Anders H skrev: Här närmar vi oss pudelns kärna när det gäller ditt missförstånd. Du sa inledningsvis att du inte rakt av köper "vetenskapens världsbild". Det som är vetenskapligt belagt är accepterat, testbart och upprepningsbart. Vad som är vetenskapligt belagt kan komma att förändras när nya data inkommer (det i sig kan vara en viktig anledning till varför religiösa fundamentalister inte klarar att ta till sig av vetenskap).
Man bör väl skilja mellan vetenskaplig metod och den världssbild som växer fram med hjälp av metoden. Den vetenskapliga metoden är ju den hittills mest framgångsrika att bedriva vetenskap, nå kunskap - och den världsbild den mynnar ut i är ju inte statisk utan föränderlig, när nya rön kommer till, vilket du också påpekar. Att den inte är färdig och absolut utan öppen ser jag som sympatiskt - men för den som söker något absolut är det ett problem, något du också är inne på.
Därför, vetenskapens metod är logisk och väl fungerande och dess världsbild kan alltid utvecklas. Om dess världsbild i någon mening vid en viss tidpunkt ter sig ofullständig har den alla möjligheter att med tiden bli mer fullständig, då det är en öppen världsbild, till skillnad från de flesta religiösa världsbilder.
Vad jag är skeptisk till när det gäller den vetenskapliga världsbilden är att den, men jag kan ha tolkat fel, menar (i populärvetenskaplig variant) att bara tillvarons materiella och mätbara aspekter har reell betydelse. Det har ju lett till att bara det "man har siffror på" räknas som verkligt och betydelsefullt. Det är OK inom naturvetenskapen men kan bli lite förvirrande inom vetenskaper där det är svårare att få fram siffror. Det blev ju lite löjligt inom humaniora och litteraturvetenskap på 60-talet när man började räkna lix och gjorde enkäter bara för att få fram siffror.
Så länge man inte glömmer tillvarons kvalitativa sida är allt gott och väl, och att något kan vara nog så verkligt även om man "inte har siffror på det". Det blir lite larvigt när humaniora och samhällsvetenskap sneglar alltför myckte på "Bror Duktig" - den prestigefyllda naturvetenskapen med dess siffror - för att bli tagen på allvar.
Den sociala ingenjörskonsten i Sverige under förra seklet utgick från att om människor fick det bra materiellt, skulle de också må bra psykiskt. Men så är ju inte fallet. Det är dock ofta lättare att mäta livskvalitet i pengar och materiell standard än i mer "immateriella" sociomentala värden som kräver andra metoder för att undersökas. Här är det inte egentligen fel på den vetenskapliga metoden, det är bara den mänskliga faktorn som inte uppmärksammat dolda variabler. Man utgick från en förenklad hypotes: hög materiell standard ger människor som mår bra.
Det är också problem när vetenskapen uttalar sig om sådant som inte går att undersöka vetenskapligt. Eller om den laborerar för mycket med kontrafaktiska villkorssatser som Dawkins. Hur vet han hur världen sett ut utan tron på Gud? Och var teorien om att vi bara är genbehållare som innehåller "själviska gener" som konkurrerar med varandra, särskilt lyckad? Kan biologismen förklara allt mänskligt beteende, även sådant som inte är utpräglat egoistiskt utan snarare altruistiskt?
Vetenskapen har stundtals en tendens att sätta likhetstecken mellan vara och böra - det är något annat jag också är aningen kritisk mot. "Som det är - så bör det vara!"
Jag är också kritisk till att vetenskapen mest är atomistisk och reduktionstisk och menar att liv och medvetande uppstått ur något dött och medvetslöst, materien. Att något komplext som liv och medvetande kan "skapas" av något dött och medvetslöst är svårt att svälja. Och att liv och medvetande kan reduceras till speglingar av "självgående" materiella processer.
Anders H skrev:Men förstår du varför subjektiva upplevelser eller anekdoter inte har något förklaringsvärde, eller varför vetenskap inte bara är just upplevelser eller anekdoter?
Det var väl just det jag var inne på i mitt tidigare inlägg. Eller...?
Anders H skrev:Vad hade du emot Richard Dawkins förresten?
Han fördömer religionen lite väl kategoriskt. Kort sagt. Hur vet han att världen varit bättre utan gudstron eller om det öht funnits någon vetenskap då... Det blir väldigt mycket "om"... Men han har ju humor också. Det förlåter det mesta.
Med vänlig hälsning Algotezza