Vad är grejen med judar?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

BuySeeChair10

Vad är grejen med judar?

Inläggav BuySeeChair10 » 30 maj 2008 10:23

Jag kan/tror/antar inget eller lite om historia, men en del av det lilla som jag kan/tror/antar/har hört sägas, är att judar i alla tider och vart de än har kommit har blivit förföljda.

Så jag kollade upp det, så gott jag kunde. Inte på Wikipedia liksom, men på andra ställen. Och om man går tillbaka tusen och tvåtusen och femtusen år i tiden, och tjenar på både Jesus, Moses, Abrahamn och alla andra killar, hittar man i och för sig ett par anledningar till att judarna alltid har blivit och fortfarande blir bitch-slappade, men det finns liksom ingen ursprunglig orsak. Oftast läser jag det där "folk-är-avundsjuka"-argumentet. Men vad är det judar har (och uppenbarligen alltid har haft), som andra så gärna, och nu ska jag inte säga vill ha - utan rentav slå ihjäl dem för? Bra sagge?

Ursäkta min dåliga historiakunskap, men jag kan inte hitta något som helst bud på vad som är hönan och ägget med judarna och deras Kenny-i-South-Park-grej. Varför måste de alltid dö i varje nytt avsnitt för att återuppstå i nästa? Vad har de gjort? Helt ärligt - de måste ha gjort nåt? Varför får de inte bara vara ifred? Vill de över huvud taget vara ifred? Gillar de kanske rentav underdog-rollen, kan den utnyttjas (det kanske är en hård men smidig taktik att sicksacka sig igenom historian fram till domedagen på? eller en ovanligt medveten form av survival of the fittest?) Är de över huvud taget underdogs, eller är det bara som det ser ut? Är deras tro på Gud egentligen en täckmantel för att avskräcka utomstående som inte har de judiska generna, att hålla sina kromosomer så långt borta från deras avkomma som möjligt?

Jag är inte främmande för några förslag - sabotageteorier, antisemitism, sarkasm, jobbiga sanningar, tråkiga förklaringar, vad som helst - bara kom med det. Till saken hör naturligtvis att jag själv är jude.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 maj 2008 12:27

Det är f över hela ditt inlägg, vad förväntar du dig för typ av svar egentligen, ett seriöst eller? :?

Sätt in 1000 kronor och 99 öre på mitt konto, så ger jag dig 700% mer svar än dy ens trodde var möjligt!

Har du inga pengar, nej, men så synd då, ack ack tsori... men nu ett ytterst förmånligt tillfälle, kan jag låna dig det som fattas, självklart mot en blygsam ränta,

endast 66%, putz kop?

Ingenting är gratis

magicadehex

Inläggav magicadehex » 31 maj 2008 00:37

Avundsjuka, kanske? Judar har väl genom tiderna genomsnittligen varit lite mer välutbildade och haft konstnärliga yrken odyl.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 31 maj 2008 10:18

Judiska så kallade heliga böckerna plagierades så småningom av Herr Hitler (den påstådde fjärdedelsjuden), när denne satt i fängelse ett tag - Talmuden är genomsyrrad av herrefolksföreställningen, med folkmord mot icke-liknande välsignad av deras gud.

Nu har jag inte själv läst Talmuden, men ni här kanske vill bidra med stöd eller mothugg.

Kristendomen skiljer sig från från sin förälder-religion genom att Jesus lärungarna helt enkelt plockade bort det mest ondskefulla.

Lite historiskt, enligt Jörgen, är att denne tror att judendomen födde kristendomen, som så småningom födde Islam tillsammans med judendomen.

Zorotraism, kanske tillsamman med den kortlivade egyptiske ende gudens Amon-Ra-kulten lade grunden till judendomen.

Innan dess rådde mång-guderiet, av vilken Hinduism fortbestår, där nästan varje by har sin egen gud.

I samband med att folk började sammanströmma i städer och större samhällen för 5000 år sedan, så fick man börja rationalisera bort alla överflödiga gudar.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

BuySeeChair10

Min fråga var inte vad som var grejen med pengar.

Inläggav BuySeeChair10 » 31 maj 2008 12:17

Jag förstår utmärkt väl att pengar kan ha något med saken att göra. Men pengar är inte en personlig egenskap. "Vad är grejen med judar?" syftar till vilken egenskap som judarna, inom ramen av deras kroppar och därmed också mentala sinnen, besitter, inte vilka materiella utomkroppsliga föremål de äger eller har ägt genom tiderna.

