Jag har lyckats utrota lupinerna både på min tomt och vid sommarstugan.
Metoden heter "nolltolerans"
Så fort man ser en lupinplanta som försöker växa upp så tar man bort den, Man behöver inte alls hålla på och gräva.
Men man får vara vaksam och envis. Den får absolut inte gå i blom. Så småningom tröttnar den när den aldrig tillåts växa upp.
Tyvärr brukar det finnas gamla frön i jorden och kanske någon rot. Därför måste man vara vaksam i flera år. Det brukar vara rätt så enkelt att känna igen lupinplantans bladstjärna trots att den liknar skogsnävans. Någon liten kontrollrunda ibland, särskilt på försommaren. Das ist alles.
Lupiner
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Lupiner
Precis så.
Lupiner är vackra men galna!
Lupiner är vackra men galna!
xion skrev:Jag har lyckats utrota lupinerna både på min tomt och vid sommarstugan.
Metoden heter "nolltolerans"
Så fort man ser en lupinplanta som försöker växa upp så tar man bort den, Man behöver inte alls hålla på och gräva.
Men man får vara vaksam och envis. Den får absolut inte gå i blom. Så småningom tröttnar den när den aldrig tillåts växa upp.
Tyvärr brukar det finnas gamla frön i jorden och kanske någon rot. Därför måste man vara vaksam i flera år. Det brukar vara rätt så enkelt att känna igen lupinplantans bladstjärna trots att den liknar skogsnävans. Någon liten kontrollrunda ibland, särskilt på försommaren. Das ist alles.
Re: Lupiner
Algotezza skrev:Finns det fler invasiva arter du slåss emot?
Jag har börjat motarbeta kirskålen i år.
Kirskålen växer lika mycket under jord som ovan. Den har spridit sig in från vägdiket och sprider sig sakta men säkert. Det vore ju bra om man kunde äta upp den men den smakar inte gott och kaninerna vägrade äta den. Djur brukar veta vad som är ätligt.
Jord som bearbetas går ju hyfsat att försvara men nu har den har invaderat vinbärsbuskarna och där vill jag inte ha den. Jag ska försöka trimma bort den med hjälp av min envishet. Vi får se hur det går.
Re: Lupiner
xion skrev:Algotezza skrev:Finns det fler invasiva arter du slåss emot?
Jag har börjat motarbeta kirskålen i år.
Kirskålen växer lika mycket under jord som ovan. Den har spridit sig in från vägdiket och sprider sig sakta men säkert. Det vore ju bra om man kunde äta upp den men den smakar inte gott och kaninerna vägrade äta den. Djur brukar veta vad som är ätligt.
Jord som bearbetas går ju hyfsat att försvara men nu har den har invaderat vinbärsbuskarna och där vill jag inte ha den. Jag ska försöka trimma bort den med hjälp av min envishet. Vi får se hur det går.
En del invasiva arter kanske är ätliga. Då kan man ha viss nytta av dem.
Algotezza aka Algotezza
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster