Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 11 aug 2024 23:50

unik skrev:Vidare så uppnår man mycket snabbare en nivå där man kan spekulera med marknadens egna pengar och plocka ur sitt eget kapital och låta vinstsviterna genera vinster som en självgående pengamaskin genom att automatisera processen med en robot

Det är säkert många som försöker, några lyckas. Svårast är att lämna en position där man står på minus. Du verkar ha hittat en metod som du trivs med. Det är bra, jag är rätt inkörd på den metod jag tillämpar. Teckningsoptioner är förstås bra. Det är säkert en sådan satsning som gett bäst utdelning vid ett enskilt tillfälle. För övrigt är jag säkert en traditionell sparare som med intresse har köpt och sålt aktier.
Moderator

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 13 aug 2024 00:00

Pilatus skrev:
unik skrev:Vidare så uppnår man mycket snabbare en nivå där man kan spekulera med marknadens egna pengar och plocka ur sitt eget kapital och låta vinstsviterna genera vinster som en självgående pengamaskin genom att automatisera processen med en robot

Det är säkert många som försöker, några lyckas. Svårast är att lämna en position där man står på minus. Du verkar ha hittat en metod som du trivs med. Det är bra, jag är rätt inkörd på den metod jag tillämpar. Teckningsoptioner är förstås bra. Det är säkert en sådan satsning som gett bäst utdelning vid ett enskilt tillfälle. För övrigt är jag säkert en traditionell sparare som med intresse har köpt och sålt aktier.


När jag läser ditt inlägg blir det en röd flagga
Eftersom du nämner traditionellt investerande och jag vet inte vad det ska likställas med

T.ex. är Allvädersportföljen traditionellt som använder fyra tillgångar och anspelar på fyra olika ekonomiska klimat
Och har med historiska data visat sig effektiv när börsen är turbulent eller kraschat
Samt vid bra förhållanden ge en jämn utdelning runt 5/6%
Det är beprövat och bevisat med historiska data

Vidare undrar jag om vi är överens om att skapa flera små flöden som är självständiga med marknadens egna kapital är önskvärt och optimalt och att vi inte behöver exponera eget riskkapital för att göra en avkastning

Sedan är det ju fritt om man vill investera och köpa eller sälja manuellt eller automatisera
Trading eller robot eller varför inte köra båda alternativen parallellt

MVH

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 13 aug 2024 09:49

unik skrev:Sedan är det ju fritt om man vill investera och köpa eller sälja manuellt eller automatisera Trading eller robot eller varför inte köra båda alternativen parallellt MVH

Jag har tittat efter handel med hjälp av robot på Tradera. Men det har inte riktigt frestat. Den köper/säljer vid ett tillfälle per månad och påminner om en fond. Jag har säkert missförstått. Den andra modellen med robothandel har gått ut på handel med mycket små differenser, men med ett stort antal köp och säljordrar. Vid mindre investeringsbelopp äts vinsten upp av courtage och skatt.
Du får nog förklara din geniala modell litet bättre. :D
Moderator

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 13 aug 2024 15:17

Du har en poäng
Men storlek vid köp är individuellt
Och i relation till kapital

Vidare är avgifter och skatt avskräckande

Och jag tog ett axplock ur vad som fungerar för mig
Utan det är fritt att tänka annorlunda

Simulera och ta fram fungerande modeller
Som proffesionella traders gör
Använda likadana verktyg och tillvägagångssätt

Eller så ägnar man sig åt köks producerade aktie tips på ett forum Smile :-)

Edit

Det är bra att du lyfter fram begränsningar för vad som är möjligt

Finns säkert hybrida lösningar som ett aktie program
Där du kan mata in vad som ska utföras om vissa förhållanden blir sanna

Då du gjort en modell som är simulerad och beprövad
Och vet vilka styrvärden och kriterier som ska gälla med urvalsprocessen

Eller så tar man den enkla och snabba vägen
Köper en fungerande och beprövad modell
Av en mindre känd men duktig trader som har det som levebröd

Eller så tar man den svåra vägen och lär av sina misstag och bättre vetande och växer med uppgiften

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 13 aug 2024 16:42

unik skrev:Eller så tar man den enkla och snabba vägen
Köper en fungerande och beprövad modell
Av en mindre känd men duktig trader som har det som levebröd

Jag anser att du är otydlig, litet kompenserande en viss osäkerhet. Det behöver du inte vara. Vad fungerar? Var konkret! Gör en fallbeskrivning!

