande är det något som har en plats här på forumet ?

Användarvisningsbild
nytt namn

Re: Cypher i matrix är ett bra exemplar på mig !?

Inläggav nytt namn » 17 nov 2009 00:29

longlong skrev:jag har börjat förstå att livets enda mening är att överleva och att vi är som biologiska robotar
Du kanske borde kolla lite mindre på tv?

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 17 nov 2009 02:27

nytt namn skrev:
longlong skrev:jag har börjat förstå att livets enda mening är att överleva och att vi är som biologiska robotar
Du kanske borde kolla lite mindre på tv?

definiera dig !

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 nov 2009 09:19

longlong skrev:

Dina många snabbt nedskrivna inlägg tar stor plats här i alla fall. Du borde kanske lugna dig litet och vara mindre "förtrollande"... om du vill bli tagen på allvar...

i all välmening,

Algotezza (som själv ibland inte tas helt på allvar av andra pga sina många inlägg)
Algotezza aka Algotezza

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 17 nov 2009 23:57

Algotezza skrev:
longlong skrev:

Dina många snabbt nedskrivna inlägg tar stor plats här i alla fall. Du borde kanske lugna dig litet och vara mindre "förtrollande"... om du vill bli tagen på allvar...

i all välmening,

Algotezza (som själv ibland inte tas helt på allvar av andra pga sina många inlägg)

kan du hålla dig till ämnet ?:D

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 18 nov 2009 00:23

Vem var Cypher nu igen? Keanu?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 18 nov 2009 00:25

Logos skrev:Vem var Cypher nu igen? Keanu?

Keanu är neo.

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 18 nov 2009 00:34

Logos skrev:Vem var Cypher nu igen?
den  nihilistiske hedonisten har jag för mig?

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 18 nov 2009 00:50

Ja just det, han ja. Nog faktiskt den enda intressanta karaktären i hela trilogin.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

Justin Case

Inläggav Justin Case » 18 nov 2009 01:52

longlong skrev:Cypher i matrix är trött på att leva i den verklighet och mår inte bra då han vet saker som får honom att må dåligt och som vill födas på nytt i matrix och leva i en dröm :D

Jag känner just nu som Cypher . jag har börjat förstå att livets enda mening är att överleva och att vi är som biologiska robotar , jag vill gärna födas på nytt och inte veta dessa saker , eller om inte födas på nytt glömma bort eller radera alla dessa saker som gör livet intill onödig . jag skulle gärna kunna fly in till matrix jag menar det är inte så stor skillnad mellan matrix och den riktiga världen förutom att man får finslipa saker och ting ???

livet känns inte längre så magisk men därimott mer spännade !!

Är det någon som tycker eller känner som jag ?

Det har absolut plats på forumet.

Jag skulle inte vilja glömma något av det jag vet. Jag skulle istället helt enkelt vilja må mycket bättre, vara superlycklig. Även om jag, liksom du, har en del obehagliga minnen, föredrar jag att ha dem kvar men höja hela min lycko-och-lidandekurva intakt, så att till och med dessa minnen måendemässigt kommer på plussidan och känns behagliga. Jag tror att det är farligt att med berått mod göra sig av med minnen bara för att de är obehagliga. Man kan lätt få en snedvriden världsbild då, och det kan äventyra ens framtid. Däremot får man väl acceptera att ens hjärna ofrånkomligen glömmer mindre viktig information för att kunna fokusera desto mer på viktigare saker.

Det är väl redan idag möjligt att radera utvalda minnen ur sin hjärna? Dock är det väl tekniken inte säker ännu, annars skulle den väl ha kommit ut på marknaden. Den dag det blivit möjligt att radera utvalda minnen ur sin hjärna på ett säkert sätt, är det kanske även möjligt att höja hela lycko-och-lidandekurvan på ett säkert sätt. Då är det sistnämnda att föredra, så att man kan behålla de minnen som nu är obehagliga men göra dem behagliga.

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 18 nov 2009 01:58

Logos skrev:Ja just det, han ja. Nog faktiskt den enda intressanta karaktären i hela trilogin.

Jo han är det , hans egoism är ju lik min fast jag kan tyvär inte gå tillbaka till matrix .

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 nov 2009 10:58

longlong skrev:
Algotezza skrev:
longlong skrev:

i all välmening,

Jag svarade på din fråga... på mitt sätt... eller ingick inte frågan i ämnet?  :D

Ang. att din verklighetssyn gjort att tillvaron förlorat sin magi gäller det att finna vägen till en djupare verklighet än den vardagliga "kött- och arbetsmarknaden" för att komma tillbaka till livets magi. För mig är poesi/lyrik en väg dit, kopplad med filosofi.

Vem du liknar mest i Matrix är svårt att avgöra enbart utifrån några inlägg på detta forum. Den frågan avgör du nog lättast själv. Vilket du redan verkar ha gjort.

Tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 nov 2009 13:50

Logos skrev:Ja just det, han ja. Nog faktiskt den enda intressanta karaktären i hela trilogin.

Av människorna ja.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

longlong
Avstängd

Inläggav longlong » 18 nov 2009 14:33

Algotezza skrev:
longlong skrev:
Algotezza skrev:
longlong skrev:

i all välmening,

Jag svarade på din fråga... på mitt sätt... eller ingick inte frågan i ämnet?  :D

Ang. att din verklighetssyn gjort att tillvaron förlorat sin magi gäller det att finna vägen till en djupare verklighet än den vardagliga "kött- och arbetsmarknaden" för att komma tillbaka till livets magi. För mig är poesi/lyrik en väg dit, kopplad med filosofi.

Vem du liknar mest i Matrix är svårt att avgöra enbart utifrån några inlägg på detta forum. Den frågan avgör du nog lättast själv. Vilket du redan verkar ha gjort.

Tänker Algotezza

jag förstår inte är inte detta filosofi ? Är det typisk att man blir mer filosofisk med cannabis ?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 nov 2009 18:13

longlong skrev:
Algotezza skrev:
longlong skrev:
Algotezza skrev:
longlong skrev:

i all välmening,

Tänker Algotezza

jag förstår inte är inte detta filosofi ? Är det typisk att man blir mer filosofisk med cannabis ?

Klart detta är filosofi (vad annars)  - ett sätt att försöka nå bortom vardagens "arbets- och köttmarknad".

Din andra fråga har jag däremot inget svar på.

Hälsningar från Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"