Matematiken ensam ger fel sannolikhetssiffror

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Dura M

Inläggav Dura M » 20 dec 2009 10:58

Justin Case skrev:Om man spelar tärning om mycket pengar, tycks det mig att det vore rationellt att ta med en sjuttondels avvikelse i beräkningen.

Men snälla någon, du menar på allvar att det vore rationellt att värdera drömpengar lika mycket som verkliga pengar? :shock: Personligen skiter jag fullständigt i hur mycket pengar jag vinner eller förlorar i mina drömmar, varför det vore fullständigt irrationellt av mig att ta med sannolikheten att jag drömmer i beräkningen. Men visst, om du inte gör skillnad på verkliga och drömda pengar så får du väl räkna på ditt sätt. Jag tror att många skulle uppskatta att spela tärning mot dig,

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 04 jan 2010 21:24

Men är faktorn "sannolikheten att man drömmer" verkligen så liten att den inte förtjänar någon särskild uppmärksamhet?

Ska ju snarare då vara "sannolikheten att man tror att man är vaken, men att man egentligen drömmer de gånger man vill utföra ett "slumpmässigt" försök". Den sannolikheten kan knappast bedömmas vara så stor.

Ponera mot all rimilighet att sannolikheten skulle vara beaktningsvärd. Då skulle sannolikheten att man drömmer vara lika stor för alla utfall, och strategiskt skulle det inte påverka något.

Om man skulle föra samma resonemang kring alla uttalande, skulle man så fort man vill säga något aldrig komma till saken. Man skulle alltid behöva rabbla upp tillsynes självklara saker som att; Under antagandet att jag finns, det är dig jag pratar med, vårt språk i grund och botten inte helt motsägelsefullt, ljudvågorna som ska förmedla dessa ord inte interfereras bort och ersätts av något helt annat, etc.
Hade det varit så kan man lite gärna strunta i att säga någoting alls. Antagandena kanske inte ens når fram överhuvudtaget. Poängen är att någonstans måste man ändå sätta en gräns. Sen kan man ju kalla det stelbenta matematik om man vill...

Justin Case

Inläggav Justin Case » 10 jan 2010 10:31

Dura M skrev:Personligen skiter jag fullständigt i hur mycket pengar jag vinner eller förlorar i mina drömmar, [...]

Brukar du vara medveten om att du drömmer när du drömmer? Det finns människor som har lärt sig vara det; tillhör du dem? Om inte, struntar du fullständigt i hur mycket pengar du vinner eller förlorar när du är vaken? Om inte, tycks ditt påstående ovan vara förhastat. Om du inte kan veta att du drömmer när du drömmer, hur kan du då i drömmen veta att du ska strunta i om du vinner eller förlorar i tärning (och andra hasardspel)?

Dura M

Inläggav Dura M » 12 jan 2010 14:04

Justin Case skrev:Brukar du vara medveten om att du drömmer när du drömmer? Det finns människor som har lärt sig vara det; tillhör du dem? Om inte, struntar du fullständigt i hur mycket pengar du vinner eller förlorar när du är vaken? Om inte, tycks ditt påstående ovan vara förhastat. Om du inte kan veta att du drömmer när du drömmer, hur kan du då i drömmen veta att du ska strunta i om du vinner eller förlorar i tärning (och andra hasardspel)?

Jag behöver inte veta något sådant. Det enda jag behöver veta är att om jag vill vinna verkliga pengar i verkliga tärningsspel skall jag utgå från verkliga tärningars egenskaper. Men som sagt, om du hellre vill vinna imaginära pengar i imaginära tärningsspel så kan du förstås försöka räkna med imaginära tärningars egenskaper istället. Lycka till.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 12 jan 2010 20:54

Dura M skrev:
Justin Case skrev:Brukar du vara medveten om att du drömmer när du drömmer? Det finns människor som har lärt sig vara det; tillhör du dem? Om inte, struntar du fullständigt i hur mycket pengar du vinner eller förlorar när du är vaken? Om inte, tycks ditt påstående ovan vara förhastat. Om du inte kan veta att du drömmer när du drömmer, hur kan du då i drömmen veta att du ska strunta i om du vinner eller förlorar i tärning (och andra hasardspel)?

