Blotta ovetskapen om kristendomen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 599
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Cosmic philosopher » 13 jan 2014 17:33

Bild

Undra vad olika präster svarar på en sådan följdfråga. De verkar ställa till problem här. Är de motsägelsefulla här? Eller kan de (prästerna) också i tanken mer på ett omedvetet plan kan räkna med en absolut död (och inta bara himmel och helvete) eller något annat möjligt?
Men det skulle inte förvåna mig om det finns präster idag eller andra som tror på att blotta ovetskapen om, eller att man inte hört talas om Gud,Jesus,syndbegreppet eller kristendomen är en synd i sig som leder per automatik till ett visst ställe med kol o glöd. Men de är nog få i så fall...

Hälsar Cosmic philosopher
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Anders Hesselbom » 13 jan 2014 17:54

Vissa kristna har ett missionerande kall, innefattande de kristna som tror på helvetet (t.ex. katolicismen). Missionerandet kan t.ex. legitimeras med en skyldighet eller en önskan att låta andra ta del av något som de betraktar som positivt: Ett evigt liv i himmelriket. Enligt Katolska Kyrkan kommer du till helvetet om du är medveten om deras existens utan att gå med. Jag ser två skäl till att inte låta mig bekymras: 1. Alla kommer till helvetet, eftersom hur man än lever, bryter man mot någon dystopisk religions bud, och är där med dömd helt oavsett. 2. Jag ser ingen anledning att tro att kroppen (och hjärnan) är onödiga ting som man kan leva utan, så troligen är föreställningar om att överleva sin egen död mest baserat på önsketänkande och/eller oförmåga att greppa en värld där man själv inte är ett medvetande.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 599
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Cosmic philosopher » 13 jan 2014 18:17

Hej Anders
Tack för intressant svar.

Anders Hesselbom skrev:Vissa kristna har ett missionerande kall, innefattande de kristna som tror på helvetet (t.ex. katolicismen). Missionerandet kan t.ex. legitimeras med en skyldighet eller en önskan att låta andra ta del av något som de betraktar som positivt: Ett evigt liv i himmelriket. Enligt Katolska Kyrkan kommer du till helvetet om du är medveten om deras existens utan att gå med. Jag ser två skäl till att inte låta mig bekymras: 1. Alla kommer till helvetet, eftersom hur man än lever, bryter man mot någon dystopisk religions bud, och är där med dömd helt oavsett. 2. Jag ser ingen anledning att tro att kroppen (och hjärnan) är onödiga ting som man kan leva utan, så troligen är föreställningar om att överleva sin egen död mest baserat på önsketänkande och/eller oförmåga att greppa sig själv där man själv inte är ett medvetande.


Ja,Katolska Kyrkan verkar vara rätt så hård i jämförelse med t ex Svenska kyrkan. :wink:
Men känner du till någon kristen sammanslutning,sekt eller kyrkofader/präst som går så långt och tror på att även blotta ovetskapen om kristendomen per automatik är en synd som leder till helvetet?
Javisst, gällande den första punkten så är det ju rent logiskt som du skriver. Men vissa (ganska många) verkar ju ändå tro på att just de går omkring och tror på den "rätta läran"...
När det gäller punkt två: Finns det någonting som skulle få dig att ändra uppfattning till att du istället började tro på överlevnaden av din egen död? Vad i så fall skulle till/skulle hända tror du för att du skulle börja tro på det?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Anders Hesselbom » 13 jan 2014 18:29

Jag kan bara svara på den andra frågan: Ja, jag ändrar min uppfattning om tings förhållande hela tiden. Ett exempel på något som skulle få mig att ändra uppfattning är nya rön som friar hjärnan från att vara organet som ansvarar för vårt medvetande, eftersom det ökar chansen att medvetandet klarar sig utan en fungerande hjärna. Alltså, en teori på området. Ett annat exempel skulle vara om det dyker upp ett medium som kan kommunicera med folk från andra sidan. De medium som vi fått se hittills har antingen inte haft något att säga, eller visat sig vara bedragare. Det finns säkert fler saker. Poängen är denna: Jag säger inte att vi inte är odödliga, jag säger att jag inte finner någon anledning att tro att vi är odödliga. Frågan har funnits på dagordningen väldigt länge, och väldigt lite positivt resultat har producerats hittills, så det jag skrev om önsketänkande är förmodligen mer troligt.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav förstår mig själv » 13 jan 2014 22:22

Har man inga "mål", tex " bevisa att man är odödlig, eller något annat man "vill". Ja då kommer "ondskan/det sjuka" i hjärnan/tankarna försvinna och goda tankar uppstår som leder till en oändligt större förståelse av naturen.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 599
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Cosmic philosopher » 13 jan 2014 23:07

förstår mig själv skrev:Har man inga "mål", tex " bevisa att man är odödlig, eller något annat man "vill". Ja då kommer "ondskan/det sjuka" i hjärnan/tankarna försvinna och goda tankar uppstår som leder till en oändligt större förståelse av naturen.


Så om man lämnar all strävan för att försöka bevisa en icke-naturalism så kommer allting bli bra och det onda upphöra i människorna? Eller?

Undrar och hälsar Cosmic philosopher
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 599
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Cosmic philosopher » 13 jan 2014 23:19

Anders Hesselbom skrev:Jag kan bara svara på den andra frågan: Ja, jag ändrar min uppfattning om tings förhållande hela tiden.


Det låter i högsta grad sunt.

Anders Hesselbom skrev:Ett exempel på något som skulle få mig att ändra uppfattning är nya rön som friar hjärnan från att vara organet som ansvarar för vårt medvetande, eftersom det ökar chansen att medvetandet klarar sig utan en fungerande hjärna. Alltså, en teori på området.


Hur skulle man kunna visa det här på det fysiska planet - att hjärnan inte ansvarar för vårt medvetande? Skiljer du jaget från hjärnan? På vilket sätt i så fall?

Anders Hesselbom skrev:Ett annat exempel skulle vara om det dyker upp ett medium som kan kommunicera med folk från andra sidan. De medium som vi fått se hittills har antingen inte haft något att säga, eller visat sig vara bedragare. Det finns säkert fler saker. Poängen är denna: Jag säger inte att vi inte är odödliga, jag säger att jag inte finner någon anledning att tro att vi är odödliga. Frågan har funnits på dagordningen väldigt länge, och väldigt lite positivt resultat har producerats hittills, så det jag skrev om önsketänkande är förmodligen mer troligt.


Jag är helt med på ditt resonemang. Vi får se vart resultaten leder.
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Pilatus » 14 jan 2014 02:00

Oskyldig som ett barn? Det hjälpte inte särskilt då inställningen var att vi alla är födda i synd. Kyrkan accepterade inte att odöpta barn lades i vigd jord.

"Barn som dog innan de blev döpta fick inte heller begravas på kyrkogården, då man trodde att de odöpta inte kom in i himmelriket. Dopet var därför mycket viktigt i det medeltida samhället, inte bara för barnets själ, utan också för barnets möjligheter att få arv. Vid utgrävningarna av Helgeandsholmens kyrkogård i Stockholm hittade man två spädbarnsskelett i själva kyrkogårdsmuren, samt ett strax utanför. Dessa kroppar skulle kunna vara odöpta barn som man velat begrava så nära kyrkogården som möjligt, så att de kanske ändå skulle kunna få ta del av himmelrikets salighet." http://www.historiska.se/historia/medeltiden
Moderator

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Anders Hesselbom » 14 jan 2014 09:22

Än idag förhåller sig Svenska Kyrkan till arvssynden. Inte lika uttalat. Man tror inte längre att synden drogs på människan av Adam och Eva, eftersom man erkänner att det är en myt och att evolutionsteori ger bättre förklaring till arternas uppkomst. Men man anser t.ex. fortfarande att Gud gjorde något hedervärt som offrade sin son för dessa synder.

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Anders Hesselbom » 14 jan 2014 09:22

förstår mig själv skrev:Har man inga "mål", tex " bevisa att man är odödlig, eller något annat man "vill". Ja då kommer "ondskan/det sjuka" i hjärnan/tankarna försvinna och goda tankar uppstår som leder till en oändligt större förståelse av naturen.

Detta är en generalisering.

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Anders Hesselbom » 14 jan 2014 09:24

Cosmic philosopher skrev:Hur skulle man kunna visa det här på det fysiska planet - att hjärnan inte ansvarar för vårt medvetande? Skiljer du jaget från hjärnan? På vilket sätt i så fall?

De konkreta svårigheterna inom olika discipliner kan inte jag svara för. Om allt sådant vore upp till mig, är det inte ens säkert att mikrodatorn skulle bli uppfunnen.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3392
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav freddemalte » 14 jan 2014 13:39

Hej Cosmic Philosopher

Jag har absolut ingen aning om hur präster tänker (öht) vad gäller relationen till sin tro etc, men man skulle ju kunna dra en parallell till lagen och rättssamhället där man ej accepterar att individen påstår att denne icke var vetande om gällande lag. Så om religionen fungerar på liknande sätt torde argumentet - att man inget visste - ej fungera.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Pilatus » 14 jan 2014 14:38

freddemalte skrev:Hej Cosmic Philosopher

Jag har absolut ingen aning om hur präster tänker (öht) vad gäller relationen till sin tro etc, men man skulle ju kunna dra en parallell till lagen och rättssamhället där man ej accepterar att individen påstår att denne icke var vetande om gällande lag. Så om religionen fungerar på liknande sätt torde argumentet - att man inget visste - ej fungera.

Jag tror att moderna teologer är rätt medvetna om den bristande realismen, motsägelserna, att historiciteten vacklar betänkligt, att mirakel inte är empiriskt belagda (inte ens en bruten nagel har helats), det Jesus säger är inte några märkliga saker. Men det är skrämmande att veta att man blir fördömd om man inte är döpt och tror på att Jesus var Messias. Auktoriteterna var ju (till nyligen) noga med att injaga sådant i de försvarslösa barnen. Antagligen är himmelriket en mycket ödslig plats.
Moderator

Användarvisningsbild
Plattfot
Inlägg: 183
Blev medlem: 27 maj 2013 08:32

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Plattfot » 14 jan 2014 19:32

Anders Hesselbom skrev:Ett exempel på något som skulle få mig att ändra uppfattning är nya rön som friar hjärnan från att vara organet som ansvarar för vårt medvetande, eftersom det ökar chansen att medvetandet klarar sig utan en fungerande hjärna.


Kommer du ihåg det här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article552088.ab? Artikeln fanns på annat håll också och söker du på nätet hittar du mer, om än mer eller mindre pålitligt. Här hänvisas dock till en artikel i känd vetenskaplig tidskrift.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 599
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Blotta ovetskapen om kristendomen

Inläggav Cosmic philosopher » 14 jan 2014 20:02

freddemalte skrev:Hej Cosmic Philosopher

Jag har absolut ingen aning om hur präster tänker (öht) vad gäller relationen till sin tro etc, men man skulle ju kunna dra en parallell till lagen och rättssamhället där man ej accepterar att individen påstår att denne icke var vetande om gällande lag. Så om religionen fungerar på liknande sätt torde argumentet - att man inget visste - ej fungera.


Hej freddemalte

Tänkvärt!
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster