Ett sekulariserat land?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 18 jul 2005 01:44

Stefan skrev:Varför ska förnuftet plötsligt slängas överbord när det blir fråga om stora och viktiga frågor som själens odödlighet, existensen av magi, etc.?

Förnuftet är där när det behövs. Dock så är Gud bortom förnuftet. Det är själen/gud/medvetandet/självet som anlitar förnuftet. Förnuftet är sekundärt till självet. Sekundära källor kan inte användas för att få kunskap om det primära, då de redan avlägsnat sig från detta. De sekundära källorna kan bara beskriva och måla bilder av det (liknelser). Denna kunskap hänger i luften, är svår att greppa och kan inte verifieras av förnuftet.
Mystikens beskrivningar av Gud kommer därför att verka irrationella för förnuftet.
Förnuftsbaserade beskrivningar av Gud kommer därför att vara missvisande.
Vetenskapsmän kan förstå varandra.
Mystiker kan förstå varandra.
Mystiker kan förstå vetenskapsmän.
Men vetenskapsmän kan inte förstå mystiker.

Urban

Inläggav Urban » 18 jul 2005 10:56

Men är det inte lite typiskt mystiker och anhängare av vissa andra andliga traditioner att uttala sig så här. Vad finns det t ex för substans bakom påståendet att vetenskapsmän inte kan förstå mystiker? Känner du någon mystiker, eller är du mystiker? Kan du ge ett exempel på något som mystikerna förstår men som inte en vetenskapsman kan förstå? (Att generalisera så här är naturligtvis tveksamt, men jag är ju inte ensam om att göra det i denna diskussion.) :-)

Min erfarenhet är den att en del mystiker har svårt för att bli emotsagda. Om någon inte håller med dem så framhåller de helt enkelt sina förment högre förmågor för att förklara åsiktsskillnaden. ”Du håller inte med” omvandlas alltså till ”Du kan inte förstå detta”.

Jag är inte mystiker, men jag har intuition ändå. Just här säger min intuition mig att du, Allvetaren, inte är helt komfortabel med den kritik som framförts mot bibelns retorik?

Stefan

Inläggav Stefan » 18 jul 2005 14:35

AlLvEtArEn skrev:
Stefan skrev:Varför ska förnuftet plötsligt slängas överbord när det blir fråga om stora och viktiga frågor som själens odödlighet, existensen av magi, etc.?

Förnuftet är där när det behövs. Dock så är Gud bortom förnuftet. Det är själen/gud/medvetandet/självet som anlitar förnuftet. Förnuftet är sekundärt till självet. Sekundära källor kan inte användas för att få kunskap om det primära, då de redan avlägsnat sig från detta. De sekundära källorna kan bara beskriva och måla bilder av det (liknelser). Denna kunskap hänger i luften, är svår att greppa och kan inte verifieras av förnuftet.
Mystikens beskrivningar av Gud kommer därför att verka irrationella för förnuftet.
Förnuftsbaserade beskrivningar av Gud kommer därför att vara missvisande.

För det första har du inte besvarat min fråga om din tolkning av fikonhistorien. För det andra: vad är självet, och vad betyder det att "förnuftet är sekundärt i förhållande till självet"? För det tredje, vilka är dina argument för att mystiker besitter en unik form av kunskap? Ovanstående är inga argument, bara påståenden att så är fallet.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Full kabbalalik

Inläggav hovnarr » 18 jul 2005 14:44

Vilken intressant tråd. Jag ska lyssna på radioprogrammet vid tillfälle.

Stefan skrev:I så fall ser jag inte varför du diskuterar dessa frågor öht. Om du, när det passar dig, kan klippa av med att säga att dessa frågor inte kan diskuteras på ett rationellt sätt, är det svårt att just försöka diskutera dem på ett rationellt sätt.

Tycker du att bibeln är till 100% rationell? Jag tror de flesta inte tycker det. I den mån man vill förstå bibeln måste man alltså vara beredd på att ett rationellt angreppssätt inte kommer att ge en helhetsbild, vare sig den vore sann eller falsk, av bibeln. Frågan är om man föredrar denna rationella delbild och förbehåller sig rättan att avfärda det irrrationella som oviktigt trams, eller om man söker irrationella vägar för att förstå det irrationella. Irrationell information är inte samma sak kaotiskt ordnad information, dadaism eller något annat obegripligt, utan helt enkelt sådan information som inte kan förstås rationellt. Med "rationellt" menar jag här något som hänför sig till den aristotelska kunskaps- och logiktraditionen med t.ex. det uteslutna tredje.

Stefan skrev:Hursomhelst; på andra livets områden använder ju även religiösa människor förnuftet. Varför ska förnuftet plötsligt slängas överbord när det blir fråga om stora och viktiga frågor som själens odödlighet, existensen av magi, etc.?

Jag tycker inte att ett förnuftigt tankesätt och ett rationellt tankesätt är samma sak. Ett "förnuftigt tankesätt" är nästan en tautologi, då ett oförnuftigt tankesätt knappast är ett tankesätt överhuvudtaget. Rationellt står, tycker jag, i motsats till det intuitiva, poetiska eller mystiska. Om jag t.ex. beskriver min vän som en örn, så är det irrationellt men förnuftmässigt gripbart vad jag menar. Om jag däremot säger att han har lika god syn som en örn så rör jag mig mer på det rationella planet, även om man där åtminstone kunde hävda att jag överdriver en smula. Det är lite som skillnaden mellan analytisk och kontinental filosofi.

För övrigt tycker jag personligen inte att förnuftet ska slängas överbord, vare sig man diskuterar mystik eller matematik.

Stefan skrev:Vilka skäl har du för att tro på denna tolkning? Är den allmänt accepterad?

Lustigt nog gjorde jag en tolkning snarlik Allvetarens när jag läste fikoncitatet ovan. Det gör ju varken till eller från om det är en bra tolkning eller inte. Vad som däremot bekymrar mig är vilken relevans det skulle ha om tolkningen är allmänt accepterad eller inte? En sak är i alla fall säker: Informationen måste tolkas. Då kan man till exempel försöka sätta sig in i situationen med den kunskap man har om vad Jesus föresatte sig i övrigt och försöka klura ut varför han i fallet med fikonträdet gjorde som han gjorde.

En tolkning finns redan inlagd i rubrikerna till de stycken som Stefan citerar. Där tolkar man det som att Jesus hävdar att fikonet är en ond styggelse - något han faktiskt aldrig ger uttryck för. Vad som händer är alltså att Jesus inte finner något fikon på trädet (Matt 21:18-20) och då förbjuder det att bära frukt i fortsättningen. Kanske var det ett dåligt exemplar som inte borde sprida sig vidare? Kanske var det en liknelse för något helt annat? Tanken att han gjorde det för att han blev vresig och ville hämnas för att han inte fick något käk tycker jag stämmer dåligt med Jesu liv i övrigt och jag betvivlar att Matteus hade velat belysa och understryka en sådan fadäs.

Vad gäller grisarna skulle jag gärna se Markuskällan också för att få mer underlag till tolkning. Skulle de exempelvis innebära att även den besatte mannens själv for ner i avgrunden om Jesus gjorde si istället för så? Vad är det egentligen fråga om för slags demoner? Man får förmoda att de inte förvisas till avgrunden efter det att grisarna dör, för då hade ju Jesus kanske kunnat göra så med detsamma och skonat grisarna. Och vad innebar det för grisarna, "in the long run" som Allvetaren är inne på, att besjälas av demonerna? Många frågor som jag gärna skulle vilja ha utredda innan jag gav något omdöme.

Stefan skrev:Jag kan inte annat än hålla med Lena Andersson om att Jesus beter sig konstigt på dessa ställen.

