Hej Anders
Tack för intressant svar.
Anders Hesselbom skrev:Vissa kristna har ett missionerande kall, innefattande de kristna som tror på helvetet (t.ex. katolicismen). Missionerandet kan t.ex. legitimeras med en skyldighet eller en önskan att låta andra ta del av något som de betraktar som positivt: Ett evigt liv i himmelriket. Enligt Katolska Kyrkan kommer du till helvetet om du är medveten om deras existens utan att gå med. Jag ser två skäl till att inte låta mig bekymras: 1. Alla kommer till helvetet, eftersom hur man än lever, bryter man mot någon dystopisk religions bud, och är där med dömd helt oavsett. 2. Jag ser ingen anledning att tro att kroppen (och hjärnan) är onödiga ting som man kan leva utan, så troligen är föreställningar om att överleva sin egen död mest baserat på önsketänkande och/eller oförmåga att greppa sig själv där man själv inte är ett medvetande.
Ja,Katolska Kyrkan verkar vara rätt så hård i jämförelse med t ex Svenska kyrkan.
Men känner du till någon kristen sammanslutning,sekt eller kyrkofader/präst som går så långt och tror på att även blotta ovetskapen om kristendomen per automatik är en synd som leder till helvetet?
Javisst, gällande den första punkten så är det ju rent logiskt som du skriver. Men vissa (ganska många) verkar ju ändå tro på att just de går omkring och tror på den "rätta läran"...
När det gäller punkt två: Finns det någonting som skulle få dig att ändra uppfattning till att du istället började tro på överlevnaden av din egen död? Vad i så fall skulle till/skulle hända tror du för att du skulle börja tro på det?