Gyllene spegeln
Moderator: Moderatorgruppen
Gyllene spegeln
Gyllene regeln - karmalagen som etisk princip - säger ju som ni vet: "Allt vad du vill andra ska göra mot dig ska du göra mot dem!"
Jag lanserar härmed Gyllene spegeln - en psykologisk princip: "Allt vad du beskyller andra för är endast reflektioner av din egen ofullkomlighet!"
/Algol
Jag lanserar härmed Gyllene spegeln - en psykologisk princip: "Allt vad du beskyller andra för är endast reflektioner av din egen ofullkomlighet!"
/Algol
Algotezza aka Algotezza
Ja, människan är i behov av varandra för att bli till, på gott och ont. Vad är "fullkomlighet"?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze
– Deleuze
Pho-ku skrev:Ja, människan är i behov av varandra för att bli till, på gott och ont. Vad är "fullkomlighet"?
Icke-mänsklighet
Det bortom-mänskliga
Det ointressanta?
Det fullkomliga det perfekta det absoluta
vad skulle det vara
Det som är fullkomligt är på sätt och vis slut Tomt till över bristningsgränsen
Tänk på att det är mer spännande att läsa Dantes Inferno och Purgatorio än Paradiso!
Det mänskliga livets storhet är dess provisorium
Att det inte finns slutgiltiga lösningar
Vara på väg från A till B genom en omväg via C
Beskyllning för något blir då - uppenbarande av egen och andras mänsklighet eller?
En möjlig mening med livet här skulle kunna vara: Vi är här för att lära oss tänka logiskt-emotionellt-balanserat genom att brottas med problem som kräver lösningar
Att vi övar och utvecklar våra förmågor är då viktigare än att finna "slutgiltiga lösningar"
Algoteaser
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Icke-mänsklighet
Det bortom-mänskliga
Det ointressanta?
Det fullkomliga det perfekta det absoluta
vad skulle det vara
Dessa begrepp - som jag tycker är problematiska - drabbade mig i frågan om fullkomlighet. Jag ser blott ett stort sken!
Algotezza skrev:Beskyllning för något blir då - uppenbarande av egen och andras mänsklighet eller?
Jo, låter rimligt. Eller kanske snarare en representation av mänskliga och icke-mänskliga beteeenden som sådana.
Algotezza skrev:En möjlig mening med livet här skulle kunna vara: Vi är här för att lära oss tänka logiskt-emotionellt-balanserat genom att brottas med problem som kräver lösningar
Tycks mig antropocentriskt. Människan är inte en förutsättning för liv. Hur tänker de andra liven? Men visst verkar liv gravitera mot att "skapa nycklar till det instängda".
Algotezza skrev:Att vi övar och utvecklar våra förmågor är då viktigare än att finna "slutgiltiga lösningar"
Instämmer.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze
– Deleuze
Ok. Det där om sken vet jag inte riktigt...
Låt oss ta en titt på etymologin:
Det absoluta är alltså det obundna. Ja, detta resonerar väl med min kropp.
Låt oss ta en titt på etymologin:
absolute (adj.)
late 14c., from M.Fr. absolut (14c., O.Fr. asolu, Mod.Fr. absolu), from L. absolutus, pp. of absolvere "to set free, make separate" (see absolve).
Most of the current senses were in Latin. Sense evolution is from "detached, disengaged," thus "perfect, pure."
Meaning "despotic" (1610s) is from notion of "absolute in position;" hence absolutism. Absolute monarchy is recorded from 1735 (absolute king is recorded from 1610s); scientific absolute magnitude (1902), absolute value (1907) are 20c.
Det absoluta är alltså det obundna. Ja, detta resonerar väl med min kropp.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze
– Deleuze
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Re: Gyllene spegeln
Algotezza skrev:Gyllene regeln - karmalagen som etisk princip - säger ju som ni vet: "Allt vad du vill andra ska göra mot dig ska du göra mot dem!"
Jag lanserar härmed Gyllene spegeln - en psykologisk princip: "Allt vad du beskyller andra för är endast reflektioner av din egen ofullkomlighet!"
