ett försök till kritik av deltakonceptet [trådskapare moderator]
Moderator: Moderatorgruppen
Re: ett försök till kritik av deltakonceptet [trådskapare moderator]
Ulf Danielsson ställde en bra fråga om den bild vi gör oss av universum då vi tänker att universum är oändligt stort och växer, vad ser vi då? Hur avgör vi att rymden är oändlig och växer? Han hade ett mycket enkelt svar på denna fråga. Galaxerna rör sig bort från varann oavsett var vi tittar, eller hur långt bort vi tittar. Jag frågade mig om Illusionen hade gjort en sådan tänkt observation i Delta-konceptets rymd, vad skulle han förvänta sig att se?
Moderator
Pilatus skrev:Ulf Danielsson ställde en bra fråga om den bild vi gör oss av universum då vi tänker att universum är oändligt stort och växer, vad ser vi då? Hur avgör vi att rymden är oändlig och växer? Han hade ett mycket enkelt svar på denna fråga. Galaxerna rör sig bort från varann oavsett var vi tittar, eller hur långt bort vi tittar. Jag frågade mig om Illusionen hade gjort en sådan tänkt observation i Delta-konceptets rymd, vad skulle han förvänta sig att se?
Som jag skrev nån gång; Universum beter sig som vore den en jäsdeg.
(Snart åker den kanske in i ugnen.
- Illusionen
Pilatus skrev:Ulf Danielsson ställde en bra fråga om den bild vi gör oss av universum då vi tänker att universum är oändligt stort och växer, vad ser vi då? Hur avgör vi att rymden är oändlig och växer? Han hade ett mycket enkelt svar på denna fråga. Galaxerna rör sig bort från varann oavsett var vi tittar, eller hur långt bort vi tittar. Jag frågade mig om Illusionen hade gjort en sådan tänkt observation i Delta-konceptets rymd, vad skulle han förvänta sig att se?
Konceptet i sin helhet beskriver och förklarar detta, och ger uttömmande svar på frågan.
När du valt att genomgående vara kritisk till konceptet utgår jag från att du dessförinnan läst och
begrundat konceptets budskap. Frågan förvånar mig alltså, hur mycket förstår du ?
Huruvida Ulf Danielsson bemästrar problematiken ifråga känner jag ej till, du får gärna förklara för mig.
Citat,
”Strävan efter BALANS på fältnivå sker via komplex växelverkan-kommunikation atomer emellan.
Respektive atom sätter sin egen/individuella referens/förankring via MaskeringsPrincipen, MP.
Det är MP som därigenom är bestämmande för hur i växelverkan ingående vektorer är förankrade,
alltså varifrån de utgår. Det är MP som ligger till grund för i växelverkan ingående PERSPEKTIV.”
”Växelverkan bygger på att kommunicerande atomer individuellt förankrar sig via
Maskerings-Principen, MP.
Respektive växelverkande atom ”skapar” därmed sin INDIVIDUELLA REFERENS relativt G.
Verklighetens referensberoende via MaskeringsPrincipen, MP, ger därigenom verkligheten dess
CENTRERADE perspektiv på/relativt verkligheten och universum.”
Referensberoendet beskrivs i Kapitel 9, REFERENS-PRINCIPER, MP & DRP
Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”
Illusionen skrev:Pilatus skrev:Ulf Danielsson ställde en bra fråga om den bild vi gör oss av universum då vi tänker att universum är oändligt stort och växer, vad ser vi då? Hur avgör vi att rymden är oändlig och växer? Han hade ett mycket enkelt svar på denna fråga. Galaxerna rör sig bort från varann oavsett var vi tittar, eller hur långt bort vi tittar. Jag frågade mig om Illusionen hade gjort en sådan tänkt observation i Delta-konceptets rymd, vad skulle han förvänta sig att se?
Konceptet i sin helhet beskriver och förklarar detta, och ger uttömmande svar på frågan.
Så bra, men min misstanke växer att du inte har gjort någon tänkt observation i delta-konceptets rymd och sagt något om vad du förväntade dig att se. Det gör säkert ingen skillnad, ingen annan har heller kunnat besvara frågor om rymden är oändlig och växer i Illusionens värld. Orsakerna bakom Delta-konceptets rymd finns beskrivna, men vad är dess verkan? Blev det någon skillnad? Ingen tycks veta?
Moderator
- Illusionen
Pilatus skrev:Illusionen skrev:Pilatus skrev:Ulf Danielsson ställde en bra fråga om den bild vi gör oss av universum då vi tänker att universum är oändligt stort och växer, vad ser vi då? Hur avgör vi att rymden är oändlig och växer? Han hade ett mycket enkelt svar på denna fråga. Galaxerna rör sig bort från varann oavsett var vi tittar, eller hur långt bort vi tittar. Jag frågade mig om Illusionen hade gjort en sådan tänkt observation i Delta-konceptets rymd, vad skulle han förvänta sig att se?
Så bra, men min misstanke växer att du inte har gjort någon tänkt observation i delta-konceptets rymd och sagt något om vad du förväntade dig att se. Det gör säkert ingen skillnad, ingen annan har heller kunnat besvara frågor om rymden är oändlig och växer i Illusionens värld. Orsakerna bakom Delta-konceptets rymd finns beskrivna, men vad är dess verkan? Blev det någon skillnad? Ingen tycks veta?
Om konceptet visar sig vara rätt tänkt får det konsekvenser för tolkningen av både relativitetsteorin och kvantmekaniken.
Jag lyssnade på ett föredrag där Max Tegmark och Ulf Danielsson medverkade, och kunde konstatera att ingen av dem
nämnde de samband konceptet beskriver. Det förefaller då osannolikt att de förstår det budskap konceptet förmedlar.
Du känner till vilka negativa kommentarer konceptet erhållit, och där du själv bidragit, så du borde inse att jag ö h t
inte får ut något positivt av att skriva/medverka här på Filosofiforum, och därför önskar avsluta min medverkan.
/ Illusionen
https://www.youtube.com/watch?v=2WEAC0A ... rt_radio=1
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”
Illusionen skrev:Pilatus skrev:Illusionen skrev:Konceptet i sin helhet beskriver och förklarar detta, och ger uttömmande svar på frågan.
Om konceptet visar sig vara rätt tänkt får det konsekvenser för tolkningen av både relativitetsteorin och kvantmekaniken.
Jag lyssnade på ett föredrag där Max Tegmark och Ulf Danielsson medverkade, och kunde konstatera att ingen av dem
nämnde de samband konceptet beskriver. Det förefaller då osannolikt att de förstår det budskap konceptet förmedlar.
Du känner till vilka negativa kommentarer konceptet erhållit, och där du själv bidragit, så du borde inse att jag ö h t
inte får ut något positivt av att skriva/medverka här på Filosofiforum, och därför önskar avsluta min medverkan.
Vi har diskuterat den frågan om bemötande på forumet. Det är säkert flera år sedan nu.
Huruvida man önskar delta på forumet är helt frivilligt. Själv finner jag det givande och lärorikt. Allt från konflikthantering till frågor om Kant och ditt koncept har debatterats mycket flitigt. Att det någon gång har hettat till litet har jag sedan länge frigjort mig ifrån, det hoppas jag även du har kunnat lämna bakom dig.
Moderator