Tvinga de arbetslösa eller ej?Hög/låg a-kassa

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Kiifen

Inläggav Kiifen » 14 sep 2006 20:15

Wintran skrev:Jag ser det som att samhället hjälper invånarna att känna trygghet genom olika system och lagar. Att få ekonomisk hjälp när man är i ekonomisk kris är för mig en sådan trygghet, och förhindrar folk från att fastna i en farlig ond cirkel av arbetslöshet och hemlöshet.

Jag tror att folk inte jobbar, eller rättare sagt, folks initiativförmaga är pa väldigt lag niva för att i Sverige far man inte lara sig att kompromissa. I Sverige ska allting ga enligt politikernas program för annars tror man att allting skulle haverera. Det finns en övertro pa systemet och en misstro mot initiativtagare som i slutändan inte är hälsosam för nagon. Folk verkar tro att företag är nagot som "bara finns" och inser inte att det finns eldsjälar bakom varje företag och arbetstillfälle. Det är som att tro att kött kommer direkt ur hamburgegrillen. Att pa nagot magiskt vis sa växer kött fram direkt i stekpannan.

När ett folk har lyckats blivit sa passiviserat att man inte länger förmar sig att ens ga till det jobb man har eller starta egna projekt, da maste man ställa sig fragan varför det är sa. Och jag kommer iallfall fram till att man i Sverige besvarar arbetslöshet med nya program; dvs utbildningar eller ekonomisk hjälp. Men man far inget verkligt socialt stöd för det man faktiskt kan!

Istället blir det en politisk fraga. Tillsammans med skolan, AMS och politikerna sa har Svenskarna lärt sig att enbart leva i nagon annans program och är därför skrajja för att själva ta risken att göra nagot pa egen hand. Man tror nastan inte ens att man FAR göra det. Sa känner iallafall jag det. När dessutom omgivningen är fast i samma mentalitet sa blir det väldigt svart att tro pa sig själv och ta det riskfyllda steget mot ökad självständighet.

Lösningen pa detta är därför helt naturligt inte ännu fler program eller mer information fran AMS eller mer ekonomiskt stöd eller annat trams. Istället borde alla initiativ uppmuntras och stödjas. "Välfärdsprogrammen" är bullshit och existerar bara för att politikerna inte har nagot bättre att erbjuda. Stöd initiativtagare och eldsjälar, det är nagot vi alla kan göra!

Sebbe

Inläggav Sebbe » 15 sep 2006 13:48

Problemet med bristen på nya initiativ tror jag ligger i att det kostar för mycket att misslyckas i Sverige.
Startade själv eget företag när jag var 18 (möbelaffär) och  slet arslet av mig 7 dagar i veckan i 5 år , för att kunna bygga upp en framtid.

Istället för att jag skulle kosta staten pengar i form av bidrag, AMS program eller vad det nu kan vara , så bidrog jag istället med en hel del pengar till statskassan.

Resultatet av mitt "initiativ" blev en revision och en skönstaxering som inte hade någon som helst förankring i den verkliga världen
Vilket resulterade i att företaget fick läggas ner och jag fick en personlig skatteskuld på xxxx kr som gav mig betalningsanmärkning och som jag fortfarande måste betala av.

Om jag istället för att ta eget initiativ för min försörjning, hade "utnytjat" systemet. och levt på A-kassa. Alfa-kassa. socialen eller något annat statligt "Program"
Då hade jag jobbat betydligt mindre (ingenting?) och ändå tjänat betydligt mer än vad jag kunde plocka ut från företaget, plus att jag hade sluppit betalningsanmärkningar och hade inte haft några skatteskulder

Så jag förstår mycket väl att folk inte vågar ta egna initiativ utan istället snällt följer det "program" som staten sätter upp, och därigenom skapas inga fler företag och i slutändan inga fler jobb.
Sebastian

funkyzeit

Inläggav funkyzeit » 15 sep 2006 17:12

Sebbe skrev:Startade själv eget företag när jag var 18 (möbelaffär) och  slet arslet av mig 7 dagar i veckan i 5 år , för att kunna bygga upp en framtid.

Då är du en hjälte som utgör ryggraden för hela det här landets försörjning och välstånd. Det menar jag uppriktigt. Det är därför det är så jäkla synd att hela tiden höra historier om hur hedervärda människor som sliter för att åstadkomma något hela tiden skjuts i ryggen av en illvillig "solidaritets"-politik som hittar på nya avgifter, skatter, regler, lagar och eländen för att lägga krokben för företagare. Switcha regering!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 dec 2006 11:11

Tänkte bara puffa upp den här tråden igen se om det finns något intresse för den nu när det kommit till några nya på forumet.

J R Auk

Re: Tvinga de arbetslösa eller ej?Hög/låg a-kassa

Inläggav J R Auk » 05 dec 2006 14:52

Kallekula skrev:En stor fråga i valet är ersättningsnivåerna i a-kassan. De turerna känner ni till.

Bara nyfiken på vad ni tycker, ska man kunna tvinga(eller så blir de med a-kassa avstängda):

Den som går på a-kassa att ta ett jobb som denne inte är inom dennes yrkesområde. Tex utbildad akeolog som inte får tjänst som arkeolog men kan få ett jobb som tex bagare.

En person som inte kan finna arbete på orten där denna bor men kan få arbete och bostad på annan ort (säg minst 20 mil hemifrån).

Är det rätt att sänka a-kassan för en person som är runt 55 år och som verkligen försökt få jobb. Har sökt alla tänkbara jobb.Gått alla av arbetsfömedlingens tänkbara kurser. Har varit arbetslös i 3 år. Enbart arbetsmarknadsåtgärder under denna tid. Alla tänkbara åtgärder har gjorts.

Ja klart man skall göra. I detta samhälle.
Idag så har vi ju utbildat, påbjudit utbildning, av så många akademiker att vi kan glömma att dessa alla ska få jobb inom respektive sektor.
Är det mer rätt att sänka a-kassan för någon som är 25,35 eller 45, än för den som är 55? Den som är 55 har haft chans att skapa sig en egen ekonomi och inte stå i samma beroendeförhållande som 25 åringen definitivt gör.
Varför är det att man har något som skall garantera att man bör ha?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 dec 2006 16:07

Okej om vi glömmer detta med 55 år och säger en person….

Så kan vi lägga till en annan fråga:
Om a-kassedagarna börjar ta slut. Ska samhället då stå för att denna person ska erbjudas någon typ av aktivitet som garanterar nya a-kassedagar? Eller ska man bara säga, okej nu är dina a-kassedagar slut. Du får gärna forstsätta vara inskriven på Af men vad det gäller den ekonomiska ersättningen har vi (eller rättare sagt a-kassan) inget med det att göra längre.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 dec 2006 03:42

Jag tycker man ska ge dom en giftspruta så dom kan passera vidare och sluta parasitera.

Det är mer humant än att slänga till någon beskedet att skaffa jobb eller bli spottad på av alla människor.

Du får inte sälja dig själv, du får inte sälja varor som du vill, du får inte brygga sprit som annars näst intill alla vill ha, du får inte ta droger för att uthärda hungern, du får inte jobba utan att betala skatt oavsett om det är enda jobbet du får, du får inte stjäla från någon som har stulit från dig, även om det skulle kunna försätta dig på god fot igen.

Vi gör ett tankeexperiment. Det här är för alla er som hävdar ansträngning är det enda som hindrar folk från att få jobb.

Det finns 400 000 jobb och det finns 600 000 arbetslösa. Hur ger vi alla jobb?
Inte kortare arbetsdar eller längre öpettider, inget som skapar fler anställda är antaget.

Svar, vi gör arbetslöshet till ett jobb!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 06 dec 2006 10:00

Självklart är det så att finns det x antal jobb så finns det. Nu är ju det inte skrivet i sten. Saker och ting kan förändras väldigt fort på arbetsmarknaden. Och ibland är det bara det lilla som fattas att en arbetsgivare anställer. Så fler jobb kan skapas, om förutsättningarna är gynsamma.

Nu börjar det snarare tals om arbetsbrist, och det är ju illa eftersom det driver upp inflationen.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 dec 2006 13:32

Och på vad beror jobbens vara eller icke vara?

Kan det vara fördelningen?

Hur kommer det sig att samhället är lika välmående oavsett om vi har 5% arbetslöshet eller 10%?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 06 dec 2006 14:21

J R Auk skrev:Och på vad beror jobbens vara eller icke vara?

Hur kommer det sig att samhället är lika välmående oavsett om vi har 5% arbetslöshet eller 10%?

