Agnosticism

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Tomas Brolins målgest

Agnosticism

Inläggav Tomas Brolins målgest » 12 apr 2006 11:08

Det kanske redan finns en tråd här på ämnet, men jag orkar inte kolla utan skapar en ny i stället.

SpyTrap skrev:
Tomas Brolins målgest skrev:Agnosticism är larvigt.

Varför det? I beg to differ. Var snäll och förklara.

Därför att det faller på sin egen orimlighet - man kan inte säga sig vara utan vetskap om något specifikt (i det här fallet gud).

Jag citerar Feuerbach i The Essence of Christianity:

By positing God as unknowable, man excuses himself to what is still left of his religious conscience for his oblivion of God, his surrender to the world. He negates God in practice – his mind and his senses have been absorbed by the world – but he does not negate him in theory. He does not attack his existence; he leaves it intact. But this existence neither affects nor incommodes him, for it is only a negative existence, an existence without existence; it is an existence that contradicts itself – a being that, in view of its effects, is indistinguishable from non-being. The negation of determinate, positive predicates of the Divine Being is nothing else than the negation of religion, but one which still has an appearance of religion, so that it is not recognised as a negation – it is nothing but a subtle, sly atheism.

...

Determinateness is the fire, the oxygen, the salt of existence. An existence in general, an existence without qualities, is an insipid and preposterous existence. But there is nothing more, and nothing less, in God than what religion puts in him. Only when man loses his taste for religion, that is, when religion itself becomes insipid, does God become an insipid existence.
I Never Talked To Bob Dylan med Patti Smith är världens bästa bootleg.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 12 apr 2006 13:06

Håller med, däremot går det inte att skaffa sig någon kunskap om hur det egentligen ligger till, men det perspektivet räknas väl heller inte som agnosticism.

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 12 apr 2006 15:49

Ibland så kan det perspektivet räknas dit, det beror på hur man resonerar.
Oftast blir det inget resonerande över huvud taget i den frågan...

Kiifen

Inläggav Kiifen » 12 apr 2006 20:57

Det borde ju vara av oerhörd vikt att diskutera men görs inte särskilt ofta vilket kanske inte är så konstigt då folk har en tendens att vilja begränsa sitt perspektiv till en enda sak; antingen/eller.

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 13 apr 2006 11:37

Nja, jag tycker nog snarare att väldigt många är av den åsikten att man ingenting kan veta... snarlikt något slags agnosticism.
Och det gör mig irriterad, för jag har svårt för den åsikten.

Hur resonerar du?

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 13 apr 2006 17:59

Agnosticism skulle mycket väl kunna vara, som Feuerberg hävdar, mer negativ och mindre fullbordande än ateism eller kristendom. Filosofiskt sett spelar detta dock ingen som helst roll.

Ord som "insipid," "sly," och "subtle" har- och alltid har haft- ingen betydelse för filosofi. Förakt riktad mot en viss synpunkt (i det här fallet, agnosticism) minskar på intet sätt dess intellektuell värde. Genom att säga

The negation of determinate, positive predicates of the Divine Being is nothing else than the negation of religion, but one which still has an appearance of religion, so that it is not recognized as a negation- it is nothing but a subtle, sly atheism.

byggar Feuerbach väsentligen ett strawman argument, i vilket han antyder att en agnostikers fundamental motiv är att utge icke-tro för religion. Äkta agnosticism har inget sånt mål. Enligt min uppfattning, faktiskt, så utgör den filosofisk integritetens högsta form; den föredrar att förkasta säkerhets lockelse, när ingen sån säkerhet logiskt kan rättfärdigas.
--------

(Och sedan på engelska... jag är inte helt säker på att poängen gick fram på svenska.)

Agnosticism may well be, as Feuerbach posits, more negative and less fulfilling than atheism or Christianity. However, philosophically speaking, this is neither here nor there.

Unfortunately, words like "insipid," "sly," and "subtle" do not have- and never have had- any bearing on philosophy. Disdain for a certain viewpoint (in this case, agnosticism) in no way diminishes its intellectual value. In saying

The negation of determinate, positive predicates of the Divine Being is nothing else than the negation of religion, but one which still has an appearance of religion, so that it is not recognized as a negation- it is nothing but a subtle, sly atheism.

Feuerbach is essentially setting up a straw man argument, implying that the fundamental motive of an agnostic is to pass off non-belief as religion. True agnosticism has no such goal. Indeed, in my opinion, it constitutes the highest form of philosophical integrity, preferring to reject the lure of certainty, when no such certainty can be logically justified.
Devil's Advocate

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 13 apr 2006 18:37

Din poäng gick fram på svenska, klart och tydligt.
Är engelska ditt modersmål?

Det är sant att Feuerbach dömer alla de som inte uteslutit gud ur sina världar som religiösa, då han han definierar religion som the consciousness of God.
Men att påstå att han använder sig av ett straw man-argument är väl lite att ta i? Jag förstår din kritik om du inte har läst honom mer än det som har skrivits här, men han har faktiskt enkelt lagt upp sin syn på saken och har man något emot hans resonerande så är det lätt att invända. Han smyger inte med något och är öppen för kritik.

Om du är intresserad så finns hela texten The Essence of Christianityhttp://www.marxists.org/reference/archive/feuerbach/works/essence/index.htm - hans generella syn på religion klarläggs i kapitel ett och två (jag har den visserligen i bokform, vilket gör det någorlunda mer bekvämt för mig).

Hur som helst, oavsett om man förklarar agnosticism som religion eller ej - hur resonerar du?

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 13 apr 2006 20:10

Tack för länken! Jag ska skriva mer när jag har läst dess innehåll.

Och ja, engelska är mitt modersmål. Skälet till att jag deltar på forumet är egentligen tvåfaldigt, delvis att diskutera filosofi och delvis att förbättra mina svenskkunskaper.
<----(Kolla på frånfältet :) )
Devil's Advocate

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 14 apr 2006 12:21

Tufft, du måste vara typ sex timmar efter oss eller något liknande?
Hur länge har du läst svenska?

Vi måste inte diskutera Feuerbach här, så du behöver inte läsa texten om du inte känner för det.
Men visst, vill du så ska jag inte hindra dig.
Annars är bara agnosticism ett intressant ämne.

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 14 apr 2006 12:47

Ja, vi är sex timmar efter er.

Jag var utbytesstudent i Skåne 2004-2005. Jag kom hem för... hmm... ungefär tio månader sedan. Sedan dess har mitt ordförråd växt men tyvärr har mina grammatikkunskaper gått åt skogen.
----

Jag vill läsa Feuerbach, men jag hinner nog inte förrän helgen. Som du säger kan vi ju diskutera agnosticism utan F. så länge. Idag är det den sista skoldagen före påsklovet... vi kommer nog inte göra så hemskt mycket och då hinner jag skriva något om ämnet till eftermiddagen.
Devil's Advocate

Återgå till "Religion och andlighet"