Vad är det som pekar på att det var 6 miljoner judar...
Moderator: Moderatorgruppen
Hittade något annat intressant, saxat från se.altermedia.info :
"Inofficiell historia intresserar danska ungdomar
November 1st, 2007 / Kommentera (9 kommentarer)
Email This Post Print This Post
·
altermedia-2.jpg
Tidigare har etablerad media rapporterat stort om att gymnasister i Jönköping, efter att besökt vissa hemsidor ställt sig tvivlande till den officiella historieskrivningen kring andra världskriget. Även i vårt grannland Danmark reagerar ungdomar på liknande sätt. I dagstidningen “Nyhedsavisen” rapporteras att “Danska institutet för internationella studier” alarmerar om att fler och fler ungdomar anser att revisionistiska hemsidor på Internet framstår som förtroendeingivande.
En gymnasielärare förklarar i tidningens helsidereportage att allt oftare får lärare ta del av historierevisionistiskt material i elevernas arbeten – något hon beskyller skolans fria informationsflöde för. Läraren menar att bara för några år sedan fick eleverna sin information mestadels från böcker av skolans lärare och bibliotekspersonal, det vill säga böcker som staten kontrollerat och köpt in. Idag använder eleverna istället de nya informationskanalerna utan att lärare eller bibliotekarier lyckas stoppa dem från att ta del av alternativ forskning. Andra lärare rapporterar att elever sätter frågetecken kring påståenden i frågeformulär rörandes om att en industriskalig människoutrotning skulle ägt rum under andra världskriget, något som den levande före detta lägerfången Anette Andersson kommenterar som “vanvettigt” till Nyhedsavisen.
Vidare förtäljer gymnasieelever till tidningen att många forskare bakom historierevisionistiskt material är välutbildade och har titlar som professor, vilket upplevs som fötroendeingivande i kombination med välgjorda hemsidor. För att ändra elevernas attityd kring historiska frågor kan utförligare upplärning i “källkritik” komma att införas i gymnasiet."
"Inofficiell historia intresserar danska ungdomar
November 1st, 2007 / Kommentera (9 kommentarer)
Email This Post Print This Post
·
altermedia-2.jpg
Tidigare har etablerad media rapporterat stort om att gymnasister i Jönköping, efter att besökt vissa hemsidor ställt sig tvivlande till den officiella historieskrivningen kring andra världskriget. Även i vårt grannland Danmark reagerar ungdomar på liknande sätt. I dagstidningen “Nyhedsavisen” rapporteras att “Danska institutet för internationella studier” alarmerar om att fler och fler ungdomar anser att revisionistiska hemsidor på Internet framstår som förtroendeingivande.
En gymnasielärare förklarar i tidningens helsidereportage att allt oftare får lärare ta del av historierevisionistiskt material i elevernas arbeten – något hon beskyller skolans fria informationsflöde för. Läraren menar att bara för några år sedan fick eleverna sin information mestadels från böcker av skolans lärare och bibliotekspersonal, det vill säga böcker som staten kontrollerat och köpt in. Idag använder eleverna istället de nya informationskanalerna utan att lärare eller bibliotekarier lyckas stoppa dem från att ta del av alternativ forskning. Andra lärare rapporterar att elever sätter frågetecken kring påståenden i frågeformulär rörandes om att en industriskalig människoutrotning skulle ägt rum under andra världskriget, något som den levande före detta lägerfången Anette Andersson kommenterar som “vanvettigt” till Nyhedsavisen.
Vidare förtäljer gymnasieelever till tidningen att många forskare bakom historierevisionistiskt material är välutbildade och har titlar som professor, vilket upplevs som fötroendeingivande i kombination med välgjorda hemsidor. För att ändra elevernas attityd kring historiska frågor kan utförligare upplärning i “källkritik” komma att införas i gymnasiet."
"Alla människor vill andas men ingen kan andas och många säger: Vi skall andas sen och de flesta dör inte för de är redan döda" - Paris -68
Tack anarkoman. Som du säger verkar det vara ett heltidsarbete och skulle man komma närmare någon sanning kommer det säkerligen inte tas emot med öppna händer från endera håll i denna av politik så nedsmutsade debatt. Så jag lämnar det helt enkelt därhän.
