Chloe skrev:Det är bland annat klimatologer som påstår i länken jag gav att sådana indikatorer saknas.
En pytteliten minoritet av klimatologerna, som inte kan presentera eget forskningsmaterial på samma nivå, och som lika gärna kan vara uppköpta.
Har du belägg för att de inte kan producera eget material? Uppköpta av vem då?
Chloe skrev:IPCC ser enligt sin hemsida som sin uppgift att ge råd åt regeringar om hur de bör handla för att undvika uppvärmningen. FN:s klimatpanel har alltså avgjort saken på förhand.
Goddag yxskaft! På vad sätt finns det en implikation mellan den första och den andra meningen? Din nonsensfantasi igen. Eftersom man kommit fram till att det finns ett klimathot så vill man ge råd åt regeringar för att undra att förverkliga detta. Inget konstigt med det. Det betyder inte att man gjort upp något på förhand. Detta har du tagit ur luften.
Om man ger råd för hur man bör undvika uppvärmning, så tar man för givet att uppvärmningen är ett faktum. Varför skulle du av alla inse implikationen? Vilket obota dumt påstående.
quote="Chloe"]Då är det ju inte troligt att de skulle anlita skeptiska forskare.
För att de inte har presenterat gedigen vetenskapligt material.
Antydde inte du här tidigare att forskare går att lita på och att de inte begår uppenbara fel, men nu plötsligt betyder det att man är forskare självfallet ingenting? Man ska givetvis kolla argumenten och fakta. Är det så att ingen uppvärmning kan noteras för den senaste tiden och att man inte kan se att ökad mängd koldioxid leder till uppvärmning, utan i stället att ökad värme leder till ökad koldioxidmängd så finns det fortfarande anledning till misstänksamhet.
Chloe skrev:Den uppgift de nu har skulle då försvinna och därmed också makten. Pengar riktas åt dem som stärker maktpositionen.
Pengar finns att tjäna i olje- och bilindustri också. Och mycket mer
Men dessa vill inte diktera hur mänsklighetens framtid bör arta sig. De har makt, men inte en sådan makt trots allt.
quote="Chloe"]Det vet inte du. Men inga andra säkra teorier om framtiden kan heller tas fram.
Men du vet inte att det stämmer heller, eller hur? Du bara utgår från att man kan agera som om klimathotet inte finns.
Att inga säkra teorier kan tas fram innebär att man inte vet vad som sist och slutligen stämmer. En lika sen som dum fråga där. En skeptiker utgår inte från något bestämt angående klimatet. Du har inte lärt dig en så enkel sak ännu.
Chloe skrev:Slutsatser baseras på något man iakttagit, inte på framtiden.
Ja, hej på dig du, fröken slå in öppna dörrar. Man vet det man vet i och med att man har forskat sig fram till kunskap om vilka mekanismer som gäller. Med hjälp av denna kunskap kan man räkna ut vad som kommer att troligen (i naturvetenskaplig bemärkelse av ordet) hända om man gör si eller så. Ingenting konstigt med det. Men du kan inte tro att någonting går att beräkna fram, förmodligen för att du inte har fallenheten för att ha en chans att kunna lära dig det själv.
Man vet inte vilka mekanismer som gäller för något så komplext som klimatet. Men visst finns det saker man kan räkna fram. Klimatet i ett längre perspektiv är inte en sådan sak.
Chloe skrev:Då ställer man hypoteser. Men varför inse det uppenbara?
Hypoteser är till för rätt oprövad kunskap som man vill testa. När mekanismerna redan är kända är de inte föremål för hypotes.
Men för klimatet är det inte säkert att de någonsin blir helt kända. Vetenskap och forskning har inget slut. Man dokumenterar inte ett ämne som klimatet som färdigt forskat, eller ett ämne där mekanismerna är kända. Ett sådant påstående är korkat. Ingen överraskning där inte.
Chloe skrev:Naturvetenskapen är tillgänglig för alla. Hur väl man tar den till sig beror på uppfattningsförmågan.Du begrep fortfarande inte vad jag menade. Med "tillgänglig" menade jag inte tillgänglig för läsning, utan tillgänglig för djupare förståelse på ett sätt där man har skicklighet nog att kunna träffa rätt i tolkningen av data.
Nej, hur kunde jag uppfatta det som jag själv skrev i den andra meningen. Förväxlar du personerna? Jag är inte du.
Chloe skrev:Att ha kunskap i form av fakta, tabeller och diagram är ingenting om man inte vet hur dessa tagits fram och vad de är till för.
Och ingenting om man saknar förkunskaperna för att tolka dessa. Men IPCC vet med all säkerhet hur de tagits fram, så din poäng är tom i det här fallet.
Och med den säkerheten stryker de det väsentligaste diagrammet i sina tidigare så kallade bevis, hockeyklubban?
.Chloe skrev:Märkte du annars din strawman där? Den obegåvades argument.
Ingen strawman. Jag läste av dig korrekt. Det är inte strawman att vara bättre på att tolka andras motiv än du
Du misstar dina egna tolkningar av andras motiv för andras motiv. I vanliga fall brukar man säga att den verklighetsuppfattande förmågan saknas. Läs raderna, inte vad du tror står mellan dem. Där står ingenting, vilket i och för sig är ungefär vad du har kapacitet att hantera.
Chloe skrev:Varför tror du att hockeyklubban, en tidigare hårt marknadsförd trend, raderats om IPCC fortfarande tror att den stämmer?
Vetenskapen utvecklas efter hand. Det är inget konstigt med det. Vetenskapsmän reviderar sina teorier när de visar sig inte stämma, så att de delar där felet tycks ligga tas bort. Så agerar seriösa vetenskapsmän.
Seriösa vetenskapsmän anger orsaker. Men det visste inte du.
Chloe skrev:Man kan ha en hypotes, en teori som man tror att stämmer. En sann vetenskapsman överger den om iakttagelserna tyder på något annat. Varför skulle du veta det heller?
Jo, det vet jag. Jag visste bara inte vad du menade. Vart är det du vill komma? Att IPCC inte har övergett hypoteser som du inte tror stämmer innebär inte att de inte haft skäl att tro att de stämmer.
De har säkert sina skäl, men man kan vara skeptisk om de även haft skäl att överge teorier utan att kunna ange orsaken. Då misstänker man att de fortfarande är dåligt rustade för att kunna avgöra. Det är andra också. Skillnaden är att andra inte är lika dogmatiska.
Chloe skrev:Det är inte jag mot de forskare IPCC anlitar, utan avhoppade och fristående forskare som argumenterar mot IPCC.
Och det finns läkare som skulle säga att rökning är ofarligt också. I båda fallen handlar det om en pytteliten andel som inte kunnat underbygga sin ståndpunkt på det sättet som den andra sidan.
Jepp, och nu råkar de forskare IPCC anlitar och läkarna för rökning, om de finns, syssla med lika osäkra bevis.
Chloe skrev:Första länken jag gav visade att temperaturen gått något neråt efter 2001 tror jag.
Det är sådana här kommentarer som avslöjar för mig att du inte begriper kärnan i naturvetenskapen. Nu talar jag inte om det som talar om vad vetenskap är (vilket du lyckats lära dig utantill, men inte behärska vilket visas av dina många feltolkningar), utan själva ämneskunskapen. Om du hade kunnat förstå sammanhang så hade detta ändå kunnat avhjälpas. Med "alltid" menade jag självfallet "i alla fall då man simulerat med datorprogram (i varje fall om man tar en längre tids prognos)".
Om temperaturen har gått tillfälligt ner, vilket det kan göra även under kortare perioder mitt under en temperaturökningsperiod, så innebär inte detta att den övergripande uppåtgående trenden inte existerar.
Men det vet vi inte. Med datorprogram får man det man beställer. Det är bara att ladda in lämpliga värden.
Chloe skrev:Klimatologer är några av dem.
Som sagt, ett fåtal. Att jämföra med de läkare som säger att rökning är ofarligt. Det kan ju vara ett ideologiskt perspektiv som färgar dem också, eller att de blivit uppköpta. Sådant händer. Men det är betydligt mindre sannolikt att detta skulle drabba nästan hela forskarvärlden på området.
Tyvärr, eller kanske lyckligtvis, avgörs inte vad som är rätt och fel via ett majoritetsbeslut.
Chloe skrev:Jo, klimatologer är några av dem fortfarande.
Och en läkare som säger att rökning är ofarligt är fortfarande en läkare. Det betyder inte att jag måste anse att slutsatsen är väl underbyggd.
När ord står mot ord (eller många ord står mot få) inom forskarvärlden så känns det som det rimligaste är att lyssna på den som verkar besitta mest kunskap och som har lagt ner mest möda för att ta fram en teori om hur klimatet fungerar. En klimatforskare (eller någon som presenter sig som sådan, men vars huvudområde kan ligga i perferin) som bara tycker någonting sådär men inte har lagt ner arbete på att utveckla egna klimatmodeller utan att bara kritisera känns inte lika rimlig att lyssna på som de som på vetenskaplig väg varit med och utvecklat modellerna själva, tyvärr.
Men det är inte du skickad till att avgöra, inte heller IPCC med sina reviderade uppgifter utan förklaringar.
Chloe skrev:Om ingen uppvärmning kan påvisas är handlingar som kan leda till fattigdom och hungersnöd då man börjar odla mer biobränsle på bekostnad av föda ett exempel på en dum attityd.
Och om uppvärmningen kommer, slår ut ekosystem och orsakar oreparabel skada på vår planet, då kommer det leda till mycket gravare form av fattigdom och hungersnöd.
På tal om etanol (om det var det du menade) så är jag inte särskilt positivt inställd till det.
Då kan vi inte göra så mycket, dags att bli hedonist.
Chloe skrev:Bara en sådan kan uppleva en som är trög som jag som överjävlig. Dem jag uppfattar som tröga ser jag aldrig som jävliga. Du är ett lätt fall.
Nu är du verkligen blåst. Det finns ojämna profiler av färdighet. Att någon är tränad nog på retorik för att vara jobbig innebär inte att denne besitter relevanta ämneskunskaper.
Det är bara så att dålig retorik inte talar för att man har argumentet på sin sida. Snarare tvärtom. Planeten går inte under bara för att det är jävligt för dig. Det vill jag avsluta med nu som en fristående kommentar.