Pilatus skrev:unik skrev:En turbulent tid, hur känns det?
Det är naturligtvis inte ett bra med höga tulltaxor. Pensionsfonder minskar i värde och om ekonomin hämmas så kommer pensionerna att påverkas negativt. Troligen kommer det även att leda till ett antal konkurser. Troligen gör Trumps politik stor skada, även för honom själv och hans eftermäle.
De som tjänar mest på nedgången är de som lånar aktier, säljer och väntar tills det är dags att köpa tillbaks aktierna. Samma medicin kan tillämpas för den som ser värdet på sina aktier krympa. Sälj en del av dem. Det går ju alltid att köpa tillbaks aktierna då börsen börjar stabilisera sig igen, på en lägre nivå.
Fel
Mitt svar nedan rörigt men personligt eller hoppa längre ned till GPT Chat version av min text för tydlighet och listad logisk form.Du beskriver offerkoffta och spekulationer samt subjektiva värderingar.
Jag delar vad jag anser nutida fönster som är öppna innan 25% till 100% ökning.
Eftersom detta är ett forum inlägg tror jag knappast det blir viralt.
Allt har risk och vision med en ingivelse inför tidsbestämtd lucka för vara i rätt tid för lukrativ affär.
Min åsikt med fakta och mycket lite spekulationer.
Det är nu och närtid stänger fönstret.
Vår samtid.
Energie och fokus på rätt saker i rätt ögonblick och inte bli blind av bruset.
Återuppbyggnad av Ukraina
Lista råvaror för el trå stål betong med mera el koppar osv
Bygg portfölj 100 eller mer
Snart passerar möjligheten
Visst tesen är den som framgår med vision och fokus
Med krisplan att sker det inte närtid kommer det ske framöver
Så uthägnad av kapital och sälja ett år in i skedet eller på annat sätt uppskatta toppar
Fakta så vart stålet Ukraina för krigsmateriel
Sant och bevisat med samma tes och fönster då och som nu med detta
Om 30 till 50 år är det inte AI det fönstret är passerat
Min åsikt
Ättlingar skördar 500% med underleverantörer för icke nu börsnoterade som Space X sedan breda fonder och sist vanliga börsnoterade
Nya guldåldern i framtiden kommer bli rymndåldern
Min kristallkula
Bestämd uppfattning förbrukas resurserna på vår planet och överbefolkning
Likvärdig logik och resonemang och behöver inte examen i ekonomi eller annat
Upplägg 40% fonder
30% underleverantörer till ej börsnoterade aktörer
30% börsnoterade
Allt samman 200 000 och 100 vardera
Funderar på om jag ska lyfta ur min bankrulle för trading och göra dessa val med ett bildat Invest AB
Hur är dina tankar kring detta
Notera bedriften att föra samman hela omvärlden till förhandlingar oavsett om det blir lukrativt för ändamålet USA och dess befolkning är det ett motstycke och svar på hur man inte anger försäljning summan av huset innan budet för då är man inte i förhandling position det är vad Trump skapa
Alltså varför sälja för 8 miljoner när köpare tänkte föreslå 9
Och är det under åtta så är man i förhandling position.
Tror inte på Trump men ser vad han gör och media och alla experter är för mig ett helt främmande drev med icke opartiska resonemang
Egen reflektion - avaktar nog till återflytt och fixa inneboende med passiv inkomst 60 000 per år.
Gratis pengar genom vara obekväm mot sig själv.
Lägger på ovanämnda, misssar jag första har jag alltid andra och fler kommer.
Samt tradingen flöde vill jag inte bromsa.
Omfördela och bygga välstånd är klurigt ibland.
Men gillar fördelningen 50 - 25 - 25 med utag från trading och låta 50 ligga kvar för compounding.
Gillar upplägget 40 - 30 - 30 med börsen och aktiva val med visoner som underligande tes för egenvärde samt mervärde över tid.
Urprunget har värde i att varit så för och i vår samtid samt blir med vår framtid.
Ta stålet, det var väl samma med Vikingar och Samurajer.
Kod: Markera allt
[b]GPT Chat version av min text:[/b]
En turbulent tid, hur känns det?[/b]
Det är förstås inte optimalt med höga tulltaxor. Det påverkar pensionsfonder negativt och kan bromsa ekonomin. Men istället för att fokusera på det negativa vill jag lyfta fram möjligheterna som kan öppna sig i tider som dessa.
[b]1. Kriser skapar fönster – om man är redo[/b]
Jag ser nu ett tidsfönster där investeringar kan bli riktigt lukrativa. Det handlar om att ha energi och fokus på rätt plats vid rätt tillfälle – och inte bli distraherad av allt brus runtomkring.
Vi har t.ex. återuppbyggnaden av Ukraina framför oss. Här finns stora behov av:
El
Trä
Stål
Betong
Koppar
m.m.
Allt detta pekar på ett uppsving inom råvaror och infrastruktur. Att bygga en portfölj utifrån dessa sektorer är en möjlighet jag själv överväger starkt.
[b]2. Min strategi framåt[/b]
Jag gillar att tänka i struktur. Här är några upplägg jag överväger:
40% breda fonder
30% underleverantörer till icke-börsnoterade aktörer (tänk: SpaceX, militära underleverantörer etc.)
30% börsnoterade bolag inom råvaror/infrastruktur
Tanken är att utnyttja olika scenarier: om första benet inte träffar rätt, finns alltid andra – och fler kommer.
[b]3. Visioner & långsiktighet[/b]
Jag tror inte AI är det största fönstret om 30–50 år – det har redan börjat stängas. Istället ser jag rymden som nästa guldålder. Våra ättlingar kommer skörda frukterna av det vi investerar i idag: infrastruktur, teknik, rymdlogistik.
Liknande logik har gällt genom historien – som när vikingar och samurajer förlitade sig på stål. Samma princip, annan tidsålder.
[b]4. Egna reflektioner[/b]
Jag överväger att flytta hem, få inneboende och skapa en passiv inkomst på 60 000 kr/år. Inte bekvämt – men "gratis pengar" om man ser det långsiktigt.
Om jag startar ett investeringsbolag (AB) så kommer det byggas på just dessa tankar: struktur, vision och mod att agera i rätt tid.
[b]5. Slutord[/b]
Jag tror inte på Trump som person, men jag ser vad han gör. Förhandlingstekniken är tydlig:
“Säg aldrig priset först. Den som anger först, förlorar position.”
Det är samma sak på börsen. Därför agerar jag hellre när bruset är som högst – för då är positionen bäst.
Vad tänker ni andra? Fler som ser samma möjligheter i dagens kaos?
/ MVH
MVH