Jesus korsfästelse

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 jun 2012 02:06

förstår mig själv skrev:Anamnesen vore informativt i detta fallet.

Spinoza and Tuberculosis: His Disease and Devotion
Han blev sjuk tidigt, i hemmet hade fadern och styvmodern tuberkulos. Then there is the oft repeated, unsupported, yet romantically satisfying thought that he died not only of his TB, but also from inhalations of glass dust from his lens-grinding. I biografier benämner man hans sjukdom som phthisis (lungtuberkulos).
http://kvond.wordpress.com/2008/09/05/spinoza-and-tuberculosis-disease-and-devotion/
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 05 jun 2012 07:15

lynx skrev:Eftersom jag har haft dubbelsidig lunginflammation har jag kollat närmare på ämnet. Om du inte är medveten om det så spottar du på de läkare som behandlar dig nu. Du vill inte bli behandlad av en läkare som behandlar dig själlöst, eller?

De behandlar delar och ser inte helheten. Att göra en del bra är vad de flesta läkare kan.
När man har en sjukdom så ska behandlingen leda till att patienten mår bättre. Man ska ha samma behandlingsmål. Har  själv till så gott jag förmår 100% samma behandlingsmål som min patient .Där brister det för "min" läkare, vi har olika mål. Straff hit och dit är inte MEDICIN. Andra behandlingsmål och må "sämre" är att göra en frisk sjuk, ty doktorn förstår inte bättre tyvärr.
Jag förstår dem(har insikt) och förstår mig själv bättre(insikt)... De har inte sjukdomsinsikt i sig själva, ja ja de är inte sjuka heller utan förvirrade bara förstår inte sig själva och vad de tänker och gör. De "psykotiska" behandlar den som förstår.
Detta är mitt problem.
I dag finns bara ett ställe där människor "torteras" och det är psykiatrin.(de gör en del bra också) men det gör alla.(fängelse har jag inte varit i men gör personalen tortyr på klienten? ja kanske isolering vore tortyr för mig. Dock räknas det inte som medicinsk behandling antar jag)
Har personligen inte skrivit något vårdintyg på 2 år. Det har gått bra ändå, pat nöjd och bättre. Det stora problemet är människors fördomar om psykiskt sjuka. Arbeta på psykavdelning i 1 månad så kan man klara av att hantera dem i samhället. dvs anledningen till att de torteras är för att "vanliga" människor inte förstår dem.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 05 jun 2012 07:31

Hur vet du att du hade dubbelsidig pneumoni?.. Genom att du träffade en duktig doktor eller genom röntgen eller båda?'
En del doktorer är mindre bra vilket innebär att fler patienter dör och lider.
Min mammas kompis råkade ut för en händelse som verkar otrolig men sann. För att doktorerna inte tänker utan tittar på olika vårdprogram och inte förstår patienten.
Pat i 60 års åldern, springer. God kondition.
"Tilltagande dyspne sedan en vecka, klarar endast att gå kortare sträckor, ingen feber eller hosta".. Ett CRP togs som var 160.. Bedöms som lunginflammation/pneumoni.. Får antibiotika åker hem och dör efter 2 dagar. Har sett massa liknande fall. STOR FÖRSÄMRING, skickas hem med fel diagnos och DÖR. JÄTTEMÅNGA.... MÄNGA....
Finns ingen pneumoni som ter sig på detta sätt i och med detta så är pneumoni utesluten. Anamnes säger kraftigt påverkad av sin sjukdom, troligen lungemboli. osv.
Skrev ett dödsbevis på en patient för några månader sedan. Denne sökte vård några dagar innan. "Svåra buksmärtor, illamående och kräkning sedan någon veckla" "smärtpåverkad och kraftigt öm i efigastriet. Prover väs ua"... Anamnesen säger akut intervension/op/gastroskopi. Skickades hem med losec(protonpumpshämmare), fortsatt illamående och smärtor. Dog efter 1-2 dygn.

Sådant jag skriver här händer flera gånger dagliegn i sjukvården. Detta på grund av att läkaren själv vill må så bra som möjligt och att man inte förstår begreppen sensitivitet och specificitet. Och att man följer rutiner och vårdprogram slaviskt.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 jun 2012 10:18

lynx skrev:Eftersom jag har haft dubbelsidig lunginflammation har jag kollat närmare på ämnet. Om du inte är medveten om det så spottar du på de läkare som behandlar dig nu. Du vill inte bli behandlad av en läkare som behandlar dig själlöst, eller?

det skulle vara en förtjänst ifall du nån gång kunde försöka närma dig det som verkligen händer
och inte skugga ner rummet med dina stor glasögon

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 06 jun 2012 12:30

Spotta är spotta. Tvinga är tvinga. Förstå är förstå. Inget annat. Jag förstod helheten med hjälp av delarna. Förstår fortfarande delarna(tex medicinska punskaper, anatomi, fysiologi, neurologi) osv Förstår mer nu.

Anne

Inläggav Anne » 10 jun 2012 12:45

Hur jag vet att jag hade dubbelsidig lunginflammation? Till att börja med hade jag alla symptomen när jag åkte till doktorn. Jag fick se röntgenplåtarna och ser ingen anledning att de skulle visa mig någon annans röntgenbilder. Det här var så pass illa att det gled över i lungsäcksinflammation som krävde dränering och jag såg ju vätskan som gled genom det genomskinliga röret. Nasty.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 10 jun 2012 14:57

lynx skrev:Hur jag vet att jag hade dubbelsidig lunginflammation? Till att börja med hade jag alla symptomen när jag åkte till doktorn. Jag fick se röntgenplåtarna och ser ingen anledning att de skulle visa mig någon annans röntgenbilder. Det här var så pass illa att det gled över i lungsäcksinflammation som krävde dränering och jag såg ju vätskan som gled genom det genomskinliga röret. Nasty.

Jaha då hade du antagligen empyem( ja om "vätskan var var" alltså), möjligheten finns fortfarande att det rörde sig om pleurit faktiskt i mina öron men det beror på anamnes. Knappast empyem i båda lungorna antar jag. Knappt förenligt med liv trotts IVA vård.... Men men inget är omöjligt. Föresten så beror "typiska" symptom på vilken bakterie det är. Pneumockocker ger annorlunda symptomatologi än tex chlamydia pneumonie eller tex myckoplasma, eller hemofilus osv osv Ofta är det virus när läkaren säger lunginflammation tex så ja att jag vill veta är ju inte så konstigt. Patienterna har ju egna teorier om sina kroppar och som läkare är detta viktigt att man utgår från dem och ger input så att patientens teori förbättras. Då blir det 100% compliance och bästa möjliga resultat på alla sätt och vis för allla inblandade... Ja ja du blev frisk. Har du funderat på orsaken till din så kallade pneumoni?(tror att det var pneumoni också men säkert är det inte ännu för jag saknar info/anamnes)

Anne

Inläggav Anne » 10 jun 2012 15:03

Det var dubbelsidigt. Doktorn sa att han inte hade sett något så allvarligt och talade om för mig att om det hade varit för 50 år sedan hade jag dött. Där startade min psykiska problematik.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 11 jun 2012 07:16

lynx skrev:Det var dubbelsidigt. Doktorn sa att han inte hade sett något så allvarligt och talade om för mig att om det hade varit för 50 år sedan hade jag dött. Där startade min psykiska problematik.

Ofta startar psykisk problematik i vården. Ett biresultat som inte uppmärksammas. dax att bli av med dina problem nu då?!

Anne

Inläggav Anne » 11 jun 2012 15:45

Jag söker mig enbart till vården om jag finner det nödvändigt. Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit in mig på psyket självmant eftersom jag, vid mina skov, behöver minimera stimuli. Jag har aldrig blivit plockad av polis. Jag känner mig själv så bra att jag vet "aha, nu är det läge att åka till psyket". Blomstringen i mitt liv är de hypomaniska stunderna. Jag gör inget vråltokigt då som jag ångrar när jag är "vid mina sinnens fulla bruk" (läs "frisk") men backlaschen finns ju där i följd av depression. Enkelt sagt: vill du må riktigt bra så får du vara beredd på att må dåligt också. Det är något som jag accepterar för min egen del. Ska jag leva så vill jag inte vara en robot.

Användarvisningsbild
nuddle

Jesus korsfästelse

Inläggav nuddle » 18 aug 2012 15:06

Jag ser Korset som en symbol för kroppens försakelse inför Gud,
alltså att man prioriterar kärleken till Gud mer än man prioriterar
det värdsliga vad det nu än må vara.
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
nuddle

Jesus korsfästelse

Inläggav nuddle » 18 aug 2012 15:07

Jag lever för dig min herre, ty jag önskar bli lycklig
Jag vill leva ett liv full av fröjd och lycka
under din arm vilar jag, hos dig söker jag min tröst
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
nuddle

Jesus korsfästelse

Inläggav nuddle » 18 aug 2012 15:40

Du går på gatorna du har 5kr i fickan,
du ger 1kr till den fattiga kvinnan och
4kr ger du till mannen utan fötter

Nu sitter du där och tigger själv,
snart kommer någon och spottar på dig
snart är du hemlösa, men vad spelar det för roll

Användarvisningsbild
nuddle

Jesus korsfästelse

Inläggav nuddle » 18 aug 2012 16:05

Du hör Guds röst, det regnar ute
det är kallt, du har suttit där i mer än 3 månader,
du känner dig sjuk

Gå och skaffa dig ett jobb, även
om det är kriminellt,

Du har nått högsta andliga nivå, kör en Porche,
äger ett stort företag, och kallar dig själv för Gud fadern,
även polisen är rädd för dig

Återgå till "Religion och andlighet"