Vad är det som pekar på att det var 6 miljoner judar...

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 mar 2010 18:07

Det verkar ha varit oundvikligt det som hände då kalle, men varför inte förhindra att det sker en gång till? Jag pratar om att lära sig av sina misstag, särskilt de som inneburit ohyggliga konsekvenser.

I sandlådeexemplet gav jag 3 alternativ, vad tycker du själv verkar bäst?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 mar 2010 18:21

Okej. Vad ska vi lära oss. Hum. Låt säga att främlingsfientliga krafter får mer genomslag i samhället. Sen vevas det på. Tja när ska man slå tillbaka, vem ska göra det etc. Vad har historien lärt oss om det?

Visst vara öppen, förhandlingsbar, ge och så ska det vara givet, kompromisser skaka tass osv. Fint. På pappret.Och hur många som är det inte som haft denna inställning och se vad som hände. Judarna, Amerikas Indianer osv osv. I grund och botten handlar det nog mer om makt och skapa smarta alianser.  

Men visst kan man vara idealist. Det låter ju fint i alla fall.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Anarkoman

Inläggav Anarkoman » 21 mar 2010 18:27

Du talar om Israels agerande. Vad menar du? Vilket agerande? Vad har det med saken att göra? Snälla var tydligare Kalle, om du vill att någon ska ta dig på allvar.

Eftersom det är så viktigt för dig, så tror jag att nånstans mellan en o två miljoner judar dog i andra världskriget. Vidare tror jag inte på att dessa utrotats med hjälp av gaskammare och cyklon b. Jag tror de flesta dog i svält och sjukdomar. Svälten berodde med sannolikhet på att de allierade bombade sönder tåglinjerna så att mattransporter inte kunde ta sig fram och tyskarna prioriterade såklart att få sin mat till fronten där dom höll på o få spö av ryssen. kanske. Givetvis förtjänade inte judarna, oavsett om det var en, två, eller sex miljoner som dog, det öde som drabbade dem.

Kanske tycker du, kalle, att jag borde bevisa att det förhåller sig på det här sättet. Det är väldigt svårt säger jag då. Mycket lättare borde det vara att bevisa förintelsen, om den nu ägt rum på det sätt man sagt.

Jag tycker ordet förintelseförnekare dels har en negativ klang och dels implicerar att förintelsen har hänt. Om den har hänt vill jag se några goda bevis på att den har hänt. Det sorgliga är att etablissemanget i nästan samtliga fall av "bevisföring" hänvisar till ögonvittnen. Problemet är att nästan alla ögonvittnen ändrar sina uppgifter hela tiden, vilket gör det svårt att tro på dem. Såvitt jag förstått finns det inte ett enda trovärdigt vittne till de sk (avrättnings-)gaskamrarna.

En sak till, hur kommer det sig att man inte hittar några större massgravar? Om det verkligen skedde massmord borde det finnas enorma gravar med hundratusentals människor. Som jag förstått det har inte krematorieugnarna som fanns haft kapacitet, ens om de var igång hela tiden, att få bort ens i närheten av så många kroppar. Den enda rimliga slutsatsen, under förutsättning att detta stämmer, är att det måste finnas riktigt tjocka massgravar som ingen hittat. Var är kropparna undrar jag? http://www.nafcash.com/ har en belöning på 10 000 dollar: "For locating / proving the existence of just one grave that contains just one tenth of one percent of the alleged mass murder". Komigen kalle, ska du inte hitta din promille och tjäna 10 000 dollar på köpet? Borde väl inte vara så svårt eller?
"Alla människor vill andas men ingen kan andas och många säger: Vi skall andas sen och de flesta dör inte för de är redan döda" - Paris -68

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 mar 2010 18:42

Suck en förintelsefönekare, så kröp det fram. Skrapa bara lite på ytan så dyker det bruna fram. Befattar jag mig inte ens med. Ovärdigt.

Bara att kolla på vad den SAMLADE expertisen har att säga. Väg samman ALLA fakta som finns vid bordet. Kan du få Sveriges samlade historiker  att tro på vad du just så. Då, men inte innan dess, kan jag lyssna på dig.

Sen kan man ju alltid tro både det ena och det andra. Människan var inte på månen. Månen finns inte överhuvud taget. Olof Palme fanns inte i verkligheten (du måste bevisa för mig att han fanns, så satans fånigt låter det du säger). osv.

