Omyndigförklarandet av sexarbetare

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 nov 2009 17:46

För 10 år sedan så var det 400.000 män i Sverige från 18 års åldern och uppåt, som uppgav att de hade köpt sex, hur ser den siffran ut idag?

Någon som vet?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 30 nov 2009 18:01

Hej!

Har bara denna artikel Zókrates, den antyder att sexköpslagen har minskat prostitutionen här hemma, men sedan finns ju våra soliga semestermål ute i världen kvar! Dit kan ju en del av jakten på damerna ha förflyttat sig!

”Lag mot sexköp hindrar trafficking

Adina Craciunescu är politisk sekreterare för Kristdemokratiska Kvinnoförbundet. Hon har i flera år arbetat med frågor som rör människohandel och skrivit en magisteruppsats i ämnet.
Hon hoppas att den svenska lagen ska bli verklighet i flera länder i Europa då den fungerar avskräckande på dem som sysslar med människohandel, även kallat trafficking.
- I Sverige ser vi all prostitution som ofrivillig, säger hon. Lagen är normativ i första hand, straffen är låga men den visar att det aldrig är okej att köpa en annan människas kropp.

Efterfrågan och tillgång
Med lagen ville man förändra människors inställning till prostitution.
- Det finns ett viktigt samband mellan efterfrågan och tillgång. Utan köparens pengar så funnes ingen marknad, säger Adina Craciunescu.
Människohandeln omsätter 33 miljarder om året och är efter vapen och narkotika den tredje mest lukrativa branschen inom den organiserade brottsligheten, berättar Adina Craciunescu.
- En människa kan man sälja om och om igen, vilket gör handeln med människor för sexuella ändamål mycket lönsam.

Hur har lagen mot sexköp påverkat människohandeln?
Adina Craciunescu säger att trots de låga straffen, från böter till sex månaders fängelse, så har lagen haft effekt. Den har försvårat handeln med sex.
- I Sverige kan man inte bara släppa av en kvinna vid en vägkant som i andra länder.
- Det är svårare med logistiken helt enkelt. Man behöver en lägenhet, och det är inte det lättaste att hitta. Man behöver bil och dator och man behöver marknadsföra kvinnorna på internet. För allt detta behöver man också ett kontaktnät.
- Att det är svårare att träffa kvinnorna har gjort att impulsköpen på väg hem från jobbet till exempel, har upphört till stor del.

Nu måste köparen planera och vet dessutom om att det är ett brott.
De som kritiserar lagen har sagt att prostitutionen nu gått under jorden, och är svårare att kontrollera.
- Det stämmer inte, säger Adina Craciunescu. Prostitution har alltid skett i skymundan, för det första. Och internet som kontaktväg har ju utvecklats över hela världen. Så är det ju även där prostitutionen är legal.

Förändrat polisarbete
Internet och att prostitutionen inte längre syns på gatan har förändrat polisens arbete. Nu behöver polisen inte längre åka runt i bil och spana, de sitter vid datorn och söker på internet.
Adina Craciunescu säger att det faktum att man i Sverige kriminaliserar köparen men inte den som säljer en sexuell tjänst fungerar bra.
Hon menar att det är rätt att inte kriminalisera den som prostituerar sig.
- De ska inte stigmatiseras och eftersom de inte begår något brott, samarbetar de med polisen, till exempel om de ser unga utländska kvinnor som verkar rädda och fara illa.
- Polisen har hört hur människohandlare avråder varandra från att komma till Sverige. Det är en svår och komplicerad marknad helt enkelt.
Sedan 2002, då lagen mot människohandel infördes, har 21 personer lagförts.”

Av Maria Wilhelmson, Kristdemokraten, 28 november, 2007
http://www.kristdemokraten.com/article_ ... e_id=26205

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 nov 2009 20:02

Kallekula skrev:
Skogsälvan skrev:
Är du emot prostitution av moraliska skäl? Att du tycker att det skapar ett mer orättvist samhälle? att det är en symbol för..? Att kvinnor inte kan fatta egna beslut om sin kropp och vad de vill göra med densamma? Du säger att det beror på att du är för humanism. Utveckla gärna.

Människosynen, Kalle, människosynen. Vi borde komma till en punkt där vi slutar betrakta våra medmänniskor som handelsvaror. Borde väl börja bli dags nu om vi ska betrakta vårt samhälle som civiliserat.

Låter sympatiskt, förvisso.

Min utgångspunkt är att människor har ett val att göra vad de vill. Är det så att de prostituerade inte är förmögna att göra egna beslut så bör man väl driva frågan att få dem omyndighetsförklarade, eller?

