Kallekula skrev:Onekligen intressant att borra i orsakerna, och koppla detta till det svenska folkets vilja att ändå vilja betala relativt mycket i skatt, men smtidigt skattefuska på löpande band. Ord, handling konsekvens. Lagom för en avhandling (det finns säkert redan).
Misstaget du begår är att du inte ser att det här rör sig om olika klasser och kategorier. Det är knappast samma människor som vill betala mycket i skatt som samtidigt skattefuskar. Om du behandlar problemet på en sån generell nivå så kommer du givetvis att hamna i en fråga om att finna en "skattebalans", om du istället ser till det partikulära så blir det snarare en fråga om lagstiftning och den biten som jbig är inne på. Själv menar jag att det är bra mycket mer intressant - och har långt mycket bättre konsekvenser, men därom spekulerar jag mest - att gå efter den linje jbig föreslår här. Självfallet skall skattefuskarna också ha sina straff - om vi överhuvudtaget skall ha straff, eller så länge vi fortfarande har straff -, inte bara fattiga djävlar vars enda återstående möjlighet till försörjning är att sälja knark eller snatta käk. Det prioriteras helt djävla galet här, och på ett sätt som strider mot Svenssons moral (till och med han anser att mångmiljonären som skattefifflar, nolltaxerar och sån skit, är långt mycket värre), men i denna fråga kan man ana ett samförstånd bland de styrande som vittnar om en djupgående korruption.