Var egentligen mest intresserad av debattklimatet gällande frågan.
Var egentligen mest intresserad av debattklimatet gällande frågan.
Anarkoman skrev:
De som bryr sig kan ju lägga sin tid på att fördjupa sig. Själv tror jag siffrorna är överdrivna, .
Frågan återstår. Vad tror du själv? Vad skulle du vilja vilja lägga vid bordet?
Jag kan göra det enkelt för dig. Mer eller mindre än 4,5 miljoner?
....så enkla trix går vi inte på se du....
Fridens Liljor
Problemet med nynazzarna är väl mer de som inser att att det inte går att förneka förintelsen, de som gör det är mer eller mindre redo för dårhuset. Då försöker nynassarna att väva in modern politik i det hela. Det gör det hela nästan lika komiskt (fast de har inte insett det ännu). Dock kommer resultatet med största säkerhet bli det samma ändå
Det enda vi kan gå på är forskarnas källor (de seriösa) och de har pulvriserat det mesta av vad antisionisterna eller nynassarna har att säga.Dtt gällande kalla fakta.
Inget nytt under solen med andra ord.
p.s sen finns det i denna tråd en och annan tomte som tycker att 1 mord är lika med miljoner. Polisen i Solna har medgett att de kanske för 15 år sedan råkade vara snabba på hanen vid ett tillslag och dödade en knarkdealer. Solna polisen och nassarna ja herregud vad kommer dessa människor ifrån, annat om det handlar om nynazzepopaganda.
Det enda vi kan gå på är forskarnas källor (de seriösa) och de har pulvriserat det mesta av vad antisionisterna eller nynassarna har att säga.Dtt gällande kalla fakta.
Inget nytt under solen med andra ord.
p.s sen finns det i denna tråd en och annan tomte som tycker att 1 mord är lika med miljoner. Polisen i Solna har medgett att de kanske för 15 år sedan råkade vara snabba på hanen vid ett tillslag och dödade en knarkdealer. Solna polisen och nassarna ja herregud vad kommer dessa människor ifrån, annat om det handlar om nynazzepopaganda.
Fridens Liljor
Problemet med nynazzarna är väl mer de som inser att att det inte går att förneka förintelsen, de som gör det är mer eller mindre redo för dårhuset. Då försöker nynassarna att väva in modern politik i det hela. Det gör det hela nästan lika komiskt (fast de har inte insett det ännu). Dock kommer resultatet med största säkerhet bli det samma ändå
Du visar själv på hur politik blandas in i diskussion, helt plötsligt talar vi om nynazister och deras agenda.
Att påpeka att kvinnor inte behandlas som jämlika i många muslimska länder är ett faktum som spelar SD i händerna. Ska det vara tabu att nämna det pga det?
Finns det inte ett argumentationsfel som kallas "Guilty by association"?
Euklides skrev:det hade räckt med en (1) FÖR ATT DET ENLIGT MIG SKULLE VARA AVSKYVÄRT.
Jo nu kan man ju valja adjektiv hur man vill, men du menar val anda inte att om en person avrattas att det skulle vara lika hemskt som om det var 6 miljoner.
Härmed dumförklarar jag dig, för sett ur sammanhanget skrev jag 1-2 eller 6 miljoner, varpå jag avslutar med att det hade räckt med 1 för att det ändå skulle vara avskyvärt. 1 vadå, ett äpple? Kanske borde du fundera på om det verkligen inte tydligt framgick av sammanhanget att det avsågs 1 miljon.
Och Kalle r*vslickaren vinner fortfarande inga stilpoäng.
Begreppet folkmord är ju ganska nytt, men företelsen att mörda folkgrupper desto äldre, men var går gränsen för när något skall klassas som folkmord? Att mörda en miljon eller 1000 människor som i mindre kurdbyar i Irak under Saddams tid, så var går gränsen, finns det en nedre gräns för folkmord?
