Hur får vi Karisma och vad är det för något?
Moderator: Moderatorgruppen
Hur får vi Karisma och vad är det för något?
Som jag har tolkat det är det en viss utstrålning "that make us shine" eller helt enkelt är en speciel charm som gör oss speciela jämfört med dem andra. Många säger att man födds med det men det tror jag verkligen inte på, Jag har själv upnåt en viss utstrålning. Jag har suttit och funderat över detta i 2 år, tittat igenom alla stora ledare och artister. Som jag har tolkat har det mycket med passion och göra. Har man en stark passion för det man gör och älskar sig själv för den man är så har man redan plantat en frö, sen är jag inte säker om det har med medvetenhet och göra men det känns också som man är väldig säker på det man säger och bryr sig inte så mycket vad andra tycker, man tror att det man gör är 110 % rätt. Det är väldigt svårt att definera Karisma. Men jag tror att alla skinner på något sätt vid speciela tillfällen, för mig är det något viktigt för det öpnar många dörrar i karriären och gör att det är lättare att prata med människor. Jag satte up denna ämnet för jag är intresserad hur andra tolkar karisma och vad andra tycker och tänker om det så jag kan utveckla min tanke om det. Någon som har en annan syn eller något att lägga till. posta gärna
[/b]
Döden är så nära men jag är så mycket närmare.
-
transversal
Det går också att vända på resonemanget. Om man inte vill synas ibland kan det vara bra att kunna utstråla anti-karisma. Är själv ganska privat i perioder och har utvecklat vissa strategier för att "göra sig ointressant", dvs utveckla en sida som gör att folk inte lägger märke till en eller minns att de har träffat en.
Lustigt nog är det inte alls detsamma som att hålla sig undan. Det handlar snarare om ett sinnestillstånd. Och konstigt nog kan det vara precis lika svårt och kräva lika mycket energi att upprätthålla som att försöka dra till sig uppmärksamhet.
Lustigt nog är det inte alls detsamma som att hålla sig undan. Det handlar snarare om ett sinnestillstånd. Och konstigt nog kan det vara precis lika svårt och kräva lika mycket energi att upprätthålla som att försöka dra till sig uppmärksamhet.
Jag tror att karisma är en nödvändig egenskap för att lyckas få många med sig, charm däremot handlar mer om relationen mellan enstaka individer. Karisma är den glöd och passion du utstrålar för din sak, där förmågan till god och skarp, välriktad retorik betyder mer än utseendet och din eventuella bakgrund.
Att sätta högre tillit och trovärdighet till budskap som levereras från karismatiska personer hänger samman med deras större auktoritära utstrålning, något som svårligen kan inläras av gemene man. Ungefär som med pondus, antingen har man en tyngd i det man säger, rösten, kroppshyddan, eller så har man det inte. En liten smal pipig falsettgubbe kan aldrig tala med pondus, hur väl han än uttrycker sig, han måste ständigt luta sig mot sina akademiska meriter och för okänt folk är han bara en komisk figur. Charm, däremot, kan alla lära sig, men inte alla praktisera, jämför charm med en rolig vits. Du kan den utantill, men för att den skall vara rolig, så skall tillfället då den dras passa, sättet den dras på stämma, samt åhörarna vara på ett visst sätt.
Hitlers ( som var oerhört karismatisk för tyskarna ) propagandaminister Goebells sa detta " En god idé vinner inte bara för att den är god. Den måste framföras på ett lämpligt sätt om den ska vinna", med andra ord, karisma är inte alltid något positivt.
Att sätta högre tillit och trovärdighet till budskap som levereras från karismatiska personer hänger samman med deras större auktoritära utstrålning, något som svårligen kan inläras av gemene man. Ungefär som med pondus, antingen har man en tyngd i det man säger, rösten, kroppshyddan, eller så har man det inte. En liten smal pipig falsettgubbe kan aldrig tala med pondus, hur väl han än uttrycker sig, han måste ständigt luta sig mot sina akademiska meriter och för okänt folk är han bara en komisk figur. Charm, däremot, kan alla lära sig, men inte alla praktisera, jämför charm med en rolig vits. Du kan den utantill, men för att den skall vara rolig, så skall tillfället då den dras passa, sättet den dras på stämma, samt åhörarna vara på ett visst sätt.
Hitlers ( som var oerhört karismatisk för tyskarna ) propagandaminister Goebells sa detta " En god idé vinner inte bara för att den är god. Den måste framföras på ett lämpligt sätt om den ska vinna", med andra ord, karisma är inte alltid något positivt.
Tack för den. Good pointZokrates skrev:Jag tror att karisma är en nödvändig egenskap för att lyckas få många med sig, charm däremot handlar mer om relationen mellan enstaka individer. Karisma är den glöd och passion du utstrålar för din sak, där förmågan till god och skarp, välriktad retorik betyder mer än utseendet och din eventuella bakgrund.
Döden är så nära men jag är så mycket närmare.
- Midgårdsormen
Jag skulle vilja säga att charm och karisma är synonyma begrepp, som dock används i olika sammanhang, vilket Zokrates mycket riktigt tar fasta på.
Att det skulle vara genetiskt är enligt min mening bara nonsens; jag tror att utstrålning är en betraktares omtolkning utav en viss individs stora självkänsla (vilken baseras på uppväxt/uppfostran). Självkänslan som i grunden annars är något som berör den egna personen, visar indirekt upp sig för omgivningen genom dess ägares självsäkra beteende; signaler vilka appellerar till människans flockdjursinstinkter och tolkas såsom tillhörandes en ledare (vem annars kan vara så självsäker om inte en ledare?) Då väcks allmän beundran och vilja att underkasta sig samt ett starkt intresse från det motsatta könets representanter inför dessa alfahanne-manér. Att narcissister (med grandiosa egon) som regel är charmiga är allmänt känt.
Att det skulle vara genetiskt är enligt min mening bara nonsens; jag tror att utstrålning är en betraktares omtolkning utav en viss individs stora självkänsla (vilken baseras på uppväxt/uppfostran). Självkänslan som i grunden annars är något som berör den egna personen, visar indirekt upp sig för omgivningen genom dess ägares självsäkra beteende; signaler vilka appellerar till människans flockdjursinstinkter och tolkas såsom tillhörandes en ledare (vem annars kan vara så självsäker om inte en ledare?) Då väcks allmän beundran och vilja att underkasta sig samt ett starkt intresse från det motsatta könets representanter inför dessa alfahanne-manér. Att narcissister (med grandiosa egon) som regel är charmiga är allmänt känt.
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?
märkvärdig som skriver detta?
Re: Hur får vi Karisma och vad är det för något?
det här har väl inget med Religion/Andlighet att göra?? flyttas??
Återgå till "Religion och andlighet"