Samma sak?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Ylwa

Samma sak?

Inläggav Ylwa » 19 maj 2007 20:24

Är satanism och djävulsdyrkan samma sak? Om inte, vad är skillnaden?

Undrar Ylwa

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Samma sak? Mitt svar

Inläggav Algotezza » 19 maj 2007 20:36

Ylwa skrev:Är satanism och djävulsdyrkan samma sak? Om inte, vad är skillnaden?

Undrar Ylwa

På engelska, ej enligt svenska satanisters terminologi och självbeskrivning.

Satanister dyrkar sitt ego, enligt egen utsago. Djävulsdyrkare djävulen, enligt satanistrna. Jag har dock ännu ej träffat någon som kallar sig djävulsdyrkare men jag har mött några satanister. Som är som folk är mest. Men svartklädda och bleka. Ofta.

Därmed inte sagt att detta är hela sanningen.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 maj 2007 21:17

Hej Ylwa!

Finns det någon skillnad mellan ett vitt ägg och ett brunt ägg?

Färgen, men innehållet är detsamma.

En satanist tillhör förmodligen en grupp av likasinnade etiska egoister som dyrkar sig själva mer än någon högre makt. När den lilla satanisten lämnar mötet i garaget i en villa på Djurgården, går han hem till sig och lyssnar på Death-Metall shit samtidigt som han slår på Bollibompa.
Han älskar sig själv och skulle ha fått stämpeln narcisist med lätthet om det inte vore för att pappa Bengt, ( som för övrigt är rektor) emotsäger sig mammans ( Anna, fil kand jur) ihärdiga förslag att låta barnet träffa en psykolog.
Orsaken till att det blivit så här galet är för mycket individualistisk smörja med modermjölken.

En djävulsdyrkare däremot är en inföding som saknar alla västerländska begrepp som vi tar för självklarheter. Det tråkiga för djävulsdyrkare är att de inte själva vet om att det är djävulen de dyrkar.

:evil:

Akryon

Re: Samma sak?

Inläggav Akryon » 22 maj 2007 02:50

Ylwa skrev:Är satanism och djävulsdyrkan samma sak? Om inte, vad är skillnaden?

Undrar Ylwa

är nog samma sak XD
oj, nu vet jag, satanister dyrkar inte djävulen, de tror inte på djävulen, de har djävulen som en symbol det är allt, men djävulsdyrkare tror på djävulen därmed dyrkar honom :) knäppt  :shock:  :?

Återgå till "Religion och andlighet"