Att det skapas jobb eller inte det är frågan  :)

Varför inte 20% eller 50% eller 90%

Desssutom arbetas det äver lag för lite om vi ska ta hand om den åldrande befolkningen, om de nu ska ha samma kvalite som det är inom dagens åldringsvården.....
Anser att skatt ska användas till annat än arbetslöshet, 5% mindre arbetslöshet: Bra mycket mer kulor in och över för staten, välfärden det offetliga alt. konsumtion som driver på hjulen.  Du vet skolor, vård, omsorg, framtida pensioner, köpkraft, nya företag....det går att skriva sida upp och sida ned vad skatter går till.Handlar om vad vi medborgare anser som gemensamma och prioriterade angelägenheter.

Sebbe

Inläggav Sebbe » 06 dec 2006 16:50

Kallekula skrev:Okej om vi glömmer detta med 55 år och säger en person….

Så kan vi lägga till en annan fråga:
Om a-kassedagarna börjar ta slut. Ska samhället då stå för att denna person ska erbjudas någon typ av aktivitet som garanterar nya a-kassedagar? Eller ska man bara säga, okej nu är dina a-kassedagar slut. Du får gärna forstsätta vara inskriven på Af men vad det gäller den ekonomiska ersättningen har vi (eller rättare sagt a-kassan) inget med det att göra längre.

Tror inte det skulle fungera att ta bort försörjningen för de arbetslösa någon form av aktivitet/försörjningshjälp måste finnas sen hur den ska se ut är en annan fråga

Stora delar av pengarna som betalas ut till dom arbetslösa kommer ju tillbaka till staten i form av skatt.
Pengarna läggs inte på hög utan används fullt ut till konsumtion av varor och tjänster.
Om vi har en stor del av befolkningen som har väldigt lite pengar att röra sig med så tror jag inte at det kan vara bra för samhället.
konsumtionen ava varor och tjänster skulle minska drastiskt vilket leder till mindre jobb.
Sebastian

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 dec 2006 21:19

Kallekula skrev:
J R Auk skrev:Och på vad beror jobbens vara eller icke vara?

Att det skapas jobb eller inte det är frågan  :)

Varför inte 20% eller 50% eller 90%

Desssutom arbetas det äver lag för lite om vi ska ta hand om den åldrande befolkningen, om de nu ska ha samma kvalite som det är inom dagens åldringsvården.....
Anser att skatt ska användas till annat än arbetslöshet, 5% mindre arbetslöshet: Bra mycket mer kulor in och över för staten, välfärden det offetliga alt. konsumtion som driver på hjulen.  Du vet skolor, vård, omsorg, framtida pensioner, köpkraft, nya företag....det går att skriva sida upp och sida ned vad skatter går till.Handlar om vad vi medborgare anser som gemensamma och prioriterade angelägenheter.

Nej Kalle det jobbas inte för lite för att vi ska kunna upprätthålla den standard vi har idag.
Den standard vi har idag upprätthålls med hjälp av dom som jobbar med att upprätthålla standarden. Skatten, pengarna är fullständigt skit samma.

Vad är skatt, är det produktion av pengar?
Vad är arbete är det produktion av pengar?
Vad är pengar?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 06 dec 2006 21:33

J R Auk skrev:
Nej Kalle det jobbas inte för lite för att vi ska kunna upprätthålla den standard vi har idag.
Den standard vi har idag upprätthålls med hjälp av dom som jobbar med att upprätthålla standarden. Skatten, pengarna är fullständigt skit samma.

Vad är skatt, är det produktion av pengar?
Vad är arbete är det produktion av pengar?
Vad är pengar?

Tusan vet inte om du har rätt. Jag har just tagit ett lån på några hundratusen. Kan unna mig det ena och det andra. Kan underhålla den standard jag har.

Låt oss då oss trycka mer pengar! Det är ju skit samma men vad folk skulle bli glada om de fick lite feta kuvert med posten. Glädja folket.  Låt penningpresserna gå varma. Hej å hå vi nu till penningagruvan gå.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 dec 2006 21:41

Varför tror du dig förstå?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 06 dec 2006 21:45

J R Auk

Få se. Är det nu inte du som tycker att det moderna samhället är en maskin vars bränsle matas med tillväxt, storskalighet osv utan att vi vet varför? Kan ta fel på någon annan. Nåväl.

Det står väl alla fritt att bilda ett samhälle på egen hand, man kan komma ganska långt. Kräver bara en karismatik ledare en slick säljare som fixar ihop en bunte som köper konceptet. Än så länge har ingen nappat. Svårsålt?

Återgå till "Politik och samhälle"