Jag tittar efter en akties derivata. Om en aktie "långsiktigt" rör sig uppåt så går jag in med en post. Skall man hålla på med slagiga betavärden får man hålla sig vaken och hålla koll på köp/sälj-signaler. De stora hajarna hinner alltid först, så det har jag släppt.
Moderator

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 13 aug 2024 17:46

Förstår precis vad du menar med otydlig och ska förenkla och vara tydlig
Om jag ska hålla mig till ämnet så måste jag göra anspelningar på vad jag förespråkar
Det som fungerar för mig fungerar även för andra

Genom att göra olika vägval i livet
Som hobby eller avancera och beskrev några skeenden
Jag är inte i någon beroendeställning till någon och har inte behov av att bevisa
För om något strider till verket kommer dom finna sanningen

För jag tycker det är fel att lyssna på kollektivet för jag vet att det finns andra mer lukrativa möjligheter och önskar att fler ser på verkligheten på samma sätt

Om börsen var min marknad kan jag servera en färdig beprövad modell utan kostnad
Eller en fallbeskrivning som du nämner
Men jag sysslar med en helt annan marknad och den heter Spelbörsen som har ett liknande upplägg som börsen med olika marknader där du har tillgång och efterfrågan

prisrörelser och händelseförlopp som skapar överreaktioner vid specifika händelseförlopp och även passiva händelseförlopp resulterar i vissa prisbilder och prisrörelser

har ingen bevisbörda utan är delaktig med välmening

så mitt beslut är att jag ska sluta skriva inlägg i denna tråd eftersom diskussionen tillför inget
Där mitt syfte var att förespråka att avancera med professionella verktyg och skapa nya möjligheter och om behovet eller intresset finns livnära sig eller skaffa pengaflöden som är mer lukrativa

Och det handlar inte så mycket om börsen för att ta sig dit och uppnå ett sådan vetande
Man måste rikta sin energi och fokus åt rätt håll som jag nämnt med mitt tidigares inlägg som du tycker är otydligt och vill ha en fallbeskrivning

Vägen dit är inte via mig

Med du är trevlig och bemöt mig på ett fint sätt samt känner mig tillfreds att spendera tid på detta forum som jag finner mycket lärorikt

MVH

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 15 aug 2024 14:41

Pilatus
Om jag sagt eller gjort något stötande
Eller uttryckt mig klumpigt

Så ber jag om ursäkt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 15 aug 2024 16:45

unik skrev:Om jag sagt eller gjort något stötande
Eller uttryckt mig klumpigt

Jag undrade bara hur du tjänar på Spelbörsen?
Moderator

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 15 aug 2024 17:07

Pilatus skrev:
unik skrev:Om jag sagt eller gjort något stötande
Eller uttryckt mig klumpigt

Jag undrade bara hur du tjänar på Spelbörsen?


Återkommer strax ska bara hitta hur man ska skriva och förklara på ett kort och tydligt sätt.

MVH

Hubert
Inlägg: 948
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Hubert » 16 aug 2024 17:19

Antagligen är jag helt fel hen att ge mig in i den här tråden.
För mig är frågan Hur tjänar man pengar på börsen? samma fråga som Hur tjänar man pengar på att spela på trav? eller Hur tjänar man pengar på Lotto?

Jag har inga erfarenheter av att spela/satsa på aktier, däremot spelar jag då och då på hästar och lotto.
Det går att tjäna pengar oavsett var pengarna satsas.
Allt handlar om: hur mycket är jag beredd att satsa? I grunden är det samma fråga som Hur mycket är jag beredd att förlora?