Om det är det ”omänskliga” med det kapitalistiska samhället du är ute efter så kan man väl säga att handelsvaror betraktas alla på arbetsmarknaden.

Är det inte så att med prostitution så har vi förtingligat, överfört det mest intima till det kapitalistiska systemet och att det är just symboliken, som Fromm påpekar, som skär sig med våra föreställningar.

Visst kan man säga att alla på handelsmarknaden betraktas som handelsvaror. Det behöver ju inte betyda att jag gillar det. Ni drar saker och ting till sådana extremer. Nåväl, slaveriet avskaffades. Vill du att det ska återinföras? Det var en stund sedan majoriteten insåg att det var ett inhumant system. Lite betänketid på den frågan kanske, Kalle  :wink: ?

Användarvisningsbild
teoretikern

Inläggav teoretikern » 30 nov 2009 20:13

...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 nov 2009 20:16

Justin Case skrev:
Skogsälvan skrev:
Anser du att vi handlar bättre, som ger dessa kvinnor ännu färre alternativ?

Vad pysslar du med, Justin? Försöker bygga en snögubbe av grus? Du kom med två alternativ a´la pest eller kolera och ville att jag skulle tala om vilket som var att föredra. Ok, vi tar det kort och koncist. Jag borde vara död nu efter att ha svävat mellan liv och död för en tid sedan efter ett allvarligt självmordsförsök. Jag tänker inte prata om det mer, bara meddela att jag under inga som helst omständigheter kommer att göra om det. Så om det handlade om mig i din obskyra fråga så hade jag prostituerat mig istället för att svälta ihjäl. Nöjd?

Jag får en känsla av att du försöker använda ditt självmordsförsök som ett argument i diskussionen om sexarbetare. Det är meningen att jag ska tycka synd om dig för att du försökt ta livet av dig, och så ska jag därav dra slutsatsen att du har rätt i din argumentation för sexköpsförbudet. Den som det är synd om har naturligtvis rätt. Du tilläger att du "inte tänker prata om det mer". Vad är det nu det heter på latin, detta effektiva retoriska grepp - att först leverera något som på något sätt är tänkt att fungera som ett argument i diskussionen, och sedan ta tillbaka det för att slippa stå för det, i hopp om att sedan ändå, liksom gratis, rida på att det sagda påverkar det undermedvetna hos läsaren. Att äta kakan och ändå ha den kvar, liksom.

Okej, så du medger att det är bättre att sälja sex än att dö. Du hade själv valt så, om du endast hade haft de två alternativen. Vad ger oss då rätt att sätta oss över verklighetens sexsäljares huvuden och utgå från att det för dem däremot inte är bättre att sälja sex än att dö? Inget. Vi bör alltså utgå från att det, även för dem, är bättre att sälja sex än att dö. Därav följer logiskt att om vi lagstiftar på ett sätt som får som konsekvens att de inte kan sälja sex, med konsekvensen att de dör, lagstiftar vi på ett sätt som drabbar dem negativt. Håller du med om det?

Nej, jag menade inte att du skulle tycka synd om mig. Jag menade att jag fick mig en insikt i att jag måste försöka få klarhet i några saker innan jag kilar vidare och vilka de sakerna är betraktar jag som privata. Jag hoppas du inte kommer dragande med något "har man sagt a så får man säga b", lika lite som om jag skakar hand med någon och presenterar mig så ser jag inte det som nödvändigt att plocka av mig mina kläder och snurra runt lite och säga "och så här ser jag ut".

Som du antagligen förstår så skulle jag, ur mitt perspektiv alltså, välja det mer långvariga lidandet som prostitution medför istället för det kortare lidandet döden medför av skäl som jag alltså inte vill gå in på närmare, vilka för övrigt inte riktigt har med den här diskussionen att göra. Men det betyder inte att jag är för prostitution eller lidande.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 nov 2009 20:19

J R Auk skrev:Jasså du fann också pölen som pekade mot Biggens pinsamheter Kalle :)

Jovisst, den var ju ganska så uppenbar.  :)
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 nov 2009 20:24

biggj skrev:
Hur har lagen mot sexköp påverkat människohandeln?

Ingen vet detta eftersom ingen seriös forskning har gjorts. Om något sägs om minskning/ökning/samma med tvärsäkerhet eller hävdar det så är det enbart retokrik utan innehåll.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 30 nov 2009 20:27

Hejsan!

