Nyheter från Latinamerika.......

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Nyheter från Latinamerika.......

Inläggav Jbig » 20 jun 2008 11:10

Hejsan!

Demokraten och de fattiges vän, Hugo Chavez har börjat ledsna på EU:s sätt att behandla dem som tagit sig in innanför imperiets gränser. Och han kan sätta makt bakom orden, se här bara:

Chavez hotar EU med oljebojkott      
                                       
Venezuelas president Hugo Chavez hotar sluta sälja olja till EU-länder som tillämpar de nya reglerna för hur invandrare utan tillstånd ska behandlas. Reglerna, som antogs av EU-parlamentet i onsdags, har fått hård kritik.      
Den mest omstridda delen i direktivet är att personer som fått besked om att de ska avvisas ska kunna hållas inlåsta i upp till ett och ett halvt år, i väntan på att beslutet verkställs.  
Reglerna ska träda i kraft 2010.      
-Vi kan inte stå med armarna i kors, sade Chavez, som också vill se över investeringar som görs av EU-länder.
Källa: SVT Text, fredag 20 juni, 2008

Helt rätt, det gäller att på alla sätt klämma åt européerna, och blir oljan ännu dyrare kan vi kanske se fram emot att de miljöförstörande lastbilsägarna och deras verksamhet börjar avtaga - något som enbart har fördelar och inga nackdelar alls! Nedsmutsningen måste taga slut, helt enkelt! Bra, Chavez, vi humanister och demokrater står på din sida i denna dubbla konfrontaqtion med EU och den miljönedsmutsning som kalllas lastbilsägare! :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Inläggav Jbig » 13 aug 2008 18:18

Hejsan!

Demokratin besegrade fascismen i Bolivia, Evo Morales, demokraten, fick cirka 63 procent av rösterna i folkomröstningen i Bolivia. Frågan gällde om man skulle gå vidare i demokratiseringen av Bolivia, behålla sina naturtillgångar i folkets ägo och gå vidare på den goda demokratiska vägen!

Fascisterna, dvs nyliberalerna och de maffiakulturella grupperingarna i östra Bolivia förlorade omröstningen, liksom USA-kramarna!

Här på vår lilla sajt retade detta nog den totalitära sidan, och vi kan nog förmoda att Kallekula, Teoretikern, Rising, Chloe och Kreneken blir lite nedstämda när demokratin på det här sättet segrar över den totalitära viljan att tillvarje pris bejaka girigheten!  :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Fromm
Inlägg: 1066
Blev medlem: 21 aug 2005 08:40

Hugo & Lugo

Inläggav Fromm » 20 aug 2008 21:57

“The Bishop of the Poor”: Paraguay’s New President Fernando Lugo Ends 62 Years of Conservative Rule  :D

I mean, when people talk about Latin America being feudal, Paraguay is feudalism on steroids. It’s controlled by maybe a few hundred families.
Three percent, two percent of the population owns or controls 90 percent of the cultivatable land and cultivated land in Paraguay.

Venezuelan President Hugo Chavez, who has promised to provide Paraguay with a steady supply of fuel. Appearing on stage together,
Chavez gave Lugo a replica of South American independence hero Simon Bolivar’s sword.
Brandishing the sword in his hand, Lugo pledged to fight for justice and end corruption.

http://www.democracynow.org/2008/8/19/i ... t_fernando
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Inläggav Jbig » 20 aug 2008 23:25

Hejsan!

När man avviker från det totalitära, sm i det nya Latinamerika, tenderar folk alltid att rösta på mer av demokrati, mer av rättvisa och mer av solidaritet!  :wink:

Förhoppningsvis sker detta även i Östeuropa, där är dock de gamla fascistiska föreställningarna ännu starka! Men tids nog inser folk även där vad som är bäst för dem!  :lol:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Fromm
Inlägg: 1066
Blev medlem: 21 aug 2005 08:40

Inläggav Fromm » 12 sep 2009 10:47

Text-Tv skrev: Venezuela köper ryska robotar Venezuela ska få köpa ryska medel- distansrobotar med en räckvidd på 300 kilometer, sade president Hugo Chavez i går. Robotarna är ett av flera vapenavtal som slöts under Chavéz besök i Moskva tidigare i veckan. Den venezuelanske presidenten gav där beskedet att Venezuela erkänner de georgiska utbrytarområdena Sydossetien och Abchazien. Några timmar senare lovade Rysslands president Medvedev att Venezuela ska få köpa ryska vapen. Venezuela har de senaste åren köpt stridsplan, helikoptrar och gevär för fyra miljarder dollar av Ryssland.