Nej åter till verkligheten. Zok. Så varför bråkar så många länder med USA. När USA invaderar dem och vill genomföra sin agenda, politik skapa USA vänliga regering etc i dessa länder? Ska de inte vara mer öppna och snälla och bara säga välkomma. Stjärtknulla oss som ni vill. Eller?
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 mar 2010 18:54

Kallekula skrev:
Nej åter till verkligheten. Zok. Så varför bråkar så många länder med USA. När USA invaderar dem och vill genomföra sin agenda, politik skapa USA vänliga regering etc i dessa länder? Ska de inte vara mer öppna och snälla och bara säga välkomma. Stjärtknulla oss som ni vill. Eller?

Så med andra ord, ett lite kryptisk svar på min fråga av dig, men jag tolkar det som att det är alternativ 2 du förespråkar?

Användarvisningsbild
Anarkoman

Inläggav Anarkoman » 21 mar 2010 19:27

Kul att det är du som tjatar på mig om att jag ska lägga en siffra på bordet, upprepade gånger, och när jag gör det förklarar du att du inte vill diskutera saken mer. Jag ville förvisso inte heller diskutera just den saken, men du tjatade nåt så in i helvete så jag kände mig tvungen. Ingen historiker i världen sitter på alla fakta. Om du hävdar att du gör det, snälla lägg fram den så jag kan lära mig något nytt. Ingen blir gladare än jag om det visar sig att jag har fel.. Jag är inte intresserad av att övertala sveriges samlade historiker. För övrigt tror jag inte att sveriges samlade historiker har exakt konsensus heller angående Förintelsen.

Nu skiljer sig månen och palme från förintelsehistoria på det sättet att det finns massvis med "bevis" på Förintelsen, men nästan inga håller för granskning. Hur kommer det sig?
Fan nu börjar jag snacka som om jag är insatt igen, fast jag har i själva verket ingen som helst koll.
Irriterar mig bara på att du kommer till en tråd som handlar om att det kanske inte alls var så att 6 miljoner judar dog (d.v.s. Förintelsen, med stort f, inte har gått till på det sättet som det anförts, och därmed inte är Förintelsen, med stort F)(edit->) med den attityden. Vad gör du här liksom? vad vill du? Och du bidrar inte heller med något, du är bara dryg och dum i huvudet. Vad vill du bidra med i den här tråden egentligen? Eller vill du bara jobba dig?

Alltså om man inte håller med om att:
6 miljoner judar blev mördade och
många (låt säga minst en miljon) mördades genom användningen av gaskammare,

är man Förintelseförnekare, eller historierevisionist. Att du sen implicerar att man är nazist för den sakens skull säger mer om dig än om någon annan i den här tråden. "skrapa lite på ytan så kommer det bruna fram". Moget. Hursomhelst, eftersom du inte vill vara saklig utan bara raljerande och provocerande, borde vi bestämma, tycker jag, att ingen i tråden låtsas om att du finns tills dess att du skriver nåt som går att ta på allvar.

Du verkar tycka att den som står för det kontroversiella anförandet har bevisbördan på sig. Har jag rätt? Det är inte alls särskilt orimligt isåfall. Men nu befinner du dig i en tråd där folk är lite skeptiska till den s.k. Förintelsen (d.v.s. den officiella versionen, därmed inte sagt att alla skriver under på att det inte skett en förintelse där nazityskland kan hållas ansvariga). Alltså är det i det här sammanhanget du som står för det kontroversiella anförandet när du hävdar Förintelsen, och har således bevisbördan på dig.
"Alla människor vill andas men ingen kan andas och många säger: Vi skall andas sen och de flesta dör inte för de är redan döda" - Paris -68

Användarvisningsbild
Anarkoman

Inläggav Anarkoman » 21 mar 2010 19:44

Rätta mig om jag har fel, men har inte knesset nyligen stiftat en lag som gör det förbjuden att förneka förintelsen I hela världen. Det betyder i praktiken att folk i den här tråden skulle kunna komma att begäras utskickade till Israel för att där dömas enligt israelisk lag. Eller var som helst annars i världen.. Är inte det... jävligt sjukt? Demokratiskt att lagstifta "sanningen"... för hela världen... genom en lag som inte tar någon som helst hänsyn till yttrandefrihet. Israel är nog top 5 av sjukaste länder idag. Om man ser till systematiken i de sjuka handlingarna och i vilket omfång det utförs.. vågar jag nog säga att det är det sjukaste landet jag sett och hört talas om... och då räknar jag ändå med pol pots kambodja o Ryssland under Stalin o Kina under Mao.. Och USA de senaste 60 åren förstås..

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 mar 2010 19:52

Anarkoman, får jag fråga dig om du anser det vara rätt att dessa judar m fl fick sätta livet till, oavsett hur många de var - vi kan väl enas om att det var g a n s k a många(?) Jag har ju min tro och att gud utnämnde judarna som sitt utvalda folk (vilket lett till en hel del avund) tror inte jag handlar om att de ska glida på en räkmacka genom livet, nej.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 mar 2010 19:57

Zokrates skrev:
Kallekula skrev:

Så med andra ord, ett lite kryptisk svar på min fråga av dig, men jag tolkar det som att det är alternativ 2 du förespråkar?

Du citerade mig och det citatet var en fråga ställd till dig.

Min ställning har jag deklarerat. Vill du inte deklarera din så kommer vi inte längre.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 mar 2010 19:59

Anarkoman skrev:
är man Förintelseförnekare, eller historierevisionist.

Du kan tjata dig blå det som gäller är detta:

Bara att kolla på vad den SAMLADE expertisen har att säga. Väg samman ALLA fakta som finns vid bordet. Kan du få Sveriges samlade historiker  att tro på vad du just sa. Då, men inte innan dess, kan jag lyssna på dig.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Anarkoman

Inläggav Anarkoman » 21 mar 2010 22:13

Älvan, läs mina inlägg:
Givetvis förtjänade inte judarna, oavsett om det var en, två, eller sex miljoner som dog, det öde som drabbade dem.

Tycker det är extremt tråkigt att frågan ens kommer upp. Jag tror inte att jag skulle klassas som rasist enligt era definitioner, mina största inspirationskällor är judar, har judiska vänner, jag har själv antagligen judiskt blod längre bak eftersom jag har delvis spansk påbrå. Extremt tråkigt att det inte går att diskutera ett historiskt eventuellt (icke)skeende utan att man ska stämplas. Tråkigt också att man måste gömma sig bakom judiskhet för att få diskutera frågan utan att någon klassar en som nazist. Däremot tror jag att alla människor är rasister till viss utsträckning, och att erkänna det för sig själv är första steget mot att bekämpa den. Vi måste alla börja med oss själva innan vi pekar finger åt andra.

Egentligen säger jag väl inte att det var fel heller. Alltså rätt och fel existerar inte för mig i kraft av sig själva, utan endast som rätt för ett visst ändamål eller fel för ett visst ändamål eller också korrekt eller inkorrekt; ex 1+2=2 korrekt, = 3 inkorrekt, eller fel.

Användarvisningsbild
Anarkoman

Inläggav Anarkoman » 21 mar 2010 22:24

Jag har ju min tro och att gud utnämnde judarna som sitt utvalda folk (vilket lett till en hel del avund) tror inte jag handlar om att de ska glida på en räkmacka genom livet, nej

Nej och Förintelseteori har gett prov på något av det mest osmakliga judiska religionen kunnat åstadkomma, holocaustteologi, där judarna, iallafall enligt min religionsbok i gymnasiet, ser sig själva som brännoffer till JHVE, genom Förintelsen. På så sätt är det ganska tydligt varför de som implementerat holocaustteologi i sin tro vill klänga sig kvar i Förintelsen som historiskt "faktum".

Användarvisningsbild
Anarkoman

Inläggav Anarkoman » 21 mar 2010 22:36

Tror ingen mer behöver påpeka hur otroligt omogen kalle är. Han gör det jobbet så bra själv, och har dessutom sina riktiga funderingar som exempel. Han har utöver att ha gjort bort sig genom hela tråden, lyckats bevisa att han är en komplett idiot helt oförmögen till kritiskt tänkande. Han behöver att "hela sveriges samlade historiker" gör ett gemensamt uttalande för att han ska våga tycka någonting. Och då tycker han som de. Jag har svårt att hitta motsvarigheter i blind auktoritetstro. Lustigt att han väljer Sverige som exempel också, där ifrågasättandet av Förintelsen är som mest tabubelagd. Det här är det sista landet i världen där historiker kommer samlas för att göra ett gemensamt uttalande om att Förintelsen är en bluff.. Tydligen har svenska historiker högre kredibilitet än internationella sådana.

Tur att kalle har kula. Så att dom iallafall har ett kombinerat IQ av två.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 mar 2010 22:39

Varför skriver du "faktum", Förintelsen var ju ett faktum, eller hur?

Användarvisningsbild
Anarkoman

Inläggav Anarkoman » 21 mar 2010 22:55

Nej jag anser inte att det är ett nödvändigt faktum. Om du med faktum i detta sammanhang menar faktisk händelse så ser jag inte Förintelsen som ett nödvändigt faktum. Om du hade läst tråden hade du kanske haft en aning om varför det möjligen kan vara så, då hade du sluppit fråga. Men det kanske är för mycket begärt...

Förlåt nu börjar jag låta som kalle(med endast en)kula men han har lyckats med det omöjliga: att få mig irriterad. Därför jag låter lite grinig.

med vänliga hälsningar

aman

Återgå till "Politik och samhälle"