Låt anta att i en folkgrupp i Uralbergen finns det bara en gravid kvinna kvar ur en viss stam, denne personen blir mördad på grund av dennes etnicitet och därmed dog den siste ut denna folkgruppen helt ut.
Skulle det då räknas som folkmord? Har folkmord med ett visst antal överhuvudtaget att göra för att benämnas som folkmord?
Etniska rensningar sker oftast lite okontrollerat, kan det även kallas folkmord och om inte, vad är skillnaden?
Låt anta att i en folkgrupp i Uralbergen finns det bara en gravid kvinna kvar ur en viss stam, denne personen blir mördad på grund av dennes etnicitet och därmed dog den siste ut denna folkgruppen helt ut.
Skulle det då räknas som folkmord? Har folkmord med ett visst antal överhuvudtaget att göra för att benämnas som folkmord?
Etniska rensningar sker oftast lite okontrollerat, kan det även kallas folkmord och om inte, vad är skillnaden?
Jag fattar inte vad du vill mig, kalle, har du mens idag eller ? < 5 miljoner betyder mindre än 5 miljoner. Hur många det sen var spelar väl mindre roll eller? Det som är av betydelse är om historien är omskriven för att tjäna politiska syften eller inte? Det finns en bra bok av Norman Finkelstein, har jag för mig, som heter förintelseindustrin som handlar just om hur sagan om Förintelsen använts av sionistiska lobbygrupper mm och hur de lyckats få in förintelsefokus på väldigt många av historieundervisningens timmar.
Men bara för att Kalle fick den i rumpan igår ska jag ge honom lite smärtlindring och plåster på stjärtsåren:
Det dog exakt 4 miljoner 256 tusen 311 personer
Om herr pungkula kan bra motivera varför en exakt siffra är så viktigt är det möjligt att vi kan intressera oss för den saken i tråden, men jag är personligen inte ute efter att fäktas med kalles balle i frågan. Tack och hej
Men bara för att Kalle fick den i rumpan igår ska jag ge honom lite smärtlindring och plåster på stjärtsåren:
Om herr pungkula kan bra motivera varför en exakt siffra är så viktigt är det möjligt att vi kan intressera oss för den saken i tråden, men jag är personligen inte ute efter att fäktas med kalles balle i frågan. Tack och hej
"Alla människor vill andas men ingen kan andas och många säger: Vi skall andas sen och de flesta dör inte för de är redan döda" - Paris -68
jag hittade en debatt på google video i frågan: http://video.google.com/videoplay?docid ... 376971987#
Härmed dumförklarar jag dig,...
Lär dig skriva konsekvent istället...
...någon som helst roll om det var 1 2 eller 6 miljoner judar som dog i förintelseläger, det hade räckt med en (1)...
Först säger du att det inte spelar någon roll om det var 1,2 eller 6 miljoner. Sen säger du att det hade räckt med en och skriver till och med ut en etta. Det blir ju en upprepning om du syftar på en miljon. Men okej, nu förstår jag dig bättre.
Ja per definition, men det är nog ingen som skulle driva på frågan.
Frågan är väl snarare om man tycker att ett folkmord är värre än ett annat för att det skördat fler offer.
Jag ser nu att det till och med stod 1 inom parentes (1) syftandes på det ovan givna resonemanget, helt konsekvent.
Sedan hyser jag förståelse för det du pekar på, att det kan ha skett överdrifter i hur många som fick sätta livet till, att detta senare har utnyttjats av vissa gruppers intressen för olika ändamål samt att det råder en viss inskränkhet och tabu när det gäller möjligheten att ifrågasätta delar av denna historien.
Men jag kan ju ha missuppfattat dig här med.
Sedan hyser jag förståelse för det du pekar på, att det kan ha skett överdrifter i hur många som fick sätta livet till, att detta senare har utnyttjats av vissa gruppers intressen för olika ändamål samt att det råder en viss inskränkhet och tabu när det gäller möjligheten att ifrågasätta delar av denna historien.
Tack, eller vad jag ska säga.
Det har du inte... Men har du gjort det tidigare? eller syftar du på att jag missuppfattade dig?
Jag ser nu att det till och med stod 1 inom parentes (1) syftandes på det ovan givna resonemanget, helt konsekvent.
Du måste ju först namnge resonemanget, (tex (1)), först då kan du referera till det med (1).
Anarkoman skrev:Jag fattar inte vad du vill mig, kalle, har du mens idag eller ? < 5 miljoner betyder mindre än 5 miljoner. Hur många det sen var spelar väl mindre roll eller? Det som är av betydelse är om historien är omskriven för att tjäna politiska syften eller inte? Det finns en bra bok av Norman Finkelstein, har jag för mig, som heter förintelseindustrin som handlar just om hur sagan om Förintelsen använts av sionistiska lobbygrupper mm och hur de lyckats få in förintelsefokus på väldigt många av historieundervisningens timmar.
Lät ju övertygande. Jag kollar bara retoriken vad den sedan landar i för fakkta. Du säger kraftigt överdriva vilket kan innebära att du skulle vilja förfäkta kanske något tusental och att det var inte systematik i det hela och att det inte var och att det inte var. Vips så finns där en förintelseförnekare. Det är endast det som jag är intresserad av.
Nåväl och tror du att det var en systematisk, planerad utrotning av judarna?
Hurvida förintelsen idag används i poltiska syften är jag mindre intresserad av. Dock så kan man ju förstå Israels agerande. Har de haft regimer som var nära attt utrota dem för ett antal decenier sedan och så finns det regimer som säger att de vill göra detsamma nu. Klart man inte bryr sig så mycket om motstånadern. Då är det väl bara döda eller bli dödad som gäller. Alla knep används, så där ser jag inte ens vad det är att snacka om?
Fridens Liljor
Kallekula skrev:Då är det väl bara döda eller bli dödad som gäller. Alla knep används, så där ser jag inte ens vad det är att snacka om?
Exempel på din sandlådepedagogik
Kalle blir dagligen retad i sandlådan, det slutar oftast med att han får stryk. De vuxna tycker till en början synd om kalle och de ger de andra barnen skulden för detta.
En dag gör en praktikant en observation på kalle. Det visar sig att kalle är elak mot flera av barnen, han är tyken och retar dem ganska så utstuderat, ibland gör han små hyss bara för att ställa till oreda.
I gruppen finns det ett par andra barn som tar de utsatta barnen i försvar, det brukar sluta med att kalle får stryk. De som slog kalle sågs som elaka av personalen, men efter att ha sett vem som initierat orsaken till att kalle fått stryk, är det utan tvekan kalle själv som bär den största skulden till att han så ofta blir slagen.
Vid ett uppföljande samtal med kalles föräldrar berättar pappan att han var likadan som kalle när han var liten, han blev själv ofta slagen och han har sagt till kalle att ta för sig och inte låta de andra barnen styra och ställa,han nämner även att hans egen farbror blev ihjälslagen som barn i en sandlåda som en viss förklaring.
Alternativ 1
Efter att personalen förklarat varför kalle fått stryk, inser pappan att han har gjort fel, han lovar att ändra på sig likväl att försöka förklara för kalle hur han måste bete sig för att slippa bli utsatt.
Alternativ 2
Efter att personalen förklarat varför kalle fått stryk, lämnar pappan mötet i ilska. Nästa dag när kalle kommer till skolan ertappas han med en kniv.
Alternativ 3
Efter att personalen förklarat varför kalle fått stryk får pappan ett utbrott,
han skriker åt dem att de inte tar hand om hans barn, att det är personalen jobb att se till att ingen blir slagen och han säger att han tar kalle därifrån så att han får börja på en annan skola.
Lite cyniskt, man sår det man skördar. Man kan ju även fråga sig om det inte vore dags att inta en lite mer ödmjukare hållning just med tanke på att det tycks finnas ett visst mönster i all förföljelse genom historien som går igen, orsak och verkan?
Återgå till "Politik och samhälle"