Börjar inte den här personfixeringen hos en del av forumtrollen bli lite väl uppenbart regelvidrig. Bara för at de förlorar debatterna ständigt så kan man välan inte tillåtas pyssla med vad som helst! Tror att det i reglementet står att man inte har rätt att börja lägga in, även om det kanske inte stämmer, påstådda personers foton med mera! Naturligtvis finns ingen Loke eller Forumansvarig när detta försigår mot reglerna - men så är det när de egna politiska polarna härjar! Man kan ju undra vad nästa steg bliver? :D

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 nov 2009 20:32

Skogsälvan skrev:
Kallekula skrev:
Skogsälvan skrev:
Är du emot prostitution av moraliska skäl? Att du tycker att det skapar ett mer orättvist samhälle? att det är en symbol för..? Att kvinnor inte kan fatta egna beslut om sin kropp och vad de vill göra med densamma? Du säger att det beror på att du är för humanism. Utveckla gärna.

Människosynen, Kalle, människosynen. Vi borde komma till en punkt där vi slutar betrakta våra medmänniskor som handelsvaror. Borde väl börja bli dags nu om vi ska betrakta vårt samhälle som civiliserat.

Låter sympatiskt, förvisso.

Min utgångspunkt är att människor har ett val att göra vad de vill. Är det så att de prostituerade inte är förmögna att göra egna beslut så bör man väl driva frågan att få dem omyndighetsförklarade, eller?

Om det är det ”omänskliga” med det kapitalistiska samhället du är ute efter så kan man väl säga att handelsvaror betraktas alla på arbetsmarknaden.

Är det inte så att med prostitution så har vi förtingligat, överfört det mest intima till det kapitalistiska systemet och att det är just symboliken, som Fromm påpekar, som skär sig med våra föreställningar.

Visst kan man säga att alla på handelsmarknaden betraktas som handelsvaror. Det behöver ju inte betyda att jag gillar det. Ni drar saker och ting till sådana extremer. Nåväl, slaveriet avskaffades. Vill du att det ska återinföras? Det var en stund sedan majoriteten insåg att det var ett inhumant system. Lite betänketid på den frågan kanske, Kalle  :wink: ?

Slaveri que men då handlar det om tvång. Eller menar du att den som är prostituerad i Sverige inte gör/kan göra ett val, är tvingad?
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 nov 2009 20:32

Äh, biggen, du gillar ju att småbråka lite också - det får du väl medge?

Användarvisningsbild
teoretikern

Inläggav teoretikern » 30 nov 2009 20:33

biggj skrev:Hejsan!

Börjar inte den här personfixeringen hos en del av forumtrollen bli lite väl uppenbart regelvidrig. Bara för at de förlorar debatterna ständigt så kan man välan inte tillåtas pyssla med vad som helst! Tror att det i reglementet står att man inte har rätt att börja lägga in, även om det kanske inte stämmer, påstådda personers foton med mera! Naturligtvis finns ingen Loke eller Forumansvarig när detta försigår mot reglerna - men så är det när de egna politiska polarna härjar! Man kan ju undra vad nästa steg bliver? :D

MVH
bigj

Ska vi diskutera den där ammunitionen du vill använda, när du ska införa ditt "humanistiska" lyckorike, och hota kapitalister, torskar och annat pack? Är den hel- eller halvmantlad? Om vi ska gå utefter dina ord verkar den vara ofarlig, stämmer det?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 nov 2009 20:34

biggj skrev:
Tror att det i reglementet.....

Ja så fick man ytterligare ett gott skratt idag. Sten i glashus kan inte exemplifieras bättre.

Den som ger sig in i...nej vänta den som börjar leken får leken tåla. :lol:
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 nov 2009 20:42

I min begreppsvärld finns det en tydlig koppling till tvång mellan slaveri och prostitution, ja Kalle. Men egentligen vill jag inte förstöra dina fantasier om lyckliga horor, kalla tjejer drinkluder och så där, vill ju helst att alla ska vara så glada som det går. Egentligen ville jag bara få klarhet i vad auk menade för några sidor sedan.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 dec 2009 00:35

Men alltså biggen är personen på kortet du så får ju för fan moderatorerna ta bort det och ge teoretikern en rejäl avhyvling. Någon måtta får det ju finnas.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 dec 2009 02:55

biggj skrev:Hejsan!

MVH
bigj

Men det är väl bara att börja fokusera på sakfrågorna.

Fortfarande skammen över att du utnyttjat som får dig att förblindat söka påskina din oskuld?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Politik och samhälle"