Det här är en central punkt för bibeltolkningar generellt: Är Jesus i stånd att bete sig konstigt, vresigt eller ondskefullt åt; eller är det i stället så att varje sådan tolkning av ett bibelstycke är en felaktig tolkning? Frågan är än mer intrikat när det gäller evangelierna: nämligen, skulle evangeliernas författare finna det önskvärt att Jesus framstod i dålig dager? Min spontana tanke är att evangelisterna såg något gott och sedelärande i varje handling som de rapporterade att Jesus gjorde, och därför så att säga fann den lämplig att ta till protokollet. Att vi sedan inte alltid ser detta sedelärande, även om vi i de flesta fall skulle hålla med om att seden var god om vi förstod den, tror jag till största delen har att göra med att världen förändrats på 2000 år.

Mina motfrågor är alltså om det är rimligt
1) att anta att man i bibeln kommer att hitta stycken som avsiktligt redogör för moraliskt tvivelaktiga handlingar av Jesus
2) att någon av Jesus moral och karaktär ibland hemfaller åt barnsligheter som att bli gramse på fikonträd som inte ger honom mat (en man som kan utfodra 5000 man med fem fiskar och två brödstycken!)
3) att tycka att ett rationellt angreppssätt ger de förnuftsmässigt mest tillfredsställande svaren på frågor som rör bibeln - en bok som handlar om ett gudaväsens förunderliga gärningar på jorden för 2000 år sedan

Novus ordo seclorum,
-narr-

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 18 jul 2005 15:46

Lite svar till frågor som ställts:
kritik är för det mesta bra. Likaså sunt förnuft. Om man inte kan redogöra eller försvara sig så betyder det att man inte har koll på läget eller hur?
Å andra sidan så är mystik inte nåt som man fixar i ett nafs. Å med detta som bakgrund vill jag kommentera två frågor som ställts:
1. Hur vet jag att denna tolkning är rätt?
- Det vet jag så klart inte. Det är "en" möjlig tolkning i alla fall, som är rimlig. Jag har märk att min förståelse av t.ex. bibeln ändras med tiden (ok, jag anser mig som "halftime mystiker on the way"). Innebörden och möjliga nycklar till tolkning är något som växer fram, det kan därför även fördjupas med tiden. Jag har diskuterat detta med många andra som praktiserat någon form av mystisk tradition/meditation och de säger samma sak. Så helt fel kan det nog inte vara.

2. Ska förnuftet styra allt?
- Ja och nej. Förnuftet är till för att vägleda/kritisera, komma fram till det bästa etc. Dock så finns det två möjliga (tillfälliga) undantag:
2a) Man kan t.ex. blanda förnuft och tro/faith/tillit om man känner för det. Detta betyder inte att man helt ger upp sitt förnuft i blind tro. Förnuftet kan man och bör man använda som det instrument man har för att kolla att man inte är helt fel på det.
2b) Lite djupare på den andliga vägen så finns det en nivå dit förnuftet kan ta dig, men inte längre. Härifrån så kommer man endast vidare på andra sätt. De flesta andliga övningar består inte av logiskt tänkande eller normal logik utan snarare att gå ifrån invanda tankemönster för att komma bortom detta. Det sunda förnuftet kastas inte bort helt och hållet, det ska fortfarande användas för att kolla så man inte flippar ur helt. Men det måste också överges ibland om man ska gå vidare.
Vidare vart? Bortom de kognitiva scheman som finns inprogramerade i tankebanor och varseblivning. Bortom dessa till en "start fresh" varseblivning. Man kanske kan säga att det rör sig om en mental avprogramering av varseblivningsscheman och mentala vanor för att bli ren och fräsch på nytt. Även det s.k. egot är i grund och botten en mental vaneföreställning.
Varför bortom logiken igen? Man kanske kan jämföra det med att bekämpa eld med bensin. Detta funkar inte riktigt. På samma sätt så kan man inte bli kvitt dessa inprogrammerade varseblivningsscheman genom att hälla på ännu mera tankar. Dessa scheman måste utrotas för att få en pure view, och det görs genom att svälta dem på föda och att komma underfund med att det endast är föreställningar som flyger runt i hjärnan.

Religion är mångfasetterad. Där finns profesior, underverk, inkarnationer etc. En annan del består av mystiken. Jag tror på det första men det spelar inte nån större roll i mitt liv. Jag är mest intresserad av mystiken och jag tolkar den som i grund och botten "En ren varseblivning".

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 27 jul 2005 14:19

AlLvEtArEn skrev:Ok jag har lyssnat lite nu.
Kärnan är att hon tolkar allt bokstavligt. Det är upp till henne. Låt henne göra det då. Men vadå, hon ändrar ju hej vilt också. De hörde fel och Jesus sa nåt annat etc är ju vad hon säger. Dessutom så säger ju herr Jesus själv att att pratar i liknelser vilket hon tycks ignorera.
Dessutom är det religion och inte politik.
Vad blir då slutresultatet av en sådan tolkning? Soppa!

Är det någon skillnad mellan vad vi värderar som ont eller gott i
en liknelse, i en myt eller i verkligheten? Vari består skillnaden
i så fall?

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 27 jul 2005 16:46

En liknelse vädjar till det som är bortom vardagsförnuftet. Om den kategoriseras i gott/ont utifrån vardagsförnuft förlorar den sin djupare mening.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 27 jul 2005 20:27

AlLvEtArEn skrev:En liknelse vädjar till det som är bortom vardagsförnuftet. Om den kategoriseras i gott/ont utifrån vardagsförnuft förlorar den sin djupare mening.

Det låter ju bekvämt och bra - allt som jag med vardagsförnuftet
värderar som ont, viftar man bort det med att det handlar om något
bortom förnuftet och då kan det vara precis hur som helst :evil:

Denna så kallade "djupare mening" betackar jag mig för.

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 27 jul 2005 21:42

Vad blir du arg för? Det är ju lika lätt att vända på det och säga:
"Allt ska definieras med vardagsförnuft annars är det skumt"
Hur i hellsike definierar du en tavla som bra eller dålig?
Eller betackar du dig då också och säger alla tavlor som har ett politiskt korrekt budskap är bra. Och de som inte har det är dåliga?

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 28 jul 2005 09:28

AlLvEtArEn skrev:Vad blir du arg för? Det är ju lika lätt att vända på det och säga:
"Allt ska definieras med vardagsförnuft annars är det skumt"
Hur i hellsike definierar du en tavla som bra eller dålig?
Eller betackar du dig då också och säger alla tavlor som har ett politiskt korrekt budskap är bra. Och de som inte har det är dåliga?

Om religionen vore liktydig med konst eller poesi vore det inga som
helst problem - men den gör anspråk på verkligheten på ett helt annat
sätt samtidigt som den fjärmar sig från förnuftet.

meanman

Inläggav meanman » 15 aug 2005 23:35

Viola skrev:Om religionen vore liktydig med konst eller poesi vore det inga som

Håller helt med Viola! Men det är bara att konstatera att nyandligheten sprider ut sig även i detta forum. Det har inget med begåvning att göra.
Det är New Age, nya skapelsemyter och svärmeri för andra kulturers andlighet bl.a, som härjar bland 'sökarna'.
Jag är så förvånad. Om man törstar efter 'tro', varför vänder man då inte tillbaka till vår egen folktro, istället för att gå över ån efter vatten?
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"

Hymer

Inläggav Hymer » 16 aug 2005 10:02

meanman skrev:
Viola skrev:Om religionen vore liktydig med konst eller poesi vore det inga som

Håller helt med Viola! Men det är bara att konstatera att nyandligheten sprider ut sig även i detta forum. Det har inget med begåvning att göra.
Det är New Age, nya skapelsemyter och svärmeri för andra kulturers andlighet bl.a, som härjar bland 'sökarna'.
Jag är så förvånad. Om man törstar efter 'tro', varför vänder man då inte tillbaka till vår egen folktro, istället för att gå över ån efter vatten?

