Marko skrev:"moralen är bara ett simpelt offer för vars och ens egoism"
Det är jag inte med på, Det är väl omöjligt att skilja handling från känslan eftersom vi är en varelse byggd runt sin själ.
Jag är själv övertygad om att man kan ge utan att man har för avsikt på något vis att det gynnar en själv.
Problemet är att vad vi än gör, så kommer skeptiker att säga, det gynnar dina känslor som gynnar ditt beteende.
Jag tror på att moral kan byggas upp från egna värderingar och är medfött, inte bara inlärt från religioner.
hur ska vi sortera ut vad som är inlärt och vad som är naturligt ?
Ja sorteringen sker med något vi kan kalla rå instinkt, det som är naturligt kan vi låta ske
utan påverkan av andra, det som är onaturligt kan vi inte låta ske om vi inte just påverkas
av andra.
Så vad vi ser är en utstuderad mall för att skapa rättshaverister och som avslöjar att åklagare använder
rättssystemet för att skapa brott, att åklagare vänder sig till media med en ensidig bild av den påstådda
gärningen som de som anklagas ej ges en chans att bemöta då de vanligtvis är häktade samt har belagts
med restriktioner. Många skulle säkert kalla det ovanstående för konspirationer, lösa tankar, idéer, men
det uppdrag granskning avslöjar bekräftar ju alla mina farhågor om att det faktiskt är så här det går till och
att det inte alls hör till undantag eller enstaka förfaringstabbar. Åklagare sköter dylika ärenden slentrianmässigt
som om de agerade utifrån ett schema, antingen som ett resultat av ett framgångsrecept på hur åklagare bäst
skall vinna sina mål, men jag utesluter inte helt tanken på informella utbyten åklagare sinsemellan. Det hade
varit intressant att se vad de får lära sig i teorin och jämföra det med hur de praktiskt går tillväga, men jag är
tveksam att det uttryckligen står skrivet att alla medel är tillåtna, inklusive fabricerande av bevis vilket innebär
att en statlig myndighet faktiskt begår ett allvarligt brott.
Krismöte, ja de står ju där med rumpan bar i Sandviken, men detta är inte alls något unikt för bara den kommunen,
detta sker överallt i Sverige.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13893702.ab
Vi noterar hur polisens erfarna förhörsledare manipulerar barn, av tidigare artiklar förstår man att advokaterna
är väl insatta i hur detta förfarandet går till väga, men av den enkla orsaken att de tjänar lika mycket om inte
mer på att inte protestera mot maktmissbruket så håller de flesta käften och spelar med i den ena farsen efter den
andra, hur fan kan de hålla masken inför sina klienter, ja, pengar, golf och yachtklubbar och en chans att få
vara med på ordensfester gör säkert sitt, därpå hör de till en kategori av karriärister som knappt vet vad ett rent
samvete är då de saknar det själva, de flesta även om det förändras, får advokater automatiskt tilldelade,
rättshjälp innebär att klienten inte själv har råd att täcka sina advokatkostnader, för att försvara en klient
fullt ut begär advokater pengar under bordet för att så att säga, "lägga på ett kol"...
Vi kan tala om flera led i den här karusellen som bör granskas, alltifrån åklagarens informella kanal rakt ut i
etern där media låter sig utnyttjas utan att ifrågasätta, till det simpla faktumet att i slutändan så urholkas vårt
rättssystem och framstår därmed som ett verktyg som missbrukas under det att
ändamålen helgar medlen,
det gäller tydligen att
statuera varnande exempel och då spelar det ingen som helst roll om oskyldiga offras,
det mest sannolika är att endast 10% av dem som döms verkligen är skyldiga och av 200 dömda skulle det alltså
motsvara 20 personer, resten är fantasiprodukter eller att de gjort en höna av en fjäder.
