Hubert skrev:Din poäng handlar om att minska förluster om jag fattar rätt, men tråden handlar om gå med vinst.
Min poäng är att satsa stora pengar på säkra kort ger större förtjänst än att satsa småpengar på samma säkra kort. Eventuella förluster blir därmed också mindre i kronor räknade för den med 50 kr.
Vems förlust svider mest? Om båda är okej med tanken är 50 kr och 100 000 kr är förlust som är acceptabel?
Allt handlar om hur mycket jag är villig att satsa/förlora.
Hur ska jag tänka med min 50lapp och hur ska Linda tänka med sina 100 000 kr?
För mig är frågan:
Vilka är dina ekonomiska lärdomar?
Och speglar detta med en höfttackling
Börjar lite lättsamt.
Vill minnas att en fotbollsspelare sett till att hans mor förvalta hans förmögenhet.
Så när separationen var ett faktum fick andra parten gå tomhänt efter en stämning.
Sätter inget värde i det annat än att mönstret att säkerställa och låta något vara bestående, i nutid och framöver.
Med markörer som med egenskaperna att vara framförhållning och strategiskt tänkande inför vad som är bäst.
Två liknelser ur detta som kan liknas med två sidor av ett mynt.
Krona: det vi alla känner till …
Hur en schackspelare alltid måste ligga flera steg före sin motståndare för att kunna tackla olika utfall som kan förekomma.
Klave: ur egna livet …
Valet med min valp är att göra en tandundersökning idag för 1600 kr, samt framöver och två gånger per år.
Inget större åtgärder och det är själva målet och poängen till en låg kostnad.
Det kommer förmodligen bara sköljas och rensas utan sövning.
Optimalt i förebyggande med dels den egna skötseln av munhälsa hos min livskamrat och dels med den professionella förebyggande vården för munhälsan.
Detta för att undvika och ta lärdom av hundar som dör i förtid pga. av slarv med detta från hundägare som i sista stund åtgärdar med stora ingrepp till mycket stora kostnader.
Summering:
Så tar jag lärdomar och reflekterar ur det självklara enkla i något.
Där förfarandet i ett mönster tilltalar mig och kan applicerar inom investeringar.
Så samtalar jag med tusenårig visdomskälla om hur saker varit, är och består.
Belysande och förstärkande moment.
Hade velat göra liknelsen med Spelbörsen och trading i hur man hittar värde.
Och från vilka källor, som kan liknas med ditt resonemang.
Men håller låg profil eftersom ett inlägg togs bort av MOD vid ett tillfälle, på annan plattform.
Förstår allt och omfamnar allt i det du förespråkar och säger.
Det du efterfrågar med avsaknad på alla offentliga plattformar är vad som skapar egenvärde och mervärde.
Eller med andra ord – vad som är bestående i att skapa en positiv förväntan över tid.
En EDGE och dess innebörd.
Fallbeskrivning: EDGE
Låta det bli en trehövdad kamp med en möjlig final mellan de två bästa, är lite skojfrisk idag …
A köper en lyxklocka från en sida på internet och gör som alla andra.
Väntar på värdeökning över tid och servar klockan och har den i bankfack.
Där det endast avvänds vid speciella tillfällen och sparsamt.
Detta mediokra kan liknas vid allt annat.
Blocket med köp/sälj eller börsen och övrigt.
B köper en lycklocka när det framgår att den modellen och dess unika utgåva inte längre kommer produceras eller alternativt begränsas i sin upplaga.
Den kommer få en implicit värdeökning och värdeutveckling över tid som är en självklarhet.
Den ger en positiv förväntan med egenskapen att vare den unika situation och förutsättningen.
Samt med egenvärde som skapar positiv förväntan i framtiden med egenskapen att vara mervärde.
C köper en lyxklocka genom att göra skambud och maler på med dessa i all oändlighet till några nappar.
För en reducerad kostnad av 30% eller mer med egenskapen att skapa egenvärde i situation och tillvägagångsättet.
Samt mervärde i att C köpt billigt och nu kan välja bevara på lång sikt eller göra en snabb affär där båda utfallen blir att sälja dyrare en inköpstillfället.
Detta är också med positiv förväntan och mervärde.
Om någon kan visa foruminlägg med dessa komponenter, så läser jag gärna med aptit.
Det är skillnad på faktiska förhållanden och spekulationer från en kristallkula.
Min ringa förståelse och uppfattning.
Tack för ordet.