Rysslands skräcken gödslas i Sverige och orsaken döljs/glömms bort.  8)

US Expands Role as World’s Largest Weapons Supplier 2009/9/8/headlines

A new study has revealed the United States is quickly expanding its role as the world’s largest weapons supplier. In 2008, the US signed weapons agreements worth nearly $38 billion. That’s ten times as much as Italy, the world’s second largest arms dealer. The US is now responsible for 68 percent of all business in the global arms bazaar.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Liam
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 jan 2009 18:45

Inläggav Liam » 16 sep 2009 21:37

Hur ska man transportera runt allt utan lastbilar? Låter elakt att mobba just dem sådär. Men de är bara korrupta svin som dessutom förstör miljön med sin onödiga verksamhet?

Användarvisningsbild
Fromm
Inlägg: 1066
Blev medlem: 21 aug 2005 08:40

Inläggav Fromm » 17 sep 2009 11:09

Liam skrev:Hur ska man transportera runt allt utan lastbilar? Låter elakt att mobba just dem sådär. Men de är bara korrupta svin som dessutom förstör miljön med sin onödiga verksamhet?


Vilka lastbilar syftar du på Liam?
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Fromm
Inlägg: 1066
Blev medlem: 21 aug 2005 08:40

Inläggav Fromm » 17 sep 2009 11:21

Kampen om jordens olja tilltar.

Text-Tv skrev:Venezuela-Kina De båda länderna har ingått ett oljeavtal värt motsvarande drygt 112 miljarder kronor. Venezuelas president Hugo Chavez säger att Kina nu får rätt att borra efter olja i Orinocoregionen de närmaste tre åren.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Fromm
Inlägg: 1066
Blev medlem: 21 aug 2005 08:40

Inläggav Fromm » 29 sep 2009 20:28

Jag förstår numera varför democracynow fick alt nobelpriset 2008. Oberoende nyheter som är en guldgruva av information som bara blir bättre.  :)

Honduras
http://www.democracynow.org/2009/9/29/i ... oup_regime

Iran
http://www.democracynow.org/2009/9/29/f ... ott_ritter

Indien
http://www.democracynow.org/2009/9/28/a ... flicts_and
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd
Inlägg: 1308
Blev medlem: 24 mar 2009 14:34
Ort: Landet

Inläggav biggj » 29 sep 2009 20:52

Hejsan!

Ja, vad gäller Indien och de många upproren hör man sällan något om, ändå har de av och till varit igång sedan 1960-talet, och något slut ses ej! Att kalla Indien en demokrati är ju i princip det samma som att kalla Adolf H och hans nazzar för "demokrater" också!  :)

Folk har små kunskaper om denna sk demokrati - den är egentligen en fascistisk region med en massa sociala och politiska konflikter som inte löses på ett demokratiskt sätt. Därtill mördar den indiska polisen mellan 50 000 och 150 000 fattiga varje år i diverse  "operationer" betalda av olika eliter!

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Fromm
Inlägg: 1066
Blev medlem: 21 aug 2005 08:40

Inläggav Fromm » 04 okt 2009 00:13

Text-Tv skrev:Skadade av Bolidenavfall ska evakueras Myndigheterna i Chile ska evakuera drygt 7.300 människor i tre bostads- områden i staden Arica sedan boende i närheten drabbats av sjukdomar och förgiftningar. Gruvbolaget Boliden exporterade tonvis med bly- och arsenikhaltigt avfall till Arica på 1980-talet. Avfallet kom från Rönnskärsverken och mottagaren var företaget Promel som nu gått i konkurs. Promel skulle upparbeta avfallet till mindre miljöskadligt men dumpade det i stället i en stor hög. Boliden hävdar att det inte kan ta något ansvar.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster