Justin,
Vad jag menar är att läsaren/tittaren/lyssnaren får ta det presenterade materialet för vad det är, och tolka det efter eget huvud. Vi måste inte ha tyckare som tolkar allt åt folk hela tiden, vi måste inte ha några statsnannys som tuggar maten åt medborgarna och sväljer den åt dem.
Vill du alltså att vi överlåter tolkning av statistisk data till gemene man och "sunt förnuft"? Jo, det låter ju i och för sig rimligt. Statistik är ju trots allt väldigt intuitivt och inte alls särskilt komplicerat, så det förstår nog vem som helst.
I så fall tycker du alltså att vi redan nu har en absurd invandringspolitik, när vi alls sållar bland de vi tar in?
Om vi sållar på basis av huruvida personer i fråga tillhör grupper som är överrepresenterade i våldtäktsdomar, så ja - då tycker jag det är absurt. Tycker du det vore rimligt att minska intaget av Somalier om det visar sig att de våldtar i högre utsträckning än icke-Somalier?
Ja, vad är förmodligen syftet med att en massa andra djurarter har en våldtäktsfrekvens jämförbar med eller högre än människans? Fortplantning, tror jag. Varför skulle det inte vara syftet hos människan också? Är vi för fina och komplexa för att kunna tro att vår arts våldtäkter skulle kunna förklaras lika enkelt som andra djurarters?
Orsakerna till våldtäkt är många (och omtvistade), men det står säkert att det inte endast är i fortplantningssyfte, om ens någonsin.
Det finns många faktorer som spelar in, men etnicitet tycks inte vara en av dem.
Kritiken som riktas mot SD:s våldtäktsrapport handlar inte om, som du verkar tro, att folk lider av PK-noja och inte vill se "sanningen om hur blattarna våldsknullar våra svenska tjejer", åtminstone inte från akademiskt håll. Undersökningen som sådan tycks visserligen också vara tveksam, med grumlig statistik (vilket såklart påverkar vilka slutsatser man kan dra). Det finns mycket forskning som identifierat andra riskfaktorer som man isåfall måste kontrollera för om du ska kunna dra några som helst växlar på den där rapporten, speciellt så höga som SD vill göra. Jag säger inte att effekten inte kvarstår om du kontrollerar för t ex utbildning och socioekonomisk status, men inte ens det har de gjort. Eftersom undersökningen är såpass uselt gjord så säger den ingenting om orsaken till problemet, och ger således heller inte nån indikation om lösningen på problemet. Denna påstådda "orsak" ligger dock latent i SD:s valmanifest och deras ideologi, och har du ideologin så varken behöver eller bör du söka efter något som talar mot det.
Lös propaganda är vad det är, och det är just anledningen till att inte överlåta tolkning av statistik till lekmän. Det är svårt nog för experter.
Zokrates,
Huruvida intelligens skulle bero på genetiken tvistar forskarna om än idag, kanske mest på grund av att mätmetoder och resultaten dels är svårtolkade, men framförallt på att det inte är politiskt korrekt att tala om skillnader efter 1900-talseugenetikens kölvatten.
Det här är nonsens. I forskarsammanhang (disciplinen du söker heter "beteendegenetik") så är påståendet "Intelligens beror på genetik" meningslöst. Man pratar om heritabiliteten hos en egenskap; andelen förklarad varians i egenskapen som kan tillskrivas genetiska respektive miljöfaktorer. Dikotomin mellan "arv" och "miljö" är övergiven för länge sedan. Det forskare diskuterar är
det relativa bidraget av miljö- och genetiska faktorer i en viss population vid en viss tidpunkt. Det har ingenting med politisk korrekthet att göra.
Andreas,
Det är ju ändå min roll att sätta stridstuppar på plats, är det inte?
Ja, är det verkligen det? Är inte moderatorns roll att se till att diskussionen förs på ett civiliserat sätt, med god ton etc. - vilket väl var precis vad Gassendi anmärkte på. Jag tycker du tog saken lite väl personligt - så fort din roll nämndes så slog du till som en hök och läxade upp Gassendi. Jag tycker inte det är föredömligt beteende av en person i auktoritetsposition, men framför allt tycker jag inte det är moderatorns uppgift att "sätta stridstuppar på plats". Det finns många användare som bör skärpa till sin ton innan Gassendi, i min mening. Jag själv, ibland.
Jag tycker det vore synd om Gassendi försvinner. Jag uppskattar hans närvaro på forumet, trots (eller pga) hans ibland raljanta ton.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...