Är det inte lite skillnad mellan olika religioner? Om du med vår egen folktro menar den fornnordiska mytologin så är det väl inte så konstigt att folk söker sig till andra religioner? Jag gillar skarpt berättelserna om asagudarna och deras bravader, men enbart som roliga fantasy-historier. Judendom/kristendom/islam ser jag inte heller som speciellt verklighetsnära religioner, där tron är viktigare än förnuft och själv räcker för att avgöra hur verkligheten är - "det som står i bibeln är sant eftersom det står i bibeln". Däremot ser jag buddismen (utan att själv vara buddist) som en religion som till stor del bygger på just förnuftet, med en resonerande filosofi och psykologiska teorier, t.ex. en egen kognitionsmodell. Om jag inte har missuppfattat det så menar nuvarande Dalai Lama att i de fall vetenskapen lyckas bevisa att något i buddismen är fel, så måste buddismen revideras och inte vetenskapen. Tror ni att påven skulle kunna säga något så förnuftigt? Som Allvetaren (ursäkta den inkorrekta stavningen) är inne på i denna sträng så ser jag inga nackdelar med att kombinera förnuft med "andligheter", eftersom de sistnämnda liksom vetenskapen strävar efter att beskriva verkligheten och kanske kan tillföra oss ny kunskap. Att kombinera förnuft och andlighet är dock en svår balansgång mellan okritisk villfarelse och inkonstruktiv skepsis. Gränsområdet däremellan är smalt och ödsligt.

meanman

Inläggav meanman » 19 aug 2005 21:09

Hymer skrev:Är det inte lite skillnad mellan olika religioner? Om du med vår egen folktro menar den fornnordiska mytologin så är det väl inte så konstigt att folk söker sig till andra religioner? .....

Nej, jag menade den genuina folktron, med vittror, huldror etc, såsom under bronsåldern som Johanne Hildebrandt återger det i sin trilogi.
Ebbe Schön har skrivit faktabok.
Det våra förfäder så länge upplevde som självklart, varför skulle inte det ha varit verkligt? Kanske är det som i filmen 'Avalons dimmor' att föremålen för vår tro är avhängig vår tro(ontologiskt)!

Hymer skrev:Däremot ser jag buddismen (utan att själv vara buddist) som en religion som till stor del bygger på just förnuftet, med en resonerande filosofi och psykologiska teorier, t.ex. en egen kognitionsmodell.....

Jag respekterar buddismens livshållning, men har svårt för att anse den som en religion. Den enda kritik jag kommer på är att den kan anses passivisera människan. Om man nu tycker det är dåligt.

Hymer skrev:Som Allvetaren (ursäkta den inkorrekta stavningen) är inne på i denna sträng så ser jag inga nackdelar med att kombinera förnuft med "andligheter",. ....

Inte jag heller, så länge 'andligheterna' uttalar sig om det som rör sig i våra sinnen.

Hymer skrev:Att kombinera förnuft och andlighet är dock en svår balansgång mellan okritisk villfarelse och inkonstruktiv skepsis. Gränsområdet däremellan är smalt och ödsligt.

Ja, som Johan Å. så bra uttrycker det i tråden dagtankar avd tankar o känslor. Se mitt svar där.

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 20 aug 2005 14:01

meanman skrev:Jag är så förvånad. Om man törstar efter 'tro', varför vänder man då inte tillbaka till vår egen folktro, istället för att gå över ån efter vatten?

Därför att man har tänkt till... :wink:
Man testar och utforskar, det är mer än tro.

meanman

Inläggav meanman » 20 aug 2005 17:42

AlLvEtArEn skrev:
meanman skrev:Jag är så förvånad. Om man törstar efter 'tro', varför vänder man då inte tillbaka till vår egen folktro, istället för att gå över ån efter vatten?

Därför att man har tänkt till... :wink:
Man testar och utforskar, det är mer än tro.

Har du kännedom, erfarenhet av gudomligheter, som är mer än enbart en tros föremål?!

Återgå till "Religion och andlighet"