/Algol
det där har du fått på hjärnan, för det stämmer inte,
de säger att en gris kan bränna sig 20 gånger på en elektrisk fencing,
men en häst bara två gånger,
men du verkar inte tro på stötarna,
det är därför du tror att det inte finns onda människor
Re: Gyllene spegeln
Harald Davidsson skrev:Algotezza skrev:Gyllene regeln - karmalagen som etisk princip - säger ju som ni vet: "Allt vad du vill andra ska göra mot dig ska du göra mot dem!"
Jag lanserar härmed Gyllene spegeln - en psykologisk princip: "Allt vad du beskyller andra för är endast reflektioner av din egen ofullkomlighet!"
/Algol
det där har du fått på hjärnan, för det stämmer inte,
de säger att en gris kan bränna sig 20 gånger på en elektrisk fencing,
men en häst bara två gånger,
men du verkar inte tro på stötarna,
det är därför du tror att det inte finns onda människor
Jodå, vi männiksor kan verkligen djävlas med varandra. Utan tvekan. Låt oss kalla dem onda då de njuter av att orsaka lidande. Men innebär de att de är evigt fast i den mentaliteten? En gång ond alltid ond?
/A-a
Algotezza aka Algotezza
Re: Gyllene spegeln
Harald Davidsson skrev:Algotezza skrev:Gyllene regeln - karmalagen som etisk princip - säger ju som ni vet: "Allt vad du vill andra ska göra mot dig ska du göra mot dem!"
Jag lanserar härmed Gyllene spegeln - en psykologisk princip: "Allt vad du beskyller andra för är endast reflektioner av din egen ofullkomlighet!"
/Algol
det där har du fått på hjärnan, för det stämmer inte,
de säger att en gris kan bränna sig 20 gånger på en elektrisk fencing,
men en häst bara två gånger,
men du verkar inte tro på stötarna,
det är därför du tror att det inte finns onda människor
Jodå, vi männiksor kan verkligen djävlas med varandra. Utan tvekan. Låt oss kalla dem onda då de njuter av att orsaka lidande. Men innebär de att de är evigt fast i den mentaliteten? En gång ond alltid ond?
/A-a
Algotezza aka Algotezza
Teofil skrev:men uppstår då inte ondskan, som resultat av, den gyllene spegelns frånvaro
Ondska är väl vad vi kallar det vi erfar/förnimmer/upplever som en dissonans som vi lider av att förnimma, och som vi därför ogillar av någon anledning, emotionell, intellektuell, moralisk, ideologisk. religiös etc.. Därför finner vi det meningslöst, mörkt, destruktivt och negativ. Vi anser då att det inte finns något gott eller nyttigt med på någon nivå i tillvaron eller ens på lång sikt. Godhet är det vi gillar, finner behag i på någon nivå i tillvaron den emotionella, intellektuella, moraliska, ideologiska, religiösa etc. Även om det kan ha någon mindre positiv sida - överväger det positiva.
Ondskan uppkommer i mötet med den andre - även om mötet blott sker mentalt när vi tänker på den andre. Men det är också den andre som ställer ett moraliskt krav på oss. I mötet med den andre uppstår alltså moralen - och därmed gott och ont. Det finns bara behov av moral när den andra existerar för oss. Den kroniske egoisten och egocentrikern är därför inte OMORALISK utan AMORALISK - samma gäller för den inbitne solipsisten.
Blott om vi ser den andre som oss själva (som subjekt) fast utifrån och med samma basbehov som vi, kan vi leva ett humant och människovärdigt liv. Gyllene regeln trappas upp ett steg: behandla den andre väl utan krav på motprestation.
/A-a
Algotezza aka Algotezza
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
Algotezza skrev:Teofil skrev:men uppstår då inte ondskan, som resultat av, den gyllene spegelns frånvaro
Ondska är väl vad vi kallar det vi erfar/förnimmer/upplever som en dissonans som vi lider av att förnimma, och som vi därför ogillar av någon anledning, emotionell, intellektuell, moralisk, ideologisk. religiös etc.. Därför finner vi det meningslöst, mörkt, destruktivt och negativ. Vi anser då att det inte finns något gott eller nyttigt med på någon nivå i tillvaron eller ens på lång sikt. Godhet är det vi gillar, finner behag i på någon nivå i tillvaron den emotionella, intellektuella, moraliska, ideologiska, religiösa etc. Även om det kan ha någon mindre positiv sida - överväger det positiva.