Om jag satsar 50 kr på Kraken som står i 1,30 och kraken vinner så har jag tjänat 15 kr.
Min granne Linda som är beredd att satsa/förlora 100 000 kr har tjänat 30 000 kr.
Alla vet att hästar som är stenklara kan förlora. Fördelen med spel på hästar är att utdelning/förlust materialiseras snabbt.

Spel på hästar handlar lika mycket som aktier om att vara påläst och ha kontakter - och pengar som man är beredd att satsa/förlora.

Min syn på min personliga ekonomi är omogen har jag fått höra: om jag har gott om pengar då går dom åt, om jag har ont om pengar då räcker dom.
Antagligen är jag helt fel hen att ge mig in i den här tråden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 16 aug 2024 17:53

Hubert skrev:Spel på hästar handlar lika mycket som aktier om att vara påläst och ha kontakter - och pengar som man är beredd att satsa/förlora.

Med aktier är det så att man kan lägga in en automatisk "stop loss". För den som köper ett antal aktier i t ex Handelsbanken för 100 kr kan på så sätt försäkra sig om att inte förlora mer än 5%. Ponera att den sjunker 5 kr och aktien säljs och jag ändå vill ha aktien i portföljen så kan jag ju köpa en köpoption med lösen på 95 kr. Premien jag får betala kanske är 1 kr per aktie. Det finns alltså fler sätt att minska risken för större förluster på börsen än på travet. Är man klok så är det inte alltför svårt att tjäna en slant.
Moderator

Hubert
Inlägg: 948
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Hubert » 16 aug 2024 20:46

Din poäng handlar om att minska förluster om jag fattar rätt, men tråden handlar om gå med vinst.
Min poäng är att satsa stora pengar på säkra kort ger större förtjänst än att satsa småpengar på samma säkra kort. Eventuella förluster blir därmed också mindre i kronor räknade för den med 50 kr.
Vems förlust svider mest? Om båda är okej med tanken är 50 kr och 100 000 kr är förlust som är acceptabel?

Allt handlar om hur mycket jag är villig att satsa/förlora.
Hur ska jag tänka med min 50lapp och hur ska Linda tänka med sina 100 000 kr?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 16 aug 2024 23:50

Hubert skrev:Din poäng handlar om att minska förluster om jag fattar rätt, men tråden handlar om gå med vinst.

Om din investering går back så kan man hejda förlusten. Det jag skrev handlar om en försäkring. Jag föreställer mig att de som ställer ut tusen kontrakt (alltså optioner, 1 kontrakt = 100 aktier) vet vad de gör. Några säkra kort finns inte för den som investerar i aktier. Men oftast går det hyggligt, man får sin premie. Ingen skulle investera i aktiebolag om de inte förmår att generera vinst.
Hubert skrev:Min poäng är att satsa stora pengar på säkra kort ger större förtjänst än att satsa småpengar på samma säkra kort.

Ja, det låter väldigt fint att satsa stora pengar på säkra kort.
Moderator

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 20 nov 2024 15:02

Hubert skrev:Din poäng handlar om att minska förluster om jag fattar rätt, men tråden handlar om gå med vinst.
Min poäng är att satsa stora pengar på säkra kort ger större förtjänst än att satsa småpengar på samma säkra kort. Eventuella förluster blir därmed också mindre i kronor räknade för den med 50 kr.
Vems förlust svider mest? Om båda är okej med tanken är 50 kr och 100 000 kr är förlust som är acceptabel?

Allt handlar om hur mycket jag är villig att satsa/förlora.
Hur ska jag tänka med min 50lapp och hur ska Linda tänka med sina 100 000 kr?


För mig är frågan:
Vilka är dina ekonomiska lärdomar?

Och speglar detta med en höfttackling :twisted:

Börjar lite lättsamt.
Vill minnas att en fotbollsspelare sett till att hans mor förvalta hans förmögenhet.
Så när separationen var ett faktum fick andra parten gå tomhänt efter en stämning.