Så för att återgå till det jag skrev ovan så innebär det att det inte spelar någon som helst roll vilka hot folket lever under,
vi förgriper oss inte på barn ändå, det behövs inga statuerande exempel, det blir absolut inte fler brott som begås bara
för att samhällshoten inte finns, eftersom de få som begår brott gör det oavsett vilka straff samhället än har, alltså
räddar vi inga barn genom att skapa låtsasbrott för att därigenom skrämma vanliga föräldrar till att sköta sig.
Att hävda att sådant behövs däremot tyder på något sjukt, som om föräldrar vore besinningslösa djur om de inte levde
under tvång, hot och en piska!
Förlorarna är alla de som saknar kännedom om hur systemet fungerar och inte sällan ligger det separationer
eller vårdnadstvister bakom de flesta fallen, samt de som döms och tvingas till höga böter, fängelse, vanära
samt slutligen alla barn som mister kontakten med en eller i värsta fall båda föräldrarna och har de riktig otur
så hamnar de i en familj som antingen satt i system att leva på att omhändertaga barn för pengarnas skull,
eller själv förgriper sig på barn, så sannolikheten att staten hjälper till att barn skall utsättas för framtida övergrepp
ökar troligen för varje barn som omhändertas snarare än minskar.
I ett första skede så krävs det att vi alla blir medvetna samt att fler vågar ifrågasätta de styrandes dolda agenda,
för här finns en klar sådan att läsa mellan raderna, staten tjänar ju även pengar på detta oavsett hur det går för
enskilda individer, dessutom är det alltför uppenbart att staten fullständigt skiter i barnens rättigheter.
Uppdrag granskning avslöjade alltså inte bara en oskyldigt utpekad familj, de avslöjade ett sjukt maktmissbruk
med alltifrån manipulerande åklagare, förhörsledare,sk. experter, ett samhälle i etiskt förfall, helt oförsvarbart!
Assange lär få det tufft för kan man behandla sin egen befolkning på det viset, så kan man behandla främlingar
än värre, det ser verkligen illa ut, men det är nog mer omoraliskt att tiga än att protestera hej vilt mot orättvisor,
så jag upprepar tidigare krav, gör det möjligt att åtala åklagare och det nu, det får vara slut på maktfullkomlighet
och maktmissbruk inom myndigheterna, begår de brott under yrkesutövandet så skall de inte stå över lagen.
Knappt har de avslöjats förrän följande motpropaganda dyker upp i Wendela, som för att visa på att det är viktigt
det de gör, vilket jag däremot inte betvivlar, däremot metoderna, med fallet ovan i färskt minne så är det ju
inte heller konstigt att övergreppen i deras ögon har ökat, när till och med vanliga familjebilder på barnen
klassas som media framställd för att vädja till sexualdriften, de är inte kloka!
http://www.aftonbladet.se/wendela/article13876917.ab
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hälften fel!
http://www.aftonbladet.se/ipadoriginal/ ... 3892342.ab
Precis som i vanvårdsutredningen behövs det något liknande här, alla de som likt familjen
i Sandviken fått sina liv splittrade, sönderslagna, blivit fällda för brott på lösa grunder,
men som inte haft turen att få rätten på sin sida bör få en chans till upprättelse från staten,
ifall det föreligger starka tvetydigheter rörande felaktiga utförda vittnesmål av förhörsledare,
grundlösa/vaga uppgifter från "experter", felaktiga beslut tagna av socialtjänsten angående
omhändertagna barn, mål som främst eller delvis stödjer sig på tredjehandsuppgifter.
Alla som råkat ut för detta under de senaste 20-30 åren bör få rätt till upprättelse,
där en kommision undersöker vidden samt hur de som dömts, förlorat vårdnaden
om sina barn etc, skall kunna kompenseras om de kan åberopa allvarliga brister.
Jag tror att det är ett mer omfattande samhällsproblem än vad som framkommit i media.
(Postar det i Assengetråden, fast det förtjänar en egen tråd).