"De är ekonomiskt lagda", kommer några säga. "De är välutbildade", säger andra. Ja, fint, jag är med på det. Men åter igen, min fråga var:

Vilken (unik) egenskap är det judarna från allra första stund besitter som gör att de är mer ekonomiskt lagda eller har en större "drive" till att utbilda sig?

Är det "driven": "Jag vill förstå allt som går att förstå"?
Är det: "Mitt liv är inte viktigt"?
Eller kanske: "Allt det som alla andra vill ha, ska jag se till att alltid ha mer av.

Det var det jag ville ha ett svar eller ett bud eller en reflektion på. Här kommer några egna tankar.

Vad är grejen? Var det några människor i Egypten som helt plötsligt fick pengar från ingenstans, insåg hur dessa skulle hanteras och blev hatade för det? Lyckades de sprida vidare sina ekonomiska kunskaper till sin avkomma i så pass hög grad, att oavsett hur många judar som dödades, lyckades alltid några överleva och fortsätta sprida viadre sin kunskap?

Eller är det genetiskt? Några människor i t.ex. Egypten fick genom en mutation en egenskap som kom till uttryck i förmågan att hantera pengar och/eller kunskap. Denna var så fördelaktig att den blev adaptiv.

Varför, om det inte handlar om gener, skulle Hitler döda judar (därmed frågan: Vad har judar som andra vill döda dem för, och inte bara sjävla ha?) framför att tvinga dem att lära ut sina ekonomiska kunskaper?

Judarna måste besitta en egenskap som andra människor helt enket inte besitter, men vilken? Var kommer den ifrån? När kom den? Varför kom den just då? Vad är grejen?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 31 maj 2008 13:50

magicadehex skrev:Avundsjuka, kanske? Judar har väl genom tiderna genomsnittligen varit lite mer välutbildade och haft konstnärliga yrken odyl.

Kan det inte vara att de isolerar sig då?

Utvalda folket, olika moral för det egna folket och för de andra folken.

Jag har inga som helst problem med att förstå varför de blir förföljda. Jag fattar inte att judarna själva inte verkar kunna se detta.

Eller många gör väl så.

Jag tror nog bildningen och kreativiteten kommer från idéen om en separat kultur och inte tvärt om. Alltså, bildningen är inte vad som är grejen, men väl vad som blir grejen.

Betänk hur många gånger de flyttat runt, och vad minnen, eller historier, om sådana flyttar måste göra för rationaliteten kring egendom och försörjning. Kunskap kan ingen hindra en från att bära med sig när man flyr.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 31 maj 2008 13:51

Intressant är att Judarna verkar vara de första att tala om "folk" vilket implicerar genbas, mig veterligen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 31 maj 2008 14:23

Det finns många folk som isolerar sig, men ingen följer efter dom. Hela Nordkorea är isolerat, men vem bryr sig? Mormoner isolerar sig och tycker sig vara speciella. Satanister och Wicca har helt egna regler för sig själva och struntar i andras regler. Jehovas vittnen är helt av ett eget slag men dom blir inte förföljda, däremot verkar folk vara rädda för att dom ska bli för efterhängsna. Amerikanarna tycker också att dom är bäst i världen, men ingen tycker direkt illa om det.

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 31 maj 2008 16:49

Skillnaden kanske ligger i att dessa grupper inte har en flertusenårig historia av att särskilja sig.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 31 maj 2008 20:57

Jag anser ändå att utbildnings-biten kan vara relevant, i frågan- eftersom många människor ser kunskap som makt. Och makt kan i sin tur ses som ett hot. Det faktum att de är välutbildade blir då en hotbild för övriga omvärlden.
Förresten på tal om isolering, vad kan sionismen ha bidragit med, tror ni?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2008 08:02

magicadehex skrev:Jag anser ändå att utbildnings-biten kan vara relevant, i frågan- eftersom många människor ser kunskap som makt. Och makt kan i sin tur ses som ett hot. Det faktum att de är välutbildade blir då en hotbild för övriga omvärlden.
Förresten på tal om isolering, vad kan sionismen ha bidragit med, tror ni?

