Allt sämre i USA....

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Jbig
Avstängd på en månad

USA igen....

Inläggav Jbig » 17 aug 2008 09:45

Hejsan!

Vi fortsätter vår bevakning av den stora fattigdomen i USA!  :D

Fattigdomsgränsen i USA...

Vad chefen för welfareacademy.org, mister Douglas J Besharov och Peter Germanis framförde i deras gemensamma skrift; ”Recinsidering the Federal Poverty Measure”
De spånade och beskrev vad andra forskare också kom fram till. En var Heather Boushey.
Heather Boushey och hennes kollegor på ”Economic Policy Institut” skriver att för år 1999 borde fattigdomsgränsen höjas för en familj med två vuxna och två barn. Från en inkomst på 16 895 dollar per år till en inkomst 33 511 dollar per år. Mister Besharov menar att år 2000 ansåg mer än två av tre amerikaner att man detta år borde ha en inkomst på minst 35 000 dollar för att klara en familj för att klara sig hyfsat. Det var mer än dubbelt så mycket som den dåvarande fattigdomsgränsen.
(sid 10-11).
Med en tolkning av Heather Boushey:s fattigdomsnivå, skulle USA-familjer i fattigdom, med ett till tre barn, öka från 9,6% till 27,6%.
(Sidan 12).
Källa:  Reconsidering the Federal Poverty Measure.
By Douglas J. Besharov and Peter Germanis.   http://www.welfareacademy.org/  

ATLANTA AND BOSTON - A gallon of milk in Birmingham, Ala., is expected to cost $4.50 this summer, perhaps more. At Wetzel's Market in Glen Rock, Pa., the New York strip steaks that were on sale for $4.99 a pound last Fourth of July will be $6.99 this year. In Boston, some shoppers report checkout prices on certain items that are 30 percent higher now than last summer. (2007)
Källa: http://www.csmonitor.com/2007/0613/p01s01-usec.html  

Vi går snart vidare med våra faktauppgifter...... :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 17 aug 2008 18:11

Biggen du får gärna kämpa på med dina "fakta" men något som jag aldrig riktigt fattat... bland vänstertomtarna är deras besatthet av att visa hur det är i USA. Vem bryr sig om det? Lika intressant som att jämföra tex. Belgien och Sverige.

Jag bryr mig inte ett skit om hur USAs befolkning, Belgiens, Hollands osv har det (kolla hur många som gör det och ni som tror att det svenska folket intresserar sig för USAs inrekespolitik/förhållanden är försvinnande liten) . Folket i andra länder väljer ju hur de vill ha det, så varför ska man från Sverige komma att predika att de ska skapa ett samhälle exakt lika som Sverige?  Obegripligt.

Denna tossevänsterns bevekelsegrunder vad det gäller USA är mycket besynnerlig, vad är syftet?  Dessutom så torskar de ju hela tiden på USAs inrikespolitik,som det är uppenbart att de...i alla fall inte biggen..vet så mycket om (bättre att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att yppa sig och få det bekräftat, ett bra ordspråk.....tänk på det biggen). Detta gör att ingen sedan lyssnar på dem vad det gäller USAs utrikespolitik. Det som verkligen är intressant.

Jbig
Avstängd på en månad

USA hatar barnen också.....

Inläggav Jbig » 17 aug 2008 21:26

Hejsan!

USA – även barnens fiende…

År 1984 rapporterades att omkring 100 000 barn hade försvunnit I USA. De flyr från misshandlande föräldrar och otrygga förhållanden, menar fader Ned Murphy, föreståndare på Covenent House i New York. De får inte ens någon notis i tidningarna längre, trots att de mördas, fängslas eller bara försvinner.
Källa: G-P, 15 januari, 1984.

”I USA ser lekplatserna ut som rastgårdar i ett fängelse…” ”USA är ett samhälle som hatar barn – barn som inte går att kontrollera, som säger emot”. Detta skriver Letty Cottin Pogrebin i sin bok om barnahatets USA.
Letty Cottin Pogrebin framförde i sin bok, som kom ut 1985, att man i USA ofta är rädda för barnen och straffar dem mycket ofta. Det finns bostadsområden där barn är förbjudna att vistas i, och barnhatet har ökat under 1980-talet, menar författarinnan. I USA begår barn självmord, sedan 1925 har de blivit sex gånger vanligare med självmord bland barn under fem års ålder!
Mord på barn är en av de fem vanligaste orsakerna till att barn dör i USA. Föräldrar/styvföräldrar står för en tredjedel av dessa barnamord i USA. Lagar mot barnaga är otänkbara i USA. Den omtalade hjärtligheten i USA är bara yta, menar författarinnan vidare. 10 procent av barnen misshandlas i USA, enligt officiella rapporter, men experterna tror att det är för mycket i underkant, våldet är betydligt vanligare. I USA blir även tortyr av barn allt vanligare, menar Letty Cottin Pogrebin vidare.
Källa: Tidningen Vi, 47-1985.

År 2004 gick 13 miljoner barn hungriga i USA – för att deras föräldrar inte hade råd att ge dem mat.
Källa: G-P, 27 februari, 2004

Snart kommer fler fakta om det fattiga USA...... :wink:

MVH
bigj

Jbig
Avstängd på en månad

Hyfsade liv.....

Inläggav Jbig » 18 aug 2008 17:55

Hejsan!

Ett hyfsat liv i USA.....

Vad är då ett hyfsat liv i USA? Visserligen svårt att exakt definiera, eftersom det är lite upp till var och en, men det går att grovt beräkna det efter inkomst.
Jo, detta skall man ha råd med: boende, transporter till arbete, skola m.m, mat och dryck, hälsovård, barnomsorg om man har barn (dagis m.m.), värme och andra viktiga saker såsom el, telefon m.m. toalettartiklar, barnens skolgång, skor, kläder, försäkringar, möbler, fritidsaktiviteter, renhållningsartiklar, pengar till uppvakting av vänner/familj m.m.

Samtidigt behöver man, enligt den nuvarande regeringen över $18 810 (siffror för år 2004, för år 2005 är summansatt till $19 307 och möjligheterna att få det att gå ihop har minskat ännu mer) för att klara en familj på 4 personer. Även denna summa är för låg. Det blir underskott för en sådan familj. Denna summa är i svenska kronor
(år 2004) c:a 136 000 SEK, alltså långt under svensk socialbidragsnorm. I praktiken behöver man ännu mer, mycket mer. Se sajten nedan.
Ett hyfsat liv i USA, vad innebär det då år 2007? För en ensamstående skulle det innebära att man borde tjäna minst $30 000 om året, eller omkring $2500 i månaden.
En ensamstående med två barn skulle behöva en inkomst kring åtminstone $40 000 per år, eller cirka $3400 i månaden.

För en fyrabarnsfamilj i USA innebär det att man måste ha en inkomst kring åtminstone $50 000, eller kring $4200 per månad.
Inräknat är här att man betalar för barnomsorg själv, inga barnbidrag utgår eller liknande sociala stöd (bostadsbidrag, socialhjälp, m.m.), samt att skatten tillkommer precis som i Sverige.
Räknat på detta sätt ligger nästan hälften av USA:s invånare klart under nivån ”ett hyfsat liv”, eftersom få av dem kommer i närheten av dessa inkomster.

Hälften av amerikanerna har inget hyfsat liv alls....men de luras att tro det.... :lol:

MVH
bigj

Levee

Inläggav Levee » 21 aug 2008 21:24

Hej igen Jbig. Du har varit flitig i min franvaro, ser jag. Har du saknat mig ? Har haft lite skon semester ute pa ostkusten med god mat och lugna dagar pa stranden, har ocksa haft lite besokare fran Sverige har och visat dom runt lite i grannskapet. Hoppas ni har lika bra vader dar som vi har har.

Eftersom det ar alldeles for mycket att citera sa skall jag istallet ta den har diskussionen in till en annan synvinkel. Ju mer jag laser Jbig, desto mer borjar det ga upp for mig var han gar fel i sin enorma iver att overbevisa mig.  

Fran borjan ar det ett klassiskt misstag. Man bestammer sig forst for det som man vill skall vara sanningen och sedan borjar man leta efter saker som bekraftar den uppfattningen. Alla motsagelsefulla uppgifter forkastas, for man har redan gjort sitt stallningstagande. Men den taktiken funkar inte alls. Man kan inte blint utga ifran en forutbestamd standpunkt, da blir sokandet inte objektivt, man misstolkar ledtradar och man vill sa garna hela tiden vrida pa sanningen. Man tolkar allting partiskt och begar kardinalfelet, man forsoker projicera en bild av nagot man aldrig sett. Det racker inte ju inte med att bara veta sakert att nagot finns, man vet ocksa hur det ser ut trots att man aldrig sett det. Och man tror dessutom att ens egna inre bild ar helt ratt, oavsett vad alla andra sager och tycker baserat pa sina erfarenheter. Nagon kanske sager att dom sett verkligheten och beskriver den som helt annorlunda. Men det gar ju inte, for sa ser den ju inte ut i den egna varlden. Alltsa sa kan dom inte ha sett nagot, dom hitter bara pa, dom ljuger. Nedvardera, forodmjuka, forneka. Radda det egna synsattet till varje pris. Man doljer felen med fler fel och hoppas att nagon aldrig hinner ikapp och forbi.

Det korrekta tillvagagangssattet ar att forst ta reda pa hur det ligger till, om mojligt vilket det ar i detta fall, oberoende av den egna uppfattningen. Objektiv forskning. Darefter nar man vet vad som galler, forst da kan man leta efter de kallor som korrekt beskriver verkligheten. Men det forutsatter att man vet vad man haller pa med. Att man kan tolka informationen korrekt. Ratt stalle, ratt redskap och ratt kunskap.

Bilden av verkligheten skall vara slutpunkten pa resan, inte borjan. Resan ger bilden.

Sa Jbig, vi kan sammanfatta lite. Jag vet att du inte ar mycket for sammanfattningar, du foredrar att springa vidare, men hang med har anda. Du har ingen aning om vad saker och ting kostar i USA, du hade ingen aning om att det fanns government subsidized housing, du saknar helt insikt i vad hela social security ar for nagot eller hur det fungerar. Du  har heller inte koll pa sjukforsakringssystemet. Saker jag forsokt namna som ar essentiella for att kunna tolka och forsta amnet har gatt obemarkta forbi. Du hade totalfel rorande nagot sa elementart som de amerikanska skattesatserna. Och sa vidare. Dina kunskaper om det amerikanska samhallet ar minst sagt bristfalliga. For att inte tala om din engelska, kunskaperna dar kan nog behova fraschas upp lite.

Men anda sa tycker du att du ar fullt kvalificerad att utifran dina begransade kunskaper salla mellan olika kallor och utrona vilka som korrekt speglar sanningen och vilka som inte gor det ? Oroa dig inte, du behover inte svara pa denna fraga. Jag vet ditt svar redan. Du kan daremot fundera pa hur du kommer fram till det svaret. Det kan lara dig en hel del om dig sjalv.

Du ar bara intresserad av att hitta sa manga daliga saker om USA som mojligt, om dom stammer eller ej bryr du dig inte om. Det kallas for mudslinging.

Sa tyvarr, du kan inte bluffa mig. Folk som inte kanner till USA gar sakerligen pa dina argument. Det ar skickligt uppbyggda, sakerligen repeterade inovade svador av text, designade for att framstalla dig som en expert i fragan. Men inget kunde vara langre fran sanningen. Du ar precis likadan som alla insnoade amerikaner som tror sig veta allt om Sverige och det svenska samhallet. Nar man val borjar skrapa pa ytan sa finns det ingen substans bakom.

Du kan varken kommentera eller diskutera nagot utifran egna ord eller egna erfarenheter. Det ar darfor jag har sa svart att ta dig pa allvar. Tyvarr.

For att gora saken annu mer komplicerad sa har du den intressanta egenskapen att du bevisligen andrar dina standpunkter fritt efter eget tycke allt eftersom det borjar branna till. Du kraver saker av andra som du inte sjalv lever upp till. Du vagrar, formodligen medvetet, att ta till dig sjalvklara fakta, istallet valjer du da att helt feltolka uppgifterna. Du drar slutsatser baserade pa resonemang helt emot vedertagen ekonomisk vetenskap.

Innan du nu borjar med dina favoritverktyg som verkar vara att nedvardera, forneka, forkasta, fortala och gomma dig bakom andras ord, glom inte att jag narsomhelst kan bevisa var jag bor. Det ar jag som bestammer helt over det och du har ingen kontroll dar. Jag haller dina byxor uppe och dom kan aka ner nar du minst anar det. Du tjanar definitivt pa att halla lag profil i den fragan.

Jag hoppas fortfarande pa en givande och intressant diskussion, men jag undrar om du, Jbig, ar kapabel till detta. Vem vet, du kanske forvanar mig. Men jag tvivlar. Sorry. Jag ar verkligen och uppriktigt ledsen over detta faktum. Vore kul om nagon annan kunde ta upp facklan istallet ?

/Levee

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 21 aug 2008 22:47

Hejsan!

Såg att Levee åter har återhämtat sig, det var roligt! Därmed knorrar vi färdigt denna tråd om det fattiga USA.... :D

Slutsatser om den amerikanska fattigdomen...

USA har alltså den största fattigdomen i västvärlden, både i reella tal och procentuellt av befolkningen. Det kan skyllas på att det kapitalistiska systemet leder till en slags fascism och fattigdomsalstrande spiral, vilket i sig utvecklar fattigdom mitt i välfärden och rikedomen. Det gör att mellan 29 och 33 procent av USA:s befolkning idag lever i fattigdom, definierad efter den svenska socialbidragsnormen som fattigdomsgräns. Samtidigt finns troligen ytterligare 25-50 miljoner i riskzonen av denna fattigdom, vilket gör att omkring 100-150 miljoner amerikaner idag, 2008, upplever en ökande otrygghet i tillvaron. Hur har vi då fått fram siffrorna? Genom att för det första ta med de fattiga i USA som man själva anser vara fattiga, alltså närmare 75 miljoner människor, tar vi med dem som lever under den svenska socialbidragsnormen, eller omkring $25 000 för tre personer i ett hushåll. Omkring 75-80 miljoner amerikaner lever i USA under svensk socialbidragsnorm. Hälften lever i fattigdom även enligt amerikanska normer och en mindre del, kanske 15-20 miljoner lever i en fattigdom som mer liknar den i tredje världen. Dessutom lider troligen omkring 100 miljoner amerikaner av den smygande fattigdom som miljöförstöringen innebär.

USA är både rikt, och mycket fattigt. Det skall även påtalas, där finns en stor andel, omkring två tredjedelar av befolkningen, av den rikaste medelklassen i världen. Denna analysering handlar dock icke om dem, den handlar om baksidan av USA! Hur kan man då ha en sådan rikedom sida vid sida med en stor fattigdom? Det beror på dess politik, en kapitalism som går över fattigdom och lik, för att tillfredsställa sina egna, tillfälliga, behov. Det beror även på deras massmedier, som till största delen ägs av högerkrafter, ofta odemokratiska sådana. Den hjärntvätt de dagligen söver stora delar av USA:s befolkning med är effektiv, långt mer effektiv än den dåtida östeuropeiska, ganska ytliga, hjärntvätt som inte ens de styrande trodde på! USA har samtidigt ett system som sprider en enorm osäkerhet, en stor otrygghet och ett system som leder till ständiga bakslag för allt större grupper i samhället. Ett samhälle som är totalt barnfientligt och med 75-80 miljoner relativt fattiga, närmare 50 miljoner än mer fattiga och 15-20 miljoner nära tredje världens fattigdomsgräns kallar vi för ett miserabelt samhälle...och USA är ett sådant samhälle – trots dess rikedom. Eller snarare p.g.a. sin rikedom…

Vi återkommer med mer kunskaper om USA när deras val närmar sig - då skall vi se att USA inte ens i teorin är en demokrati!  :D

MVH
bigj

Levee

Inläggav Levee » 21 aug 2008 23:42

Snabb ar han ocksa, denne Jbig.

Jbig skrev:Såg att Levee åter har återhämtat sig, det var roligt!

Jo, det var jobbigt att ha lite semester. Massvis med barn att halla reda pa, massvis med planerade aktiviteter och en hel del bilkorning kors och tvars. Jag skall nog infora semester for att vila upp sig fran semestern.

Jbig skrev:Det gör att mellan 29 och 33 procent av USA:s befolkning idag lever i fattigdom, definierad efter den svenska socialbidragsnormen som fattigdomsgräns.

Men du kan ju inte gora den definitionen utan att ta in hela bilden. Detta var det forsta jag sade till dig i denna diskussion. Alltsa har du inte begripit nagonting av det jag forsokt saga till dig. Jag kanner mig nu precis som Ingemar Stenmark nar han svarade "de int lönt å förklara för folk som int begrip".

Jbig skrev:Det beror även på deras massmedier, som till största delen ägs av högerkrafter, ofta odemokratiska sådana. Den hjärntvätt de dagligen söver stora delar av USA:s befolkning med är effektiv, långt mer effektiv än den dåtida östeuropeiska, ganska ytliga, hjärntvätt som inte ens de styrande trodde på!

Har tanker jag faktiskt halla med Jbig till viss del aven om han som vanligt overdriver kraftigt. Det finns massmedier i USA som absolut har en egen agenda. Inte alla, men dom finns. Fox News ar ett praktexempel pa detta. Radiopratare som Rush Limbaugh ar inte mycket battre. Fast for varje ruskprick pa hogerkanten sa finns det en knorrhane till vanster. Och vice versa.

Det varsta problemet ar enligt mig, som bor i en mindre stad, att dom kor sa stenhard prioritering pa lokala nyheter. En lokal nyhetssanding kan vara 1 timme och da agnas 5 minuter at vad som pagar i varlden. Nu finns det ju via Internet obegransat med nyheter inom rackhall for alla, men anda.

Jbig skrev:Ett samhälle som är totalt barnfientligt

Nej. Dumheter, rent ut sagt.

Jbig skrev:Vi återkommer med mer kunskaper om USA när deras val närmar sig

Aterkom garna. Du ar sa valkommen sa. Presidentvalet lar bli intressant detta ar, aven om jag redan ar lite smaless pa alla valarbetare som ringer och vill ha kampanjbidrag. Finns en trad for valet som jag startade for ett tag sedan. Bara att soka. Personligen haller jag stenhart pa Obama, men jag tror att det kommer att bli mycket jamnt. Jag hoppas verkligen att du har battre koll pa USA's valprocess an vad du har pa samhallet i ovrigt.

Nu skall jag ut pa en joggingrunda innan middagen. Borjar bli lite mindre stekhett ute sa det ar skont att vara ute och springa sahar vid sex-snaret.

Until next time !

/Levee

Återgå till "Politik och samhälle"