Jag behöver inte veta något sådant. Det enda jag behöver veta är att om jag vill vinna verkliga pengar i verkliga tärningsspel skall jag utgå från verkliga tärningars egenskaper.

Om du inte besitter förmågan att, alltid när du drömmer, vara medveten om att du drömmer och att det du upplever inte är verkligt, kan du inte vid någon som helst tidpunkt bestämt veta om du drömmer eller inte. Hur kan du då veta huruvida tärningen i din hand, vid ett givet tillfälle, är en verklig tärning eller en drömd tärning? Hur kan du nu veta att du inte nu drömmer, till exempel?

Dura M

Inläggav Dura M » 13 jan 2010 18:33

Justin Case skrev:Om du inte besitter förmågan att, alltid när du drömmer, vara medveten om att du drömmer och att det du upplever inte är verkligt, kan du inte vid någon som helst tidpunkt bestämt veta om du drömmer eller inte. Hur kan du då veta huruvida tärningen i din hand, vid ett givet tillfälle, är en verklig tärning eller en drömd tärning? Hur kan du nu veta att du inte nu drömmer, till exempel?

Jag behöver som sagt inte veta det. Läs mitt förra svar.

Byz

Inläggav Byz » 13 jan 2010 19:04

Dura M skrev:

Jag behöver inte veta något sådant. Det enda jag behöver veta är att om jag vill vinna verkliga pengar i verkliga tärningsspel skall jag utgå från verkliga tärningars egenskaper. Men som sagt, om du hellre vill vinna imaginära pengar i imaginära tärningsspel så kan du förstås försöka räkna med imaginära tärningars egenskaper istället. Lycka till.

Det verkar stämma, helt klart.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 14 jan 2010 12:31

Dura M skrev:
Justin Case skrev:Om du inte besitter förmågan att, alltid när du drömmer, vara medveten om att du drömmer och att det du upplever inte är verkligt, kan du inte vid någon som helst tidpunkt bestämt veta om du drömmer eller inte. Hur kan du då veta huruvida tärningen i din hand, vid ett givet tillfälle, är en verklig tärning eller en drömd tärning? Hur kan du nu veta att du inte nu drömmer, till exempel?

Jag behöver som sagt inte veta det. Läs mitt förra svar.

Jag har läst ditt förra svar. Ditt underförstådda svar på min senaste fråga är alltså att du aldrig kan veta att du inte drömmer. Så genom att du t.ex. inte kan veta att du inte drömmer nu, kan du alltså inte veta att det du nu bedömer vara "verkliga tärningars egenskaper" verkligen är de egenskaper som verkliga tärningar har. Det är denna typ av osäkerhetsfaktor jag tror kan vara värd att ha med i bilden i alla slags bedömningar.

Dura M

Inläggav Dura M » 16 jan 2010 14:40

Justin Case skrev:Ditt underförstådda svar på min senaste fråga är alltså att du aldrig kan veta att du inte drömmer.

Nope, något sådant finns inte underförstått i mitt svar. Däremot var det en premiss i ditt resonemang. Vad jag säger är att alldeles oavsett om den premissen håller eller inte så har det inga konsekvenser för den som vill vinna verkliga pengar i verkliga tärningsspel. Att ta hänsyn till att det kan visa sig att man drömmer förbättrar inte ens möjligheter till verkliga vinster.

Justin Case skrev:Så genom att du t.ex. inte kan veta att du inte drömmer nu, kan du alltså inte veta att det du nu bedömer vara "verkliga tärningars egenskaper" verkligen är de egenskaper som verkliga tärningar har. Det är denna typ av osäkerhetsfaktor jag tror kan vara värd att ha med i bilden i alla slags bedömningar.

Du retirerar in i en total skepticism här men det hjälper ju inte din ursprungliga tes. Nåväl, man kan givetvis bara göra sitt bästa när man bedömer verklighetens egenskaper. Anser du dig ha skäl att tro att verkliga tärningar alltid landar på sexan? Fine, räkna då på det sättet. När du sedan har spelat bort alla dina pengar kan du ju trösta dig med att alltihop kanske bara är en ond dröm.

Återgå till "Naturvetenskap"