Fast deras intellektualitet har väl hamnat en hel del i skymundan bakom deras ockrarrykte? Så din förklaring är inte oriktig, men långsökt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 01 jun 2008 09:40

Om Hitlers motiv till förföljelsen så tror jag att han försökte slå flera flugor med ett slag:

Att nå och behålla makt kräver bland annat pengar, och det kunde pressas helt legitimt av judarna med hjälp av lagändringar.

Sen när de rika hade plundrats så blev det restens tur, och då var det lika bra att göra sig av med rånoffren.

Det påstås att Hilter fick bort arbetslösheten, men det påstås även att den tyska ekonomin inte hade gått runt i särskilt många år, så judarnas konfiskerade resurser hjälpte till att upprätthålla ett sken av ekonomisk uppsving.

Att man sedan använde judarnas egen religion som propagandamaterial mot judarna själva finner jag inte konstigt, de bär ju på ammunitionen mot sig själva.

Men innan det blev judarnas tur så började man diskret göra sig av med de sinnesslöa, och de psykiskt sjuka - här fanns det samhällsresurser att sparas, att reserveras till värdigare liv.

Om man ser på judar och zigenare och den omgivande majoriteten, så gäller nog att det alltid finns avfällingar, de som blir utstötta av sin grupp, eller de som lämnar gruppen och tappar kontakten, glömmer, och sammangår med majoritetsfolket - och med tanke att de två främmande fölkerna har bott där i 1000 år, så har egentligan alla tyskar nån zigenare eller jude i sitt släkträd, bara man går tillräckligt många generationer tillbaka, det är liksom matematisk lag på det.

Samtidigt så kan det tänkas finnas en liten kärna renrasiga (till tidens början) zigenare eller judar, men vad spelar det för roll?

Mel Gibson, den australiensiske skådespelaren, tillhör förresten en katolskt samfund, som tror att Jesus hade avkomma, och att medlemmarna i församlingen är dennes ättlingar.
Kul för honom.

Vart jag ville komma, vet ej, skriver detta innan jag ens vaknat.

Jo, jag tror också att Jesus hade avkomma, fästan jag inte tillhör det samfundet, och med tanke hur många år som gått sen dess, och vilken spännande kille han tycks har varit, så kanske hans ättlingar måste räknas i miljarder...
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Jbig
Avstängd på en månad

Inga stjärnor precis...

Inläggav Jbig » 01 jun 2008 15:28

Hejsan!

Frågan var varför judar är illa omtyckta har en lång förhistoria, men den hoppar jag över.

Idag är judar i hela Asien allmänt avskydda eftersom folk som kallar sig judar har stulit mark, hus och hem från de ursprungliga människorna som bebodde det som idag heter Israel. De har jagat iväg dem som tidigare bebodde området med hjälp av västerländska vapen under en 60-årig terror.
Ingen gillar väl tjuvar och mördare - svårare är det inte!  :D

MVH
bigj
Att verka för det goda...

magicadehex

Inläggav magicadehex » 01 jun 2008 16:09

Tack, Jbig. Jag tänkte kommentera saken tidigare, men nu behöver jag inte  :D

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 jun 2008 16:37

Sceptisk skrev:Det finns många folk som isolerar sig, men ingen följer efter dom. Hela Nordkorea är isolerat, men vem bryr sig? Mormoner isolerar sig och tycker sig vara speciella. Satanister och Wicca har helt egna regler för sig själva och struntar i andras regler. Jehovas vittnen är helt av ett eget slag men dom blir inte förföljda, däremot verkar folk vara rädda för att dom ska bli för efterhängsna. Amerikanarna tycker också att dom är bäst i världen, men ingen tycker direkt illa om det.

Fast om Judarna har rätt så går det ju inte bra för de andra. Och vad jag har förstått så är inte Judendomen en bekänelsereligion.

Klart att det måste ha skrämt folk.

Tänk om jag sa:

Bry er inte om mig, jag kommer kämpa här lite. Och om ett tag kommer jag och de mina styra världen. Det ser gud till.

Tyvärr får du inte vara med, för du har fel mamma.

Jag skulle förstå om folk tog illa vid sig av det. Och jag tror att det är vad de flesta bryter ner Judendomen till att vara. En sammanslutning kring en idé om ett folk, med genbas.

Jag vet ingen annan religion där man lägger sådan vikt vid det materiella arvet. Eller snarare där den yttre betraktaren lägger sådan vikt vid blodsarvet.

Många som talar om riktiga judar och konverterade.

Återgå till "Religion och andlighet"