Ondskan uppkommer i mötet med den andre - även om mötet blott sker mentalt när vi tänker på den andre. Men det är också den andre som ställer ett moraliskt krav på oss. I mötet med den andre uppstår alltså moralen - och därmed gott och ont. Det finns bara behov av moral när den andra existerar för oss. Den kroniske egoisten och egocentrikern är därför inte OMORALISK utan AMORALISK - samma gäller för den inbitne solipsisten.
Blott om vi ser den andre som oss själva (som subjekt) fast utifrån och med samma basbehov som vi, kan vi leva ett humant och människovärdigt liv. Gyllene regeln trappas upp ett steg: behandla den andre väl utan krav på motprestation.
/A-a
Ondska är väl vad vi kallar det vi erfar/förnimmer/upplever som en dissonans som vi lider av att förnimma, skriver du..
är det inte denna känsla de flesta har av att behöva gå till jobbet ?????????????
Algotezza skrev:Teofil skrev:men uppstår då inte ondskan, som resultat av, den gyllene spegelns frånvaro
Ondska är väl vad vi kallar det vi erfar/förnimmer/upplever som en dissonans som vi lider av att förnimma, och som vi därför ogillar av någon anledning, emotionell, intellektuell, moralisk, ideologisk. religiös etc.. Därför finner vi det meningslöst, mörkt, destruktivt och negativ. Vi anser då att det inte finns något gott eller nyttigt med på någon nivå i tillvaron eller ens på lång sikt. Godhet är det vi gillar, finner behag i på någon nivå i tillvaron den emotionella, intellektuella, moraliska, ideologiska, religiösa etc. Även om det kan ha någon mindre positiv sida - överväger det positiva.
Ondskan uppkommer i mötet med den andre - även om mötet blott sker mentalt när vi tänker på den andre. Men det är också den andre som ställer ett moraliskt krav på oss. I mötet med den andre uppstår alltså moralen - och därmed gott och ont. Det finns bara behov av moral när den andra existerar för oss. Den kroniske egoisten och egocentrikern är därför inte OMORALISK utan AMORALISK - samma gäller för den inbitne solipsisten.
Blott om vi ser den andre som oss själva (som subjekt) fast utifrån och med samma basbehov som vi, kan vi leva ett humant och människovärdigt liv. Gyllene regeln trappas upp ett steg: behandla den andre väl utan krav på motprestation.
/A-a[/quote
Behandla andra som du själv vill bli behandlas, för det är dig själv du ser, är inte all religion ett resultat av sexualmoral i grund och botten, där amoralism skulle vara att förhålla sig neutral, till naturen självt, då vi inte kan säga att en storm som sveper iväg en mindre by i uganda, är ond eller god, rastafari folket har förstått det hela med sina Jag och jag, och därmed som blir den här gyllene spegeln en grundprincip, automatiskt integrerad kulturen och religionen,,
Är solipsismen ett uttryck för känslighets, känslighet? Eller direkt tyrrani och och härskareskap?
Språkets frekvens i naturen, ett medvetande utan gränser? Utommoralisk och oerhört infantil.
Att känna när bladet lider på träden, då giftregnet från fabrikerna faller?
Men, leder inte den gyllene spegeln också till solipsism, ett paradoxalt läge där vi höjer ribban på världsjälen,
då vi utgör dess enhet i den? Alltså för att komma till en slutsats där vi realiserar atman, den andre i en själv,
så förstår vi också att den bara finns ett själv där?
En mikrokosm där den gyllene spegeln tillämpas på makrokosm?
-
lösdrivaren
- Avstängd
- Inlägg: 869
- Blev medlem: 16 okt 2010 12:33
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster