går det att veta att man är dum?
Moderator: Moderatorgruppen
går det att veta att man är dum?
Är folk idioter som lallar runt utan verklighetsinkoppling eller är jag helt enkelt dum och inte fattar? Kanske är det ömsesidigt.
En person som är dum, lär väl få detta upprepat för sig av andra så många gånger att denne till slut inser att andra tycker att denne är dum. En enormt dum person kan ha svårigheter att förstå sin egen dumhet på grund av sin begränsning. Dum kan man vara på fler än ett sätt, t.ex att göra dumma saker, eller vara dum i betydelsen motsatt till klok. Det finns ju kloka personer som gör dumma saker, som jag nu när jag svarar på en dum fråga.
Att använda ordet "verklighetsinkoppling" tycker jag är dumt, då det borde vara ordet verklighetskoppling, alternativt dålig verklighetsanknytning, alternativt meningen, utan koppling till verkligheten. Kanske är det som så att ni, du och majoriteten ÄR dumma och endast förefaller vara smarta genom att ni effektivt härmar vissa beteenden som ni anammat för att dölja er egen dumhet, vilket i och för sig är ett tecken på en viss intelligens, snäppet över dumhet.
Att människor gör dumma saker får du försöka stå ut med.
Att använda ordet "verklighetsinkoppling" tycker jag är dumt, då det borde vara ordet verklighetskoppling, alternativt dålig verklighetsanknytning, alternativt meningen, utan koppling till verkligheten. Kanske är det som så att ni, du och majoriteten ÄR dumma och endast förefaller vara smarta genom att ni effektivt härmar vissa beteenden som ni anammat för att dölja er egen dumhet, vilket i och för sig är ett tecken på en viss intelligens, snäppet över dumhet.
Zokrates skrev:En person som är dum, lär väl få detta upprepat för sig av andra så många gånger att denne till slut inser att andra tycker att denne är dum. En enormt dum person kan ha svårigheter att förstå sin egen dumhet på grund av sin begränsning. Dum kan man vara på fler än ett sätt, t.ex att göra dumma saker, eller vara dum i betydelsen motsatt till klok. Det finns ju kloka personer som gör dumma saker, som jag nu när jag svarar på en dum fråga.
Om Dum innebär föståelsebegränsning ..känner jag ingen som inte är Dum!
BENJIE/
Ps Hur allvarligt just detta skall anses vara, är ngt man viga en debatt åt. Ds
Re: går det att veta att man är dum?
idioten skrev:Är folk idioter som lallar runt utan verklighetsinkoppling eller är jag helt enkelt dum och inte fattar? Kanske är det ömsesidigt.
Dumheten är ett socialt glidmedel. Utan den och folks flathet och lättja skulle vår värld inte fungera. Vi skulle haft en annan värld då, en vi inte alls känt oss hemmstadda i.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- teoretikern
Re: går det att veta att man är dum?
idioten skrev:Är folk idioter som lallar runt utan verklighetsinkoppling eller är jag helt enkelt dum och inte fattar? Kanske är det ömsesidigt.
Om man t ex konstant försöker få på sig sina byxor efter man tagit på sig skorna, kan kanske detta vara ett exempel på en indikator att man kanske ska begrunda sina åsikter noga innan man sprider dem.
- Avantgardet
- teoretikern
- Avantgardet
Om vi skyller på drogerna i mitt fall, vad är det då i ditt fall? En defekt natur? Det var en uppriktig fråga, och du svarade inte. Jag reagerar lika "bitskt" överallt där jag ser idioti, har ingenting att göra med droger, och det var ett djävligt barnsligt sätt av dig att bemöta mitt inlägg.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Zokrates skrev:En person som är dum, lär väl få detta upprepat för sig av andra så många gånger att denne till slut inser att andra tycker att denne är dum. En enormt dum person kan ha svårigheter att förstå sin egen dumhet på grund av sin begränsning. Dum kan man vara på fler än ett sätt, t.ex att göra dumma saker, eller vara dum i betydelsen motsatt till klok. Det finns ju kloka personer som gör dumma saker, som jag nu när jag svarar på en dum fråga.
...
Just Sokrates är väl exempel på en som INTE fick höra att han var pucko stup i kvarten men han verkar ju inte varit så himla övertygad om sin egen lysande begåvning. Falsk blygsamhet kanske, men...
Alla tycker väl att de på en skala är dumma. Rätt ofta. Den som inte gör det kan nog vara rätt säker på att vara det, som du ungefär sa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Man kan tro att man är dum men inte veta det - då vore man inte dum. Man kan tro man är smart men den som tror sig veta det är nog rätt korkad.
Ang. vad Anders skrev om Sokrates
"Just Sokrates är väl exempel på en som INTE fick höra att han var pucko stup i kvarten men han verkar ju inte varit så himla övertygad om sin egen lysande begåvning. Falsk blygsamhet kanske, men... "
Sokrates är klockrent exempel på falsk blygsamhet och tillgjordhet och hans maiuetik där han ställer ledande frågor är ju bara löjlig. Han vet ju hela tiden vilket svar han vill nå. Inte handlar det om någon dialog där två jämbördiga analyserar ett problem och tillsammans försöker få ett svar. Men det var ju stilfullt att dö som han gjorde. Om det nu är sant att det var så han dog. Sokrates kan ju bara vara Platons, den gamle fascistens, fiktiva eller tämligen hopfantiserade gestalt också. Vem vet?
MVH
Algotezza
Ang. vad Anders skrev om Sokrates
"Just Sokrates är väl exempel på en som INTE fick höra att han var pucko stup i kvarten men han verkar ju inte varit så himla övertygad om sin egen lysande begåvning. Falsk blygsamhet kanske, men... "
Sokrates är klockrent exempel på falsk blygsamhet och tillgjordhet och hans maiuetik där han ställer ledande frågor är ju bara löjlig. Han vet ju hela tiden vilket svar han vill nå. Inte handlar det om någon dialog där två jämbördiga analyserar ett problem och tillsammans försöker få ett svar. Men det var ju stilfullt att dö som han gjorde. Om det nu är sant att det var så han dog. Sokrates kan ju bara vara Platons, den gamle fascistens, fiktiva eller tämligen hopfantiserade gestalt också. Vem vet?
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Politik och samhälle"