Sätter inget värde i det annat än att mönstret att säkerställa och låta något vara bestående, i nutid och framöver.
Med markörer som med egenskaperna att vara framförhållning och strategiskt tänkande inför vad som är bäst.

Två liknelser ur detta som kan liknas med två sidor av ett mynt.

Krona: det vi alla känner till …
Hur en schackspelare alltid måste ligga flera steg före sin motståndare för att kunna tackla olika utfall som kan förekomma.

Klave: ur egna livet …
Valet med min valp är att göra en tandundersökning idag för 1600 kr, samt framöver och två gånger per år.
Inget större åtgärder och det är själva målet och poängen till en låg kostnad.
Det kommer förmodligen bara sköljas och rensas utan sövning.

Optimalt i förebyggande med dels den egna skötseln av munhälsa hos min livskamrat och dels med den professionella förebyggande vården för munhälsan.
Detta för att undvika och ta lärdom av hundar som dör i förtid pga. av slarv med detta från hundägare som i sista stund åtgärdar med stora ingrepp till mycket stora kostnader.

Summering:

Så tar jag lärdomar och reflekterar ur det självklara enkla i något.
Där förfarandet i ett mönster tilltalar mig och kan applicerar inom investeringar.
Så samtalar jag med tusenårig visdomskälla om hur saker varit, är och består.

Belysande och förstärkande moment.
Hade velat göra liknelsen med Spelbörsen och trading i hur man hittar värde.

Och från vilka källor, som kan liknas med ditt resonemang.
Men håller låg profil eftersom ett inlägg togs bort av MOD vid ett tillfälle, på annan plattform.
Förstår allt och omfamnar allt i det du förespråkar och säger.
Det du efterfrågar med avsaknad på alla offentliga plattformar är vad som skapar egenvärde och mervärde.

Eller med andra ord – vad som är bestående i att skapa en positiv förväntan över tid.
En EDGE och dess innebörd.

Fallbeskrivning: EDGE
Låta det bli en trehövdad kamp med en möjlig final mellan de två bästa, är lite skojfrisk idag …

A köper en lyxklocka från en sida på internet och gör som alla andra.
Väntar på värdeökning över tid och servar klockan och har den i bankfack.
Där det endast avvänds vid speciella tillfällen och sparsamt.

Detta mediokra kan liknas vid allt annat.
Blocket med köp/sälj eller börsen och övrigt.

B köper en lycklocka när det framgår att den modellen och dess unika utgåva inte längre kommer produceras eller alternativt begränsas i sin upplaga.

Den kommer få en implicit värdeökning och värdeutveckling över tid som är en självklarhet.
Den ger en positiv förväntan med egenskapen att vare den unika situation och förutsättningen.
Samt med egenvärde som skapar positiv förväntan i framtiden med egenskapen att vara mervärde.

C köper en lyxklocka genom att göra skambud och maler på med dessa i all oändlighet till några nappar.
För en reducerad kostnad av 30% eller mer med egenskapen att skapa egenvärde i situation och tillvägagångsättet.

Samt mervärde i att C köpt billigt och nu kan välja bevara på lång sikt eller göra en snabb affär där båda utfallen blir att sälja dyrare en inköpstillfället.

Detta är också med positiv förväntan och mervärde.
Om någon kan visa foruminlägg med dessa komponenter, så läser jag gärna med aptit.

Det är skillnad på faktiska förhållanden och spekulationer från en kristallkula.

Min ringa förståelse och uppfattning.
Tack för ordet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 20 nov 2024 16:10

unik skrev:C köper en lyxklocka genom att göra skambud och maler på med dessa i all oändlighet till några nappar.
För en reducerad kostnad av 30% eller mer med egenskapen att skapa egenvärde i situation och tillvägagångsättet.

I vilket sammanhang är denna strategi möjlig? Man kan väl köpa om tillfälle ges, dvs någon erbjuder dig att köpa en klocka i guld för ett omedelbart behov av pengar. Man kanske skall vara litet försiktig här, så man inte lurar sig själv eller blir oetisk.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster